Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
För ca 15 år sedan träffade jag en gammal barndomskompis. Han var inte karriärist-typen, men hade på något vis blivit rektor för en ganska stor skola.

Enligt honom började det redan då bli svårt med lärarna. De nya lärarna hade dåliga fackkunskaper & hade mycket svårt att hålla ordning på de stökiga invandrarungarna. Det som, enligt honom, trots allt höll igång en något så när fungerande skola var det gamla lärarna, som närmade sig pensionen. Han uttryckte sig ungefär så här -"Det är stora problem redan nu, men de gamla 'riktiga' lärarna håller igång det hela, när dom gå i pension kommer det att gå fullständigt åt helvete."-

Detta sa han för 15 år sedan, resultatet ser vi nu. Jag har ingen kontakt med rektorn längre, men när jag googlar på honom så ser jag att han numera är personalchef på ett verkstadsföretag.

Välkommen tillbaka!
Citera
2020-12-28, 12:22
Medlem
Dan Korn om slaveriet

På sajten Det Goda Samhället introduceras nu en serie videor med den i England bosatte ortodoxe rabbinen Dan Korn som behandlar diverse frågor om slaveri och rasism.

Citat:
VIDEO Se den första videon av sex i Dan Korns program i DGS TV om Sverige, rasismen och slaveriet. Har Sverige varit inblandat och i så fall hur? Har Sverige några obetalda historiska skyldigheter?

Dan Korn är ortodox judisk rabbin. Han är uppfödd i Sverige men bor i England.

https://detgodasamhallet.com/2020/12/28/sverige-rasismen-och-slaveriet/

Vart man sig vänder så ser man Dan Korn. I tankesmedjor, i alternativmedia och i mer mainstream media förekommer han som kommentator och uttolkare av det svenska. I sanning ett folk som saknar en egen röst.
Citera
2020-12-28, 12:27
Medlem
Vryzass avatar
Något så ovanlig som en intressant text från en svensk kultursida, en Amanda Svensson på Expressen kultur skriver om begreppet "hem"
Vad är ett hem och hur vet man var det ligger? Amanda Svensson flyttar hem till Skåne från England och tar västgöten Erik Andersson till hjälp.
En morgon i september, när min man kom hem efter att för första gången på sex månader ha lämnat vår dotter i skolan, satt jag i soffan och grät. Han frågade så klart vad som var fel, och jag sa (eller snarare hulkade): Jag vill HEM.
Fel åkrar utanför fönstret, fel hav på andra sidan åkrarna och fel himmel ovanför, fel växter på strandängarna, fel språk på radion och fel mejeriprodukter i mataffären.
Känner igen det där med fel åkrar fel hav och fel himmel.
Om det här året har lärt mig någonting om vad definitionen av ett hem kan vara, så är det nog detta: Hemma är inte nödvändigtvis den plats där man är som lyckligast. Hemma är den plats där man vill vara när man är som olyckligast.

Hem betyder i mitt fall Skåne, och det är alltså dit det bär av i januari.
https://www.expressen.se/kultur/bocker/det-var-ju-har-vi-skulle-leva-vara-liv/

Det fortsätter djupare runt begreppet hem, men har tagit den första delen för den mångkulturella frågan. Jag kom att tänka på att jag faktiskt inte vet hur stora delar av vår alienerade invandrarbefolkning resonerar om "hem".
Samtidigt tänker jag på hur mycket sopor som slängs på gatan i förorterna och hur skitigt det är, och tänker då att den som inte bryr sig om sin omgivning har nog inte heller några djupare filosofiska tankar kring begreppet "hem". Precis som att bar i Afrika kan se ut som sophögar på invånarnas egna bevåg och likgiltighet bär det lika enkelt av till annat land, där samma beteende upprepas.

Men jag vet som sagt inte, och vore intressant att veta. De flesta har varit här i mindre än 20 år, de talar inte språket, de tar inte del av samhället. De har helt enkelt inga rötter här och inget som håller dem kvar förutom materiell standard då. De hör inte hemma här utan hör HEMMA någon annanstans.

