2020-12-22, 19:41
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Så vad man skall säga första dagen? Totalt publicerar de tio artiklar varav fyra kommer från TT och resterande från neo-konservativa/liberala Project Syndicate. Det ser inte ut på att de bjuder på något nytt som vi inte kan läsa på Project Syndicate eller liberala tidningar så som Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet eller New York Times. Krönikorna är unika. De är skrivna av Per Brinkemo, Carolin Dahlman, Anna-Karin Wyndham och Ivar Arpi. De sparkar in fyra öppna dörrar. Ledarna är också unika. Det är sex av dem. Per Gudmundson (2), Alice Teodorescu Måwe, Aleksandra Boscanin, Thomas Gur och Susanna Birgersson. Den sista skriver om skolan och lyckas på flera hundra ord inte säga någonting. Det andra kolumnerna är trist post-2015 moderat jargong. Per Gudmundson (den enda av dem som är måttligt höger) hintar om att han vill få ut Liberalerna ur riksdagen;

De andra ledarna är skrivna av töntar men Per Gudmundson kan man fan i mig lita på i alla väder. Han sätter avtryck direkt. De flesta av oss (om inte alla) i tråden vill nog gärna att Liberalerna (L) åker ur riksdagen och faller sönder i eld och lidande.

Det är ett bra första nummer. Du är arg eller på fyllan. Och du är cynisk. Vad går emot dig idag? Har du inte förstått att det finns politiska gråzoner och schatteringar. Att folk kan tycka olika. Som den tönt jag är uppskattar jag Bulletin även om jag är misstänksam mot kopplingarna till globalister på Syndicat Initiative eller vad det heter. Jag välkomnar Bulletin. Jag hoppas att tidningen (är det en tidning?) kan flytta diskussionen högerut och legitimera åsikter som att Sverige tagit emot för många invandrare och att det inte själkvklart är synd om vissa grupper. Allt som bidrar till en mer nykter samhällsdebatt stödjer jag. Det finns inga töntar som skriver i Bulletin förutom de inkvoterade bidragen från det nämnda syndikatet. Det samarbetet skadar Bulletin.
Senast redigerad av stevenstills 2020-12-22 kl. 19:51.
Citera
2020-12-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Von Snorre och ni andra dystergökar i tråden fattar väl att om vi bara kan få det rasifierade trasproletariatet i de nedgångna miljonprogrammen att "respektera äganderätten" så löser det sig med förnedringsvåld riktat mot blonda svenska grabbar. Carolin Dahlman och resten av det liberalkonservativa möget på Bullentin lever i en fantasivärld.

Det spelades bättre boll på gräsplanen hemmavid.
Ja, inte behöver man kommentera sånt dravel Dahlman värkt ihop men som du säger, bra att belysa vilken fantasivärld de fortfarande klänger fast vid, det är det som gör mig dyster. Men hoppas självklart på den stora hemvandringen jag också och ger inte upp även om en tur till stol och repaffären ibland ter sig lockande.
Citera
2020-12-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Du är arg eller på fyllan. Och du är cynisk. Vad går emot dig idag? Har du inte förstått att det finns politiska gråzoner och schatteringar. Att folk kan tycka olika. Som den tönt jag är uppskattar jag Bulletin även om jag är misstänksam mot kopplingarna till globalister på Syndicat Initiative eller vad det heter. Jag välkomnar Bulletin. Jag hoppas att tidningen (är det en tidning?) kan flytta diskussionen högerut och legitimera åsikter som att Sverige tagit emot för många invandrare och att det inte själkvklart är synd om vissa grupper. Allt som bidrar till en mer nykter samhällsdebatt stödjer jag. Det finns inga töntar som skriver i Bulletin förutom de inkvoterade bidragen från det nämnda syndikatet. Det samarbetet skadar Bulletin.
Jag är cynisk, bitter och negativ. Allt är mörker och svart i min värld. Bulletin konkurrerar med Axess, Fokus, Kvartal, GP, SvD, NWT och Smålandsposten. Vad gör Bulletin annorlunda än dem? Vad är det unika med Bulletin? Frågan om invandring är förövrigt över. Ett nation är ett känsligt ekosystem och nu är detta förändrat. En vettigare diskussion istället för att tala om volymer torde vara diskutera hur vi kan leva med varandra. Det är nya perspektiv - det är radikala och svåra perspektiv. Sådant skulle vara intressant. De skulle inte längre sparka in öppna dörrar som de gör nu. Jag tror att Bulletin är över om tre år när pengarna är slut.

