Citat:
Visst är det så. Trump kommer aldrig att bekänna sig till en politik som är bra för folkflertalet på bekostnad av elitens privilegier, men han kan vara av stort värde som ögonöppnare för både folk och politiska ledare. Man kan uppenbarligen bli vald till president med ett populistiskt budskap, och folk kan faktiskt rösta fram någon som säger sig företräda dem på riktigt. Att sedan valretoriken var Steve Bannons omskrivning av Laschs texter från tidigt 90-tal snarare än resultatet av Trumps egna grunnande på kammaren är trist, men det faktum att de yttrades och fick röster kan tjäna som föredöme och leda till att äkta populister får vatten på sin kvarn. Men, min poäng var ju just att Trump INTE HAR dessa åsikter. Hans talskrivare däremot, Stephen Miller, har de åsikter som du efterlyser, precis som jag skrev tidigare.
Trumps politiska åsikter har stått klara från början, en rent monetär syn på utrikespolitik. ”Stjäl oljan från Syrien”. ”Utnyttja USAs makt till att framtvinga gynnsamma handelsavtal.” ”Hota Danmark så att de säljer Grönland för en spottstyver.”
Han bryr sig inte det minsta om invandring eller att bevara USA som ett land som domineras av vita människor. Han bryr sig inte om konservativa värden mer än Bill Clinton eller Ghislaine Maxwell. Han är en typisk New York-liberal som baserade sin valkampanj på en marknadsundersökning bland potentiella väljare och sedan satte ihop ett program på det.
Han är kort sagt en riktigt dålig ledare för den populistiska väckelse i västvärlden som jag i alla fall anser mig tillhöra.
Trumps politiska åsikter har stått klara från början, en rent monetär syn på utrikespolitik. ”Stjäl oljan från Syrien”. ”Utnyttja USAs makt till att framtvinga gynnsamma handelsavtal.” ”Hota Danmark så att de säljer Grönland för en spottstyver.”
Han bryr sig inte det minsta om invandring eller att bevara USA som ett land som domineras av vita människor. Han bryr sig inte om konservativa värden mer än Bill Clinton eller Ghislaine Maxwell. Han är en typisk New York-liberal som baserade sin valkampanj på en marknadsundersökning bland potentiella väljare och sedan satte ihop ett program på det.
Han är kort sagt en riktigt dålig ledare för den populistiska väckelse i västvärlden som jag i alla fall anser mig tillhöra.
Beteendemönstren hos både politiker och väljare (och massmedier!) måste förändras, vilket kräver banbrytare och föregångsmän. Vi ska inte förkasta Trump, utan snarare se honom som ett första steg.