2020-06-20, 16:12
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Exakt!

Det är just det där som jag i flera inlägg nu försökt förklara att jag tänker men som jag är så tafflig på att formulera.
Aron Flam är dock inte dissident. Han är utanför etablissemanget på samma sätt som AFA är det. Han delar maktens ideologi, men är så ivrig att han drar den bortom den punkt som anses klädsam för stunden.

Om Wolodarski är en kylig Nyamko Sabuni är Flam en provokationsglad Kitimbwa Sabuni, som utmärker sig med identitetspolitiska krav på skuld och underkastelse. En svensk tiger är judarnas Nogger black.
Citera
2020-06-20, 16:41
Medlem
longbow4ys avatar
Frågan om Sverige under WWII och Aron flams kritik blir för mig mycket tydligare om man delar upp det i taktik och strategi.

För Sverige var det strategiskt viktigt att inte bli skådeplats för strider. För det kunde man göra taktiska förluster som transiteringar och andra eftergifter. För dessa eftergifter kritiseras Sverige. Men aldrig för strategin.
Finlands val att deltaga i fortsättningskriget var taktiskt riktigt då att med hjälp av Tyskland återta landområdena men strategiskt fel. De kritiseras ibland för den strategin.

Aron Flams kritik är taktiskt riktig då han skjuter PK-ismen i sank men vilken strategi är det som ligger bakom?
Oyto menar att strategin bakom är ett bekymmer medan andra tycker att de taktiska vinsterna är tillräckliga. Andra menar att varje taktisk seger är en vinst.

Vilken strategi är det som Flam driver? Och varför? Är det ett problem?

Edit, Strategin att visa på de taktiska eftergifter är välkänd. Men vem är det som formulerar Flams strategi och större syfte? Eller är det en ren slump alltihop? Och vi skall vara glada för varje liten delseger även om det i det stora spelet är en pyrrhusseger? Ett bondeoffer.

Jag menar att vi måste skilja på taktik och strategi också i mediekriget.

Edit 2
Länk till MSB om kritisk granskning av information:
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/m...r-information/
6 tips - tänk på det här när du bedömer information

de sex klassiska frågorna Vad? När? Var? Hur? Vem? och Varför? som ska besvaras så sanningsenligt som möjligt.
Senast redigerad av longbow4y 2020-06-20 kl. 17:08.
Citera
2020-06-20, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
För observera att Flam inte utmanar ett skit utan bara kör på i samma hjulspår som Henrik Arnstad, Helene Lööw och Maria Pia Boëthius gjort innan honom. Innan denna omprövning var historisk konsensus att ett litet land hade att anpassa sig efter realpolitik. Den anakronistiska aktivismen att skuldbelägga svenskar under andra världskriget är en aspekt av den globala historieförfalskning som handplockar bara vita mäns förbrytelser, men sopar allt annat under mattan.
Så ni som vill försvara Flams historieskrivning har också att försvara Arnstads och hela den "kulturmarxistiska" akademin. En tendentiös och ständigt mer hysterisk vantolkning genom mörkläggning av allt som inte passar in i ett hat mot europeiska nationer och deras folkrätt.

Många judar håller inte på med annat i Sverige rättframt eller i olika roller och maskerader med detta budskap innerst.
Lomfors på Forum för levande historia är en de mest avslöjande (av sig själv) och utmanande ( illa omtyckt av delar av sin personal).

Som många sagt här inne - vad hade Sverige för alternativ?
Förbud mot transiteringar till Norge och export av järnmalmen till Tyskland? Ockupation av Sverige. Vilket tagit något längre tid än ockupationen av Norge, men inte mycket. Och då hade det varit godnatt för judarna i Sverige och flyktingarna från senare Danmark.

Det enda Sverige hade kunnat förbjuda utan allvarligare krigsrisk var Engelbrektdivisionen från Norge över Sverige till Finland. Men den tillät Hansson & co eftersom man hellre såg ett Finland uder tyskt beskydd än i Stalins järngrepp. Något sossarna varken då eller idag erkänt eller kommer göra.

