-En del familjer har tagit sin son och åkt utomlands, säger poliskommissarie Stephan Kiernan om situationen det senaste halvåret.https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...ran-gangvaldet
Ingen vet exakt hur många i Sverige som lever under hedersförtryck, men forskare menar att det kan röra sig om över 200 000 unga personer. Ayla, som egentligen heter något annat, var bara några månader gammal när hennes familj kom till Sverige från Mellanöstern. Hon berättar om hur en stark hederskultur växte fram inom släkten.
Uppväxten präglades av våld, hot och skräck.
Miranda Ebrahimi var tretton år när hon giftes bort till en tio år äldre släkting i Iran. Ett år senare gick flytten till Sverige – men det skulle dröja länge innan hon slog sig fri från hedersförtrycket.
...
Som fjortonåring började hon i femte klass i en svensk skola. Men enligt Mirandas egen utsago var hon ständigt övervakad av sin man. Hon fick varken sitta bredvid killar i klassrummet eller umgås med vänner efter skolan, menar hon.
– Han kontrollerade mig överallt, framför mina klasskompisar och framför alla mina lärare. Han brukade knacka på dörren till klassrummet och sa att han skulle prata med sin fru. Jag fick ofta höra att det var gulligt att han saknade mig och ville träffa sin fru, säger Miranda Ebrahimi.
Enligt henne var det ingen på skolan som frågade hur hon egentligen mådde, trots att hon vid den här tiden var fjorton år och gift med en tio år äldre man.
1 400 utredningar av misstänkt hedersförtryck – men enligt polisen är mörkertalet stortOch så fortsätter det.
...
I september 2019 infördes en hedersmarkering i polisens utredningssystem. Sedan dess, kan SVT Nyheter berätta, har omkring 1 400 ärenden flaggats för att det kan ligga ett hedersmotiv bakom.
Brott som är hedersrelaterade är ofta sanktionerade av familjen, och det finns ofta mer än en gärningsperson. Något som bidrar till komplexiteten i fallen.
– I andra ärenden är det ofta en framgångsfaktor att man griper gärningspersonen, i de här fallen kan det i stället bidra till att hotet från familjen eller släkten ökar.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106