Citat:
Svara på det jag skriver. Jag har redan framlagt min kritik.
Igen: Idén du beskriver handlar inte om ett kretslopp. Den kommer heller inte att övertyga PK att det är fint att vilja bli av med invandrare. Det är mer sannolikt att luften går ur godhetsbubblan och pendeln svänger tillbaka mot ödmjuk realism och ingrupps-egoism än att vi byter till en ny godhetsbubbla med helt andra och motstridiga premisser.
Det är mycket möjligt att du har varit en inspiration för sura nationalister. Säger inte emot där. Du bör kunna bemöta saklig kritik utan att det blir personligt.
Igen: Idén du beskriver handlar inte om ett kretslopp. Den kommer heller inte att övertyga PK att det är fint att vilja bli av med invandrare. Det är mer sannolikt att luften går ur godhetsbubblan och pendeln svänger tillbaka mot ödmjuk realism och ingrupps-egoism än att vi byter till en ny godhetsbubbla med helt andra och motstridiga premisser.
Det är mycket möjligt att du har varit en inspiration för sura nationalister. Säger inte emot där. Du bör kunna bemöta saklig kritik utan att det blir personligt.
Jo, ett kretslopp går runt på ett cirkulärt vis och måste inte vara evigt. En krets, en cykel, en resa - en pågående process av framåtrörelse istället för ett statiskt sedimenterande i Gürs eller Åkessons förorter. De och du står för en ackumulerande problembild utan bevisade lösningar och i princip evig horisont. Även det mest halvhjärtade återvandringsprojekt har däremot kumulativa och permanenta följder.
På samma sätt är det ingen som säger att cirkulär migration lagiskt måste handla om EN fullbordad cirkel från A tillbaka till B. Det kan lika gärna vara A till C till A till B. Poängen är att själva dynamiken är bättre än det statiska.
Och att integrationsproblem blir mycket billigare att exportera till länder med lägre kompetenströsklar och prisläge. Det är att att spela med husets pengar. Bara en idiot går inte all-in med husets pengar.
Det kommer inte finnas en politisk vilja hos PK att hantera integrationsproblem, menar du. Det kommer det visst göra, hävdar jag.
Förklara vilken nackdel som finns med den där skönhetssalongen i Puntland? Varför är det en dålig idé, menar du?