2019-08-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Svara på det jag skriver. Jag har redan framlagt min kritik.

Igen: Idén du beskriver handlar inte om ett kretslopp. Den kommer heller inte att övertyga PK att det är fint att vilja bli av med invandrare. Det är mer sannolikt att luften går ur godhetsbubblan och pendeln svänger tillbaka mot ödmjuk realism och ingrupps-egoism än att vi byter till en ny godhetsbubbla med helt andra och motstridiga premisser.

Det är mycket möjligt att du har varit en inspiration för sura nationalister. Säger inte emot där. Du bör kunna bemöta saklig kritik utan att det blir personligt.

Jo, ett kretslopp går runt på ett cirkulärt vis och måste inte vara evigt. En krets, en cykel, en resa - en pågående process av framåtrörelse istället för ett statiskt sedimenterande i Gürs eller Åkessons förorter. De och du står för en ackumulerande problembild utan bevisade lösningar och i princip evig horisont. Även det mest halvhjärtade återvandringsprojekt har däremot kumulativa och permanenta följder.

På samma sätt är det ingen som säger att cirkulär migration lagiskt måste handla om EN fullbordad cirkel från A tillbaka till B. Det kan lika gärna vara A till C till A till B. Poängen är att själva dynamiken är bättre än det statiska.

Och att integrationsproblem blir mycket billigare att exportera till länder med lägre kompetenströsklar och prisläge. Det är att att spela med husets pengar. Bara en idiot går inte all-in med husets pengar.

Det kommer inte finnas en politisk vilja hos PK att hantera integrationsproblem, menar du. Det kommer det visst göra, hävdar jag.

Förklara vilken nackdel som finns med den där skönhetssalongen i Puntland? Varför är det en dålig idé, menar du?
Citera
2019-08-12, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Även på G-P gillar Adam Cwejman läget med en vänsterextrem rörelse som blivit en del av mainstream och myndigheter, den har "ätits upp av etablissemanget". Det öppnas möjligheter att avancera inom systemet och:

Å andra sidan har de gamla högerextremisterna också ätits upp och assimilerats. Sverigedemokraterna har ju - efter vissa matsmältningsproblem - blivit en del av det politiska etablissemanget och är på god väg att accepteras av det kulturella etablissemanget.

Till skillnad från vänsterextremisterna har dock Sverigedemokraterna lämnat ett tomrum efter sig som håller på att fyllas på nytt. Extremvänster dog trots allt redan 1989, även om det tog ett tag för dem att själva inse det. Den högerextrema idén lever dock fortfarande och kommer suga åt sig nya människor i samma takt som den skickar andra vidare till antingen etablissemanget eller fängelset. Men ju fler högerextremister som assimileras, desto mer högerextrem blir syntesen.
Senast redigerad av Selmer 2019-08-12 kl. 16:37.
Citera
2019-08-12, 16:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jo, ett kretslopp går runt på ett cirkulärt vis och måste inte vara evigt. En krets, en cykel, en resa - en pågående process av framåtrörelse istället för ett statiskt sedimenterande i Gürs eller Åkessons förorter. De och du står för en ackumulerande problembild utan bevisade lösningar och i princip evig horisont. Även det mest halvhjärtade återvandringsprojekt har däremot kumulativa och permanenta följder.

På samma sätt är det ingen som säger att cirkulär migration lagiskt måste handla om EN fullbordad cirkel från A tillbaka till B. Det kan lika gärna vara A till C till A till B. Poängen är att själva dynamiken är bättre än det statiska.

Och att integrationsproblem blir mycket billigare att exportera till länder med lägre kompetenströsklar och prisläge. Det är att att spela med husets pengar. Bara en idiot går inte all-in med husets pengar.

Det kommer inte finnas en politisk vilja hos PK att hantera integrationsproblem, menar du. Det kommer det visst göra, hävdar jag.

Förklara vilken nackdel som finns med den där skönhetssalongen i Puntland? Varför är det en dålig idé, menar du?
Det finns inget dåligt med skönhetssalongen. Men man måste vara medveten om att det kommer att krävas en kraftig morot & en gigantisk piska för att det skall bli verklighet.
Citera
2019-08-12, 16:47
Medlem
Mjälls avatar
Citat:

Jag har inte sagt att ett kretslopp måste vara evigt. Troligen är naturens kretslopp inte eviga, vilket de flesta sekulära skulle hålla med om. Halmgubbe från dig, alltså. Vad som gäller kretslopp är att de går runt, att det finns en upprepning. Något som händer en gång är inte ett kretslopp.

