Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Wow. Detta var fan-i-mig glädjande. Några av oss har kanhända upptäckt försiktiga tecken på tillnyktring vid SVT, men SR har fortsatt framstått som intersektionalitetsaktivismens högborg i svenska media. Det här ger hopp inför framtiden. Måtte rättvisa och sunt förnuft få styra fr.o.m. nu. Sådant är trots allt en gammal svensk paradgren.
Och bara för att jag skrev detta kom en bitsk kontring från SVT och Lydia Farran-Lee, som matar på i den värsta aktiviststil till försvar för sina kolleger vid SR.
Olov Carlsson, biträdande programdirektör vid SR, har ju fått svara på frågor som
Delar av er publik kanske tycker att frågor om mångfald borde vara okontroversiella på ett public service-företag?
Han svarar så här, och då är det två tillfrågade SR-journalister av exotisk härkomst som inte håller med:
– Men det är inte vad det handlar om. Uppropet handlar om att vi ska göra en positiv särbehandling av vissa personer med viss härkomst. Vi menar att där finns ett antal krav som strider mot gällande lagar och att det tas upp ett antal fullständigt felaktiga exempel, publicistiska och andra, om att Sveriges Radio skulle vara strukturellt rasistiskt.
”Har berättat om verkligheten”
Palmira Koukkari Mbenga och Maya Abdullah håller inte med.
– Vi är trygga i att vi berättat om en verklighet så som den faktiskt är. Det handlar om välkända och välbelagda saker: bristande representation på våra redaktioner eller problematiska stereotyper som förekommer i medieberättelserna, säger Maya Abdullah.
Sveriges Radio-journalister begränsas efter upprop om rasism (SVT)
Om allt detta är från DN ber jag om ursäkt för det. Vågskålen tog ju upp saken från början, men artikeln är låst. Jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att någon Farran-Lee, säkert själv aktivist (ung kvinna), ska rapportera om detta på ett sätt som ånyo framställer SR i sämre dager.
Visst, SR brukar vara smörja, men så visar de från centralt håll att de inte accepterar vad som helst, och då ska man fortsatt insinuera att SR är en arbetsplats belastad av strukturell rasism.
Nåja — låt dem tugga i sig varandra. SVT och SR är ändå grenar på samma träd.