Sen finns en annan och för judarna i Sverige nedtystad insats som Sverige gjorde för judarna i Norden - (som nämnt) mottagandet och skyddandet av 6000 judar från Danmark sista krigsåren. Dessa hade med stor risk för dem sänts till koncentrationslägren annars när tyskarna i desperation att förlora kriget inte drog sig för något i denna väg. Holocaust gick för högtryck 1944 och till krigets slut.

Det finns något som heter realpolitik med mindre gynnsamma resultat för en mindre makt mot en större men som om den inte fördes annars skulle ge mer ogynnsamma resultat för den mindre.

En annan sak som kan understrykas och som aldrig heller syns i debatten är bristen på tacksamhet hos judarna och deras barn i Sverige som togs emot i Sverige under kriget eller på 70-talet och som kunde försäkras trygghet här och beredas karriärer.

Det finns många judar i Sverige som inte deltar i fördömandet och skuldbeläggandet av Sverige som någon slags bundsförvant till Tyskland och indirekt medskyldiga till Holocaust, men dessa syns inte heller i debatten åt andra hållet - att försvara Sverige och uttrycka sin tacksamhet att de fick komma till Sverige och få ganska bra framtider här.

Varhelst man ser eller hör en jude i svenska medier i samhällspolitiska eller humanfilosofiska spörsmål uttyds direkt eller inlindad kritik mot Sverige under WW2 eller över rasismens utbredning i landet i våra dagar.
Bara när det brinner i husknuten för dem bildligt och bokstavligt som i Malmö kan man höra judar uttrycka kritik och oro mot muslimerna i Sverige.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-06-20 kl. 17:04.
Citera
2020-06-20, 17:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Innan denna omprövning var historisk konsensus att ett litet land hade att anpassa sig efter realpolitik. Den anakronistiska aktivismen att skuldbelägga svenskar under andra världskriget är en aspekt av den globala historieförfalskning som handplockar bara vita mäns förbrytelser, men sopar allt annat under mattan.

Känns det som att hatet blir mindre ju mer man ger med sig?

Den som inte bryr sig om sitt förflutna och försvarar dåtidens svenskar, sviker dagens och morgondagens.

Därför menar jag att det var ett avgörande misstag för svenskarna som folk att överge den ödmjuka självbilden som uttrycks i Finlands och Estlands nationalsånger "Vårt land är fattigt, skall så bli... "En främling far oss stolt förbi". Det är en Ikaros-hybris av "Vi är ett rikt land", som lett till såväl självflagellanteriet och till att stoppa in större tuggor i käften än vi kan svälja.

När jag ser tillbaka på mina förfäder som levde under WW2, vars berättelser jag själv fick höra, blir jag förbannad över historieförfalskningen. Deras ödmjukhet inför att någorlunda kunna äta sig mätta och någorlunda hålla sig varma och slippa krig och elände har inget, absolut inget, med skuld att göra.

Erik Gustaf Geijer uttryckte det väl

Citat:
De väldige Herrar, med skri och med dån,
Slå riken och byar omkull;
Tyst bygga dem Bonden och hans son,
Som så uti blodbestänkt mull.
------------
De lärde, de rike de bråka sitt vett
Att röna vars rätt som är god.
Mig ren är den rätt, som man värvt med sin svett,
Och som man värjt med sitt blod.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-06-20 kl. 17:27.
Citera
2020-06-20, 19:18
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Aron Flam är dock inte dissident. Han är utanför etablissemanget på samma sätt som AFA är det. Han delar maktens ideologi, men är så ivrig att han drar den bortom den punkt som anses klädsam för stunden.

Om Wolodarski är en kylig Nyamko Sabuni är Flam en provokationsglad Kitimbwa Sabuni, som utmärker sig med identitetspolitiska krav på skuld och underkastelse. En svensk tiger är judarnas Nogger black.