Jag gjorde förövrigt en edition om att redaktionen var "töntar" förutom Gudmundsson - men jag tycker ingen av dem lever upp till en hög standard. Detta är en bra artikel;

https://kvartal.se/artiklar/darfor-l...ch-konflikter/

Jag lärde mig en hel del av den. Jag har inte lärt mig något av Bulletins artiklar och Project Syndicate gör ingen glad. Jag säger inte att Project Syndicate har fel i allt men jag kan läsa artiklarna gratis på deras hemsida. Nu kanske Tino Sanandaji kommer skriva ett par bra alster. Han tenderar att ha förmågan till att rationellt kunna argumentera. I synnerhet gillar jag fakta-tunga artiklar med referenser.
Senast redigerad av Edgerton 2020-12-22 kl. 20:24.
Citera
2020-12-22, 20:23
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
Varför skulle återvandring vara ett omöjligt projekt. Varför skulle migranterna inte vilja flytta hem?

Har ni någonsin hört någon migrant omtala Sverige, svensk kultur och svensk mat i varma ordalag? Å andra sidan, hur ofta hör man inte migranter omtala Hemlandet (som inte är Sverige) med kärlek (till exempel Somar Al Naher https://www.expressen.se/kultur/ser-...pp-i-syrien/)?
Hon är född i Syrien av irakiska föräldrar, kommer till Sverige som 8-åring och flyttar vid 37 till Libanon för att bli HBTQ-aktivist och lära sig bättre arabiska.

Jag tycker det låter som om hon varit totalt försvenskad ända tills hon fått ålderskris och vill närma sig sina rötter. Men Irak/Syrien var för farligt så det fick bli Libanon.
Citera
2020-12-22, 20:23
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
OK, Bulletin verkar vara en besvikelse, men låt er inte nedslås av Bulletins globalistiska agenda och Gürs högst privata övertygelse. Varför skulle återvandring vara ett omöjligt projekt. Varför skulle migranterna inte vilja flytta hem?

Har ni någonsin hört någon migrant omtala Sverige, svensk kultur och svensk mat i varma ordalag? Å andra sidan, hur ofta hör man inte migranter omtala Hemlandet (som inte är Sverige) med kärlek (till exempel Somar Al Naher https://www.expressen.se/kultur/ser-...pp-i-syrien/)? Incitamenten finns, inte bara de ekonomiska.
Man ska inte stirra sig blind på materiellt välstånd. Det är närmast autistiskt marxistiskt att glömma bort den välfärd som utgår från kulturellt välbefinnande och känslan av att befinna sig i sin historiska kontext. Tillsammans med människor man känner igen sig i.

Återvandringens förutsättningar och genomförande har emellertid diskuterats flitigt på andra ställen, det jag vill påpeka är istället det intressanta faktum att Gür överhuvudtaget ser det som nödvändigt att diskutera och förkasta återvandring. Varför gör han sig detta omaket om det nu skulle vara så omöjligt? Jo, för att återvandringen ligger och jäser och bubblar under ytan. Ådervandringen har potential att bli det nya stora sociala projektet. Om återvandringen kan formuleras i humanistiska termer så har den sannolikt en bred folklig förankring, eller som det formuleras i ”Fight Club”:

"It was on the tip of everyone's tongue, Tyler and I just gave it a name"

Denna stämning ligger i luften nu. Något Gür förhåller sig skeptisk till.

Och ni som tycker att jag är alltför optimistisk -ni är defaitister och därmed är också ni en del av problemet.

Nja, har du läst Gürs text? Han har inte ngt särskilt fokus på återvandring.

