Det börjar bli långt mellan rapporterna från mediakrigets olika fronter: om mediernas offensiver mot, försvar av och påföljande positionsförflyttningar om mångkulturen. Mycket har hänt i det sista, låt mig göra ett axplock:
Rätta mig om jag har fel, men ingen tycks ha tagit upp Ola Wongs sommarprat i P1. Jag vill nog påstå att det var revolutionerande: har statsradion någonsin tidigare låtit lyssnarna få inta dissidentens perspektiv?
När Wong beskriver Sverige i nådens år 2015, förmedlar han den känsla av tilltagande desperation som väl alla skribenter i denna tråd upplevde vid den tiden: att som ensam nykter betraktare se hela samhället rasa iväg i blint, fanatiskt, pseudoreligiöst vanvett. Berättelsen om hur den perversa migrationskarnevalen drev honom in i ett psykiskt sammanbrott är en stark berättelse som säkert många kan relatera till.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1518790
En annan text som idag når ut till ca 285000 läsare är Anna Björklunds kulturkrönika om tiden på den förment opartiska statsradion:
”…
jag började som programledare på Sveriges Radio […] Det var valår och migration var allt folk pratade om men när jag gjorde ett inslag om flyktingars utbildningsnivåer (en het fråga då) avbröt en medarbetare inspelningen, stack in huvudet i studion och ropade ”hallå, Syrien är ju typ Barcelona?!”. Hon hade kandiderat till fullmäktige för ett mycket invandrarvänligt parti några år tidigare och tyckte inte kulturella skillnader mellan världsdelarna var något man pratade om, oavsett siffrornas giltighet och nyhetsvärde”.
https://www.gp.se/kultur/kultur/ängs...eal-1.31516519
Björklunds avslutning är pikant, och bekräftar misstanken om att SD-hatarna på SR egentligen är människor utan åsikter:
”
På Sveriges Radio finns ingen fanatisk elit, utan välanpassade och trendkänsliga gruppmänniskor, alltid redo att byta tröja om en annan färg sägs funka bättre den här säsongen. Jimmie Åkesson har fel när han säger att public service hatar honom för hans åsikter, deras inställning beror helt och hållet på hans töntighet. Idealen som styr är inga ideal alls, bara ängslighet.”
Wongs sommarprat och Björklunds text är naturliga inslag i mediautbudet nu, lika kosher idag som de var fullständigt onämnbara för blott 4-5 år sedan. Det kommer komma fler sådana texter, oppositionella sentiment kommer bli alltmer självklara.
För skråhen, till och med Åsa Linderborg tar sina första staplande steg mot någon sorts avbön:
”
Åsa Linderborg erkänner att Aftonbladets kultur och ledarsidor bidrog till att spika ihop den ”åsiktskorridor” man samtidigt förnekade fanns.
– Alla som inte ville ha öppna gränser eller ville prata om integrationen stämplades som fascister.”
Här ser vi tre skilda skribenter som angriper maktens narrativ, ser vi också tre skilda motiv?
Strävar Wong ärligt efter sanning?
Björklund har nyligen lämnat P3:s ”Tankesmedjan”, intar hon nu den position som inom en snar framtid kommer vara hipp i de chic:a innerstadsbornas kretsar?
Insikten tycks bli alltmer uppenbar för Linderborg: att hon begått ett enormt politiskt svek mot arbetarklassen. Är det av dåligt samvete hon nu så sakteliga börjar ta avstånd från sekten på Aftonbladet?
Låt oss fundera över S framtid: S. Hur många av de som röstade S i valet 2018 var övertygade socialdemokrater, väl förkovrade i socialdemokratisk ideologi?
Hur många slentrianröstade på random politiskt acceptabelt parti?
Den sistnämnda gruppen kommer absolut påverkas av ett förändrat, verklighetsanpassad mediaklimat.