Om man uppfattar Flam som agent för den judiska diasporans vilja att svenskar ska underkasta sig en kollektiv skuldbeläggning, a la afrosvenskars krav, har man inte läst vad han skriver. Lät mig citera vad Aron skriver:

"Jag är inte utefter skuldbeläggning av någon. Jag tror inte på ett kollektivt skuldbeläggande eller arvsynd."

sid 24

Vad han talar om är judarnas perspektiv. Inget annat. En rädsla för judiskt perspektiv kan liknas med en rädsla för 7-klöverns för SD:s perspektiv. Jag säger inte att han har rätt i allt.
Citera
2020-06-20, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Frågan om Sverige under WWII och Aron flams kritik blir för mig mycket tydligare om man delar upp det i taktik och strategi.

För Sverige var det strategiskt viktigt att inte bli skådeplats för strider. För det kunde man göra taktiska förluster som transiteringar och andra eftergifter. För dessa eftergifter kritiseras Sverige. Men aldrig för strategin.
Finlands val att deltaga i fortsättningskriget var taktiskt riktigt då att med hjälp av Tyskland återta landområdena men strategiskt fel. De kritiseras ibland för den strategin.

Aron Flams kritik är taktiskt riktig då han skjuter PK-ismen i sank men vilken strategi är det som ligger bakom?
Oyto menar att strategin bakom är ett bekymmer medan andra tycker att de taktiska vinsterna är tillräckliga. Andra menar att varje taktisk seger är en vinst.

Edit, Strategin att visa på de taktiska eftergifter är välkänd. Men vem är det som formulerar Flams strategi och större syfte? Eller är det en ren slump alltihop? Och vi skall vara glada för varje liten delseger även om det i det stora spelet är en pyrrhusseger? Ett bondeoffer.

Edit 2

de sex klassiska frågorna Vad? När? Var? Hur? Vem? och Varför? som ska besvaras så sanningsenligt som möjligt.

Taktik och strategi tjänar alltid samma intention, om taktiken och strategin inte är motparters. När Flams taktik är att skambelägga svensk folkrätt till överlevnad, kan hans strategi inte vara att punktera PK-doktrinen om evig europeisk skuld. Hans taktik där i tältet i Almedalen är snarare ulvens i fårakläder än den skyddande vallhunden.

Vallhunden alternerar inte mellan "vi" och "ni", utan ställer sig mellan det yttre hotet och sin vän med en markerad annorlundahet. "Vill ni angripa svensk rätt till egenintresse får ni gå igenom mitt egenintresse som jude. Törs ni det?" Inte: "Vi får är bra på att hålla reda på papper, amirite? Fast ni får har en historisk skuld, det fattar ni va?"

Den som för fram sådana åsikter på Twitter till verserade israeliske nationalisten Yoram Hazony, blir blockerad. Det är aldrig den judiske identitärens roll att legitimera och normalisera annan identitetspolitik eller nationalism än den egna, på lika villkor med den egna, tycks det. Det är Charlie Kirk eller Richard Jomshof som ska ta en kula draperade i Israels flagga, aldrig tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Därför menar jag att det var ett avgörande misstag för svenskarna som folk att överge den ödmjuka självbilden som uttrycks i Finlands och Estlands nationalsånger "Vårt land är fattigt, skall så bli... "En främling far oss stolt förbi". Det är en Ikaros-hybris av "Vi är ett rikt land", som lett till såväl självflagellanteriet och till att stoppa in större tuggor i käften än vi kan svälja.

När jag ser tillbaka på mina förfäder som levde under WW2, vars berättelser jag själv fick höra, blir jag förbannad över historieförfalskningen. Deras ödmjukhet inför att någorlunda kunna äta sig mätta och någorlunda hålla sig varma och slippa krig och elände har inget, absolut inget, med skuld att göra.

