Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Varför läsa smålandsposten, GP, expressen med flera om man kan läsa Bulletin? Såsom liberal media värnar man ju om konkurrens och med tanke på de skribenter som finns i Bulletin så kan man ju gå direkt till Bulletin utan att läsa alla andra alternativa medier i flera frågor.
Sedan samlar man ju de vassaste skribenterna i ett och samma forum. Skribenterna har vuxit ur sin kostym att verka inom mainstreammedia utan att för den delen vara stigmatiserad som aktörer inom just alternativ media. Att se Arpi i Samhällsnytt vore ju ett nedköp. Inget fel med Samhällsnytt men de levererar inte kvalité. Många av de systemkritiker jag känner läser inte alternativ media av den anledningen. Exempelvis: Bert Karlssons sändningar på youtube är epa-traktor där sittandes i någon slags fyllesoffa och något de flesta systemkritiker skäms över. Henrik Jönsson sänder från en präktig Östermalmsvåning med gäster som Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson. Henrik Jönsson har medverkat i SVT och jag tror man måste ha någon slags koppling dit för att få en bredare publik.
Jag läser aldrig svenska alternativ medier. Jag får inte så mycket ut av Samnytt och sådant. Det är inga skarpa analyser. Jag är inte så intresserad av att någon tjänsteman blockerat en SD:are från att få en befordran. Jag läser mer mainstream media än alternativ media. Varken Aftonbladet eller Expressen är imponerande av Bulletin.
Åsa Linderborg;
Citat:
I dag kom då det första numret av den nätbaserade dagstidningen, och jag tror inte den ser ut som någon hade föreställt sig. Ämnesvalen är visserligen förväntade – invandring, kriminalitet, integration, klansamhälle – men förpackningen är stel och tråkig, närmast livlös.
De utländska kommentatorerna, hela tre Nobelpristagare på ett och samma uppslag, ger inget särskilt. Kulturdelen presenterar sig i morgon, men den ska ägna sig mer åt tidlösa introduktioner än av idékritik, vilket – tyvärr – förmodligen kommer göra den helt obsolet.
Kort sagt: till min besvikelse finner jag inte en enda artikel som får mig att utbrista i ett förvånat oj då!
(..)
Nästa steg – gissar jag – är att gnugga in idén om välfärdsstatens differentiering. Att den ska vara till för ”etniska svenskar” eller särskilt kvalificerade skattebetalare. Människor och medborgare av olika slag ställs mot varandra på moraliska grunder eller genom födslorätt. Då kan ett ord som fascism faktiskt bli aktuellt på riktigt.
Jag önskar att Bulletin vågar vara tydligare med vad de vill. Premiären är mer ängslig än kaxig. Alice Teodorescu Måwes ideologiska principförklaring är full av dunkla motsägelser; Bulletin ska ha en liberal samhällssyn men ett konservativt förhållningssätt – vad menas med det?
Om Bulletin renodlar de politiska ambitioner som ju finns i redaktionen har vi något att ta ställning till. För er som tycker att det låter otäckt, finns det bara en sak att säga: Alla sanningar, idéer, åsikter och känslor måste tränas.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...-en-besvikelse
Karin Olssson;
Citat:
Än så länge framstår Bulletin mest som en dagstidning utanpå, och en tidskrift eller tankesmedja inuti. Eller kanske som en skissartad kuliss, en dröm om den traditionella dagstidningen, så där perfekt som vissa inbillar sig att de var i ett odefinierat förr och alltid är i prestigetitlarna utomlands.
Om man hade förväntat sig något stort, blev första dagen med Bulletin en besvikelse. Men alla tidningsrävar vet å andra sidan att det första numret aldrig är det bästa.
https://www.expressen.se/nyheter/bra...nnu-malligare/
Som du skriver så har Bulletin samlat de flesta (förutom akademikerna kring Axess) som är värda att läsa. Undantaget kanske är ett par stycken på Göteborgs Posten. Det är klart att Bulletin vill vara till höger om Kvartal och lättare och kanske även modigare än Axess. Samtidigt vill de hålla distansen till Samnytt (kontra-jihadism), Nya Tider (nationalism), Fria Tider (paleo-konservatism), Motpol (radikal-konservatism), Samtiden (sverigedemokratisk), Nyheter Idag (populism/skvaller) och Bubbla (libertarianism).
Det är alltså nya M/KD politiken som Bulletin driver. ETC har säkert rätt i att de vill få ett SD/M/KD-samarbete och antagligen tänker de bygga samman en mix av nyliberalism med pro-USA/Israel sentiment med vad än SD står för idag. Det finns många M och KD-väljare som vill läsa det som Bulletin står för och betalar nog för det här. Detta är Bulletins affärsidé. Vidare har alla de människorna kring Bulletin tillgång till MSM. Frågan är dock om inte marknaden är mättad för Bulletin men vi får se. Vi kanske blir överraskade imorgon.
Citat:
Ursprungligen postat av
vonSnorre
Alla här är överens om liknande tankegångar och genom åren har förmodligen så mycket goda förslag presenterats direkt av trådskribenter eller någon mediakrönikör att det skulle räcka för att få ordning på landet. Ta ex. Anna Dahlberg på Expressen. Hon har kämpat på sitt vis och många gånger påtalat kloka lösningar på kända problem. Men det känns inte på allvar för det ger inget avtryck i politiken eller i debatten, det står still. Vad skulle då kunna göra skillnad, vilka texter når igenom till folket och i förlängningen politiken. Räcker det inte med att beskriva verkligheten? Kommer Bulletin göra skillnad, flytta fram fronten, göra sann samhällskritik rumsren igen utan risk för eget uppehälle. Hoppas på det, för något måste ske som kan påverka samhället och politiken igen.
Nu är det livlöst och meningslöst.
Du kan inte påverka politiken - politikerna varken kan, vill eller har lust. Som jag har skrivit tidigare så institutionerna övertagna. Tar du över en institution får du de andra på dig. Vidare är journalisterna ointresserade av att ställa intressanta och viktiga frågor. De är mer intresserade av att skvallra för sådant är lättare, ger mig klick och ofarligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Det är sunt-förnuft förslag. Sådana förslag är bra.
Du undrade, vad det är för skillnad mellan Bulletin och Axess, Fokus, Kvartal, GP, SvD, NWT & Smålandsposten. Jag tror inte, att dessa frågor hade ställts där. Om frågorna, mot förmodan, hade ställts så hade replikskiftet serverats med s.a.s. ett tjockt lager vaniljsås.
Vad vet jag. Kanske inte. Samtidigt hotar inte Bulletin någon. Det är ändå rätt snälla frågor. Det är liksom inte avslöjande men vi får se vad som sker i morgon och under veckorna.