2020-08-16, 22:53
Medlem
f

Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Det smakade garanterat mumma att få sätta in "invandrare" i den nya översättningen. Men vägen dit kan vara mer komplex än att man bara passade på. Det är ju inte en reviderad text, utan en nyöversättning från de äldsta källmaterialet som stod att finna. Överlag är den nog i bättre överensstämmelse med sitt historiska ursprung än vad tidigare översättningar av tolkningar av äldre översättningar var. För att bedöma om ordet "invandrare" stämmer bättre med originalet behöver man förstå sig på källmaterialet och dess kulturella kontext, och där går jag bet. Men en gnagande misstanke kan man ju ha, att det betydelsetunga svenska ordet egentligen inte är den bästa motsvarigheten till ursprungsordet hos vare sig antikens greker eller ökennomader.

Jag behärskar som sagt inte hebreiska, men jag googlade helt snabbt andra översättningar. Vid en sökning på "3 mos 19:33-34" finner jag citatet på norska, danska, tyska, franska och engelska:

På norska/danska: "Fremmed" resp. "bor"
På engelska: "Stranger" resp "sojourn"
På tyska: "Fremdling" resp. "wohnt".
På franska: "étranger" resp. "séjournera".

"Invandrare" som "slår sig ner i ert land" verkar alltså vara ganska specifikt för den svenska översättningen. De andra översättningarna talar om främlingar som bor i landet.

På wikipeida kan man läsa om Bibel 2000:

"Översättningsarbetet skedde i flera olika faser i flera olika arbetsgrupper, kallade översättningsenheter. Översättningsenheten för Nya testamentet arbetade 1973–1981, översättningsenheten för Gamla testamentets apokryfa eller deuterokanoniska böcker 1981–1986, och översättningsenheten för Gamla testamentet 1975–2001. Översättningen av Nya testamentet presenterades 1981 som Bibeln. Nya testamentet (SOU 1981:56), översättningen av de apokryfa eller deuterokanoniska böckerna 1986 som Tillägg till Gamla testamentet (SOU 1986:45) och översättningen av Gamla testamentet inom ramen för den samlade översättningen av hela Bibeln som förelåg i slutet av år 1999: Bibeln."

Det är alltså ett arbete som pågått sedan 70-talet. Utifrån vad jag vet kan det här förvisso vara en mer korrekt översättning från hebreiskan, men om det nu inte är det, utan ett mindre exakt översättning, influerad av riksdagspropositionen 1975:26, ja, då vore det ett ganska oerhört tilltag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
För mig är Gamla Testamentet i princip en handbok i ämnet etnisk rensning. Det första som Israels stammar gjorde efter att ha tågat in i det Heliga Landet var ju att företa en grundlig etnisk rensning. Dyrkan av Jahve var en exklusiv tro förbehållen ett folk.

Att sedan Josef och Maria enligt Evangelierna vandrade till Egypten och under några år bodde i den judiska diasporan där innan de vandrade hem igen styrker bara min tro att hemvandring är lika naturlig som utvandring.

Delar din uppfattning om att den nya översättningen av Bibeln är ohistorisk och gravt felaktig.

Jag kan ju lägga till att jag inte kommit fram till nya testamentet ännu, men nog är gamla testamentet en tämligen blodig historia, när landet skulle erövras från hettiterna, amoreerna, kanaaneerna, perisseerna, hiveerna och jevuseerna...

Har ni inte hört om dessa folkslag i nyhetsrapporteringen i det sista? Nä, tänkte väl det...

För övrigt har du som vanligt rätt i att en storskalig utvandring helt naturligt kan följas av en storskalig hemvandring.
Senast redigerad av BarrySlisk 2020-08-16 kl. 22:59. Anledning: h
Citera
2020-08-16, 22:58
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det spelar inte så stor roll om det är republikanerna eller demokraterna styr. Det samma gäller i Sverige. Det spelar inte så stor roll vem som styr. Som jag skrivit tidigare så är eliterna decentraliserade. När Jan Björklund försökte styra upp skolan så ägnade sig byråkratin (Skolverket, Skolinspektionen, Utbildningsdepartementet), lärarlobbyn (de två fackförbunden), akademin (lärarprogrammen, skolforskare osv.) och media åt att sänka honom. Slutprodukten blev därför rätt dålig. Till och med en sådan enkel sak som skolan klarar politikerna inte av att hantera.