Erik Gustaf Geijer uttryckte det väl

Det lilla folkets ödmjukhet och normalitet är ett starkare anspråk än stormaktsdrömmens exceptionalism.
Citera
2020-06-20, 19:42
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Om man uppfattar Flam som agent för den judiska diasporans vilja att svenskar ska underkasta sig en kollektiv skuldbeläggning, a la afrosvenskars krav, har man inte läst vad han skriver. Lät mig citera vad Aron skriver:

"Jag är inte utefter skuldbeläggning av någon. Jag tror inte på ett kollektivt skuldbeläggande eller arvsynd."

sid 24

Vad han talar om är judarnas perspektiv. Inget annat. En rädsla för judiskt perspektiv kan liknas med en rädsla för 7-klöverns för SD:s perspektiv. Jag säger inte att han har rätt i allt.
Kitimbwa Sabunis små påhitt handlar också bara om att lyfta afrosvenskarnas perspektiv. Det är vad all identitetspolitik handlar om: att bereda plats för vissa perspektiv, representanter, röster och berättelser. De praktiska följderna av detta är dock politikens själva kärna: distinktionen mellan vän och fiende.

Jag tycker helt enkelt att en judes hedersord väger lätt när man ställer det mot de praktiska konsekvenserna av vad han gör.
Senast redigerad av Nix-registret 2020-06-20 kl. 19:54.
Citera
2020-06-20, 20:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Kitimbwa Sabunis små påhitt handlar också bara om att lyfta afrosvenskarnas perspektiv. Det är vad all identitetspolitik handlar om: att bereda plats för vissa perspektiv, representanter, röster och berättelser. De praktiska följderna av detta är dock politikens själva kärna: distinktionen mellan vän och fiende.

Jag tycker helt enkelt att en judes hedersord väger lätt när man ställer det mot de praktiska konsekvenserna av vad han gör.

Nä, hela denna rörelse handlar om att de som minoritet ska få oss svenskar att känna sig överkörda, och att man som minoritet har etablissemangets makt bakom sig för att genomföra detta projekt. Den enda enkla drivkraften är förnedring: kort sagt: våldtäkt på majoritetsbefolkningen.

Judar däremot har hängt med i snart 2000 år i Europa. Detta långt innan de europeiska rikena ens bildades. Klart denna erfarenhet sätter sina spår i judars medvetande som grupp och betydelse i historien. Säger man att judar vill sänka Europas befolkning genom massinvandring har man helt tappat konceptet. Den nya historien bland kritiker skrivs utan vetskap om Polackernas öde, ungrarnas förnedring, baskerna, irländarna, samer med mera. Samer har bevisligen en del att klaga på om svenska staten. Men samer skulle aldrig byta ut oss svenskar mot islamister. Det säger sig självt. Tycker man ska lägga ned denna antihistoriska hållning.
Citera
2020-06-20, 21:29
Medlem
Anna Dahlberg har ju snarast blivit en ofrivillig parodi på sig själv och hennes irrelevans i samhällsdebatten blir mer påtaglig för varje ledare hon skriver känns det som. Här ger hon sig på regeringen om den mångkulturella arbetslöshet som var groteskt hög redan innan Corona och som post-corona kommer vara monumental och irreversibel.

Citat:
Utgångsläget är också sämre om man jämför med Sverige före finanskrisen 2008. Då fanns det 59 000 arbetslösa med kort utbildning inskrivna hos Arbetsförmedlingen, det vill säga personer som har en förgymnasial utbildning på nio år eller kortare.*

I dag är motsvarande siffra 143 000. I början av nästa år väntas denna utsatta grupp ha vuxit till närmare 200 000, enligt Arbetsförmedlingens senaste*prognos. ”Skillnaden under denna kris jämfört med finanskrisen 2008 är påtaglig”, konstaterar myndigheten på torr byråkratsvenska.