Nej, det du beskriver är inget pågående. Det är att utvisa de invandrare som inte borde vara här. Jag förstår att du pratar reklamspråk och mest vill "sälja in" att något "känns" pågående i kontrast till det stagnerade, men har redan beskrivit varför jag inte tror att det kommer att fungera.

Hur har du kommit fram till att jag står för ackumulerade problem? Du baserar det endast på att jag kritiserar just din lösning. Det här är ju ren narcissism för dig. Du mot världen.
Citera
2019-08-12, 20:01
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:

Ett kretslopp som man gör maximalt en iteration i? En cirkel på vars omkrets det finns en punkt som inte fanns där första gången man ritade upp den? En cirkulär rörelse som är en framåtrörelse?

Ok nu börjar jag inse svårigheterna att komma någonstans i den här diskussionen. Det blir plötsligen självklart att den pågått i många år utan att du fått någon att fatta vad du pratar om. Det verkar nämligen som att du rör dig med en geometri som inte är euklidisk. Vad den är för någe istället vet jag inte. Men du kan fetglömma att du kan bygga en politik på den.
Citera
2019-08-12, 21:29
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Noterar också att han drar in masskjutningen i El-Paso, men lägligt "glömmer" masskjutningen i Dayton, som ju utfördes just av en sådan vänsteraktivist som Adam anser ofarlig.

Bisarr artikel av Adam Cwejman. "Högerextremismen och dess ideologiska parhäst"? "Ideologisk parhäst"??

Jomenvisst.. högern vill ju verkligen införa ett kalifat styrt av religiös lag. (ironi) Och jag som trodde att det var vänstern som aktivt hjälpte Ayatollah Khomeini till makten i Iran.. så fel man kan ha (ironi).

Här är ett utdrag ur en mer verklighetsförankrad artikel på Patrik Engellaus blogg:

Citat:
Den idealistiska miljövänstern kunde [på 80-talet] anklagas för att vara naiv, men bestod i huvudsak av sansade individer med fredliga ambitioner. Det mest extrema exemplet från svensk horisont var väl Plogbillsrörelsen och aktivisten Per Herngren.

Idag 2019 har verkligheten hunnit ikapp. Vår tids miljöaktivism är mer fanatisk, mer aggressiv och har dessutom starka religiösa inslag. En personkult liknande den runt Greta Thunberg hade under 80-talet betraktats som ett skämt (länk till scen ur "Life of Brian"), men det här klippet från 2018 är faktiskt blodigt allvar. (länk - Greta och hennes församling måste ses).

Klippet ovan kommer från ett möte med den nybildade vänsterextrema gruppen Extinction Rebellion länk, som bland annat gjort sig känd för att ha försökt lamslå London genom att blockera broar. Bland toppnamnen finns Jonathan Pye, en 43-årig arkeolog från Göteborg som verkar ha en del gemensamt med [en galen psykopat]. (länk till artikel om Jonathan Pye.)

I början av 2000-talet var han ledande aktivist inom AFA och en av hjärnorna bakom Göteborgskravallerna 2001. Den gången dömdes han till 20 månaders fängelse för våldsamt upplopp och han har även en liknande dom i Tyskland bakom sig. I en öppenhjärtig intervju med radioprogrammet Gräns 2006 berättar han bland annat om sin syn på våld. Vapen i form av gatstenar, knogjärn och järnrör är enligt honom fullt legitima i kampen för ”ett bra samhälle”. Han säger sig heller inte ha några moraliska invändningar mot att döda människor, men av praktiska skäl tycker han inte det är motiverat i nuläget.

https://detgodasamhallet.com/2019/08...en/#more-17966
Citera
2019-08-12, 21:33
Medlem
Totiuss avatar
Bonnierägda Resumé spinner vidare på narrativet om ”en högerextrem agenda” och ”den konspiratoriska bilden av Sverige”. Det är så otroligt tröttsamt. Att Sveriges problem helt enkelt kan bero på verkligheten tycks vara en fullständigt omöjlig tanke.

