2020-09-01, 23:36
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Annars är islamismen intressant. I en demokrati måste människor få ha olika uppfattningar och det gäller även muslimer. Du har rätt att hysa reaktionära islamistiska uppfattningar i Sverige. Lagstiftningen är rätt klar men vad jag förstår finns det ett enormt tryck nu att tvinga fram en hård assimilering av invandrargrupper. Detta är ett projekt som kommer att misslyckas eftersom detta är ett projekt utan morötter och tolerans - utöver det faktum att den svenska synen på invandrare är rent rasistisk. Ju mer staten kommer "trycka på" ju längre ifrån glider invandrargrupper från det svenska samhället. Snarare behöver Sverige mer tolerans snarare än mindre. I Sverige verkar vänstern vara på defensiven nu när "assimilering" och hårda fängelsestraff är den nya trenden. Utan tvekan kommer de många problemen i Sverige bli större och djupare.

Det är egentligen inte alls svårt. Man får ha vilken uppfattning man vill i en demokrati. Men man får inte GÖRA vad man vill. Det verkar vara svårt att förstå för framförallt islamister. Deras åsikt är att deras åsikt skall vara andras lag och rättesnöre. Deras handlingar skall följa deras åsikter.

Det liberala västerlandet har en diametral syn på detta. Här i väst får vi ha vilka åsikter som helst så länge vi följer lagar, förordningar och mellanmänskliga konventioner i handling. Dvs följer samhällets normer i handling.

Ett ypperligt exempel på detta är frågan om handslag både före och efter corona.

Kan vi inte få migranterna att frivilligt assimileras sig till svenska värderingar, dvs följa lagar och sociala regler, kommer aldrig svenskar se dessa migranter som del i samhället. Aldrig.

Och när inte om utan när denna assimilering kommer erkännas som misslyckad är det inte majoritetssamhället och svenskarna som står som förlorare. Det är därför den kommer att misslyckas. Det är ett projekt helt utan morötter för svenskarna. Vad har svenskarna att vinna? Slippa bli slagen?
Snarare är det väl så att det våld vi sett senaste tiden mer är en signal om "Game on"

Citat:
Det känns som den gamla liberala ordningen faller sönder och med den så ökar konflikterna mellan etniska grupper och inom de etniska grupperna.

I ett maktvakuum kommer många olika grupper försöka ta sin del av det nya utrymmet.
Återigen, det är inte våra minoriteterna som vinner en sådan tävling nu när matchen väl sätter igång.

Om svensken i gemen rycker på axlarna åt hundratals dödsoffer på Estonia, tusentals i Covid finns det inga skäl att tro att en våldsam uppgörelse skulle skapa någon dålig stämning i landet.
Citera
2020-09-01, 23:55
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Jag såg inte sammanfattningen men jag snabbläste rapporterna om djurrättsaktivism, vänsterextremism och högerextremism. Kvaliteten var mycket låg och fokus låg primärt på högerextremism men inte så mycket på nynazister och det våldsbejakande men att människor uttrycker illiberala uppfattningar och att dessa är mainstream. För fem år sedan kunde staten hävda att om du förespråkade reducerad invandring var du en högerextremist men det är mycket svårare att göra samma sak idag. Detta är problemet med den här typen av rapporter - de följer inte med tiden.

Annars är islamismen intressant. I en demokrati måste människor få ha olika uppfattningar och det gäller även muslimer. Du har rätt att hysa reaktionära islamistiska uppfattningar i Sverige. Lagstiftningen är rätt klar men vad jag förstår finns det ett enormt tryck nu att tvinga fram en hård assimilering av invandrargrupper. Detta är ett projekt som kommer att misslyckas eftersom detta är ett projekt utan morötter och tolerans - utöver det faktum att den svenska synen på invandrare är rent rasistisk. Ju mer staten kommer "trycka på" ju längre ifrån glider invandrargrupper från det svenska samhället. Snarare behöver Sverige mer tolerans snarare än mindre. I Sverige verkar vänstern vara på defensiven nu när "assimilering" och hårda fängelsestraff är den nya trenden. Utan tvekan kommer de många problemen i Sverige bli större och djupare.

