2020-11-03, 18:15
Medlem
Vryzass avatar
För svenskt mediekrig och för tråden är väl möjligen detta att betrakta som nyhetsstoff.

https://www.expressen.se/nyheter/hog...-medieprojekt/

Men troligen för många av oss inget särskilt intressant i läsväg med tanke på förväntad laguppställning (liberalkonservativ). Kan kanske bli kul och underhållande att se när liberaler attackerar varandra inbördes.

Eller är jag för negativ här?
Citera
2020-11-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
För svenskt mediekrig och för tråden är väl möjligen detta att betrakta som nyhetsstoff.

https://www.expressen.se/nyheter/hog...-medieprojekt/

Men troligen för många av oss inget särskilt intressant i läsväg med tanke på förväntad laguppställning (liberalkonservativ). Kan kanske bli kul och underhållande att se när liberaler attackerar varandra inbördes.

Eller är jag för negativ här?
Carolin Dahlman, Per Gudmundson, Paulina Neuding och med Thomas Gür som spindel i nätet. Jag trodde Gür höll på med Kvartal men det kanske är slut med det nu. Budget på 50 miljoner.

Ingen game changer men kommer säkert att publicera några intressanta artiklar då och då.
Citera
2020-11-03, 18:38
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Carolin Dahlman, Per Gudmundson, Paulina Neuding och med Thomas Gür som spindel i nätet. Jag trodde Gür höll på med Kvartal men det kanske är slut med det nu. Budget på 50 miljoner.

Ingen game changer men kommer säkert att publicera några intressanta artiklar då och då.

Individuellt är det ju personer som kan skriva bra, objektivt sett. Dock är dom alla liberala ledarskribenter (nuvarande eller föredetta), så det kommer ju att bli åsikter. Empirin säger mig att det blir mycket klagande på det socialdemokratiska (samt moderata) vanstyret och hur massinvandringen är dålig för Sverige följt av:

a) Skyr att lägga fram förslag på lösning av problemet likt pesten
eller
b) Basunera ut att vi minsann ska "ställa krav på invandrarna och fixa integrationen" varpå min dator åker ut genom fönstret.

Det blir ingen webbtrafik från min del om ovanstående naiva gamla 2010-vibbarna blir det bärande för projektet. Så mycket kan jag säga.
Citera
2020-11-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Kan en nationell identitet skapas under goda tider? Och genom storvulna projekt uppifrån?

Frågan är ärligt menad. Finns det bestående identiteter som inte har som fundament minnet av forna och hårdare tider? Inte för att jag önskar krig och elände direkt, men jag önskar nog en ospännande och vördnadsfull ("awe-inspiring") svensk kultur. Typ som i den finska nationalsången "Vårt Land".

"Världens modernaste land" visade sig odugligt som svenskhet formulerad i ord.

Svenskarna är ett folk som skapat enastående tekniska innovationer genom historien. Vi var på vippen att skapa egna kärnvapen (synd att vi inte gjorde det då) men har fullföljt projekt för världsledande nya stridsflygplan, telecom, last- och personbilar mm. Klart vi ska ha ett svenskt rymdprogram motsvarande den satsning som tidigare gjorts på Ostindiska kompaniet och JAS Gripen. Det finns ett solsystem att upptäcka innan vi blir interstellära svenskar någon gång i framtiden.

Vår "moderna modernitet" var en produkt av tron på historiens slut och andra barnsliga liberala drömmar. Nu har historien börjat igen då det stundar nya tider och därför ska vi ha ett rymdprogram som ska vara miljöanpassat, energisnålt och fungera bättre än Indiens.

Alltså ett svenskt rymdprogram parallellt med ett program för den Stora Hemvandringen.
Citera
2020-11-03, 18:57
Medlem
Fel.
Senast redigerad av Friherr 2020-11-03 kl. 18:59.
Citera
2020-11-03, 19:02
Medlem
Citat:
Individuellt är det ju personer som kan skriva bra, objektivt sett. Dock är dom alla liberala ledarskribenter (nuvarande eller föredetta), så det kommer ju att bli åsikter. Empirin säger mig att det blir mycket klagande på det socialdemokratiska (samt moderata) vanstyret och hur massinvandringen är dålig för Sverige följt av:

eller
b) Basunera ut att vi minsann ska "ställa krav på invandrarna och fixa integrationen" varpå min dator åker ut genom fönstret.

Det blir ingen webbtrafik från min del om ovanstående naiva gamla 2010-vibbarna blir det bärande för projektet. Så mycket kan jag säga.

Det slog mig att Ron Unz för någon dag sedan skrivit en artikel om Glenn Greenwalds ambitiösa satsning på nyskapande oberoende journalistik.

https://www.unz.com/announcement/gle...llion-webzine/

Artikeln tar ca 10 minuter att läsa. Men sammanfattningen är att det bara blev skit av hela projektet eftersom det var ett gäng överbetalda liberaler som inte kunde/vågade bryta ett liberalt konsensus. Greenwald sa ju som bekant alldeles nyligen upp sig när han inte fick skriva om Joe Bidens korruptionsskandal i den tidning han själv grundat.
Citera
2020-11-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Kan en nationell identitet skapas under goda tider? Och genom storvulna projekt uppifrån?

