2020-10-07, 12:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Nej, i Sverige är det tvärt om.

Med ty åtföljande långvarighet...
Citera
2020-10-07, 12:15
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Religiösa eller etniska grupper som är på väg bort tenderar att ta till övertoner. Det är naturligt. Skälet till den höga assimilationsgraden i Sverige (och väst) beror delvis på sekulariseringen men också på att judiska institutioner tenderar att vara rätt exkluderande och icke-flexibla.
...
Som sagt - organisationer och etniska/religiösa grupper som faller sönder håller på så här. Svenskarna håller ju också på och gapar och skriker över alla oförrätter.

Du beskriver Oytos "Krympandets radikalisering" från tidigare i tråden.

Intressant att du väljer att lägga in svenskarna i Sverige i detta begrepp.
Citera
2020-10-07, 12:32
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Krympandet uppstår intressant nog alltid som ett resultat av att kvinnorna överger reproduktionen, så att svinnet ut ur gruppen blir större än påfyllningen. "R-talet" sjunker under 1. Amish i USA har vissa problem med tror jag.

Jag är väl kanske den ende som tycker att det är bra med feministisk och HBTQ-inriktning på biståndet till dysfunktionella kulturer. Det sänker nämligen R-talet.
Citera
2020-10-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Sörmans tjugo teser

I dagens version av Det Goda Samhället så gör Richard Sörman ett intressant experiment. Han söker formulera tjugo teser som svenskarna kan samlas kring. Så här inleds texten.

https://detgodasamhallet.com/2020/10...k-nationalism/

Tycker att Sörmans ansats var utmärkt. Men naturligtvis bör texten kritiseras och förbättras. Själv är jag av den uppfattningen att tes nummer två kunde utgå eller placeras en bra bit längre ned. Sedan är Sörman ännu frågande och osäker i teserna. Det behövs inte. Teserna ska vara klara och entydiga.

Men vad tror trådens giganter och följare?.

Jag är väl skickad att kommentera Sörmans text som ju konsekvent utgår från den korrekta premissen att förankra svensk partikularism i alla identiteters universella rätt till egenintresse och självdefinition. Ni kan de fem orden.

Vad gäller din kommentar av punkt 2:

Citat:
2. Det faktum att den kollektiva identiteten ”svensk” inte är oföränderlig till sin karaktär betyder inte att alla förändringar av identiteten är önskvärda eller befogade. En nationell identitet, precis som en kultur, definieras till stora delar av det motstånd den uppbådar mot förändring och av det mått av kontinuitet den uppvisar över tid.

Förändring av en identitet sker organiskt, om det handlar om en legitim och frivillig förändring. Den påbjuds eller påtvingas inte utifrån eller uppifrån. Identitet kommer inifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag blundar för din ironi och formulerar

* Säkerhet, für alle. Utan klan, oberoende av härkomst.

Detta är dock i princip raka motsatsen till det Sörman skriver. Det är inte ett "svenskt" intresse att alla behandlas lika, tvärtom är det ju så att svensk folkrätt (tillsammans med alla folkrätter) är exkluderande och privilegierande. Om svensk nations säkerhet angrips, ska tvärtom de angripande drabbas av osäkerhet, tills svensk säkerhet är tryggad. Svenskarna är ett särintresse i ett mångetniskt Sverige, inte en universell gemenskap av "alla".

Svenskarna är idag bokstavligt rättslösa på precis det sätt som en part är rättslös när den inte ens betraktas som part i ett mål, när den inte ens företräds i en förhandling med andra särintresserade parter. Ingen talan kan föras på tinget, på torget, i domstolen.

Att olika grupper kompromissar och finner balans, blir då omöjligt - varför svensk ingruppsidentitet inte bara är en moralisk och demokratisk fråga, utan är ett existentiellt imperativ. De svenskar som finns, kommer att vara tribalister av samma anledning som det över tid inte finns postidentitära individer i Mellanöstern.
Citera
2020-10-07, 12:50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Svenskarna är ett särintresse i ett mångetniskt Sverige, inte en universell gemenskap av "alla".

I ett i huvudsak monoetniskt Sverige är svenskarna "alle". A clan to end all clans.
Citera
2020-10-07, 13:11
Medlem
Citat:
Visst är det så. MEN det jag ville påvisa är att tonen och argumentationen har ändrats just för att han nu får rejält med kritik för hyckleriet i hans tidigare resonemang. Det verkar gett resultat.
Nu har han börjat akta sig för att visa upp dubbla standarder för olika grupper då det är starkt kontraproduktivt för hans egna sociokulturella grupp. Speciellt i ett land där jantelagen är en form av inofficiell grundlag i den sociokulturella gemenskapen.

Det går också att skönja samma mått och steg hos trådfavoriten Cwejman. De har backat i sina texter.
Om de har ändrat sig innerst inne vet vi aldrig.