Poppers konstaterande att det inte spelar så stor roll vem som styr, bara vederbörande är lätt att byta ut har alltså nyliberalismen uppfyllt enbart till hälften. Det spelar verkligen ingen roll vem som styr, men vem det än är är vederbörande omöjlig att byta ut, ty vederbörande är amorf och blott en osynlig hand. Eller en helig ande, om man så vill, som likt en duva inspirerar ämbetspersonerna.

Nyliberalismen har ersatt det tydliga subjektet, med adress, telefon och Facebooksida, government med governance. Som alla utopier måste man förstås lägga ett värdeord framför för att dölja att vederbörande inte kan ställas till ansvar eller bytas ut, ja förekomma att någon ens uttrycker ett behov av att byta ut dem. Alltså "good governance".

Men även om jag höll med om att styret var gott, vilket jag inte gör, vill jag ändå att de skall vara lätta att byta ut.

Nog måste det väl finnas andra sätt än Pol Pots sätt, anpassad till svenska förhållanden, som att skicka dem för bärplockning i knottlandet?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-08-16 kl. 23:20.
Citera
2020-08-16, 23:10
Medlem
StigAllans avatar
Tycker att åsikterna om vad folk från andra länder som hittat hit ska kallas bör förenklas totalt.
Utlänningar heter det oavsett vilken föresats dessa har för att vara i Sverige.

Bör förenkla en hel del att återgå till det ursprungliga utan omskrivningar.
Senast redigerad av StigAllan 2020-08-16 kl. 23:12.
Citera
2020-08-16, 23:12
Medlem
fasligts avatar
Statsradion står inte riktigt att känna igen för tillfället. Allt möjligt värdegrundsproblematiskt ploppar ut ur folkets lyssningsutrustning.

Vi hade tillkännagivandet av att 78 % av ertappade sexköpare var utrikes födda. Detta särskilt anmärkningsvärt som Linda Snackisnecker (V) proklamerat just sexköp som den enda brottslighet man med fördel och av värdegrundstvång ska höja straffsatserna för, och S-tanter med Fritzon i spetsen yrkat kraftfullt bifall till.

I självaste mediegranskningsprogrammet Medierna luftades frågan om mediernas roll i tillskapandet av bilden av jättefarliga nazister. Till och med fördes det på tal att Expo (och andra medier) betalade gossar för att posera i naziregalia och med vapenattrapper, samt svamla vit makt-gallimattias. Visserligen försökte "reportern", som inte är svensk, dra in svenska flaggan i nazigeschäftet men ex-extremisten Anders Högström korrigerade desinformationen genom att påpeka att det var hakkorsfanor man poserade med, "ingen hade betalat annars".

Något som starkt talar för att detta faktiskt stämmer är att denne märklige Högström efter att han "hoppat av" nazzeriet genast blev firad och prisad antirasismaktivist. Trots den framgångsrika karriären som antirasist i Expos varma famn tog sig herr Högström före att stjäla Arbeit Macht Frei-skylten från Auschwitz lägermuseum. Man skulle kunnat tro att en sådan toppenviktig plats stod under strikt bevakning, men tydligen inte. Åtminstone verkar den ha varit obevakad vid det tillfälle Högström med två likasinnade polacker var där och försåg sig. Högström blev dömd till blott två års polskt fängelse för att för snöd vinnings skull - "jag ville tjäna lite pengar" - på detta flagranta sätt å det grövsta ha förgripit sig på historien om Förintelsen genom att tillskansa sig den viktigaste av äreminnesmarkörer för att historien om Förintelsen aldrig må falla i glömska. Skylthistorien kryddades sedan lite extra genom att Högström och dennes försvurna spred ut att pengarna för skylten skulle användas för att finansiera ett terrorattentat mot Sveriges Riksdag. Fast de pengar Högström tänkte sig tjäna handlade - enligt Högström själv - om att sälja den smaskiga storyn till medierna som även om så önskades kunde serveras extra allt.