Frågan är ärligt menad. Finns det bestående identiteter som inte har som fundament minnet av forna och hårdare tider? Inte för att jag önskar krig och elände direkt, men jag önskar nog en ospännande och vördnadsfull ("awe-inspiring") svensk kultur. Typ som i den finska nationalsången "Vårt Land".

"Världens modernaste land" visade sig odugligt som svenskhet formulerad i ord.

Du nämner Finlands anspråkslöshet och karghet men glömmer att nämna de storverk som de skapade när den finländska nationalismen var som starkast. Bara att kolla på paradbyggnaderna i Helsingfors med tung nationalism som Centralstation, konstnärer som Galen-Kallela och Sibelius, författare som Linna och arkitekter som Alto.

Alla de var produkter av finländsk nyuppväckt nationalism. En nation som upptäckte sig själv genom skapandet av en helt egen identitet.

Svenskarna ska på nytt upptäcka sig själva när vi kopplat bort det Liberala Imperiets järnlunga.
Citera
2020-11-03, 19:22
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

eller

Ja men du står ju vid sidan av misstänker jag - och så pass långt till höger - att du tycker dig kunna döma ut i stort sett allting mittåt från NMR. En bekväm position så långt ut till höger att man aldrig behöver redovisa var man själv står. Jag välkomnar alla publicistiska initiativ som kan motverka det vänsterliberala etablissemanget. Jag till och med välkomnar den Stockholmsupplaga av Göteborgsposten som planeras. Så kompromissartad och naiv är jag. Ha det bra. MVH
Citera
2020-11-03, 19:54
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
SVT citerar terror expert Magnus Rantorp om terror i Wien:

Ranstorp intervjuas helatiden om terror. Jag vet inte om han är ens kompetent.

I alla fall är hans slutsatser bör ifrågasättas.

Vill skapa splittring
Nej, skillnaden mellan muslimer och icke-muslimer finns redan.

Ett annat av mål med terrordåden är att vända folk mot folk, enligt honom.

Muslimer är per definition mot andra människor. Frågan är inte om människor kan vändas mot dem. De välkomnar att vara utomstående.

- Det blir en konsekvens av vad de gör, de skapar polarisering i samhället. Genom dessa här angripare ökar muslimhat och främlingsfientlighet mot olika invandrargrupper. Det blir lättare för dem att få personer som utsätts för sådant att börja sympatisera med IS.

Det är omöjligt för en vanlig icke-muslim att veta vad som går på muslimernas huvuden. Muslimer i Sverige anklagar svenskarna för att ha diskriminerat dem. Detta motiverar att sympatisera med IS. Fel. Muslimsk invandrare har till stor del nytta av välfärdsbetalningar. De ogillar att vara beroende.

- Den islamistiska separatismen vill skapa en parallell samhällsordning som går emot våra värderingar och styresätt. Det som bland annat ger rörelsen syre är segregationen som finns i vissa bostadsområden där islamisterna fyller ett tomrum.

Naiv. Revolutionärer och radikaler kommer inte sällan från familjer som har de bästa ekonomiska förhållandena.

Ranstorp gör alltså samma analys som de tyska vänsterterroristerna i RAF, Rote Armee-Fraktion.

Nåmligen att deras terror skapar en motreaktion från samhället med repression, kontroll och polisstat. Detta ska då reta upp och väcka upp den politiskt ointresserade allmänheten och få den att vända sig emot samhällets repression och stödja den revolutionära rörelsen.
Naturligtvis blev det inte så. I den mån folk blev förbannade över avspärrningar och poliskontroller så fattade de att det var terroristernas fel, alternativt välkomnade samhällets kraftiga gensvar.
Utom trendkänsliga intellektuella, som kunde göra sig ett namn på att oja sig över polisens "förtryck".

Ranstorp följer nu samma tanke och tror att repression, hårdare straff och poliskontroll leder till att muslimer i allmänhet börjar ta avstånd från det svensk samhället och drivas in i radikalisering.
Så blir det naturligtvis inte. Den vanlige muslimen blir inte radikaliserad av att polisen letar terrorceller och slår till mot radikala moskeer.
Muslimska aktivister däremot, kommer att utnyttja allt som händer för att driva på radikalisering. Där spelar det ingen roll vad som egentligen händer. För dem är det viktigt att försöka trycka tillbaka samhällets kontroll av islam, islamister och radikalisering. Därför försöker de sätta en verklighetsbild av att det är samhället avoga inställning som driver fram radikalisering.
En tankefigur som aldrig någon skulle få för sig att tillämpa på nationella rörelser.
Citera
2020-11-03, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Känns rätt mycket som en gäspning faktiskt. Vi har redan Kvartal, Ledarsidorna och Dahlberg/Arpi/PM för den som vill ha mycket snack och lite verkstad i form av opinionsjournalistik. Vi behöver inte fler tyckartexter att nicka instämmande till, och vi behöver definitivt inga fler tl;dr-essäer om sakernas tillstånd.