Kanske spelar det ingen roll, kanske blir det helt enkelt svenskar som får filosofera kring begreppet "hem" åt dom och dra slutsatser utifrån det. Vandring till hemmet åter.
Citera
2020-12-28, 12:28
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Bulletin tappade bollen direkt. Någon dag efter att tidningen kom ut med sitt första nummer så stängde [regeringen] ner SwebbTV, sådant som inte längre tolereras i riktiga demokratier av t.ex. Polens typ. Nu skriver t.o.m. DN om saken och ställer den rimliga frågan om det var Morgan Johansson som låg bakom nedstängningen. Bulletin har skrivit en ”neutral” nyhetstext som andas förståelse och sympati för Googels [regeringens] beslut.

Samtidigt skriver Per Gudmundson en makalöst lättviktig ledare om Vänsterpartiets kampanj mot ”högerns nya media” Bulletin.

Folk har inte glömt Vänsterns vuvuzelor

Det här väcker några frågor. Om inte ett politiskt parti har rätt att driva politisk opinionsbildning på fredligt sätt mot ”högerns megafoner” eller vad fan som helst, vilka har då rätt att göra det? Ser Per Gudmundson Vänsterpartiet som en myndighet, en del av staten?

Vidare, vad Per Gudmundson inte nämner är vem eller vilka som drabbades av ”vänsterns vuvuzelor”, i dess icke-metaforiska skepnad. Det var inte han eller Svenska Dagbladet utan Jimmie Åkesson och andra som han, och då var det inte fråga om en kampanj vars enda syfte tycks vara att tigga pengar av Vänsterpartiets medlemmar utan en kriminell aktion som syftade till att verkligen tysta oppositionella röster på riktigt. Bisarrt att inte Gudmundson vågar nämna den omständigheten.

Men vad som verkligen gör denna offerkofta så obekväm är självklart den mycket mycket viktigare frågan om SwebbTV med hundratusen följare som blivit tystade på riktigt, och här handlar det inte om någon obskyr ”liberalkonservativ” nättidning som ingen läser utan själva motorn i den politiska oppositionen i Sverige som har gjort oändligt mycket mer för att vrida åsiktsklimat i en rimligare riktning än den ängslige Per Gudmundson under tio år på SvD.
Ja, verkligen. Pliktskyldigt med liten osynliggörande notis nämndes Swebbtv långt ned bland Bulletins övriga nonsensnyheter, igår på plats nummer 18 (ja, jag räknade artiklarna). Idag är Swebbtv notisen lika hastigt borttagen.

Hyckleriet och de dubbla måttstockarna är något så in i helvete påtagligt att det står en upp i halsen. Att försvara fri och öppen åsiktsbildning är enkla basala fundamenta och ingår i vilken journalistisk portalparagraf som helst. Som högst förväntat särskiljer sig Bulletin naturligtvis inte från övriga yttrandefrihetshatande publikationer och värdegrundsaktivister*. Som tidigare i tråden påpekats är Bulletin ingenting annat än åsiktskorridoren och systemets grindvakter, bara ompaketerad med nytt namn.

* Nationalistiska strömningar och icke värdegrundsriktiga opinionsyttringar ska tryckas tillbaka och motarbetas till varje pris.
Citera
2020-12-28, 12:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomKanDetta
15 år sedan var ungefär då jag själv gick på högstadiet. Detta i en klass som var så pursvensk som den kunde bli nästan. Hade en asiat i klassen, annars var det bara svenskar. Men lärarna hade svårt att hålla ordning på klassen ändå. Särskilt yngre lärare, och vissa lärare som bara var omskolade arbetslösa, lyckades inte inge någon som helst respekt, och det var stökigt mest hela tiden. Undantaget var just de äldre lärarna, de som var födda på 1940-1950-talet. De hade koll på situationen på sina lektioner, annars var lektionerna och skolan i allmänhet ett rent helvete (gymnasiet var mycket bättre men där hade jag nästan bara äldre lärare).

