Apropå koranbränning och kravaller; Den här krönikan av Federico Moreno är ett riktigt lågvattenmärke, av den typ man knappt sett sedan 2015.
https://www.expressen.se/kvp/kroniko...elar-av-malmo/
Ett citat:
"Under tiden läser jag kommentarer om att muslimer skäms för sina trosfränder. Som om kristna skulle behöva skämmas för hatpredikanten Rasmus Paludan, som uttalat att han vill provocera fram våld och rensa världen på muslimer."
Ungefär som om det vore två likvärdiga parter. Ungefär som att det är samma sak att kritisera religion som att mordhota och starta våldsamma upplopp. Jag stödjer inte Paludans agerande i sig, men han (och alla vi andra) har fortfarande rätten att håna/kritisera vilken religion som helst utan att utsättas för våld.
Sen undrar jag också varför skribenten framställer Paludan som någon sorts
representant för kristna. Är Paludan överhuvudtaget kristen? På Wikipedia står allt om hans politiska och yrkesmässiga bakgrund, men det nämns aldrig att han skulle vara engagerad i kristendomen, eller ens att han skulle vara religiös. Ännu en rökridå från krönikören?
Det faktiska citatet från Paludan, som inte visas i denna artikel, var för övrigt följande:
Citat:
– Vi gör det naturligtvis för att provocera. För att skapa en konflikt som visar hur våldsamma muslimer är, har Paludan sagt om sin strategi i en intervju med Ekstrabladet.
Han gör det alltså för att
provocera, vilket varje provokatör gör. Konflikten visar sedan om muslimer har samma förmåga att hantera kritik/kränkningar på samma sätt som resten av befolkningen eller inte. En skillnad, subtil men ändå avgörande, mot att säga att "han vill provocera fram våld".
Andra exempel på provokatörer är Elisabeth Ohlson Wallin med "Ecce Homo" där Jesus framställs som homosexuell, och Carl Johan De Geer med "Skända flaggan". Är de också "hatpredikanter" enligt Expressens krönikör?
"Paludan lyckades med något, även om det kanske inte var meningen. Han enade stora delar av Malmö. I torsdags samlades muslimer, judar och kristna för att markera mot hot och hat."
Glädjande att religiösa ledare äntligen tar avstånd från våld, kravaller, religiös extremism och allt annat som inte hör hemma i ett civiliserat samhälle, tänkte jag först i min naivitet. Men vänta nu, de markerade mot
islamkritikerna, inte mot de som gjorde sig skyldiga till våldsamt upplopp och kastade sten mot polisen. Det var alltså
islamkritikerna som var problemet, som var skyldiga till "hot och hat". Hundratals våldsamma män som krossar fönster och tänder eldar medan de skriker ”Allahu Akhbar” på Malmös gator är däremot inget problem, tydligen. Inget "hat och hot" där inte...