Plus ça change.
Adam Cwejmans gimmick i offentligheten var ju från början att betona vikten av dialog och därmed göra sig till en mäklare. Välsignade äro fredsmäklarna, ju. Modiga rentav, när de bedriver "
vår samtids stora motståndshandlingar"
Citat:
- i en tid av tvärsäkra uttalanden, polarisering och sociala medier - är att inte bara behandla din nästa som du själv vill bli behandlad, utan även att lyssna. En bra början är ett civiliserat samtal. Det är svårare än det låter, men väl värt ansträngningen. Därför vill jag rikta ett tack till er som tar sig tiden att höra av sig, tjöta lite, och hålla igång ett vettigt samtal i sann demokratisk anda. Ni representerar det bästa med det öppna samhället.
Adams modiga motståndskamp för demokratin sker nämligen med meningsmotståndare som mejlar till honom, varpå korrespondens kan inledas enligt en
ledartext om "värdet av bra samtal".
Det är alltså varken tid eller lust som håller Adam borta från tråden, knappast "ton" eller brist på "kvalitet" heller. Ändå vill han inte ta chansen att lära känna sin egen position bättre, genom andras:
Citat:
Om det är något vissa läsare inspirerat mig till så är det att inte så snabbt det går avfärda motdebattörens argument. Omge dig med dem i stället. Läs deras inspirationskällor, tänkare och främsta företrädare och lyssna! Sätt dig in i hur de resonerar. Ibland kanske du blir övertygad. Men mer sannolikt är att du bättre förstår din egen position.
Jag resonerar t ex så att Adams myckna kritik mot identitetspolitik ÄR identitetspolitik, eftersom den är så uppenbart selektiv beroende på vilken ingrupp som avhandlas. Att han alltså verkar helt oförstående inför sin egen position.
Konstigt. Om det nu inte är intresset eller tiden som fattas, vad är problemet? Hade det inte varit kreddigare att ta den demokratibejakande, brobyggande dialogen med medborgare som du kallat extremister från din ledarplattform, Adam?