Jag läser själv Tablet och Forward utan att vara jude. Jag tycker faktiskt att Forward är riktigt intressant. Hur skulle du beskriva Max Blumenthal och Glenn Greenwald - de kritiserar ofta judisk identitetspolitik och Israel från vänster. Jag får faktiskt en bild av att det just nu råder en rätt stor splittring bland judar men också andra folkgrupper. Den lilla människan - vare sig den är jude eller icke-jude får inte längre ut så mycket av samhället längre. Det är för mycket osäkerhet. Det är för mycket splittrande och destruktiv politik. Du ser inte bara det här i västerlandet men hela den liberala världen. Det känns som den gamla liberala ordningen faller sönder och med den så ökar konflikterna mellan etniska grupper och inom de etniska grupperna.

Vi har sett det förut. Folk vill ha ordning o reda. De vill ha det serverat så de kan fokusera o sköta sitt.

Snart är folk så trötta på konflikter, kaos, våld o rädsla att de kommer rösta fram någon som kör ned problemen i köttkvarnen. Bara problemlösandet inte stör aptiten när det ska ätas söndagsmiddag.

Det märkliga är att media o nöjessverige själva inte förstått att deras agerande de senaste 20 åren varit kontraproduktivt.

Det som händer nu är att det globalt eldas på med ”goda” organisationer o kontraproduktiva ”goda” insiativ från NGO o aktivistsekter med stora resurser o mediabolag bakom sig.
Citera
2020-09-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
På olika sidor om mångkulturen – ett samtal två intellektuella emellan: omöjligt?

Nej, Klaus Bernpaintner från libertarianska Mises och Christer Mattsson från Segerstedtinstitutet har strålat samman här (avsnitt 125).

Det blir här smärtsamt tydligt varför man så sällan får dessa samtal eller debatter om mångkultur, invandring och närbesläktade områden, ty Mattsson (i egenskap av liberal och ”anywhere”) gör en väldigt slät figur. Man anar hela tiden att han säger en sak men menar en annan, att han egentligen håller med Klaus om att massinvandring inte är problemfri. Han går bort sig i massa öööhm och hmm och men, medan Bernpaintner är på hugget och aldrig försitter chansen att kräva sin opponent på ett tydligt svar.

Den sista halvminuten av podden är episk: Mattsson våndas över hur han ska svara. Tystnad. En klockas tickande på väggen är det enda som hörs. Till sist medger Mattsson att det nog inte går att ta in hur många människor som helst. Slut.

Ska inte återberätta hela samtalet utan bara rekommendera er att lyssna. Verkligen, gör det. Finns även på Spreaker hos Palaestra podd.

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Christer Mattsson gör en osannolikt slät figur. Åsiktskorridoren har uppenbarligen lett till att vänsterliberaler mycket sällan har tvingats att bryta sina argument mot meningsmotståndare. Den här podden är den intellektuella motsvarigheten till när nordamerikas indianer på 1500-talet möter ett gäng européer med mässling. Ingen immunitet har upparbetats överhuvudtaget på grund av bristande exponering och hela systemet brakar samman.

Det är är på riktigt bland det märkligaste jag lyssnat på när det kommer till "seriösa" diskussioner. En googling på Christer Mattsson - liberalen - ger en ledtråd:

Citat:
Jan Christer Mattsson, född 7 augusti 1971 i Göteborg, är svensk forskare och lärare, verksam vid Göteborgs universitet samt i Kungälvs kommun.