Som sagt, det var stora problem redan med en i stort sett pursvensk klass. Lägg till kaosande invandrare på det, samt pensionerade kompetenta lärare som bytts ut mot tafatta sillmjölken, så är det inte undra på att det ser ut som det gör. Det var i stort sett omöjligt att lära sig något på högstadiet. Jag själv lyckades väl okej då jag är ovanligt lättlärd, och hade motivation att lära mig det som var nödvändigt på egen hand. Men det är uppenbart att man ser skolan som en sorts förvaringsplats, snarare än en plats där man lär sig ny kunskap.
Som du så riktigt konstaterar så var skolan på väg att gå åt helvete långt innan massinvandring & mångkultur började spela någon avgörande roll. Det som hjälpligt lappade ihop situationen var dels de gamla "riktiga" lärarna, men även föräldrar som tragglade läxor & täckte upp för skolans misslyckande.

Men det stora inflödet av svagbegåvade elever med obefintlig impulskontroll & noll stöd hemifrån har slutgiltigt beseglat skolans öde. Idag skulle nog en medelbegåvad unge klara sig bättre som hemasittare med självstudier.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Välkommen tillbaka!
Tack.
Citera
2020-12-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Något så ovanlig som en intressant text från en svensk kultursida, en Amanda Svensson på Expressen kultur skriver om begreppet "hem"
Vad är ett hem och hur vet man var det ligger? Amanda Svensson flyttar hem till Skåne från England och tar västgöten Erik Andersson till hjälp.
En morgon i september, när min man kom hem efter att för första gången på sex månader ha lämnat vår dotter i skolan, satt jag i soffan och grät. Han frågade så klart vad som var fel, och jag sa (eller snarare hulkade): Jag vill HEM.
Fel åkrar utanför fönstret, fel hav på andra sidan åkrarna och fel himmel ovanför, fel växter på strandängarna, fel språk på radion och fel mejeriprodukter i mataffären.
Om det här året har lärt mig någonting om vad definitionen av ett hem kan vara, så är det nog detta: Hemma är inte nödvändigtvis den plats där man är som lyckligast. Hemma är den plats där man vill vara när man är som olyckligast.

Det fortsätter djupare runt begreppet hem, men har tagit den första delen för den mångkulturella frågan. Jag kom att tänka på att jag faktiskt inte vet hur stora delar av vår alienerade invandrarbefolkning resonerar om "hem".
Samtidigt tänker jag på hur mycket sopor som slängs på gatan i förorterna och hur skitigt det är, och tänker då att den som inte bryr sig om sin omgivning har nog inte heller några djupare filosofiska tankar kring begreppet "hem". Precis som att bar i Afrika kan se ut som sophögar på invånarnas egna bevåg och likgiltighet bär det lika enkelt av till annat land, där samma beteende upprepas.

Men jag vet som sagt inte, och vore intressant att veta. De flesta har varit här i mindre än 20 år, de talar inte språket, de tar inte del av samhället. De har helt enkelt inga rötter här och inget som håller dem kvar förutom materiell standard då. De hör inte hemma här utan hör HEMMA någon annanstans.

Kanske spelar det ingen roll, kanske blir det helt enkelt svenskar som får filosofera kring begreppet "hem" åt dom och dra slutsatser utifrån det. Vandring till hemmet åter.

En smula svensk poesi från von Heidenstams penna.

Citat:
Jag längtar hem sen åtta långa år.
I själva sömnen har jag längtan känt.
Jag längtar hem. Jag längtar, var jag går
-men ej till människor! Jag längtar marken,
jag längtar stenarna, där barn jag lekt.

Kring halva jorden jag letat har
en punkt, som jag vackrast fick kalla.
Så vackra voro de alla,
att ingen vackrare var.

Tag allt som är mitt och mitt kan bli,
men lämna min yppersta gåva
att kunna njuta och lova,
där en annan går kallt förbi!