Thomas Gür avfärdar att situationen kan förbättras mha de någon av de tre strategier, som han säger att socialdemokraterna, liberalerna och SD förespråkar dvs utbildning (socialdemokratiskt recept), enkla jobb (liberalt recept) och återvandring (SDs recept).

Budskapet är alltså, att Svensson ska sätta axeln mot plogen och gilla läget - så blir det bättre om "en generation eller så"
Citera
2020-12-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja, har du läst Gürs text? Han har inte ngt särskilt fokus på återvandring.

Thomas Gür avfärdar att situationen kan förbättras mha de någon av de tre strategier, som han säger att socialdemokraterna, liberalerna och SD förespråkar dvs utbildning (socialdemokratiskt recept), enkla jobb (liberalt recept) och återvandring (SDs recept).

Budskapet är alltså, att Svensson ska sätta axeln mot plogen och gilla läget - så blir det bättre om "en generation eller så"
Gür ger två förslag;

Citat:
Man kan inleda med att inte tro på och inte heller sprida myter och fantasier om hur man lätt kan få bukt med utanförskapet med enkla jobb, utbildning eller repatriering. Utanförskapet har tillkommit under flera decennier, som ett resultat av usel politik, och det kommer tyvärr att ta lika lång tid att rulla tillbaka; en generation eller så. Det kommer att behövas omfattande förändringar och reformer av skola, arbetsmarknad, bidragssystem, bostads- och socialpolitik. Det kommer också krävas en ordentlig politik om företagande och tillväxt, för att vi inte ska bli ett fattigare land samtidigt.

Men två åtgärder kan vidtas omgående och med mycket snabb och god effekt.

Det första är att stoppa all invandring som fortsätter att försörja och upprätthålla utanförskapet. Mer om sådana åtgärder återkommer jag i en framtida text.

Det andra är att genomföra en kriminal- och rättspolitik med tydlig och drakonisk brottsbekämpning för ett tryggare land, så att resurser som i dag går ut på att reparera de skador som brottsligheten leder till både i förtroende för statsmakten, hos brottsoffren och på ekonomin bättre kan användas till att bygga landet.

Kan man börja där, vilket är uteslutande en fråga om politisk vilja och inte om pengar, vore det en bra start.

https://bulletin.nu/ledare/all/tre-m...-utanforskapet

Om du stoppar invandringen från icke-västerländska länder så ger det nästan omedelbart positiva effekter över bara ett par år. Brottsligheten är dock svårare eftersom hårda straff går åt två håll. Thomas Gür har under många år haft ungefär samma åsikter. Det är mestadels borgerlig politik. En del bra och annat mindre bra. Du måste få bukt med flumskolan men du kan inte få bukt med flumskolan om du inte får bort sparkar ut de progressiva pedagogerna ur skolan, lärarutbildningarna och skolverket. De förstör både skolan, yrket, eleverna och tyvärr lärarna själva. Vidare kan vi inte utgå från att alla skall läsa på högskola. Tvärtom kanske bara 20% bör gå vidare till högre studier.

Vi måste lyfta värdet på en gymnasieutbildning på arbetsmarknaden och blockera ungdomar från teoretiska utbildningar som inte leder någon vart. Vi måste sluta dalta med stökiga invandrare. Om du systematiskt stör ordningen, begår brott och lever jävel åker du ut. De måste bli olagligt att gömma och anställa illegala invandrare. Du måste ha ordentligt tuffa tag. Mångkulturella länder som Singapore fungerar eftersom de drar en tydlig gräns och accepterar inte vad som helst. Har du 20 g hasch på dig får du tio år på kåken. Så tuffa är de och vill man få det här mångkulturella samhället att fungera måste det vara tuffa tag i politiken.
Citera
2020-12-22, 20:55
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Jag är cynisk, bitter och negativ. Allt är mörker och svart i min värld. Bulletin konkurrerar med Axess, Fokus, Kvartal, GP, SvD, NWT och Smålandsposten. Vad gör Bulletin annorlunda än dem? Vad är det unika med Bulletin? Frågan om invandring är förövrigt över. Ett nation är ett känsligt ekosystem och nu är detta förändrat. En vettigare diskussion istället för att tala om volymer torde vara diskutera hur vi kan leva med varandra. Det är nya perspektiv - det är radikala och svåra perspektiv. Sådant skulle vara intressant. De skulle inte längre sparka in öppna dörrar som de gör nu. Jag tror att Bulletin är över om tre år när pengarna är slut.