Mattsson är föreståndare för Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet. Han verkar både nationellt och internationellt med frågor som berör förebyggande av våldsbejakande extremism, motverkande av rasism samt undervisning om Förintelsen. Han är upphovsman till Toleransprojektet som startade på uppdrag av Kungälvs kommun efter mordet på John Hron 1995. Toleransprojektet syftar till att förebygga rekrytering av unga människor till nazism- och vitmaktgrupperingar.

I sin forskning fokuserar Christer Mattsson på radikaliseringsprocesser hos personer som är eller har varit aktiva i vitmaktmiljöer.

Christer Mattsson disputerade 2018 i pedagogiskt arbete med avhandlingen Extremisten i klassrummet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Christer_Mattsson
(Min fetning)

Enkelt uttryckt, Mattson är en nolla som upphöjts till politruk av regimen. Eller med oytos så pricksäkra ordval: Mattson är jättebäst på rullstolsbasket. Han har diplom från Göteborgs universitet som bevisar det.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Så är det. En annan liknelse är de ritualiserade kampsporter som förutsätter att kombattanterna är med på noterna och låter senseis mystiska handgrepp och svep resultera i angriparnas synkroniserade fall till marken. När mästaren låtit sig luras att detta faktiskt fungerar mot en MMA-slagskämpe, slutar det hastigt med bruten näsa, visar Youtube.

Det är ju så med svensk överhet, svenk offentlighet och svenskt kommentariat: liksom rullstolsbasketen i Paralympics är det inte bara det att friska, funktionella ben inte behövs - de är inte tillåtna. En korrekt analys av politisk spelteori och maktaktörer är inte bara inte syftet, det är det offentliga samtalets uttalade fiende.

Därav beskrivningen av "vänsterns identitetspolitik" som nationalisters "nyttiga idioter" som Guillou nyss lånade från Cwejman. En nyttig idiot är aldrig huvudmotståndaren, aldrig den existentielle fienden. Det är istället de som faktiskt insisterar på den europeiska folkrättens bokstavliga vita privilegium. Den verkligt normkritiska, antikoloniala maktanalysen av svenskt "mediakrig" får inte plats i media. Frågornas frånvaro är svaret.
(Min fetning)
Citera
2020-09-02, 01:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Det är är på riktigt bland det märkligaste jag lyssnat på när det kommer till "seriösa" diskussioner. En googling på Christer Mattsson - liberalen - ger en ledtråd:

(Min fetning)

Enkelt uttryckt, Mattson är en nolla som upphöjts till politruk av regimen. Eller med oytos så pricksäkra ordval: Mattson är jättebäst på rullstolsbasket. Han har diplom från Göteborgs universitet som bevisar det.

(Min fetning)

Vad var Christer Mattssons motiv till att låta sig utfrågas?
Citera
2020-09-02, 01:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
På olika sidor om mångkulturen – ett samtal två intellektuella emellan: omöjligt?

Nej, Klaus Bernpaintner från libertarianska Mises och Christer Mattsson från Segerstedtinstitutet har strålat samman här (avsnitt 125).

Det blir här smärtsamt tydligt varför man så sällan får dessa samtal eller debatter om mångkultur, invandring och närbesläktade områden, ty Mattsson (i egenskap av liberal och ”anywhere”) gör en väldigt slät figur. Man anar hela tiden att han säger en sak men menar en annan, att han egentligen håller med Klaus om att massinvandring inte är problemfri. Han går bort sig i massa öööhm och hmm och men, medan Bernpaintner är på hugget och aldrig försitter chansen att kräva sin opponent på ett tydligt svar.

Den sista halvminuten av podden är episk: Mattsson våndas över hur han ska svara. Tystnad. En klockas tickande på väggen är det enda som hörs. Till sist medger Mattsson att det nog inte går att ta in hur många människor som helst. Slut.

Ska inte återberätta hela samtalet utan bara rekommendera er att lyssna. Verkligen, gör det. Finns även på Spreaker hos Palaestra podd.