Detta kommande och pågående justerande och ompositionerande har jag ju medvetet flaggat för, för att vaccinera mot onödiga föreställningar om autenticitet hos dessa och andra. Poängen är ju att den uppenbart spelade omsorgen kanske är mer värd än den innerligt kända. En senkommen omvändelse under galgen eller en blick ned i golvet är bättre kvitto på intentionen hos egenintresserade svenskar som motpart.

Och varken Korn eller Cwejman har vad jag sett visat prov på annat än ytterst snåla, kallt spelteoretiska eftergifter. Hittills, för mer kommer och det som kommer, kommer aldrig räcka i den eviga förhandling som etnopluralismen är. Det finns ett ofantligt debet i bokföringen vad gäller minoriteters och inte minst judars omsorg om svenskar och kritik av den egna ingruppens identitetspolitik, för att hålla charaden om ett "vi" levande.

Orden måste inte vara genuint kända för att räknas, men räknas och vägas ska orden. Hur många texter har judar skrivit om judar och svenska icke-judar om judar, jämfört med judar om etniska svenskar? Där finns en ordskuld som sedan ska omsättas i handling, nya ord, mer handling, fler ord.
Senast redigerad av oyto 2020-10-07 kl. 13:14.
Citera
2020-10-07, 13:42
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Detta kommande och pågående justerande och ompositionerande har jag ju medvetet flaggat för, för att vaccinera mot onödiga föreställningar om autenticitet hos dessa och andra. Poängen är ju att den uppenbart spelade omsorgen kanske är mer värd än den innerligt kända. En senkommen omvändelse under galgen eller en blick ned i golvet är bättre kvitto på intentionen hos egenintresserade svenskar som motpart.

Och varken Korn eller Cwejman har vad jag sett visat prov på annat än ytterst snåla, kallt spelteoretiska eftergifter. Hittills, för mer kommer och det som kommer, kommer aldrig räcka i den eviga förhandling som etnopluralismen är. Det finns ett ofantligt debet i bokföringen vad gäller minoriteters och inte minst judars omsorg om svenskar och kritik av den egna ingruppens identitetspolitik, för att hålla charaden om ett "vi" levande.

Orden måste inte vara genuint kända för att räknas, men räknas och vägas ska orden. Hur många texter har judar skrivit om judar och svenska icke-judar om judar, jämfört med judar om etniska svenskar? Där finns en ordskuld som sedan ska omsättas i handling, nya ord, mer handling, fler ord.

Vill påminna om att Korn själv öppet gick ut i Expressen med att han gått med i oikos (Republikanskt sponsrad skit som rätteligen påpekats tidigare i tråden) i subversivt syfte att förändra SD till ett globalistiskt och liberalt parti. Grodan måste kokas långsammare för just nu är folket illvilligt inställda till projektet har Korn insett. Där passar SD perfekt in precis som de andra europeiska partier som nu tagits under republikanska vingar.

Mångkulturalism och globalism, men i en något mer konservativ takt. Inte lika fort, inte lika radikalt för då hoppar grodan ur. Taget direkt från Dan Korns mun.
Citera
2020-10-07, 13:46
Medlem
Ett folk som alla andra. Svensken är människa. Om man internaliserar de insikterna och överkodar allt det inprogrammerade, dissonanta, så är man fri att agera och tänka rätt och tryggt i eget intresse. Förutom första meningen, har Sörman också fått med aspekter av den andra:

Citat:
16. Svenskar har precis som alla andra människor rätt att bli rädda och sorgsna när de upplever att deras hemland förändras.

17. Svenskar har precis som alla andra människor rätt att uttrycka sin vrede när de upplever att politiker, journalister och andra makthavare aktivt bidrar till att försämra deras livsvillkor.

Svensken har rätt till sin instinkt och intuition, sin preferens och fördom. Inte i egenskap av svensk, utan i egenskap av människa. Med den utgångspunkten blir också hat och vrede lika legitim om en svensk känner dem, som när andra uppenbarligen gör det. Tanken att en svensk står över eller utanför mänskliga beteenden och tillkortakommanden är en bokstavlig extra-rasism, i meningen av ett extraterritoriellt utanförskap. Svenskens perspektiv ogiltigförklaras, hans mänsklighet förnekas. Om det sedan är i en uppfordrande övermännisko- eller kolonial undermänniskokategori svensken placeras, så är det fortfarande ett utanför, ett mänskligt undantag.
Citera
2020-10-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Vill påminna om att Korn själv öppet gick ut i Expressen med att han gått med i oikos (Republikanskt sponsrad skit som rätteligen påpekats tidigare i tråden) i subversivt syfte att förändra SD till ett globalistiskt och liberalt parti. Grodan måste kokas långsammare för just nu är folket illvilligt inställda till projektet har Korn insett. Där passar SD perfekt in precis som de andra europeiska partier som nu tagits under republikanska vingar.

