2020-08-02, 10:11
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Ett avskaffande av public service är att ge Bonniers de Facto monopol.

Eftersom hela det politiska systemet är genomkorrumperat och public service är en produkt av det systemet så måste man nog ersätta det politiska systemet först. Att bygga ett nytt public service på samma grund som den nuvarande skulle bara ge samma resultat igen. Det är vad det är, regimtv och regimradio. Så frågan är i vilken ordning man måste göra saker för att kunna bygga tillbaka ett bättre public service bolag.
Citera
2020-08-02, 10:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Tre faktorer: 1. Flera starka röster inom M säger att det var ett jävla misstag att skattefinansiera SVT eftersom SVT är trogen V. 2. Den stora opinionsundersökningen som visade att nästan 70 procent tycker som SD och att bara 4 till 8 procent tycker som V. 3. Pandemin har gjort att svenskar enats mer som folk medan mångkulturen kaosar mer och mer för var dag som går.
Tja, något ska man ju ha moderater till, tänker jag. (Lite elakt, kanske, men det är faktiskt bra när de gör och säger saker som man förväntar sig av en gammelmoderat!) Nummer 2. har jag missat. Jag vet att jag sett hänvisningar till en undersökning som gav vid handen att upp emot 70 procent av journalisterna sympatiserar med V, så det var ett lustigt sammanträffande. Brukar inte bry mig så mycket om OU annars.

Jag är uppriktigt sagt minst sagt kluven till public service själv. Som Nostra skriver är risken stor att samma grej händer igen efter en hypotetisk rekonstruktion. Antingen att det slår över åt det borgerliga hållet, eller att vänsteraktivismen biter sig fast vid SVT/SR/UR, och att den bjuder motstånd mot en majoritet i samhället. Lite som tyskarnas brittiska propagandaradio och Lord Haw-Haw.
Samtidigt är konceptet i grunden ingen dum idé, fast det tyvärr varit Mao för hela slanten sedan 1960-talet. Kanske bäst att skrota ändå.
Citera
2020-08-02, 10:29
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Visst men det blir mindre resurser totalt som kan satsas på vänster-propaganda. Bonniers får inte mer pengar bara därför att skattepengarna till (S)VT försvinner.

Bonnier är betydligt lättare för alternativmedia att konkurrera med än statligt finansierad propaganda. Resursförlusten skulle spela roll.

Dessutom måste man ju säga att Expressen, med sådana som Niklas Svensson, tvingats ändra linje. De måste tjäna pengar och kommer förr eller senare att anpassa sig till stämningsläget bland kunderna/väljarna. På (S)VT kan man sitta och tycka att Ordförande Mao var fantastisk och at Pol Pot egentligen är berömvärd utan att det hotar den egna lönen...det går inte på Expressen.
Bonniers lär få lägga ned sina tidningar vad det lider, eller åtminstone satsa på digitala utgåvor. Det kan ta decennier innan detta är ett faktum, men man får ha förtröstan. Förlagsverksamheten kan de säkert överleva på ändå. DN etc. är bara galjonsskepp.

Expressen ser jag fortfarande som en undermålig tabloidblaska, men det är väl där man tydligast ser vissa tecken på ändrade tongångar. Frågan är om detta räcker, och om folk fortsätter köpa skiten även fortsättningsvis. De borde lägga ned Expressen och starta en ny plattform med fokus på invandringskritiska artiklar i stället. Den första i sitt MSM-slag.
Citera
2020-08-02, 10:42
Medlem
McAzs avatar
Påtal om DN så har man idag lyckats sy ihop en särskilt snuskig offerkofta.

Gud vilket ondskans tempel Sverige och svenskarna är och vilka fridsamma lamm rasifierade är.

Citat:
På ett tåg från Köpenhamn väljer tulltjänstemännen ut Titus Murimi, vagnens enda svarta resenär, för ”selektiv kontroll”. Det som sedan sker i det fönsterlösa rummet får honom att polisanmäla tullarna för våldtäkt och misshandel.

För Titus och många andra afrosvenskar handlar Black lives matter inte främst om USA, utan om hur de behandlas här i Sverige. Om kampen för rättvisa i ett land där många tror att rasismen alltid är någon annanstans.