Tycker det mötet är ett av de bättre samtal jag hört på länge. Märkligt att man inte hör denna typ på P1. 😂

Ett starkt porträtt av Sverige av idag. O en djup insikt i hur den liberala akademikern i medelklassen fungerar.

Ett måste att ha lyssnat på.

Det intressanta är hur denne forskare beter sig i sin forskning. Även att han inte tycks förstå att han blir intervjuad.
Citera
2020-09-02, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Så är det. En annan liknelse är de ritualiserade kampsporter som förutsätter att kombattanterna är med på noterna och låter senseis mystiska handgrepp och svep resultera i angriparnas synkroniserade fall till marken. När mästaren låtit sig luras att detta faktiskt fungerar mot en MMA-slagskämpe, slutar det hastigt med bruten näsa, visar Youtube.

Det är ju så med svensk överhet, svenk offentlighet och svenskt kommentariat: liksom rullstolsbasketen i Paralympics är det inte bara det att friska, funktionella ben inte behövs - de är inte tillåtna. En korrekt analys av politisk spelteori och maktaktörer är inte bara inte syftet, det är det offentliga samtalets uttalade fiende.

Därav beskrivningen av "vänsterns identitetspolitik" som nationalisters "nyttiga idioter" som Guillou nyss lånade från Cwejman. En nyttig idiot är aldrig huvudmotståndaren, aldrig den existentielle fienden. Det är istället de som faktiskt insisterar på den europeiska folkrättens bokstavliga vita privilegium. Den verkligt normkritiska, antikoloniala maktanalysen av svenskt "mediakrig" får inte plats i media. Frågornas frånvaro är svaret.

Kom att tänka på de två debattprogrammen som SVT och DR samproducerade - ett om invandring och ett om feminism. Måste ju räknas som någon form av klassiker inom politisk tv-historia. De danska politikerna och journalisterna visste inte att man inte fick använda benen i rullstolsbasket och bröt mot alla uteslutande svenska spelregler. Effekten var milt sagt komisk.

Såhär i efterhand känns det verkligen som den där gången klassens rollspelsnörd skulle testa "Ninjutsu" på skolans ungdomslandslagsman i boxning.
Citera
2020-09-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Kom att tänka på de två debattprogrammen som SVT och DR samproducerade - ett om invandring och ett om feminism. Måste ju räknas som någon form av klassiker inom politisk tv-historia. De danska politikerna och journalisterna visste inte att man inte fick använda benen i rullstolsbasket och bröt mot alla uteslutande svenska spelregler. Effekten var milt sagt komisk.

Såhär i efterhand känns det verkligen som den där gången klassens rollspelsnörd skulle testa "Ninjutsu" på skolans ungdomslandslagsman i boxning.
De tv-sända uppvisningar i inkongruent basketspelande du nämner, råkar vara otillgängliga i SVT:s arkiv, precis som nästan alla andra avsnitt av SVT Debatt. SVT har vad de kallar för öppet arkiv, där de ger tillgång till ”handplockade” godbitar från historien. Man behöver ingen jättefoliehatt, för att ana att det inte ligger i regimens intresse att för folket tillgängliggöra hur förljugen hela den offentliga debatten i landet har varit, så jag förstår att varför det av många års sändningar, bara går att hitta två avsnitt. Säkerligen handplockade.
Citera
2020-09-02, 10:48
Medlem
Fred Reeds fråga till européerna

Varför accepterar Europas ledare amerikanskt agerade? Fred Reed ställer frågan i en kolumn som publicerats på unz.com.

Citat:
A question of particular interest to me is why Europe, and Europeans, put up with America.

For example, European countries seem to be almost entirely subservient to the US, vassals, protectorates held in quiet contempt by America. Do not you in Europe obey almost every wish of the Americans? Do you not do everything for their benefit, not your own? How could they not scorn you?

The whole world sees this. England wanted to use Huawei in its Five G installation, but Mommy Washington said no. Boris Johnson wriggled and squirmed like a trained seal hoping to be given a fish…and then obeyed. Europe almost always obeys. Huawei wanted to build a research center in England, but Mr. Trump cracked the whip. England appears poised to obey. As usual.

