2021-03-14, 09:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Stolliga utsagor från storbankerna. Man kan iallafall utgå från att det finns en baktanke, eller outtalat syfte, och att de inte gör detta - vad de nu gör eller ämnar göra - av altruistiska motiv, utan utifrån strikt och opportunt affärsmässiga. Stigande skulder, QE och överhängande hyperinflation...
Här gissar jag att dessa lån till svarta kvinnor kommer staten att borga för.
Citera
2021-03-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det finns å andra sidan "oppositionella" som man kort sagt bör undvika samröre med till varje pris, antingen för att man kan misstänka att "omvändelsen" tvingats fram av personliga skäl, eller för att den nya positionen tycks rakt igenom falsk. Två exempel: Janouch och (Ingrid) Carlqvist. Kan bara varna för farorna med de här namnen som ständigt dyker upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang sedan de tvingats ut i kylan.

Håller med till 100%. Minns att jag i annan tråd på fb för flera år sedan påpekade Carlqvist som meningslös opinionsbildare, och fick en hel del invektiv för det.
Judinna kan lämnas därhän annars blir jag kanske raderad igen, eller ändå.
En annan att bläddra förbi är flyktingbaronen på västgötaslätten, den girige Bert. Så mycket för dens program.

Svenskens natur är som gjord för experiment. I grunden ligger den klokaste spekulationen av alla från 00-talet och från de som ställer sig "skeptiska" till Sveriges pågående förvandlig och hur så mycket kunnat gå så snett, nämligen den spekulationen att folkslaget är fredsskadat.

Den populära historikern Herman Lindqvist har detta, numera, som huvudförklaring, inte till att det går snett, utan som orsaken att det inte går så bra för Sverige längre. Längre vågar han inte sträcka sig. Därmed inte sagt att förklaringen skulle få mer tyngd för att Lindqvist uttalar den men han har som professionell historiska kontexter och kanske klarare perspektiv att dra än allmogen, som kan annat och viktigare saker.
En sån som Harrison skulle aldrig ta ordet "fredsskadade" i sin mun.

Lindqvist är också en vindböjtel som svängt i invandringsfrågan. Som Sommarpratare för 30 år sedan var han klar motståndare till - den tidens! - flyktingpolitik (minns detta mycket väl och pk-filtret var inte så tätt då på SR).
Sedan svängde han för att bli rumsren och få förlag att ge ut sina historiska böcker, han blev liberal och PK.
Nu på senare år vågar han pratar om att vi är fredsskadade. Men hur det yttrat sig vågar han inte orda om.

Vad än man ser man blötdjur ser. Den fredsskadades allvarligaste sjukdomsdefinition.

För övrigt är 68-rörelsen det tydligaste exemplet på fredsskadan och hur den kroniskt drabbade patienten Sverige. Här visade sig inte blötdjuret främst, utan Högmodet, den pueriles Högmod.
Den bortskämde snortafsen som i gatudemonstrationer skrek ut sitt hat mot USA, 20 år efter Väst-Europas befrielse från dubbelt hot. Sveriges insats i detta?
Ett gäng infantila stortrutar från bättre hem som fått allt serverat sedan spjälsängen och upp till och genom universiteten och ändå, trots alla bekvämligheter och mjuka julklappar från samhälle och stat, inte fick nog och krävde ommöblering av folkhemmet.

De hade inte fått nog även sedan de presenterades det bästa utgångsläget för sina framtider i världen efter efterkrigstidens (vita och i någon mån svarta) generation i USA
De då skrikiga bortskämda bytingarna sitter idag och skriver allt värre smörja ju mer desto mer som veckorna går. Ingen nämnd ingen glömd.

Flera har idag lagt av inför allas vårt öde och flest inom socialdemokratin formellt nog då dessa ambitioner (subjekt) var flest häri. De flesta av dessa vrålapor som kallade sig revolutionärer slutade som högborgerliga i liv, men ej i lära - det förbjöd deras genetiska kod. Hyckleriet alltså, inte ideologin.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2021-03-14 kl. 11:43.
Citera
2021-03-14, 11:27
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyepidemiolog
Ord är ord och pengar är pengar. Goldman Sachs ska satsa 10 miljarder dollar på svarta kvinnor, vilket kan ge 450 miljarder ökad BNP i USA som vinst (till Goldman Sachs får man förmoda).