"Om inte den konspiratoriska bilden av Sverige avtar kan den ta över"
Att Sverige en gång hyllades så vitt och brett gör att vi nu blir ett tacksamt subjekt för konspirationsteorier, något som i sin tur påverkar svenska varumärken. Enligt Sofia Ulver, docent i marknadsföring, gäller det för företagen som valt sida att stå pall.
[...]
– Men om inte den här konspiratoriska bilden avtar så kommer den bara att tillta i styrka tills att den tar över från det välbärgade Välfärdssverige. Det gäller att kväsa de konspiratoriska aktörerna och att företagen står pall.
https://www.resume.se/nyheter/artikl...den-forandras-

Det gäller att kväsa de konspiratoriska aktörerna...” Det är ord och inga visor. Jag undrar hur Sofia Ulver tänker sig att ”kväsandet” ska gå till rent praktiskt. Det framgår inte av Resumés artikel.
Citera
2019-08-12, 21:36
Medlem
kalipp0s avatar
Jag tror man ska ta chansen när man får den med det här med att repatriera. Det kommer krävas en kris, repatriering kommer då komma upp på dagordningen som en lösning på problemet, sedan är det lättsålt och man slipper snåriga och pretentiöst svammel om ”kretsloppmigration” och ”skönhetssalongen i Puntland”.

Lägg ner käpphästen, tack.
Citera
2019-08-12, 21:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Bonnierägda Resumé spinner vidare på narrativet om ”en högerextrem agenda” och ”den konspiratoriska bilden av Sverige”. Det är så otroligt tröttsamt. Att Sveriges problem helt enkelt kan bero på verkligheten tycks vara en fullständigt omöjlig tanke.

Att Sverige en gång hyllades så vitt och brett gör att vi nu blir ett tacksamt subjekt för konspirationsteorier, något som i sin tur påverkar svenska varumärken. Enligt Sofia Ulver, docent i marknadsföring, gäller det för företagen som valt sida att stå pall.
[...]
– Men om inte den här konspiratoriska bilden avtar så kommer den bara att tillta i styrka tills att den tar över från det välbärgade Välfärdssverige. Det gäller att kväsa de konspiratoriska aktörerna och att företagen står pall.

Det gäller att kväsa de konspiratoriska aktörerna...” Det är ord och inga visor. Jag undrar hur Sofia Ulver tänker sig att ”kväsandet” ska gå till rent praktiskt. Det framgår inte av Resumés artikel.
Bonniers propaganda börjar nu anta proportioner av "En Ding Ding Värld", Grönköpings Veckoblad & "Der Untergang".
Citera
2019-08-12, 21:44
Medlem
Mjälls avatar
Citat:

[...]

Hur kan man uttala sig så utan att reflektera över om det möjligen är utomstående observatörer som har rätt?

Allt ska ju vara så öppensinnigt och mångkulturellt, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
Jag tror man ska ta chansen när man får den med det här med att repatriera. Det kommer krävas en kris, repatriering kommer då komma upp på dagordningen som en lösning på problemet, sedan är det lättsålt och man slipper snåriga och pretentiöst svammel om ”kretsloppmigration” och ”skönhetssalongen i Puntland”.

Lägg ner käpphästen, tack.

En till på team

oyto har skrivit bra saker (som vissa länkar i signaturen) men denna käpphäst är inte betjänlig.
Citera
2019-08-12, 21:53
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:

[...]

Otroligt tröttsamt, ja. Hoppas bara inte någon förväntar sig att dessa människor någon gång skall inse faktum. Den här docenten spinner en konspiratorisk idé om de konspiratoriska krafterna — verkar det vettigt?
Citera
2019-08-12, 21:55
Medlem
Citat:

Det är inte säkert att Wollo skulle gilla hur Sofia Ulver definierar de konspiratoriska aktörerna.

Sofia Ulver är självutnämnd trendspanare och hon har talat klarspråk förut:
Citat:
Romerna är på ett sätt själva företagare i det att man producerar gott samvete hos dem som ger dem pengar, resonerar Sofia Ulver.

"Vi får chansen att visa vår överlägsenhet. Sedan går vi hem och fungerar på vilken vinflaska vi ska öppna till den där brakmiddagen", säger hon.
https://www.va.se/nyheter/2015/04/29...-mer-desperat/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in