Det rimliga vore ju att en figur som gjort det Anders Högström gjort vore deplattformerad och utstraffad från offentlighet och försörjningsmöjligheter för tid och evighet, men icke så, Anders Högström har återslutits i Expos och den övriga antirasistiska parnassens famnar. Allt är tydligen förlåtet på ett sätt som inte förunnades Röda Korsets volontärpensionär som av en invandrad med dold kamera provocerades till att säga att hon tyckte svenska staten kanske i första hand hade att se till de egna medborgarnas väl och ve.

Det luktar verkligen skunk om denne Högström och hans karriär i offentligheten. Från rasistnazist till prisbelönt antinazistrasist till kapitalistnazistantisemit för att sedan landa som vänsterantirasistaktivist med tillgång till de finare antirasistiska kretsarna.

Och nu detta:
Utvisningsdömda brottslingar blir kvar i landet
...
– De fallen som jag varit med och gripit, då är det våldtäktsmän. Jag tänker ju på kvinnorna, som det allt för ofta är, hur dom känner när de springer på den här individen X antal år senare på gatan och har suttit i en rättegång och de utdömt ett straff på oftast ett par år och sedan kanske också utvisning.

– Jag vet hur jag känner och det är en frustration och en ilska, säger Peter Larsson.

En kvinna som P1-programmet I lagens namn varit i kontakt med blev våldtagen och misshandlad av en man som dömdes till ett flerårigt fängelsestraff och till tio års utvisning – men som trots det aldrig blev utvisad efter sitt fängelsestraff.

– Om han inte utvisas... det handlar ju inte bara om mig, det handlar om min familj, mina barn, det handlar om dom som ställde upp och vittnade. Där har jag ju känt en djävulsk oro... Det här är ju större än mig.
...
P1-programmet I lagens namn har tagit del av statistik från Gränspolisen över avslutade ärenden som visar att elva procent av utvisningarna inte kunnat verkställas. Men statistiken har viss eftersläpning och dessutom tillkommer öppna ärenden. Ingen ansvarig myndighet har heller räknat hur många av dessa som är ute på gatan.

– Vi har alltså ett jättedåligt system för att följa upp ärenden och ta fram statistik, säger Patrik Engström som är chef för nationella gränspolissektionen.

Det finns olika hinder för att någon inte utvisas, trots att det beslutats i domstol. Det kan handla om att gärningspersoner misstänks ljuga om sin identitet eller förhindrar utvisning genom att vara våldsam. Det går heller inte enligt internationella konventioner att utvisa någon till ett land där personen riskerar död eller tortyr. Det fjärde hindret är att flera länder
inte släpper in sina medborgare om de inte frivilligt återvänder.

– Till många av de här länderna så kan man återvända om man gör det frivilligt. Om du tar Irak, Iran, Somalia, Libanon och Eritrea. Till dessa länder kan du återvända frivilligt, men om du väljer att inte göra det har vi väldigt begränsade möjligheter att verkställa det med tvång, säger Patrik Engström.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7533316

Kan det handla om annat än att sökarljuset ska riktas bort från en viss grupps göranden och låtanden? Ingen förknippar de utvalda med kaozblatteriet så allt ljus på kaozblatteriet. Har nazisthotet spelat ut sin roll nu när kaozblatteriet slutligen uppnått kritisk massa?
Citera
2020-08-16, 23:36
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Poppers konstaterande att det inte spelar så stor roll vem som styr, bara vederbörande är lätt att byta ut har alltså nyliberalismen uppfyllt enbart till hälften. Det spelar verkligen ingen roll vem som styr, men vem det än är är vederbörande omöjlig att byta ut, ty vederbörande är amorf och blott en osynlig hand. Eller en helig ande, om man så vill, som likt en duva inspirerar ämbetspersonerna.

Nyliberalismen har ersatt det tydliga subjektet, med adress, telefon och Facebooksida, government med governance. Som alla utopier måste man förstås lägga ett värdeord framför för att dölja att vederbörande inte kan ställas till ansvar eller bytas ut, ja förekomma att någon ens uttrycker ett behov av att byta ut dem. Alltså "good governance".