Mångkulturalism och globalism, men i en något mer konservativ takt. Inte lika fort, inte lika radikalt för då hoppar grodan ur. Taget direkt från Dan Korns mun.

Hushållet har bara ett överhuvud, ja.
Citera
2020-10-07, 16:37
Medlem
Citat:

Ja, krympandets radikalisering sker överallt. Jag läste Hannah Arendts "Totalitarianism" (1951). Jag måste säga att den är bra för att komma från en liberal. Till skillnad från liberaler i gemen kan hon se gråzoner och paradoxer. Det är därför hon var så kontroversiell. Roger Berkowitz går igenom boken i ett antal klipp.

Första av flera klipp (det tråkigaste)

https://www.youtube.com/watch?v=G_3nUstGXxU

...inte en högtstående analys och genomgång av prof. Roger Berkowitz men ändå en introduktion. Jag tror att Oyto skulle gilla boken. Det finns också en hint av kritik mot liberalismen. Idag skulle värdegrunden vara ett sådant exempel - alla måste följa den vare sig de vill eller inte. Ingen får vara annorlunda eller sticka ut. Samtidigt behövs det någon form av ordning och gemensamma normer. I den senmoderna västvärlden finns dock allt färre gemensamma nämnare. Vad skall vi samlas kring? Löst definierade liberala ideal som du kan läsa in vad som helst i? Radikaliseringen är symptomen på en civilisation i fall.

Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Både han själv och hans artikel om Tommie Lindh sablas ner av Saxlind på Nordfront:
Artikeln handlar inte om Tommie Lindh. Jag fattar inte hur du kan ta de nynazistiska skriverierna seriöst.

Citat:
En vän till mig som tillhör folket i fråga sa senast förra veckan till mig att diasporan i Sverige växer och är mer aktiv än någonsin. Wolo har t.ex. fem barn så återväxten är god.
Man bör inte stirra sig blind på medlemskapet i organiserad religion. De är ett folk som alla andra men där medlemskapet avgörs på spinnsidan.
Jag gillar data men vad vet jag. Den här kan appliceras på Sverige

https://www.pewforum.org/2013/10/01/...ulture-survey/

Citat:
Förfäras ej du lilla hop fast fiendens larm är stort. Den Stora Hemvandringen kommer att rädda svenskarna.
Det blir ingen "hemvandring". De som är här kommer att stanna här och det är inte så mycket man kan göra annat än att se till så att saker och ting fungerar. Till och med de mest enkla besluten klarar inte politikerna av att fatta. Singapore är också mångkulturellt men landet styrs inte av idioter och så fungerar saker och ting bättre. Som jag har skrivit tidigare. Jag tror inte på västvärlden - jag tror på Asien.
Senast redigerad av Edgerton 2020-10-07 kl. 17:02.
Citera
2020-10-07, 19:48
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Artikeln handlar inte om Tommie Lindh. Jag fattar inte hur du kan ta de nynazistiska skriverierna seriöst.
Och? Min kommentar gällde upphovsmannen.

Var och en som är nyfiken kan själva ta del utav enligt dig "nynazistiska" Nordfronts genomgång av lögner och sakfel som den här talmudrabbin månglat i fallet Tommie Lindh.

https://www.nordfront.se/dan-korn-ha...-alla-plan.smr

Citat:
Det blir ingen "hemvandring". De som är här kommer att stanna här och det är inte så mycket man kan göra annat än att se till så att saker och ting fungerar.
Döm av min förvåning då att du dessutom ägnar din tid i tråden åt att torgföra defaitism.

Citat:
Som jag har skrivit tidigare. Jag tror inte på västvärlden - jag tror på Asien.
Men flytta dit då!
Citera
2020-10-07, 19:57
Medlem
Citat:

Det blir ingen "hemvandring". De som är här kommer att stanna här och det är inte så mycket man kan göra annat än att se till så att saker och ting fungerar. Till och med de mest enkla besluten klarar inte politikerna av att fatta. Singapore är också mångkulturellt men landet styrs inte av idioter och så fungerar saker och ting bättre. Som jag har skrivit tidigare. Jag tror inte på västvärlden - jag tror på Asien.

Bäste Edgerton - du saknar tron på framtiden. Det har funnits så många stora hemvandringar genom världshistorien så att jag inte kan räkna upp dem alla. Men jag kan ge dig några exempel.

- Judarnas legendariska exodus ur Egypten

- Morernas klagan när de fick vandra hem från Andalusien efter 700 år av terrorvälde

- Svenskarnas hemvandring från USA (ca 25 %)

- Tyskarnas heim ins reich efter andra världskriget

- Rohingas hemvandring från Burma till sitt muslimska hemland för något år sedan

- Den tio procentiga befolkningsminskningen i Dubai som pågår nu i samband med Corona krisen

Det kan gå frivilligt och det kan gå med tvång. Men går det gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in