En given utgångspunkt i en verklighetsförankrad ledare av relevans hade ju varit att stanna upp redan här och konstatera att "facit" visade redan 2008 att det var game over vad gäller mångkulturens påstådda lönsamhet och att all invandring som tillåtits därefter har skett med full vetskap hos politikerna om att ytterligare invandring endast kommer spä på och förvärra redan olösbara problem. Någon som tror att Anna drar skruven i botten i denna självklara grundpremiss? Skojade bara, det är ju Dahlbergskan som dissekeras här för guds skull!

Istället för att konstatera det självklara och dra vettiga slutsatser därav så avslutar Anna med en "to do list" för regeringen så att den med framgång kan ta tag i den mångkulturella arbetslösheten. Jag vet uppriktigt sagt inte om jag ska skratta eller gråta.

Citat:
Så vad bör regeringen göra? Det finns ingen ”quick fix”, men här är en lista på åtgärder som Januaripartierna skulle kunna bocka av:

• Storsatsa på grundläggande vuxenutbildning under krisen – inte minst språkträning för de som behöver förbättra sin svenska.*

• Ge Arbetsförmedlingen lite arbetsro med höjda anslag även under nästa år och banta ner privatiseringsreformen till något som införs stegvis och i liten skala.

• Inför lägre ingångslöner för utsatta grupper. En variant på detta är alliansens så kallade inträdesjobb

Detta var bara ett axplock av fiffiga förslag på åtgärder från Anna. Finns en drös ytterligare lika irrelevanta, meningslösa, verklighetsfrämmande och icke genomförbara förslag från Annas skarpa penna (misstänker att Edgerton har en och annan synpunkt på förslag nummer 1, är det ingen idé att utbilda svenskarna i överdrivna mängder kan man ju undra över rimligheten att spendera groteska pengar på utbildning av analfabetiska somalier som kommer att vara lika oanställningsbara alldeles oavsett åtgärder).

Anna kräver att regeringen tar fram kaffekopparna för att börja ösa ur det halvt översvämmade maskinrummet på Titanic och förväntar sig säkerligen beröm för sina konstruktiva och "modiga" synpunkter. Ja herregud.....

https://www.expressen.se/ledare/anna...obbsiffrorna/o
Citera
2020-06-20, 21:46
Medlem
Richard Sörman på De goda samhället har ibland en osviklig förmåga att knyta ihop säcken på ett sätt som, tror jag, går hem i stugorna på ett sätt som Wolodarski säkert fasar över.

Varför stör oss vi svenskar över att icke-svenskar kräver att vi tar ned våra svenska monument för att blidka icke-svenskarna?

Citat:
Så varför känner vi så starkt att vi absolut inte vill riva ned några av våra gamla monument över Karl XII, Gustav III eller Carl von Linné? Är det för att vi inte vill censurera historien? Eller för att vi vill ha kvar vår historia på våra gator och torg så att vi kan*lära oss något av den? Denna typ av argument hör man både från vänster- och högerdebattörer: Acceptera historien! Riv inte ner den! Ta lärdom av det förflutna!

Det här är trams. Skulle ryssar och rumäner ha sparat sina statyer över de kommunistiska ledarna för att hålla sin historia levande? Självklart inte.

Så vad bottnar egentligen vår motvilja mot de krav som kommer från vänsterhåll på att statyer över kungar och vetenskapsmän ska rivas ned i? Vad är det som gör att vi instinktivt tycker illa om dessa anspråk på förändringar av vårt offentliga rum? Ja vi kan väl försöka känna efter. Andas djupt kära läsare! Leta djupt i kroppen efter det motstånd som uppbådas inom dig själv när du får höra att vänsteraktivister vill ta ned våra statyer. Vad är det vi hittar djupt inne i oss själva? Är det en längtan efter mer ”kunskap om vårt förflutna”? Knappast. Det är något helt annat. Vi känner att vi blir förbannade. Att någon går för långt. Att de trampar på vår integritet.