Men även om jag höll med om att styret var gott, vilket jag inte gör, vill jag ändå att de skall vara lätta att byta ut.

Nog måste det väl finnas andra sätt än Pol Pots sätt, anpassad till svenska förhållanden, som att skicka dem för bärplockning i knottlandet?
Poppers idé om att byta ut de styrande är väl vad vi ser utspela sig i Vitryssland just nu (kanske med tillägget: det ska vara lätt att byta ut namnet på det som styrs). Men som med mycket i Poppers läror är allting enkelriktat. Samhället ska vara öppet - så att det kan fyllas med det som popperianerna vill, inget annat. De styrande ska gå att byta ut - så att de kan ersättas med dem som popperianerna vill ska styra.

Man gör ett misstag om man tror på abstrakta, ideologiska principer som om de vore universella och ömsesidiga. I själva verket rör det sig bara om garnityr att klä sina maktambitioner i, så att de ser legitima ut för passerande åskådare. George Soros och färgrevolutions-NGO:er förstår Popper och applicerar honom i operverterat skick på sina egna ambitioner.
Citera
2020-08-17, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Poppers konstaterande att det inte spelar så stor roll vem som styr, bara vederbörande är lätt att byta ut har alltså nyliberalismen uppfyllt enbart till hälften. Det spelar verkligen ingen roll vem som styr, men vem det än är är vederbörande omöjlig att byta ut, ty vederbörande är amorf och blott en osynlig hand. Eller en helig ande, om man så vill, som likt en duva inspirerar ämbetspersonerna. Nyliberalismen har ersatt det tydliga subjektet, med adress, telefon och Facebooksida, government med governance. Som alla utopier måste man förstås lägga ett värdeord framför för att dölja att vederbörande inte kan ställas till ansvar eller bytas ut, ja förekomma att någon ens uttrycker ett behov av att byta ut dem. Alltså "good governance". Men även om jag höll med om att styret var gott, vilket jag inte gör, vill jag ändå att de skall vara lätta att byta ut. Nog måste det väl finnas andra sätt än Pol Pots sätt, anpassad till svenska förhållanden, som att skicka dem för bärplockning i knottlandet?

Det jag menar är att elit institutioner så som media, regeringen och akademin samverkar. Om vi får en regering som vill något som bryter mot den liberala ordningen kommer de andra elit institutionerna agera för att regeringen inte ska få i genom något. Utbildningsministern Jan Björklund är ett sådant exempel. Han delade var enda uppfattning med den liberala eliten men ville göra mindre förbättringar i skolan så därför motverkades han. Visst, han hade den formella makten men media, byråkratin, facken och lobbygrupper såg till så att hans utbildningsprojekt misslyckades.

Björklund förstod att lärarhögskolorna var rena propagandacentraler för pedagogik men istället för att lägga lärarhögskolorna flyttade han dem till högskolorna/universiteten. Lärarna som arbetade vid lärarhögskolorna följde efter så effekten var liten. Björklund var dock smart nog att expandera ämneskunskaperna och sades att dessa inte skulle läsas inom lärarprogrammen. Detta slog hårt mot pedagogerna eftersom de förlorade kontrollen över ämneskunskaperna men Björklund var inte villig att reducera tiden lärarkandidaterna spenderar vid de pedagogiska/didaktiska institutionerna.

Vi har därför fått onödigt långa lärarutbildningar i Sverige. Det nuvarande S-regeringen gör allt för att varva tillbaka det Björklund gjorde. Vad Björklund skulle ha gjort är att reducera tiden på en pedagogisk institution till ett år men det gjorde han inte. Om du läser läroplanen 2011 och skollagstiftningen från den perioden så är det uppenbart att det mesta gick åt helvete för Björklund. Nästan alla riksdagspartier vill införa centralrättade nationella prov. Typ alla världens länder har detta. Till och med lärarna vill ha detta men fackförbunden gör allt för att motsätta sig detta eftersom diskrepansen mellan faktiska kunskaper och betyg är växande. Pojkar missgynnas direkt av ett system där lärare skall granska eleverna hela tiden istället vid specifika tillfällen. Således, det spelar ingen roll om du skriver A på alla prov. Ogillar läraren dig kan du få ett F utan motivering eller bevisföring. Obamas utbildningsminister Arne Duncan försökte också förbättra skolan men motverkades hela tiden av pedagoger, byråkrater, akademin och media.