Den Stora Hemvandringen.
Citera
2020-12-28, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas

Påtalade detta för en man med splittrad geografisk historia bakom sig från forna jugoslavien. Att de som kommer hit aldrig kommer känna sig som hemma, de har ingen historisk koppling till platsen, naturen. Svaret jag fick var att själva platsen, en bit mark har noll betydelse, det enda som betyder något är folket du omger dig med. Tar någon annan över din mark så är det bara att flytta och ta med dig ditt folk till en ny plats.

Jag mumlade något om det olämpliga för oss att överlåta vår mark till okända folk, vart ska vi fly? Tror diskussionen började med varför man kunde rösta på SD. De är ju rasister fick jag till svar sen var den diskussionen över någon gång för 8-9 år sedan.

Märkligt detta med koppling och känsla till en bit mark, hur olika betydelse det har. För vissa, en betydande andel verkar det inte betyda något alls, men jag tror de ljuger
Citera
2020-12-28, 13:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Ja, verkligen. Pliktskyldigt med liten osynliggörande notis nämndes Swebbtv långt ned bland Bulletins övriga nonsensnyheter, igår på plats nummer 18 (ja, jag räknade artiklarna). Idag är Swebbtv notisen lika hastigt borttagen.

Hyckleriet och de dubbla måttstockarna är något så in i helvete påtagligt att det står en upp i halsen. Att försvara fri och öppen åsiktsbildning är enkla basala fundamenta och ingår i vilken journalistisk portalparagraf som helst. Som högst förväntat särskiljer sig Bulletin naturligtvis inte från övriga yttrandefrihetshatande publikationer och värdegrundsaktivister*. Som tidigare i tråden påpekats är Bulletin ingenting annat än åsiktskorridoren och systemets grindvakter, bara ompaketerad med nytt namn.

* Nationalistiska strömningar och icke värdegrundsriktiga opinionsyttringar ska tryckas tillbaka och motarbetas till varje pris.

Här kom jag att tänka på ett gammalt inlägg jag skrev 2012, som ursprungligen handlade om Flashback, men även går att tillämpa på "Bulletin"
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En risk, som Per Wahlöö målar ut i "Mord på 31:a våningen", är ju att man samlar alla avvikande åsikter på ett ställe & sen som i boken spränger skiten i luften = modererar sönder det hela.

Jag ser att jag tjatat om denna bok i många sammanhang. Men tanken är intressant. Man får bort alla marginellt systemkritiska ledarskribenter till ett nytt projekt där ingen vanlig "civilist" kommer att läsa dom.

Jag tycker som ni andra att just hanteringen av SwebbTV är ett slags test på hur seriöst man skall ta "Bulletin". Om man inte med kraft tar tag i detta, ställer frågor, gräver & kräver svar av Youtube, Google & politiker så tycker jag med fog att man skall avskriva "Bulletin". Men jag är beredd att ge dom ett par dagar till att börja agera, det är trots allt jul & folk är lediga & publicerar lite skåpmat.

Så jag ger "Bulletin" en vecka att ta sig samman, annars kan dom dra åt helvete.
Citera
2020-12-28, 13:10
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar

Jag uppskattar Bulletin. Varenda artikel pekar åt rätt håll och bidrar till en sundare samhällsdebatt. Här ingår att slåss för yttrandefrihet och alternativa medier och förstås även angripa det mångkulturella värdegrundstänket. Men Bulletin kan inte göra alla nöjda, framförallt inte de längst ute in tassemarkerna till höger som bara ser kollaboratörer och svikare på tidningen. Folk må tycka olika men Bulletin drar debatten högerut och legitimerar åsikter som etablissemanget förbjudit eller ignorerat. Det är gott så.
Citera
2020-12-28, 13:11
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSnorre
Påtalade detta för en man med splittrad geografisk historia bakom sig från forna jugoslavien. Att de som kommer hit aldrig kommer känna sig som hemma, de har ingen historisk koppling till platsen, naturen. Svaret jag fick var att själva platsen, en bit mark har noll betydelse, det enda som betyder något är folket du omger dig med. Tar någon annan över din mark så är det bara att flytta och ta med dig ditt folk till en ny plats.

