Kriminolog: Det fanns inte någon våg av förnedringsrån.
https://www.expressen.se/debatt/det-...ornedringsran/
En ny Jerzy i högform, en arvtagare. Lägg namnet på minnet.
Christoffer Carlsson är verksam vid Institutet för framtidsstudier och har där deltagit i ett antal projekt i vilka Jerzy Sarnecki också funnits med som extern projektmedlem.
https://www.expressen.se/debatt/det-...ornedringsran/
Att bli rånad är en hemsk upplevelse och kan orsaka stora men för offret. Att det sker med inslag av förnedring måste vara än vidrigare, jag kan inte ens föreställa mig. Jag känner oerhört med offren som tvingats genomlida något så förjävligt och ställer mig på deras sida. Rån med förnedringsinslag förekommer. Till följd av sociala medier får de nu ofta stor uppmärksamhet. Det är inte om offren denna text handlar.Ok, vad handlar texten om?
Inte heller handlar den direkt om oron och otryggheten som barn och unga upplever.
För att få en bild av den faktiska utvecklingen är anmälningar nästan aldrig en god indikator eftersom de är känsliga för mycket annat än beteendeförändringar i befolkningen.När man läser artikeln får man en bekant (Jerzy) känsla av att här har vi att göra med någon som är riktigt duktig på att förvirra läsaren så till den grad att man inte har en aning om hur vederbörande kommit fram till sin slutsats men att den måste vara sann, det finns inget alternativ.
När jag i slutet av året sitter på min kammare och läser buntarna förväntar jag mig se en kraftig ökning av andelen som uppger utsatthet under 2019, jämfört med tidigare år.
Oron för att utsättas har mycket riktigt ökat markant. Men när det gäller faktisk utsatthet ser det annorlunda ut.
När någonting ges väldigt stort utrymme i medierna och suger åt sig debattsyret, kommer det att påverka ens upplevelser, om man skulle råka ut för det som debatteras. Kanske kommer man till och med polisanmäla saken.
Det tyder på en förändring i anmälningsbenägenhet och uppmärksamhet, inte i faktisk utsatthet.
Men andelen unga som faktiskt utsätts ligger sannolikt ganska stilla.
När det sker förnedringsrån rör det sig om enstaka gärningspersoner och när dessa sätts i finkan så upphör de.
Alltså: ingen faktisk våg av förnedringsrån.
Men den kraftiga våg av rån mot unga som debatterades i början av året, och den kraftiga ökningen av förnedringsinslag, som var ett så stort problem och fick så mycket uppmärksamhet att den resulterade i en riksdagsdebatt och nu i en särskild Brå-kartläggning?
Den vågen fanns alltså inte. Det som fanns var debatten, och den fick verkliga konsekvenser.
En ny Jerzy i högform, en arvtagare. Lägg namnet på minnet.
Christoffer Carlsson är verksam vid Institutet för framtidsstudier och har där deltagit i ett antal projekt i vilka Jerzy Sarnecki också funnits med som extern projektmedlem.