Det liberala systemet bygger just på att ingen enskild person, institution eller stat skall kunna dominera och utmana den liberala ordningen. Alla västerländska länder utom USA och Ryssland har nedmonterat sitt försvar. Dels blir de maktlösa mot USA och dels kommer generalerna inte få för sig något som dumt att försvaret till för nationens självständighet. Å andra sidan. USA håller på att tappa styrka. Det är därför Obama och Trump kräver att deras så kallade "allierade" skall betala mer till NATO och slåss för deras särintressen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Poppers idé om att byta ut de styrande är väl vad vi ser utspela sig i Vitryssland just nu (kanske med tillägget: det ska vara lätt att byta ut namnet på det som styrs). Men som med mycket i Poppers läror är allting enkelriktat. Samhället ska vara öppet - så att det kan fyllas med det som popperianerna vill, inget annat. De styrande ska gå att byta ut - så att de kan ersättas med dem som popperianerna vill ska styra.

Man gör ett misstag om man tror på abstrakta, ideologiska principer som om de vore universella och ömsesidiga. I själva verket rör det sig bara om garnityr att klä sina maktambitioner i, så att de ser legitima ut för passerande åskådare. George Soros och färgrevolutions-NGO:er förstår Popper och applicerar honom i operverterat skick på sina egna ambitioner.
Vad betyder frihet? Är det en negativ eller positiv frihet? Vad innebär begreppet? Vi får aldrig veta och begreppet används av framförallt amerikanerna hur som helst. I Sverige gjorde eliten termen "alla människors lika värde" till motsvarigheten till frihet. Ingen hade någon aning om vad det betydde men alla var (och är) medvetna om att du inte får ifrågasätta detta. Ideologi finns primärt till för att motivera en viss ordning. Jag skriver hela tiden "liberalism" men det kan ersättas med något annat - vad liberal betyder definieras sällan. Liberalen Stefan Löfven vill förbjuda "rasistiska organisationer" - trots att liberaler hävdar organisationsfrihet.
Senast redigerad av Edgerton 2020-08-17 kl. 01:21.
Citera
2020-08-17, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
...

SD är i dag ett val från att bli en del av etablissemanget. Jimmie Åkesson skulle kunna komma till SVT-studion full och hög - och börja haila. Media skulle inte peta på honom. Tvärtom. Det finns ingen annan politiker som media gullar så mycket med som Jimmie Åkesson och hans närmast sörjande. Det som sker i Sverige är långt över oss och oftast den svenska regeringen. Vi är en marionett till USA - en koloni. Det är allt.

Även om jag inte till fullo delar din bild av hur förhållandet mellan regimmedia och Åkesson ser ut så ja, "den öppna svenskheten" tycks vinna mark allt raskare. Problemet är väl att SD-ledningen och SD-media (som t.ex. Samnytt) inte verkar ha några betänkligheter inför att offra såväl sanningen som svenska folket i sin jakt efter en plats vid köttgrytorna. Den av naturen (kulturen) onde antisemitiske MENA:iten (muslimen) behövs för att hålla ihop bygget, vare sig tropen (som oyto kallar dem) är förankrad i verkligheten eller ej. Kruxet är att fan faktiskt kan komma att visa sig om man nu tvunget ska måla honom på väggen. Och den integrationsskulden kommer varken Åkesson, Reinfeldt eller Palmes spöke betala, utan det är vi och våra barn och barnbarn som kommer få plikta för den.
Citera
2020-08-17, 08:51
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
I de ovan citerade gammaltestamentliga verserna (som bara är tre exempel av många, samma språkliga ändring förekommer på flera ställen i GT) är alltså ordet ”främling” utbytt till det smalare begreppet ”invandrare”.