Det märks att de flesta av dessa lider av ett patologiskt, obotligt mindervärdeskomplex inför vita människor. Kanske det bästa vore om de bodde i sina svarta hemländer istället? Win-win för båda parter.

Nästa gång kanske DN kan göra ett liknande reportage som speglar etniska svenskars vardag ute i förorterna. Så kan vi jämföra rasismen de möter av sina mörka landsmän mot dessa tvivelaktiga bagateller.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/de...-inte-vill-se/
Citera
2020-08-02, 10:45
Medlem
Jag upptäckte nyss en mer än årsgammal text av Ola Nordebo i Västerbottens-Kuriren som enligt sökfunktionen inte tagits upp här i tråden tidigare. Själv tycker jag den är utmärkt, men tänkte det kunde vara intressant att se vad ni i tråden tycker om hans resonemang...

Ola Nordebo: Försvara den enskilda individen mot tvingande kollektiva identiteter

https://blogg.vk.se/nordebo/2019/07/...a-identiteter/
Citera
2020-08-02, 11:29
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tja, något ska man ju ha moderater till, tänker jag. (Lite elakt, kanske, men det är faktiskt bra när de gör och säger saker som man förväntar sig av en gammelmoderat!) Nummer 2. har jag missat. Jag vet att jag sett hänvisningar till en undersökning som gav vid handen att upp emot 70 procent av journalisterna sympatiserar med V, så det var ett lustigt sammanträffande. Brukar inte bry mig så mycket om OU annars.

Jag är uppriktigt sagt minst sagt kluven till public service själv. Som Nostra skriver är risken stor att samma grej händer igen efter en hypotetisk rekonstruktion. Antingen att det slår över åt det borgerliga hållet, eller att vänsteraktivismen biter sig fast vid SVT/SR/UR, och att den bjuder motstånd mot en majoritet i samhället. Lite som tyskarnas brittiska propagandaradio och Lord Haw-Haw.
Samtidigt är konceptet i grunden ingen dum idé, fast det tyvärr varit Mao för hela slanten sedan 1960-talet. Kanske bäst att skrota ändå.

Det är väl numer uppenbart för SVT att bosättarna aldrig kommer att bli maoister. Bosättarna tittar dessutom inte alls på svt. Och personer under 35 - oavsett svensk eller inte - gör det inte heller. Den trogna skaran man har är svenskar över 45 år och det är bland dem som SD har sina väljare. Hälften av publiken i Allsång på Skansen är väl sd:are och säkert över 80 procent av publiken har samma syn som SD i migrationsfrågan.

Lyssnar man på invandringsromantikerna så säger de att det går trögt för dem. Ska man ge rasistkortet måste man göra det till en överväldigande majoritet och det börjar kännas otäckt. Flera migrantvänner säger att det inte pågår någon egentlig diskussion om mångkultur. Det har de rätt i, inte öppet i alla fall. Folk har lärt sig att hålla käft och vet vilka man ska undvika eller kan prata öppet med. Migrantvänner som tar del av mainstreammedia förstår ju att någonstans träffas åsiktsbrottslingarna, alltså majoriteten av folket, för att tala fritt.
Citera
2020-08-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAz

Gud vilket ondskans tempel Sverige och svenskarna är och vilka fridsamma lamm rasifierade är.

Det märks att de flesta av dessa lider av ett patologiskt, obotligt mindervärdeskomplex inför vita människor. Kanske det bästa vore om de bodde i sina svarta hemländer istället? Win-win för båda parter.

Nästa gång kanske DN kan göra ett liknande reportage som speglar etniska svenskars vardag ute i förorterna. Så kan vi jämföra rasismen de möter av sina mörka landsmän mot dessa tvivelaktiga bagateller.

Det är judarnas söndra och härska-taktik. Den har varit uppe många ggr i tråden under årens gång.
Judar skyr homogena nationer. Men Bonnier före Palme var inte av den sorten. Eller så vågade de inte. Sverige var inte moget att börja bearbetas förrän 1970? Överste-goyim Wiman i DN har i senaste två krönikor på sitt kvasiintellektuella sätt stegrat insatsen att internationalisera Sverige i folkets medvetande. ("Kulturkriget rasar också i Roslagens rödaste stugor"). Sånt svävande svammel som inte direkt går att identifiera som avnationalisering men som omedvetet sätter sig som av-identifiering av och i läsaren i den sönderfallande tidigare vana kulturmiljön i stort som smått.