“Yass, Bwana. Yassuh. What you say, boss.”

https://www.unz.com/freed/questions-...-dependencies/

Frågan är onekligen intressant. Europa har en samlad BNP som är större än det Liberala Imperiets kärnland och en större befolkningsmängd. Det enda stora hotet som Europas länder hela tiden hänvisar till är Ryssland som har en befolkning som är ca. en tredjedel av Europas och som har en BNP av ungefärligen samma storlek som Italien. Kina ligger en världsdel bort och vi kommer nog aldrig att se den gula faran komma marscherande över Rysslands stäpper mot våra huvudstäder.

Varför?
Citera
2020-09-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad var Christer Mattssons motiv till att låta sig utfrågas?

Som jag förstod det var det väl Mattsson som "intervjuade" Bernpaintner(?). Jag har inte lyssnat på några av de andra avsnitten, men kan tänka mig att intervjuerna mer tar formen av diskussioner snarare än regelrätta intervjuer (jag vet att Radio Bubbla kunde fungera på det sättet) . Segerstedt och Mises räknas väl båda in i - och ser väl både sig själva och varandra som del av - den libertarianska rörelsen. De är väl trosfränder i någon mån(?). Vid något tillfälle säger dock Mattson något i stil med att han vanligtvis inte brukar låta sig utfrågas på det sätt som Bernpaintner gör. Att Mattsson låter det hela fortgå kan i vart fall inte jag låta bli att tolka på något annant sätt än att Mattson (med rätta) känner viss beundran inför Bernpaintners, jämfört med Mattssons, enkla men koncisa resonemang. Mattsson vet att Bernpaintner är hans överman, trots Mattssons många "forskarkontakter" och fria och priviligerade "anywhere"-leverne (gissningsvis betalat av oss, svenska skattebetalare).

Citat:
...

...

Det finns något nästan kusligt symboliskt med den där klockan som klämtar... Klämtar för vem?
Citera
2020-09-02, 11:56
Medlem
Fasligt vad Expressens liverapportering från domstolsförhandlingarna om dubbelmordet i Linköping vill ha det till rasistmord. Reportrarna letar och hittar något som kan antyda det från mördarens förflutna. "Han heilade framför svenska flaggan varje morgon". Källa på vem som sa det av hans kompisar?

Aldrig ser man sånt grävande när invandrare mördat svenskar. Det kan kanske finnas rasism om Expressen anstränger sig. I mordet på Wilma har det inte spekulerats om eventuell rasism i Expressen.

Märkliga judar. Här hade vi skanderande mot judar från muslimer i Malmö i förra veckan och så är svenskar de - i sällsynta fall när en svensk mördat en invandrare men också i övrigt - som hamnar i blickfånget om förment rasism.
Förstår inte hur de tänker, Bonnier och deras alla goyims.
De som blir ett verkligt hot mot judarna i Sverige i en inte alltför avlägsen framtid är garanterat muslimer. Men de välförsedda judarna här i Sverige räknar med att kunna med sina förutsättningar komma undan det. Svenskarna får tjäna som krockkudden så länge.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-09-02 kl. 12:28.
Citera
2020-09-02, 12:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Som jag förstod det var det väl Mattsson som "intervjuade" Bernpaintner(?). Jag har inte lyssnat på några av de andra avsnitten, men kan tänka mig att intervjuerna mer tar formen av diskussioner snarare än regelrätta intervjuer (jag vet att Radio Bubbla kunde fungera på det sättet) . Segerstedt och Mises räknas väl båda in i - och ser väl både sig själva och varandra som del av - den libertarianska rörelsen. De är väl trosfränder i någon mån(?). Vid något tillfälle säger dock Mattson något i stil med att han vanligtvis inte brukar låta sig utfrågas på det sätt som Bernpaintner gör. Att Mattsson låter det hela fortgå kan i vart fall inte jag låta bli att tolka på något annant sätt än att Mattson (med rätta) känner viss beundran inför Bernpaintners, jämfört med Mattssons, enkla men koncisa resonemang. Mattsson vet att Bernpaintner är hans överman, trots Mattssons många "forskarkontakter" och fria och priviligerade "anywhere"-leverne (gissningsvis betalat av oss, svenska skattebetalare).