Jag mumlade något om det olämpliga för oss att överlåta vår mark till okända folk, vart ska vi fly? Tror diskussionen började med varför man kunde rösta på SD. De är ju rasister fick jag till svar sen var den diskussionen över någon gång för 8-9 år sedan.

Märkligt detta med koppling och känsla till en bit mark, hur olika betydelse det har. För vissa, en betydande andel verkar det inte betyda något alls, men jag tror de ljuger

Vissa folkslag är ju mer urbana, kanske det har något med saken att göra? För oss svenskar är ju just landet, marken, naturen väldigt viktig.

Men intressant, jag menade ju på redan i mitt inlägg att jag när en misstanke om att sådant inte har betydelse för våra "gäster" just pga hur det beter sig både här och tidigare i sina hemländer. I alla fall inte på samma sätt eller i närheten av hur vi svenskar fungerar.

Återigen, vore intressant att veta hur det verkligen ligger till hos flertalet folkslag som är här. Oavsett börjar det nog gå upp för fler och fler att vi inte kan dela vår heimat med alla dessa främlingar.
Citera
2020-12-28, 13:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSnorre

Ja, det är allt detta som gör att det känns så jävla främmande att ungefär flytta från Sverige för att regeringen för en skitpolitik. Eller ens fly i händelse av ofred, för den delen.

Här har generationer förfäder arbetat, slitit och till sist sänkts ned i kyrkogårdens mull. Ser att Heidenstam förekommer i tråden på denna sida. Det finns en prosatext av honom som behandlar öppnandet av en stormaktstidskrypta under en landsortskyrka. Den sätter ord på känslorna inför hembygden och det förflutna på ett väldigt fint sätt. Här har folk haft det bra och dåligt. Det är hemma.
Citera
2020-12-28, 13:33
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Vidare, vad Per Gudmundson inte nämner är vem eller vilka som drabbades av ”vänsterns vuvuzelor”, i dess icke-metaforiska skepnad. Det var inte han eller Svenska Dagbladet utan Jimmie Åkesson och andra som han, och då var det inte fråga om en kampanj vars enda syfte tycks vara att tigga pengar av Vänsterpartiets medlemmar utan en kriminell aktion som syftade till att verkligen tysta oppositionella röster på riktigt. Bisarrt att inte Gudmundson vågar nämna den omständigheten.

Men vad som verkligen gör denna offerkofta så obekväm är självklart den mycket mycket viktigare frågan om SwebbTV med hundratusen följare som blivit tystade på riktigt, och här handlar det inte om någon obskyr ”liberalkonservativ” nättidning som ingen läser utan själva motorn i den politiska oppositionen i Sverige som har gjort oändligt mycket mer för att vrida åsiktsklimat i en rimligare riktning än den ängslige Per Gudmundson under tio år på SvD.

Den här frågan kommer att växa än mer inom alternativ media och blir nu en viktig fråga för SD. Jessica Stegrud samtalade med Matias Bäckström om nedläggningen av swebbtv. Bäckström Stegrud ska ta det här vidare i EU och riksdagen. Swebbtv:s Mikael Willgert var förstås med och ironiskt så var det på youtube samtalet pågick.
https://www.youtube.com/watch?v=n9kEHUdESzQ

Katarina Janouch har undersökt spännande kopplingar mellan googles företrädare här i Sverige och moderaterna i Stockholm. Detta kan drabba moderaterna opinionsmässigt. Även Fria tider och samnytt har gjort undersökande reportage om youtube och googles samarbete med regering och andra politiker och kopplingen till nedstängningen av swebbtv. De flesta aktörer gör samma sak.

Missar Bulletin den här frågan blir det jobbigt för dem. Det är trots allt tidigare alternativ media som krattat gången för Bulletin och gjort det möjligt för dem att verka. Visst, många gillar inte swebbtv, men trots allt är det en principfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in