Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Jag tror det är livsfarligt med en liten, extremt paranoid minoritetsgrupp som sitter på all politisk makt. Lägg därtill att de sitter där pga valfusk och att majoriteten vet att det förhåller sig så, och denna majoritet är dessutom beväpnad.
De signaler som har kommit från den nya administrationen tyder, föga förvånande, på att prio ett är att slå ner på oppositionen hänsynslöst — och då talar vi inte längre om extremister utan mainstream — vilket jag fruktar kan gå riktigt illa. Bidens insvärning som president såg ut exakt som det brukar göra i polisstater och det är det jag tror USA måste betraktas som nu.
Det ska bli intressant att se om den tolererade oppositionen kommer att bjuda något motstånd. Första testet blir om de fäller Trump i riksåtalsprocessen i nästa vecka, vilket mer och mer tyder på att de kommer att göra.
Tveksamt dock vad det amerikanska hjärtlandet har att sätta emot. Hela den kulturen är marinerad i liberalt rättighetstänkande. Beväpnad är den bara så länge regimen är bekväm med det. Religion värd namnet saknas också. Protestantismen uppstod ur maktstrider mellan kyrka och krona, men USA har aldrig haft någon krona, och utan monarkism blir protestantism bara en konstig teologisk anarkism (jmf. svensk protestantism som i praktiken helgade kyrkor åt Engelbrekt, Gustav Vasa och Gustav II Adolf -
det är religion). USA har ingen inhemsk illiberal tradition, så det krävs att Europa kliver upp och vinner diverse strider innan någonting kan hända där.
Det kan bli intressant om USA-imperialismens upptrappning med nedstängda bankkonton m.m. fortsätter. Det har ju inte bara skett i Sverige, utan även mot Österrikes identitärer och så vidare. Varken bankförbud för "vita suprematister", trubbig sociala medier-censur, historielösa antirasismmanualer eller "paranoid style"-konspirationsteorier är egentligen utformade med oss i åtanke. Det är metoder som har skapats för att vilseleda och kväsa en ganska enhetlig, anarkistisk amerikansk reaktion. Men det kan framtvinga en europeisk reaktion som är komplex och motsägelsefull på ett sätt som makthavarna inte förstår sig på. Min stora oro har hela tiden varit att vi européer, i synnerhet oppositionella européer, låter oss amerikaniseras, vilket skulle tillintetgöra den verkliga mångfald av berättelser och irrationella traditioner som är vårt starkaste vapen.
Påpasslig ny singel från "vänsterartisten" Rome:
https://www.youtube.com/watch?v=sAiIFGYaWuU