Det finns något nästan kusligt symboliskt med den där klockan som klämtar... Klämtar för vem?

Christer Mattsson är en obehaglig person, vars näringsfång är skuldbeläggande indoktrinering av (svenska) skolungdomar.

Elever får under hans ledning "jämföra tankar och idéer från det nazistiska Tyskland med moderna tidsproblem om antisemitism, rasism och intolerans."

Det s.k. "Toleransprojektet avslutas vanligtvis med en resa till Förintelsens minnesplatser i Polen".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Toleransprojektet

Det finns intervjuer på nätet, där Christer Mattsson lägger ut texten om att besök i Auschwitz är ett bra sätt att "nå fram till" (läs knäcka) skolungdomar, som är kritiska till den svenska invandringspolitiken.

Segerstedtinstitutet inrättades vid Göteborgs universitet 2015 som en politiserad institution under Christer Mattsons ledning för att vidareutveckla och studera metoder för indoktrinering och skuldbeläggning av (svenska) skolungdomar. Segerstedtinstitutet samarbetar med " Forum för levande historia".

Ur en artikel i GP vid invigningen 2015

Citat:
Under fredagen inviger statsminister Stefan Löfven (S) Segerstedtinstitutet i Göteborg. En lång rad politiska höjdare, bland andra utrikesminister Margot Wallström och förra S-ledaren Mona Sahlin håller tal under dagen.

Toleransprojektet mot rasism är politiskt omhuldat och ska utgöra grunden för en flaggskeppssatsning från regeringen. Men det finns också kritik mot både projektet och Christer Mattsson som frontar det.

Institutet ligger under Göteborgs universitet. En tung bit i verksamheten ska bygga på de erfarenheter som gjorts i Toleransprojektet i Kungälv. Det arbetar med särskilda undervisningsgrupper i skolan för att förebygga rasism, en arbetsform som ett 20-tal kommuner i landet hakat på. Projektet har byggts upp av Christer Mattsson, som nu är doktorand och tillförordnad föreståndare för Segerstedtinstitutet.

Det finns kritik mot att det nya institutet är politiskt styrt och knyts hårt till Toleransprojektet, men ingen av de källor GP talat med vill gå ut med namn. En del i kritiken handlar om att Toleransprojektet aldrig har utvärderats vetenskapligt.

[---]

Kritiken handlar också om att Christer Mattsson blivit tf föreståndare för institutet trots att han inte disputerat. ...

Ditt doktorandprojekt har fått underkänt i etikprövningsnämnden. Stämmer det?

- Ja, det gör det. Jag skriver om det nu.

Hans doktorsstudier finansieras av Kungälvs kommun.

https://web.archive.org/web/20150815...uppfoljningar-

Jag har lyssnat mycket sparsamt på radio Mises (det finns så mycket att lyssna på och läsa). Varför radio Mises ville tala med denne politiske kommissarie är lite gåtfullt för mig.. men jag känner inte till, om de har en del intervjuer med sådana?

Christer Mattssons motiv till att låta sig intervjuas är ännu svårbegripligare.

Upplägget, att det var Mattsson som skulle "intervjua" Bernpaintner är lite udda - men det är kanske en feature hos radio Mises?
Senast redigerad av Meiji 2020-09-02 kl. 12:42.
Citera
2020-09-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Fasligt vad Expressen liverapportering från domstolsförhandlingarna om dubbelmordet i Linköping vill ha det till rasistmord. Reportrarna letar och hittar något som kan antyda det från mördarens förflutna. "Han heilade framför svenska flaggan varje morgon". Källa på vem som sa det av hans kompisar?