Judarna hade det bättre i Sverige när de ägnade sig åt sitt forna värv. Men makten åtråddes, makten att styra och slå sönder en för dem främmande ordning i sitt främmande land. Tror absolut inte att det gamla Sverige om det fått leva blivit farligt för judarna, om det var detta de fruktade. Tvärtom, judarna hade haft det bättre och bättre i Sverige om de inordnat sig som svensken i fosterlandet. Tveksamt om judarna har det bättre idag i Sverige eller kommer få när de tänjer och tänjer gränserna.

DN:s märkliga programpunkt att Nigeria skulle rädda Sverige är ett annat exempel i veckan. Jag är inte rasist om jag säger att det går inte utan att en helt annat Sverige efter kort tid, 15-20 år, tar sin form om projektet strandsattes. Och nigerianer behöver inte vara sämre än svenskar för det, eller tvärtom. Och Nigeria vill säkert inte att svenskar kommer dit och lägger sig i deras land och kultur och seder och normer och historia för så blir det om svenskarna kommer i stora antal. Det blir oro som går överstyr. Men nu har inte Nigeria några judar som styr medier i deras land så Nigeria får nog vara ifred och vara herrar i eget hus.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-08-02 kl. 12:19.
Citera
2020-08-02, 11:43
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz

Min spontana reaktion är att få läser det här. De som ändå gör det får sina ståndpunkter besannade: det är en så skruvad verklighetsbeskrivning som tydligt visar hur fel utvecklingen gått. DN gör inte sådana här reportage för att vända trenden i opinionen kring migrationen. Man kör sitt race om den hemske svensken tills någon säger stop. Det handlar om sadism, märkvärdigare än så är det inte.
Citera
2020-08-02, 11:59
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Min spontana reaktion är att få läser det här. De som ändå gör det får sina ståndpunkter besannade: det är en så skruvad verklighetsbeskrivning som tydligt visar hur fel utvecklingen gått. DN gör inte sådana här reportage för att vända trenden i opinionen kring migrationen. Man kör sitt race om den hemske svensken tills någon säger stop. Det handlar om sadism, märkvärdigare än så är det inte.

Vem ska då säga stopp?

I ditt förra inlägg så sa du att ingen yngre tittar på SVT. Det är riktigt. Detsamma gäller DN och SvD; vem fan är det som egentligen läser dessa nu för tiden? Jag ska drista mig till att påstå att dom flesta som skriver i den här tråden läser mer media än gemene man. Jag ska också drista mig till att påstå att det finns korrekt avrundat noll DN-prenumeranter i den här tråden.

Så på samma sätt som SVT har tappat, måste tidningarna tappa upplaga. SR schemalagd radio har så få lyssnare nu att det knappt går att mäta. När jag besöker min lokala ICA-handlare i mitt område har det hänt att dom har hållt på med tidningarna. Jag har frågat personalen, när det gäller kvällstidningar så skickas regelmässigt hälften av det som skickas ut till butiken i retur.

När det gäller DN och SvD säljs ungefär en (1) tidning av tio. Resten går i retur. Så vem läser detta agendasättande dravel nu? Är det samma kulturkoftor som tror att man är mindre alkoholist om man stoppar ner bag-in-box vinet i Fjällrävenryggsäcken så att den inte syns, som går hem och smygläser DN? För jag vet då rakt inte längre vem som köper den. Inte ens pensionärerna där jag bor får DN vid dörren längre.

Svenskarna verkar ha sagt "stopp".
Citera
2020-08-02, 12:06
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Ja någon måste sätta stopp för identietspolitiken för det är den det handlar om. Etikettering av vilka som är offer och vilka som är förövare. Så länge landet Sverige svurit lojalitet till det liberala imperiet så får vi leva med den här journalistiken. Apropå den obehagliga skjutningen I Norsborg där en 13-årig flicka sköts som det verkar av misstag så går sådant att rationalisera bort också. Den unga kvinnan är ett offer men den som sköt är också ett offer. Allt enligt den intersektionella instruktionsboken. Skruvat så det förslår. Det är dags att återupprätta det gamla svenska synsättet att lika ska behandlas lika och det inte ska finnas några styvbarn och gullegrisar som Per Albin Hansson sa. Folk ska vara ansvariga för sina handlingar oavsett kön, etnicitet och sexuell läggning. Ansvar ska inte fördelas enligt en närmast sinnessjuk kulturmarxistisk matris som inhämtats från USA.