Om ordet ”främling” är en beskrivning av en mellanmänsklig relation, så är ordet ”invandrare” mer ett administrativt uttryck i den världsliga maktens terminologi. Hur tog sig denna politiska term in i bibeln?
Jewish Ortodox Bible är en översättning där man har behållit hebreiska fackuttryck. Där används ordet "ger", plural "gerim". I gammaltestementlig tid var det en person som levde i kungariket Israel och som följde Noas lag, utan att härstamma från judar. Alltså en invandrare i juridisk mening och inte en mellanmänsklig främling.
Citat:
Also thou shalt not oppress a ger; for ye know the nefesh of a ger, seeing ye were gerim in Eretz Mitzrayim.
https://www.biblegateway.com/passage...A9&version=OJB

Citat:
33 And if a ger sojourn with thee in your land, ye shall not mistreat him.

34 But the ger that dwelleth with you shall be unto you as one born among you, and thou shalt love him as thyself; for ye were gerim in Eretz Mitzrayim: I am Hashem Eloheichem.
https://www.biblegateway.com/passage...34&version=OJB

Här görs skillnad mellan en tillfällig "ger" och en bofast "ger". Det är alltså inget som den svenska bibelkommisionern har hittat på själva.

Citat:
When thou cuttest down thine katzir in thy sadeh, and hast forgot an omer (sheaf) in the sadeh, thou shalt not go again to bring it back; it shall be for the ger, for the yatom (orphan), and for the almanah; that Hashem Eloheicha may bless thee in all the ma’aseh of thine hands.

20 When thou beatest thine [etz] hazayit (olive tree), thou shalt not go over the branches again; it shall be for the ger, for the yatom (orphan), and for the almanah.

21 When thou gatherest the grapes of thy kerem, thou shalt not glean it afterward; it shall be for the ger, for the yatom, and for the almanah.
https://www.biblegateway.com/passage...21&version=OJB

Jus soli framför jus sanguinis.

Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Det smakade garanterat mumma att få sätta in "invandrare" i den nya översättningen. Men vägen dit kan vara mer komplex än att man bara passade på. Det är ju inte en reviderad text, utan en nyöversättning från de äldsta källmaterialet som stod att finna. Överlag är den nog i bättre överensstämmelse med sitt historiska ursprung än vad tidigare översättningar av tolkningar av äldre översättningar var. För att bedöma om ordet "invandrare" stämmer bättre med originalet behöver man förstå sig på källmaterialet och dess kulturella kontext, och där går jag bet. Men en gnagande misstanke kan man ju ha, att det betydelsetunga svenska ordet egentligen inte är den bästa motsvarigheten till ursprungsordet hos vare sig antikens greker eller ökennomader.

Jewish Encyclopedia om ordet "ger": http://jewishencyclopedia.com/articl...selyte#anchor4
Citera
2020-08-17, 10:25
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Jewish Ortodox Bible är en översättning där man har behållit hebreiska fackuttryck. Där används ordet "ger", plural "gerim". I gammaltestementlig tid var det en person som levde i kungariket Israel och som följde Noas lag, utan att härstamma från judar. Alltså en invandrare i juridisk mening och inte en mellanmänsklig främling.

https://www.biblegateway.com/passage...A9&version=OJB

https://www.biblegateway.com/passage...34&version=OJB

Här görs skillnad mellan en tillfällig "ger" och en bofast "ger". Det är alltså inget som den svenska bibelkommisionern har hittat på själva.

https://www.biblegateway.com/passage...21&version=OJB

Jus soli framför jus sanguinis.

Jewish Encyclopedia om ordet "ger": http://jewishencyclopedia.com/articl...selyte#anchor4
Det står ju inte att det betyder invandrare, utan främling och även omfattar konvertiter. När det används om en konvertit kan det sägas motsvara en assimilerad, andra generationens invandrare i dagens Sverige, som talar perfekt svenska, följer svensk kultur och har svenska värderingar, men som av naturliga skäl ändå betraktas som en främling av alla svenskar. Samma sak när din andra passage talar om välgörenhet: gerim är då explicit personer som är utanför, som inte är en del av gemenskapen, som definieras av sitt främmandeskap.