Aldrig ser man sånt grävande när invandrare mördat svenskar. Det kan kanske finnas rasism om Expressen anstränger sig.

Märkliga judar. Här hade vi skanderande mot judar från muslimer i Malmö i förra veckan och så är svenskar de - i sällsynta fall när en svensk mördat en invandrare men också i övrigt - som hamnar i blickfånget om förment rasism.
Förstår inte hur de tänker, Bonnier och deras alla goyims.
De som blir ett verkligt hot mot judarna i Sverige i en inte alltför avlägsen framtid är garanterat muslimer. Men de välförsedda judarna här i Sverige räknar med att kunna med sina förutsättningar komma undan det. Svenskarna får tjäna som krockkudden så länge.

Du ser det ständigt upprepade fenomenet med återuppväckandet av minnet av gamla svenska brott varje gång något särskilt uppseendeväckande mångkulturell aktivitet förekommit. Nu senast händelsen på kyrkogården i Solna.

Om du skulle råkat missa det så finns det en kraftfull sammanställning av svenska brottslingar på prominent plats på Expressens sajt idag. Allt från Clark Olofsson till Kapten Klänning. På samma sätt så förekommer det på sajter som MSN ett ständigt upprepande om svenskars brott. Kavalkader som ibland måste starta på tidigt 1900 tal för att samla ihop ett tillräckligt antal mord begångna av svenskar. Det är helt enkelt en taktisk manöver av media för att avleda svenskars uppmärksamhet mot dem själva medan annat pågår.

Något som man hela tiden måste hålla i minnet är att den intersektionella alliansen i det Liberala Imperiet ofta brukar räknas upp som färgade, muslimer, judar, kvinnor, HBTQ, feta, handikappade etc. De utgör tillsammans de förtyckta minoriteterna som måste stå enade mot de ondskfulla förtryckande vita människorna. Här i Sverige brukar judar normalt inte öppet räknas in i alliansen eftersom det skulle framstå som helt barockt.

Men det centrala är just alliansbildandet. Flera mindre grupper går samman mot en gemensam fiende. För att den här alliansen ska kunna hålla ihop mot majoriteten så krävs att medlemmarna aldrig kritiserar varandra. Men ett framträdande drag framträder då. Antismitism är något som aldrig accepteras. Skulle någon medlem av alliansen göra sig skyldig till det mest förbjudna så avkrävs bot och bättring genom handlingar som offentlig avbön. De svarta i Imperiets kärnland gör sig tyvärr ofta skyldiga till denna synd och i Sverige är det muslimerna. Men förr eller senare så kommer de att lära sig att inte uttrycka antisemitistiska slagord och inlemma sig helt och fullt i alliansen. De har ju allt att vinna genom det.

Man måste också ha klart för sig att genom historien så har muslimer och judar levt ihop ganska bra. När muslimer styrde Spanien så utgjorde judarna en skyddad överklass som skötte administration och mycket av den lukrativa slavhandeln med spanjorer. Samma sak i Marocko och i det Ottomanska Imperiet där judarna utgjorde en stor del av den kommersiella överklassen i Istambul och städer som Alexandria. Men allt detta ändrades i samband med Israels bildande. Nu finns det i princip bara kvar öppna judiska diasporor i Iran och Marocko.

Men varför ska en sådan liten sak som palestiniernas fördrivning i långa loppet tillåtas påverka nutiden. Israel har nu de facto slutit fred med flera arabländer och palestinierna får väl flytta till Europa. Men fram till dess är det viktigt att alliansen brännmärker och slår ned på varje yttring av antisemitism. Samarbetet i alliansen får inte störas av vulgära yttringar av hat.
Senast redigerad av Ottokar 2020-09-02 kl. 13:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in