Jag tror att det kan räcka med ett linjetal från en ny svensk statsminister som bannlyser identitetspolitiken från våra redaktioner och universitet med motiveringen att den i grunden är främmande för vår kultur. Den är även främmande för den invandrade befolkningen i landet. Lägg till en tuff utnämningspolitik och en ny politik för Public Service.
Citera
2020-08-02, 12:15
Medlem
longbow4ys avatar
Tvångsprenumerationen på Public Service propaganda levererar enligt det nya narrativet.

Göran Rosengren, en trådfavorit, begår ännu en krönika om "vår" hotade självbild i skenet av Coronakrisen i P1.
Man talar ibland om civilisationens tunna fernissa. Om hur lätt den kan spricka.

Man skulle också kunna säga att det vi brukar kalla civilisation är till för att vi aldrig ska behöva testa fernissan. Den är till för att så långt möjligt skydda oss från det slags påfrestningar som kan få oss att tappa masken, och visa vilka vi är bakom den – eller skulle kunna bli.
...
Och det var inte bara individer som i pressen från pandemin tappade masken.

Jag vill nog påstå att också Sverige som samhälle gjorde det.

Och därmed fick oss att se ett samhälle som vi inte tidigare hade sett – eller velat se.
...
Med pandemin sprack kort sagt bilden av Sverige som världens mest välordnade välfärdsland – den svenska modellen och allt det där.

Inte bara i världens ögon utan också i våra egna.

Och därmed, vågar jag påstå, sprack också någonting i vår självbild.
...
En grupp experter som i en artikel hade vågat sig på att kritisera Folkhälsomyndighetens strategi fick i en ledande svensk kvällstidning veta att de var ”en skam för Sverige”.

En sådan rubrik hade inte varit möjlig i Sverige för trettio år sedan.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7525439

Intressant att se en som sitter mitt i åsiktsbubblan som nu gärna ser den brista då Coronaepandemin får dem att göra avsteg från den officiella sanktionerade åsiktskorridoren. Och landar i att det är Sveriges och därmed svenskarnas fel att åsiktskorridoren och värdegrundskonsensus existerar.

Inte deras egna capo aktiviteter som frenetiskt vaktat samma åsiktskorridor under dessa trettio år.
Av en ren slump landar han i samma narrativ som Aron Flam. Vi som svenskar bör skämmas.

Absolut slump.
Citera
2020-08-02, 12:40
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Tvångsprenumerationen på Public Service propaganda levererar enligt det nya narrativet.

Sverige har sedan länge sagt en sak och gjort en annan. Det får resultatet att svenskarna har utsatts för propaganda under mycket lång tid. Vi ska få bilden "som det borde vara" och inte en bild av verkligheten. Sen skäller alla på svenskarna om att vi är dumma i huvudet och inte förstår hur saker och ting verkligen ligger till. Man blir dum i huvudet av svensk media och public service och upprätthållandet av "Sverigebilden".

Sanningen sedan flera hundra år i Sverige är att det är ekonomin som styr. Alltid. Det spelar ingen roll vilken ideologisk inriktning partierna har - för man tillgodoser alltid ekonomin först. Sen är resten bara ord och talpunkter för att upprätthålla Sverigebilden.

På 80-talet skulle det förbjudas parabolantenner för att svenskarna inte skulle få "fel information" till handa. för TV4 och SVT och SR är MSB med och bestämmer vad som ska publiceras och inte. Allt för att ge svenskarna "rätt bild" av Sverige.

Det är ju bara det att "Sverigebilden" är följugen bortom allt förstånd. Så när information kommer utomlands ifrån, angående Sveriges handel och vandel, vad ska public service och Rosenberg göra då?
Jo - då återstår att antingen fortsätta ljuga eller hålla käften.

Jag är helt övertygad om att mången svensk politiker drömmer om att låna Doc. Browns Delorian för att åka tillbaka i tiden och förbjuda internet. Det blir jobbigare och jobbigare att upprätthålla lögnen när mer och mer av "fel information" når svenskarna.

Vi som befolkning är grundlurade. Vi är dock inte dumma i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in