Snarare än att ha gått till hebreiskan och rättat en missuppfattning har man möjligtvis gjort en felöversättning via mellanled. Om vi kollar i Vulgata kan vi se att det står "advena". Det betyder främling eller utlänning, men ordleden kan i direktöversättning i princip läsas som invandrare. Det är fortfarande fel att översätta som Bibel 2000 gör, men via latin går det åtminstone att motivera sitt fel med en krystad direktöversättning.

"Invandrare" är framförallt missvisande eftersom det bara syftar på rörelse, när det hebreiska ordet utan tvekan syftar på börd. Ordvalet invandrare blir ett sätt att plocka bort Gamla Testamentets bärande tema: hebréernas extrema etnocentriskhet. Alltså det som Paulus ville bryta med, och som kristendomen identifierar sig i opposition till. Konflikten mellan kristendom och judendom suddas ut, och ett kätterskt begrepp som "judisk-kristen etik" blir plötsligt tänkbart för den som läser det här okritiskt.
Senast redigerad av Nix-registret 2020-08-17 kl. 10:44.
Citera
2020-08-17, 10:36
Medlem
Public service kör ett program om utvisningsdömda, Expressen skriver mer om gängkriminalitet. Ja Dahlberg hade en ledare för en tid sedan där hon frankt skrev att när dessa frågor börja ta över pandemins kommer raset för Löfven och S.
Mycket riktigt, i den senaste gallupen föll S 2,5 %. Nere på ca 26,5 %.
Kan man skönja ett litet litet ljus i tunneln?

F ö hade jag fel om Sarnecki. Trodde att public service en gång för alla pensionerat honom. Men inte, han var framme med snoken i SvT häromkvällen och menade att Polisen skulle göra om statistiksystemet för uppklarade brott. Istället för som nu då en fortkörning ger samma värdefulla pinne som en uppklarad våldtäkt, skulle systemet ge pinnar vägda mot brottets straffvärde i fortsättningen. Ungefär, 1 våldtäkt skulle ge lika många pinnar som 10 fortkörningar. Alltså, satsa mer på grova brott och ta smärre överträdelser i händelse av tid, var Sarneckis andemening.

Anpasslingars mästare känner andra vindar och nu gäller att städa upp efter sig så gott det går.
När Sarnecki satt i orubbat bo under mycket lång tid i det liberala landets katastrofala brottsbekämpande och brottsförebyggande, anpassade han sig till och förstärkte rådande system att professorn blev ett med makten och statens förste eller andre? talesperson av två i kriminalpolitiken.
För det var/är ingen skillnad mellan Perssons, Reinfeldts och Löfvens politik på området. Vem minns inte moderata justitieminister Asks 8:a-åriga gärning?

Med ny regering och nya styrelser i SvT/SR och nya VD:ar efter 2022 duger inte Sarneckis kappvändande, kan man hoppas. Låt honom gå in i skuggorna och helst skulle han där tvingas läsa sina utredningar och remisssvar och forskningsrön som legat till grund för lagstiftning sedan 90-talet.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-08-17 kl. 10:49.
Citera
2020-08-17, 10:43
Medlem
longbow4ys avatar
Vi skall alltså rådfråga Jewish Encyclopedia om betydelsen av ett Hebreiskt ord i Jewish Ortodox Bible i mediekriget om mångkultur?

Är inte kriget då förlorat?
Citera
2020-08-17, 10:57
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Vi skall alltså rådfråga Jewish Encyclopedia om betydelsen av ett Hebreiskt ord i Jewish Ortodox Bible i mediekriget om mångkultur?

Är inte kriget då förlorat?
Nej, det är då det seriösa mediekrigandet börjar. Det är att aktivt kartlägga vad det är för ett krig vi faktiskt befinner oss i. Ledarsidor och artiklar om invandrare är skottsalvor och gasmoln, de måste såklart observeras och analyseras, men det måste ske aktivt utifrån kunskap om vidare kulturell vapenteknik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in