Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Jag funderar ju på om globaliseringen och kommodifieringen av europeisk pseudotribalism till något alienerat oigenkännligt, är mer bra än dåligt för den som är intresserad av primär identitetspolitik. Eller är den sekundära simuleringen av motstånd mot globalismen, en väg framåt?
Tydligen är det så att fotbollen mår dåligt som global sport, eftersom Europa suger till sig talanger och resurser. Skillnaden ökar mellan europeiska klubblag och alla andra ligor och infrastrukturen och intresset utarmas i t ex Sydamerika och kommer inte till stånd i Afrika. Samtidigt som europeiska unga spelare konkurreras ut av naturaliserade invandrare. Förankringen till fotbollen släpper alltså simultant och speglat både "här" och "där". Generationer av fans växer också tydligen upp som inte bryr sig om lagen så mycket som stjärnspelarna. Spektaklet fotboll äter kanske upp sig självt.
På "super-league"-nivå är fotbollens hela raison d'être en fråga om betting. Spelberoende asiater driver intresset. Att kalla dem "fans" är missvisande, det är inte någon känsla av stamgemenskap som pumpar runt mest dopamin, utan förväntningar på spelvinster. Därav hela inflationen i matcher också, för att säkra beroendet och bet til you drop för de mest lukrativa speltorskarna.
Kina har historiskt (jag menar efter 1949) slagit ner hårt på allt som ser ut som missbruk. Jag förväntar mig att de inte kommer att tolerera spel och dobbel i Macao så värst mycket längre än de kommer att tolerera politiska yttringar i Hong Kong. Inte nätspel heller.
Spelindustrin i Macao har för övrigt , av intresse för trådens alla nyanser av antisemitism, en inte bara judisk utan till och med sionistisk connection vid namn Sheldon Adelson.
Det spelades bättre boll på gräsplanen hemmavid. Tipsextra var en gång i veckan under vinterhalvåret, inte 24/7. Hela omgångar spelades samtidigt, på fixa tider.
Jag förordar en lagreglering av vid vilka tider i veckan fotboll och andra betting-utsatta sporter får utövas, för att i folkhälsans namn minska riskerna för spelmissbruk. Det eller naltrexon i dricksvattnet.