Jag gjorde förövrigt en edition om att redaktionen var "töntar" förutom Gudmundsson - men jag tycker ingen av dem lever upp till en hög standard. Detta är en bra artikel;

https://kvartal.se/artiklar/darfor-l...ch-konflikter/

Jag lärde mig en hel del av den. Jag har inte lärt mig något av Bulletins artiklar och Project Syndicate gör ingen glad. Jag säger inte att Project Syndicate har fel i allt men jag kan läsa artiklarna gratis på deras hemsida. Nu kanske Tino Sanandaji kommer skriva ett par bra alster. Han tenderar att ha förmågan till att rationellt kunna argumentera. I synnerhet gillar jag fakta-tunga artiklar med referenser.

Varför läsa smålandsposten, GP, expressen med flera om man kan läsa Bulletin? Såsom liberal media värnar man ju om konkurrens och med tanke på de skribenter som finns i Bulletin så kan man ju gå direkt till Bulletin utan att läsa alla andra alternativa medier i flera frågor.

Sedan samlar man ju de vassaste skribenterna i ett och samma forum. Skribenterna har vuxit ur sin kostym att verka inom mainstreammedia utan att för den delen vara stigmatiserad som aktörer inom just alternativ media. Att se Arpi i Samhällsnytt vore ju ett nedköp. Inget fel med Samhällsnytt men de levererar inte kvalité. Många av de systemkritiker jag känner läser inte alternativ media av den anledningen. Exempelvis: Bert Karlssons sändningar på youtube är epa-traktor där sittandes i någon slags fyllesoffa och något de flesta systemkritiker skäms över. Henrik Jönsson sänder från en präktig Östermalmsvåning med gäster som Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson. Henrik Jönsson har medverkat i SVT och jag tror man måste ha någon slags koppling dit för att få en bredare publik.
Citera
2020-12-22, 21:03
Medlem
Citat:
Vi måste sluta dalta med stökiga invandrare. Om du systematiskt stör ordningen, begår brott och lever jävel åker du ut. De måste bli olagligt att gömma och anställa illegala invandrare. Du måste ha ordentligt tuffa tag. Mångkulturella länder som Singapore fungerar eftersom de drar en tydlig gräns och accepterar inte vad som helst. Har du 20 g hasch på dig får du tio år på kåken. Så tuffa är de och vill man få det här mångkulturella samhället att fungera måste det vara tuffa tag i politiken.
Alla här är överens om liknande tankegångar och genom åren har förmodligen så mycket goda förslag presenterats direkt av trådskribenter eller någon mediakrönikör att det skulle räcka för att få ordning på landet. Ta ex. Anna Dahlberg på Expressen. Hon har kämpat på sitt vis och många gånger påtalat kloka lösningar på kända problem. Men det känns inte på allvar för det ger inget avtryck i politiken eller i debatten, det står still.

Vad skulle då kunna göra skillnad, vilka texter når igenom till folket och i förlängningen politiken. Räcker det inte med att beskriva verkligheten?

Kommer Bulletin göra skillnad, flytta fram fronten, göra sann samhällskritik rumsren igen utan risk för eget uppehälle. Hoppas på det, för något måste ske som kan påverka samhället och politiken igen.