PriceWaterhouseCoopers kan bidra med en karbonkopia på Sandvikenrapporten.

Citat:
Samtidigt så flyr barnfamiljer utomlands från Stockholm, av rädsla för gängvåld och kriminalitet:
-En del familjer har tagit sin son och åkt utomlands, säger poliskommissarie Stephan Kiernan om situationen det senaste halvåret.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...ran-gangvaldet

När svenskarna tagit slut börjar Återvandringen.
Citera
2021-03-14, 13:04
Medlem
longbow4ys avatar
SVT GRANSKAR HEDERSFÖRTRYCK

I en rad artiklar i SVT.se granskar SVT hedersförtrycket.

Ex:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...et-var-gulligt
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...den-och-hugger
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/1...talet-ar-stort
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...ag-var-sa-radd

Det verkar vara en ny ton i granskningen:
Ex från ovan artiklar:
Ingen vet exakt hur många i Sverige som lever under hedersförtryck, men forskare menar att det kan röra sig om över 200 000 unga personer. Ayla, som egentligen heter något annat, var bara några månader gammal när hennes familj kom till Sverige från Mellanöstern. Hon berättar om hur en stark hederskultur växte fram inom släkten.

Uppväxten präglades av våld, hot och skräck.
Miranda Ebrahimi var tretton år när hon giftes bort till en tio år äldre släkting i Iran. Ett år senare gick flytten till Sverige – men det skulle dröja länge innan hon slog sig fri från hedersförtrycket.
...
Som fjortonåring började hon i femte klass i en svensk skola. Men enligt Mirandas egen utsago var hon ständigt övervakad av sin man. Hon fick varken sitta bredvid killar i klassrummet eller umgås med vänner efter skolan, menar hon.

– Han kontrollerade mig överallt, framför mina klasskompisar och framför alla mina lärare. Han brukade knacka på dörren till klassrummet och sa att han skulle prata med sin fru. Jag fick ofta höra att det var gulligt att han saknade mig och ville träffa sin fru, säger Miranda Ebrahimi.

Enligt henne var det ingen på skolan som frågade hur hon egentligen mådde, trots att hon vid den här tiden var fjorton år och gift med en tio år äldre man.
1 400 utredningar av misstänkt hedersförtryck – men enligt polisen är mörkertalet stort
...
I september 2019 infördes en hedersmarkering i polisens utredningssystem. Sedan dess, kan SVT Nyheter berätta, har omkring 1 400 ärenden flaggats för att det kan ligga ett hedersmotiv bakom.

Brott som är hedersrelaterade är ofta sanktionerade av familjen, och det finns ofta mer än en gärningsperson. Något som bidrar till komplexiteten i fallen.

– I andra ärenden är det ofta en framgångsfaktor att man griper gärningspersonen, i de här fallen kan det i stället bidra till att hotet från familjen eller släkten ökar.
Och så fortsätter det.
Är det startskottet för en ny politik av nuvarande regering för att försöka vinna valet nästa år?
Att angripa konsekvenserna av mångkulturen snarare än att angripa mångkulturen i sig?
Det är en mycket viktig principskillnad där SD är de i riksdagen som vill få stopp på mångkulturen just på grund av alla negativa konsekvenser. De övriga i olika mån vill hellre få stopp på konsekvenserna för att kunna fortsätta med mer mångkultur.

Eller kommer S att svänga helt?
Citera
2021-03-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Stolliga utsagor från storbankerna. Man kan iallafall utgå från att det finns en baktanke, eller outtalat syfte, och att de inte gör detta - vad de nu gör eller ämnar göra - av altruistiska motiv, utan utifrån strikt och opportunt affärsmässiga. Stigande skulder, QE och överhängande hyperinflation...
Självklart finns det en baktanke. Det handlar inte om välgörenhet. En artikel i Spiked tittar på hur den ekonomiska eliten investerar i NGO:er. Ett kort utdrag:

Citat:
According to Luminate, ‘New Media Ventures is a seed fund and national network of angel investors supporting media and tech startups that disrupt politics and catalyse progressive change’. According to NMV’s website, the fund ‘invest[s] in progressive start-ups’ to ‘spark civic engagement’, ‘change culture’ and ‘build movements’. This ‘applies leverage at three critical points, creating momentum’ in order to ‘shift power’, ‘driving long-term political impact’. In order to facilitate this process they have ‘designed a fund structure that allows us to invest flexibly across startups – for profit and nonprofit, mission-driven and political – for the greatest impact’.