Nuff said!

https://detgodasamhallet.com/2020/06...-vara-statyer/
Citera
2020-06-20, 21:48
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Edit 2

Jag håller inte med om att den ens är taktiskt riktigt, om målet är att skjuta PK:ismen i sank. Det han hävdar, har varit mer eller mindre PK i flera årtionden (nej, jag har inte befattat mig med hans litteratur, men ser vartåt han strävar (och satan vad fort det gick mellan fundraising och tryck)).

Flamsen må vara Folkpartiet-PK och dem han angriper S-PK, men dessa båda har hela tiden varit del av rådande PK. Och dessutom, motsägande de senaste tre årtiondenas "konflikt", var de väldigt överens i riksdagen under kriget.

Och som alla hyggligt bildade människor vet, är FP-PK ohistoriskt (vilket all PK av naturliga skäl tenderar till). Och Sverige hade för övrigt en samlingsregering medan kriget pågick.

Sverige gjorde imponerande bra ifrån sig under andra världskriget. Skillnaden mot Finland, Norge och Danmark är att vi inte tvingades möta en ockupation eller ett försök till en ockupation (men alla gränskränkningar möttes med vapen). Flam är en Kitimbwa Sabuni i vit skepnad. Att han ö.h.t. orkar och att hans dumma fans orkar jubla. Man blir så djupt uttröttad av att ens tänka på det.

Så "taktiskt": ja, möjligen att krossa S (om vi ska tillordna lille Aron någon relevans), om det är ett självändamål. Men varför skulle det nödvändigtvis vara det, när resten är ungefär likadana eller värre?

PS. Jag ser att jag delvis ger dig rätt här (men det är mitt första inlägg i tråden, typ ...) och tror att man får skilja på den penningberoende f.d. komikern och det han utger sig för att tala om. Men ändå, PK:ismen har alla möjliga partifärger och inget är i det avseendet vunnet bara genom att "krossa" S, som ändå på det hela taget är avtynande.

De som följer Flam och köper hans "merchandise": Vilka åsnor! Vilka suggor!

Vilka kossor! Vilka andens kastrater!
Citera
2020-06-20, 21:50
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nä, hela denna rörelse handlar om att de som minoritet ska få oss svenskar att känna sig överkörda, och att man som minoritet har etablissemangets makt bakom sig för att genomföra detta projekt. Den enda enkla drivkraften är förnedring: kort sagt: våldtäkt på majoritetsbefolkningen.

Judar däremot har hängt med i snart 2000 år i Europa. Detta långt innan de europeiska rikena ens bildades. Klart denna erfarenhet sätter sina spår i judars medvetande som grupp och betydelse i historien. Säger man att judar vill sänka Europas befolkning genom massinvandring har man helt tappat konceptet. Den nya historien bland kritiker skrivs utan vetskap om Polackernas öde, ungrarnas förnedring, baskerna, irländarna, samer med mera. Samer har bevisligen en del att klaga på om svenska staten. Men samer skulle aldrig byta ut oss svenskar mot islamister. Det säger sig självt. Tycker man ska lägga ned denna antihistoriska hållning.
Jag tror att såväl judar som afrosvenskar gärna sprider berättelser som den egna gruppen är bekväm med. Det finns ingen fundamental skillnad i den bakomliggande motivationen, även om det kommer till uttryck på olika sätt, eftersom det rör sig om olika grupper med olika historier. Sedan spelar det roll att mellanösternfolk, inklusive judar, rent generellt är mer etnocentriska än européer, pga kusingifte och annat som har gett upphov till lägre genetisk variation. Därför är de mer aggressiva när det kommer till att definiera sig emot andra grupper, vilket hos judarna kommer till uttryck genom att peka ut rasister, antisemiter, fascistiskt arvegods och så vidare, så som Flam gör.

Det här är väl mer av en antropologisk än historisk hållning, men knappast antihistorisk för den sakens skull. Möjligen antihistorisk i betydelsen antiprogressiv: jag tror inte att det finns någon magisk, predestinerande kraft i historien själv, som gör att förhållandet mellan svenskar och judar kommer att bli bra bara genom att tiden går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in