Nu är det livlöst och meningslöst.
Senast redigerad av vonSnorre 2020-12-22 kl. 21:07.
Citera
2020-12-22, 21:06
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Gür ger två förslag;

Om du stoppar invandringen från icke-västerländska länder så ger det nästan omedelbart positiva effekter över bara ett par år. Brottsligheten är dock svårare eftersom hårda straff går åt två håll. Thomas Gür har under många år haft ungefär samma åsikter. Det är mestadels borgerlig politik. En del bra och annat mindre bra. Du måste få bukt med flumskolan men du kan inte få bukt med flumskolan om du inte får bort sparkar ut de progressiva pedagogerna ur skolan, lärarutbildningarna och skolverket. De förstör både skolan, yrket, eleverna och tyvärr lärarna själva. Vidare kan vi inte utgå från att alla skall läsa på högskola. Tvärtom kanske bara 20% bör gå vidare till högre studier.

Vi måste lyfta värdet på en gymnasieutbildning på arbetsmarknaden och blockera ungdomar från teoretiska utbildningar som inte leder någon vart. Vi måste sluta dalta med stökiga invandrare. Om du systematiskt stör ordningen, begår brott och lever jävel åker du ut. De måste bli olagligt att gömma och anställa illegala invandrare. Du måste ha ordentligt tuffa tag. Mångkulturella länder som Singapore fungerar eftersom de drar en tydlig gräns och accepterar inte vad som helst. Har du 20 g hasch på dig får du tio år på kåken. Så tuffa är de och vill man få det här mångkulturella samhället att fungera måste det vara tuffa tag i politiken.

Det är sunt-förnuft förslag. Sådana förslag är bra.

-----

I en artikel om Malmö intervjuas kommunalrådet Andreas Schönström av Lars Åberg om tvångsintegreringen av Malmöborna:

Kan det vara så att människor i grund och botten inte vill integreras utan vill bo med dem som ser ut och beter sig ungefär likadant som de själva? Är integrationen ett luftslott?

– Vill vi ha integration kommer det att svida. Men människor ska inte glida förbi utan får man ett boende i ett attraktivt område måste det krävas en motprestation. Hyran ska du förr eller senare själv betala. Du har fått en jäkligt bra chans och då ska du ta den. Det här måste följas upp med tydliga krav på att människor ska kunna försörja sig själva. Det är den normen som ska gälla.

Skulle man inte också kunna se det som att ni politiker pressar på människor värderingar som de egentligen inte gillar?

– Visst. Så är det. Ibland behöver människor höra sådant som de inte tycker om, menar Andreas Schönström.

– Och Malmö är inte Stockholm, tillägger han. Staden är tätbebyggd. Vi kan inte trycka ut våra problem i några förorter eller grannkommuner. Vi kan inte heller låta skattebetalare med jobb flytta till grannkommunerna. Både de med arbete och de som får försörjningsstöd ska ha en plats här. Det kommer att gnissla, men ingen kan tro att man kan flytta ifrån problemen. Det är ingen som kommer undan.

https://bulletin.nu/nyheter/all/malm...-svaga-grupper

Du undrade, vad det är för skillnad mellan Bulletin och Axess, Fokus, Kvartal, GP, SvD, NWT & Smålandsposten.

Jag tror inte, att dessa frågor hade ställts där. Om frågorna, mot förmodan, hade ställts så hade replikskiftet serverats med s.a.s. ett tjockt lager vaniljsås.
Citera
2020-12-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Varför läsa smålandsposten, GP, expressen med flera om man kan läsa Bulletin? Såsom liberal media värnar man ju om konkurrens och med tanke på de skribenter som finns i Bulletin så kan man ju gå direkt till Bulletin utan att läsa alla andra alternativa medier i flera frågor.
Sedan samlar man ju de vassaste skribenterna i ett och samma forum. Skribenterna har vuxit ur sin kostym att verka inom mainstreammedia utan att för den delen vara stigmatiserad som aktörer inom just alternativ media. Att se Arpi i Samhällsnytt vore ju ett nedköp. Inget fel med Samhällsnytt men de levererar inte kvalité. Många av de systemkritiker jag känner läser inte alternativ media av den anledningen. Exempelvis: Bert Karlssons sändningar på youtube är epa-traktor där sittandes i någon slags fyllesoffa och något de flesta systemkritiker skäms över. Henrik Jönsson sänder från en präktig Östermalmsvåning med gäster som Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson. Henrik Jönsson har medverkat i SVT och jag tror man måste ha någon slags koppling dit för att få en bredare publik.
Jag läser aldrig svenska alternativ medier. Jag får inte så mycket ut av Samnytt och sådant. Det är inga skarpa analyser. Jag är inte så intresserad av att någon tjänsteman blockerat en SD:are från att få en befordran. Jag läser mer mainstream media än alternativ media. Varken Aftonbladet eller Expressen är imponerande av Bulletin.