Finally, Omidyar Network CEO Mike Kubzansky stated in an interview: ‘Philanthropic money is the most risk-tolerant capital out there, whether it’s deployed for-profit or not-for-profit or on advocacy. And we view part of our role, in terms of social impact, as being risk capital for very difficult issues that society needs to take on…’

If one accepts what ‘givers’, like Omidyar et al, say, it becomes apparent that rather than participating in traditional acts of charity, like founding a hospital for the needy, they are attempting to engage in ‘social engineering’ – that is, using their resources to artificially change the structure of society to what they think it should be. If successful, this would amount to an extreme circumvention of democracy, utilising money not just to win elections, but to substitute paid or subsidised content for actual support, and thereby flip an entire political culture on to a different track by amplifying some voices and drowning out others. Moreover, just to keep things interesting, this is viewed in quite explicit investment terms – and investors tend to expect a return on their investment.

Texten är en lång genomgång av en mikroskopisk del av denna myriad av organisationer som utger sig för att bedriva välgörenhet, men i verkligheten investerar via antidemokratisk verksamhet.
https://www.spiked-online.com/2021/0...civil-society/
Citera
2021-03-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Politik är mestadels ett skådespel av människor som skjuter lösplugg mot varandra. De riktiga besluten i Sverige tas kommittéer och utskotten och inte i salen - där skjuter de lösplugg mot varandra. Lekstuga.
Instämmer helt.
Citat:
Positiv för vem? För araber är Islam är en positiv och sammanhållande kraft. Det är deras religion. De har uppfunnit den. Vår kristna tro är dock importerad från Levanten och sedan reformerad många gånger för att passa oss. Islam är arabernas religion - så de bör vara stolta över den men varför indonesier, afrikaner, bosniaker, albaner, iranier, pakistanier, indier, afghaner, turkar, yemeniter, levantiska folk (där bland palestinier) osv. tror på det där är bortom mig. Du vill ha en inhemsk religion - som vi en gång hade.
Araber hade en religion även före islam. Ditt resonemang om att islam är bra för araber, bara för att de uppfann den, håller inte. En inhemsk religion är svår att definiera. Asatron är inte en i grunden svensk eller nordisk uppfinning, utan delar stora drag med t.ex. urslavisk religion, och även med de grekiska och romerska religionerna.

Även du måste kunna se att olika religioner har olika inneboende egenskaper, som förklarar olika uttryck. Jag har tidigare besvarat ditt kramande av skäggiga fromma män med en artikel från Time, där en indonesisk muslimsl överkucku förklarar att ortodox islam och våld är intimt förknippade. https://time.com/4930742/islam-terro...obia-violence/

Koranen är en lagbok, som tillåter mycket vi inte vill ha i Sverige. Flertalet muslimer utövar inte våld bara för att det är tillåtet enligt koranen, men majoriteten av Sveriges och världens muslimer ser koranen som överordnad den sekulära lagen stiftad i de lagstiftande församlingarna. De fromma skäggiga männen är alltså ett hot mot det svenska samhället, även om de inte själva aktivt försöker förstöra det.
Citera
2021-03-14, 16:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Håller med till 100%. Minns att jag i annan tråd på fb för flera år sedan påpekade Carlqvist som meningslös opinionsbildare, och fick en hel del invektiv för det.
Judinna kan lämnas därhän annars blir jag kanske raderad igen, eller ändå.
En annan att bläddra förbi är flyktingbaronen på västgötaslätten, den girige Bert. Så mycket för dens program.