Vad som saknas är riktig, högklassig nyhets- och grävjournalistik som angriper saker från högerperspektiv utan PK-filter. Det är genant att det är Fricks och Lamottes ”journalistik” som står för 98% av utbudet där. Magasinet Filters story om de fejkapatiska är ett perfekt exempel på vad jag menar. Hundra grävjobb till av den kalibern är vad som saknas. Jag ser ingen potential för det hos dessa usual suspects till tyckonomer...
Citera
2020-11-03, 20:19
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja men du står ju vid sidan av misstänker jag - och så pass långt till höger - att du tycker dig kunna döma ut i stort sett allting mittåt från NMR. En bekväm position så långt ut till höger att man aldrig behöver redovisa var man själv står. Jag välkomnar alla publicistiska initiativ som kan motverka det vänsterliberala etablissemanget. Jag till och med välkomnar den Stockholmsupplaga av Göteborgsposten som planeras. Så kompromissartad och naiv är jag. Ha det bra. MVH

Ja, nu står jag ju inte vid NMR och förkastar allt mittåt därifrån. Men om du vill se just varifrån jag kommer på denna specifika punkt vi talar om, så skulle jag säga att dessa skribenter är att jämföra med Folkpartiets språkkrav i en valrörelse. Jag talar alltså om erfarenhet, från någon som hängt med sedan tidigt 2000-tal på nätet och det mediala kriget om mångkulturen. Det är inte så att jag skrev mitt inlägg utifrån min generella position om vad jag anser vara otillräckligt, utan just om vad som tjatats och skrivits om i flera decennium. Språktestet.

Min generella ståndpunkt kan dock påverka vad jag anser om otillräckliga åtgärder i form av "krav" och att "integration" är något som kan fungera eller ens är önskvärt. Det är dock inte vad vi talar om är, utan just om vad ledarskribenter har lyckas komma fram till de senaste 30 åren. Dvs, inget.

"Jag välkomnar alla publicistiska initiativ som kan motverka det vänsterliberala etablissemanget"

Jag också. Men tror att i detta skiljer vi hos helt enkelt ifrån vad vi ser som motverkar det vänsterliberala samhället, och vad som faktiskt bara är en annan del av det vänsterliberala etablissemanget. Som du kanske gissat dig till så är min åsikt att dessa är en del av det vänsterliberala etablissemanget. Och det är inte en NMR ståndpunkt.

Vi får nog helt enkelt vara ense om att vara oense i denna fråga. Dock blir jag gärna positivt överraskad, men tror att det blir mycket av samma vara i ny förpackning.

Ha de gött
Mvh Glenn
Citera
2020-11-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag ser det mer som att vi de facto är en vasallstat till det Liberala Imperiet. Imperialismen är så genomgripande att det är svårt att agera. Det gäller kulturellt och ekonomiskt. Att förespråka svensk kultur i ett sådant läge förvandlas då automatiskt till ett krav på knätofs och Skansen. Just nu är de facto Netflix och valet i Imperiets kärnland något som upplevs som viktigare än vad som händer i Sverige.

Men jämför gärna med vad en indier i Bengalen hade att säga till om när britterna de facto kontrollerade alla institutioner och den indiska eliten skickade sina barn för att studera på Oxford. Vad hade en stolt egyptier eller jude att säga till om när romarna hade de rikena som vasallstater?

Knätofs och Skansen är en del av svensk kultur och det är något vi borde värna om! Jag förutsätter iskallt att det är pölsa, kroppkakor/palt, blodkorv, falukorv, kålpudding, kalvdans, raggmunk, kalops, strömming, rotmos, isterband, ärtsoppa och pannkakor som alla här inne äter till vardags och helg.

Om Flashbacks SD-incels köper pizza och kebab så är de lika stora hycklare som en vänsterpartist som skattefifflar! Det är ett direkt hot mot svenskheten! Fy fan för den landsförrädaren som gör tacos!!!

Citat:
Vad en sund nationalist ska eftersträva är en svenskhet i tiden för framtiden. Det är svenskarnas uppgift att kapa banden till det Liberala Imperiet och på nytt uppfinna en svensk kultur. Den Stora Hemvandringen kommer att underlätta detta.

Hemvandringen har ju precis inget att göra med USA eller deras tysta krig mot svenskheten om du inte pratar om alla flyktingar som flydde svält och misär i Sverige från andra halvan av 1800-talet fram till första halvan av 1900-talet. Jag kan säga att det var allt annat än raketforskare som vi skeppade dit då!

Citat:
Jag efterlyser en spännande ny självmedveten svensk kultur och ett svenskt rymdprogram.

Inget av det hittar du i SDs eller något av deras syskonpartiers partiprogram. Tror inte att Svenskt näringsliv tillåter SD gå den vägen. SD och NMR, AFS mfl är hycklare. De älskar inte Sverige, de står inte upp för Sverige, det finns inga som pratar mer skit om Sverige än just dessa partier! Att ni inte ser det! Om Moderaterna är knapptryckarpartiet så är SD kappvändarpartiet, minst ryggrad av alla partier i riksdagen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in