Åsa Linderborg;

Citat:
I dag kom då det första numret av den nätbaserade dagstidningen, och jag tror inte den ser ut som någon hade föreställt sig. Ämnesvalen är visserligen förväntade – invandring, kriminalitet, integration, klansamhälle – men förpackningen är stel och tråkig, närmast livlös.

De utländska kommentatorerna, hela tre Nobelpristagare på ett och samma uppslag, ger inget särskilt. Kulturdelen presenterar sig i morgon, men den ska ägna sig mer åt tidlösa introduktioner än av idékritik, vilket – tyvärr – förmodligen kommer göra den helt obsolet. Kort sagt: till min besvikelse finner jag inte en enda artikel som får mig att utbrista i ett förvånat oj då!

(..)

Nästa steg – gissar jag – är att gnugga in idén om välfärdsstatens differentiering. Att den ska vara till för ”etniska svenskar” eller särskilt kvalificerade skattebetalare. Människor och medborgare av olika slag ställs mot varandra på moraliska grunder eller genom födslorätt. Då kan ett ord som fascism faktiskt bli aktuellt på riktigt.

Jag önskar att Bulletin vågar vara tydligare med vad de vill. Premiären är mer ängslig än kaxig. Alice Teodorescu Måwes ideologiska principförklaring är full av dunkla motsägelser; Bulletin ska ha en liberal samhällssyn men ett konservativt förhållningssätt – vad menas med det? Om Bulletin renodlar de politiska ambitioner som ju finns i redaktionen har vi något att ta ställning till. För er som tycker att det låter otäckt, finns det bara en sak att säga: Alla sanningar, idéer, åsikter och känslor måste tränas.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...-en-besvikelse

Karin Olssson;

Citat:
Än så länge framstår Bulletin mest som en dagstidning utanpå, och en tidskrift eller tankesmedja inuti. Eller kanske som en skissartad kuliss, en dröm om den traditionella dagstidningen, så där perfekt som vissa inbillar sig att de var i ett odefinierat förr och alltid är i prestigetitlarna utomlands. Om man hade förväntat sig något stort, blev första dagen med Bulletin en besvikelse. Men alla tidningsrävar vet å andra sidan att det första numret aldrig är det bästa.

https://www.expressen.se/nyheter/bra...nnu-malligare/

Som du skriver så har Bulletin samlat de flesta (förutom akademikerna kring Axess) som är värda att läsa. Undantaget kanske är ett par stycken på Göteborgs Posten. Det är klart att Bulletin vill vara till höger om Kvartal och lättare och kanske även modigare än Axess. Samtidigt vill de hålla distansen till Samnytt (kontra-jihadism), Nya Tider (nationalism), Fria Tider (paleo-konservatism), Motpol (radikal-konservatism), Samtiden (sverigedemokratisk), Nyheter Idag (populism/skvaller) och Bubbla (libertarianism).