Svenskens natur är som gjord för experiment. I grunden ligger den klokaste spekulationen av alla från 00-talet och från de som ställer sig "skeptiska" till Sveriges pågående förvandlig och hur så mycket kunnat gå så snett, nämligen den spekulationen att folkslaget är fredsskadat.

Den populära historikern Herman Lindqvist har detta, numera, som huvudförklaring, inte till att det går snett, utan som orsaken att det inte går så bra för Sverige längre. Längre vågar han inte sträcka sig. Därmed inte sagt att förklaringen skulle få mer tyngd för att Lindqvist uttalar den men han har som professionell historiska kontexter och kanske klarare perspektiv att dra än allmogen, som kan annat och viktigare saker.
En sån som Harrison skulle aldrig ta ordet "fredsskadade" i sin mun.

Lindqvist är också en vindböjtel som svängt i invandringsfrågan. Som Sommarpratare för 30 år sedan var han klar motståndare till - den tidens! - flyktingpolitik (minns detta mycket väl och pk-filtret var inte så tätt då på SR).
Sedan svängde han för att bli rumsren och få förlag att ge ut sina historiska böcker, han blev liberal och PK.
Nu på senare år vågar han pratar om att vi är fredsskadade. Men hur det yttrat sig vågar han inte orda om.

Vad än man ser man blötdjur ser. Den fredsskadades allvarligaste sjukdomsdefinition.

För övrigt är 68-rörelsen det tydligaste exemplet på fredsskadan och hur den kroniskt drabbade patienten Sverige. Här visade sig inte blötdjuret främst, utan Högmodet, den pueriles Högmod.
Den bortskämde snortafsen som i gatudemonstrationer skrek ut sitt hat mot USA, 20 år efter Väst-Europas befrielse från dubbelt hot. Sveriges insats i detta?
Ett gäng infantila stortrutar från bättre hem som fått allt serverat sedan spjälsängen och upp till och genom universiteten och ändå, trots alla bekvämligheter och mjuka julklappar från samhälle och stat, inte fick nog och krävde ommöblering av folkhemmet.

De hade inte fått nog även sedan de presenterades det bästa utgångsläget för sina framtider i världen efter efterkrigstidens (vita och i någon mån svarta) generation i USA
De då skrikiga bortskämda bytingarna sitter idag och skriver allt värre smörja ju mer desto mer som veckorna går. Ingen nämnd ingen glömd.

Flera har idag lagt av inför allas vårt öde och flest inom socialdemokratin formellt nog då dessa ambitioner (subjekt) var flest häri. De flesta av dessa vrålapor som kallade sig revolutionärer slutade som högborgerliga i liv, men ej i lära - det förbjöd deras genetiska kod. Hyckleriet alltså, inte ideologin.
Ingrid Carlqvist är ett stort skämt. Om någon invänder mot det är jag övertygad om att det i så fall handlar om att man försvarar 1) de idiotiska samarbeten andra personer helt obegripligt inlett med henne — och 2) dessa personer, förstås.

Herman Lindqvist är också en lirare. Vet inte ens om jag tycker att det är pittoreskt med punschpatrioter, kungar-och-krig-historiker och slikt folk i dag. Gillade sådant själv när jag var 13. Lindqvist har väl fått tona ned den politiska sidan av det hela, om en sådan alltså funnits. Han MÅSTE vara moderat.
Citera
2021-03-14, 16:38
Medlem
J

Citat:

Fromma muslimer är de minst problematiska eftersom de springer i moskén. Vidare uppmuntrar koranen till ett bildningsideal - något man inte kan säga om vår irreligiösa liberala kultur.

Jag kan inte helt begripa var du står i islam-frågan, men jag antar att du skulle välkomna Sveriges fullständiga underkastelse inför islam -det är ju en antiliberal religion.

I vilket fall hyser även Barry respekt för de stillsamma, till synes välanpassade konservativa muslimerna. Men jag betraktar dem likafullt som ett större hot mot min kultur än missanpassade kaoz:are, gangsters och terrorister. De sistnämnda har knappast något inflytande på samhället i stort, medan de förstnämnda har maktens och mediernas sympati.

Du menar förvisso att muslimer av typen ”bedjande taxichaufförer” missgynnas på grund av sin konservatism, men det låter i mina öron synnerligen krystat. Det är bara när deras konservativa könsroller uppmärksammas som liberala medier sparkar bakut, annars är de i grund och botten DN:s kelgrisar, oavsett vad du säger.

Hur som helst: dessa skenbart beskedliga fromma muslimer har genom att äga maktens gunst en avsevärt mycket större revolutionär potential. Det är de som genom politiskt inflytande och demografi har möjligheten att genomföra sin mjuka statskupp. Om kalifatet Suedistan utropas om några decennier, så är det främst tack vare konservativa, stillsamma, sympatiska, stabila, fruktsamma muslimska familjer och deras politiska representation.

Och vilket bildningsideal pratar vi om, befrämjas någon bildning utanför den muslimska kontexten? Jag tror inte fromma muslimer brinner för västerländsk litteratur, musik, arkitektur och framför allt inte avbildande konst. Jag tror det bildningsideal du snackar om mest handlar om recitation av koranverser.

Och du kan kalla mig Neocon, islamofob, liberal eller andra invektiv, men jag lever likförbaskat hellre i ett liberalt svenskkontrollerat Sverige, än som minoritet i ett Sverige som äreslöst underkastat sig islam.
Senast redigerad av BarrySlisk 2021-03-14 kl. 16:46. Anledning: G
Citera
2021-03-14, 16:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sunt förnuft är en bra följeslagare. Men det är bara med makt man kan vinna. Just nu är det inte vi som har makten.

Tack för boktipset. Jag läste Glaspärlespelet & Stäppvargen som 18-åring. Kanske dags för en omläsning.
Det som är "sunt förnuft" i en europeisk kontext sedan upplysningen är det ju inte i alla andra sammanhang. Håller den akademiska vänstern på och kolporterar sina subversiva dogmer med hjälp av kultursidor etc. kan jag inte tänka mig att den som kan bör göra annat än besvara elden med samma ammunition. Att skita i reglerna, lipa och ha sig är en bra strategi.

Någonting aktivt måste man göra. Tror dessvärre inte att fienden förintar sig själv.
Senast redigerad av Blot-Sven 2021-03-14 kl. 16:51.
Citera
2021-03-14, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
Jag kan inte helt begripa var du står i islam-frågan, men jag antar att du skulle välkomna Sveriges fullständiga underkastelse inför islam -det är ju en antiliberal religion.
...
Och du kan kalla mig Neocon, islamofob, liberal eller andra invektiv, men jag lever likförbaskat hellre i ett liberalt svenskkontrollerat Sverige, än som minoritet i ett Sverige som äreslöst underkastat sig islam.
Gammelliberalism med upplysningsideal kan funka rätt bra i ett homogent samhälle där folket också erkänner värdet i normer och kulturella traditioner, och där det finns ett övergripande kollektiv. Gammelsverige, alltså. Det där som Mona Sahlin konstaterade att det inte kommer tillbaka.

Det liberala samhället innehåller alltid fröet till sin egen död, men i det samhälle jag beskriver ovan går degenerationen långsammare. Lägger vi till grupper med andra värderingar, accelererar vi förfallet.
Citera
2021-03-14, 17:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Gammelliberalism med upplysningsideal kan funka rätt bra i ett homogent samhälle där folket också erkänner värdet i normer och kulturella traditioner, och där det finns ett övergripande kollektiv. Gammelsverige, alltså. Det där som Mona Sahlin konstaterade att det inte kommer tillbaka.

Det liberala samhället innehåller alltid fröet till sin egen död, men i det samhälle jag beskriver ovan går degenerationen långsammare. Lägger vi till grupper med andra värderingar, accelererar vi förfallet.
Det finns alltid en viss eftersläpning när man ändrar i systemen. Man avskaffade kadaverdiciplin, aga & allt som påminner om filmen "Hets". Men det låg ändå kvar i det kollektiva medvetandet att man skulle sköta sig & inte leva jävel. Ett tag. Därefter börjar det gå åt helvete.
Citera
2021-03-14, 19:31
Medlem
En artikel om Bonniers ägarmakt

https://samnytt.se/vem-ska-granska-b...uppernas-makt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in