Det är alltså nya M/KD politiken som Bulletin driver. ETC har säkert rätt i att de vill få ett SD/M/KD-samarbete och antagligen tänker de bygga samman en mix av nyliberalism med pro-USA/Israel sentiment med vad än SD står för idag. Det finns många M och KD-väljare som vill läsa det som Bulletin står för och betalar nog för det här. Detta är Bulletins affärsidé. Vidare har alla de människorna kring Bulletin tillgång till MSM. Frågan är dock om inte marknaden är mättad för Bulletin men vi får se. Vi kanske blir överraskade imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av vonSnorre
Alla här är överens om liknande tankegångar och genom åren har förmodligen så mycket goda förslag presenterats direkt av trådskribenter eller någon mediakrönikör att det skulle räcka för att få ordning på landet. Ta ex. Anna Dahlberg på Expressen. Hon har kämpat på sitt vis och många gånger påtalat kloka lösningar på kända problem. Men det känns inte på allvar för det ger inget avtryck i politiken eller i debatten, det står still. Vad skulle då kunna göra skillnad, vilka texter når igenom till folket och i förlängningen politiken. Räcker det inte med att beskriva verkligheten? Kommer Bulletin göra skillnad, flytta fram fronten, göra sann samhällskritik rumsren igen utan risk för eget uppehälle. Hoppas på det, för något måste ske som kan påverka samhället och politiken igen.
Du kan inte påverka politiken - politikerna varken kan, vill eller har lust. Som jag har skrivit tidigare så institutionerna övertagna. Tar du över en institution får du de andra på dig. Vidare är journalisterna ointresserade av att ställa intressanta och viktiga frågor. De är mer intresserade av att skvallra för sådant är lättare, ger mig klick och ofarligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är sunt-förnuft förslag. Sådana förslag är bra.

Du undrade, vad det är för skillnad mellan Bulletin och Axess, Fokus, Kvartal, GP, SvD, NWT & Smålandsposten. Jag tror inte, att dessa frågor hade ställts där. Om frågorna, mot förmodan, hade ställts så hade replikskiftet serverats med s.a.s. ett tjockt lager vaniljsås.
Vad vet jag. Kanske inte. Samtidigt hotar inte Bulletin någon. Det är ändå rätt snälla frågor. Det är liksom inte avslöjande men vi får se vad som sker i morgon och under veckorna.
Senast redigerad av Edgerton 2020-12-22 kl. 21:49.
Citera
2020-12-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag håller med dig. När man väl flyttat till Sverige och fått lägenhet, socialbidrag och utrustningsbidrag och det börjar klicka in med avierna i brevlådan och det konto där hyran kommer in på varje månad så försvinner existensångesten från hemlandet. Det är liksom bara att gå och handla i den lokala ICA:n och titta på TV så kan man andas ut. Och dra ett drag på shishan. Visst finns en längtan till det mer genuina livet hemma i Irak men - ett drag till påshishan så - jag har det bra här i Hammarkullen med min familj och familjens vänner. Varför ska jag åka hem? Jag kommer inte att känna mig hemma där heller.

Men om livet gradvis blir sämre och sämre till dess att du får ett erbjudande som du inte kan tacka nej till?
Citera
2020-12-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonSnorre
Alla här är överens om liknande tankegångar och genom åren har förmodligen så mycket goda förslag presenterats direkt av trådskribenter eller någon mediakrönikör att det skulle räcka för att få ordning på landet. Ta ex. Anna Dahlberg på Expressen. Hon har kämpat på sitt vis och många gånger påtalat kloka lösningar på kända problem. Men det känns inte på allvar för det ger inget avtryck i politiken eller i debatten, det står still.

Vad skulle då kunna göra skillnad, vilka texter når igenom till folket och i förlängningen politiken. Räcker det inte med att beskriva verkligheten?

Kommer Bulletin göra skillnad, flytta fram fronten, göra sann samhällskritik rumsren igen utan risk för eget uppehälle. Hoppas på det, för något måste ske som kan påverka samhället och politiken igen.

Naturligtvis gör en tidskrift som Bullentin nytta. De skriver ju texter som publiceras vilka för 10 år sedan hade renderat livstids avstängning från offentligheten.

Får jag läsa Gûr skriva om att självklart så måste polisen ha rätt att slå Mustafa i huvudet med batongen så att Mustafa både gråter och blöder så är det gott. Den typen av metoder kan hjälpa i vissa lägen eftersom mångkulturella länder är mer våldsamma länder så kommer en ökad legal våldsanvändning att behövas.

I det nya ekosystem som behövs för att mediakriget mot svenskarna ska upphöra så kan Bullentin vara en beståndsdel. Jag återkommer när jag läst in mig på publikationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in