2020-03-06, 11:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Tove är adopterad korean, precis som han Kinapuffs-Patrik Lundberg och Tobias Hübinette.
Den ena mer genomförvirrat skogstokig än den andra. Det kan inte vara en slump.
Jag har sett samma obefogade ilska & aggressivitet hos ett par adopterade koreanskor, vilket jag alltid tolkat som effekter av barnhemsboende & näringsbrist under uppväxten.
Citera
2020-03-06, 12:19
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har sett samma obefogade ilska & aggressivitet hos ett par adopterade koreanskor, vilket jag alltid tolkat som effekter av barnhemsboende & näringsbrist under uppväxten.

Väldigt OT, men psykisk ohälsa, alltså även självaggression, är nog väldigt vanligt med tanke på den ryggsäcken av brist på anknytning och dålig tidig hjärnutveckling. Men många verkar ganska intelligenta, så man kunde tycka att de kanske kunde inse sina svagheter och kompensera med de viljestyrda delarna av hjärnan. Men visst, det kan vara svårt.

För att vara utopist, som Tove, finns dock inga ursäkter.
Citera
2020-03-06, 12:24
Medlem
https://detgodasamhallet.com/2020/03...or/#more-23713

Ett trådeko?
Citera
2020-03-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tråden har uppmärksammat propagandaorganisationen Teskedsorden flera gånger tidigare. Det finns ett tjog intressanta inlägg från 2012 och framåt som man kan hitta mha sökfunktionen, om man söker på "Teskedsorden".

Jag gav länkar till axplock för ett år sedan: (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Nu har Teskedsorden ånyå stuckit upp sitt fula tryne. Lovisa Fhager Havdelin (generalsekreterare) uppmanar i GP:

nu måste vi rikta strålkastarljuset mot den strukturella rasismen, den vi inte vill kännas vid, för att ingen ser sig själv som rasist. Vi måste ta diskussionen om vilket privilegium det är att vara vit.

Artikeln: Sverige är bland de länder som diskriminerar icke-vita mest på arbetsmarknaden

Malcolm Kyeyune har replikerat. Jag har sällan i svensk MSM läst en text som varit så rakt på sak.
Kyeyune skriver:

När man ska försöka förstå Sveriges förhållande till sådant som ”vithet” och rasism, måste man alltid hålla två motstridiga tankar i huvudet samtidigt. I den eviga kampen mot Sverigedemokraterna är argumentet ofta att Sverigedemokraterna – sitt namn till trots – är ett fundamentalt osvenskt parti, då de står för rasism och intolerans, medan Sverige är i den absoluta världstoppen vad gäller antirasism och tolerans.

Den andra tanken är att Sverige i själva verket är ett rasistiskt mardrömsland. Svenskarna förtrycker, trakasserar och idkar mikroagressioner mot var och envar, på inga andra grunder än att de ser annorlunda ut eller har ett svåruttalat efternamn. Sverige är ett unket och intolerant land, och ingen – förutom ett par modiga aktivister – vill tala om den utbredda svenska intoleransen, för värnandet av de egna vithetsprivilegierna går alltid först.

Väloljad industri

Varför måste då svensken manas till stolthet över sin tolerans i ena sekunden, bara för att påminnas om sin avgrundsdjupa främlingshat i nästa? Svaret är inte särskilt komplicerat, tyvärr. Antirasismen är idag en väloljad och lukrativ industri.

[---]

Den svenska befolkningen är överlag okunnig om just hur lätt det är att tälja guld med smörkniv på deras skattepengars bekostnad, hur enkelt det är att få ut en hel månadslön för en vanlig arbetare bara på en enda föreläsning.

[---]

Problemet med denna industri är att den överhuvudtaget inte kan bekämpa rasism, för den dagen rasismen skulle försvinna, skulle även industrins existensberättigande försvinna. Den dagen det sista barnet var räddat, skulle rädda barnens generalsekreterare inte längre kunna håva in nästan hundratusen kronor i månaden på att vara en osjälvisk eldsjäl.

Malcolm Kyeyune påpekar, att denna industri åstadkommer "den extrema polarisering vi ser i samhället i dag" eftersom folk börjar "känna sig bittra över hur de behandlas". "Det som gör hela situationen ännu mer tragisk är människor via skattesedeln måste betala för överdrivna fabler om hur onda de är!", skriver Kyeyune.

Arikeln: Den antirasistiska industrin överdriver rasismen för att tjäna pengar

Rekommenderas!

-----

Det är intressant att Teskedsordens utspel kommer i nära anslutning till en beklämmande artikel i Kvartal på samma tema:

En blick på rasisten i dig

Kvartals Staffan Dopping framhöll i tidskriftens pod Veckopanelen hur oerhört bra den här artikeln är - Lars Ohly instämde med stort eftertryck.

På Kvartals Facebook var reaktionen inte lika förtjust. Här är en sval kommentar som fångar artikelns budskap:

"Vardagsrasism" som man själv uppfinner och intensifierar genom gruppidentitet? Vilket man sedan projicerar och självförverkligar eftersom det är lättare att fokusera på andra istället för sig själv? Visst, om du säger det så.

Det här med att vara frisk fläkt och sanningssägare är en knivig sits och ett riskabelt varumärke.

Något saknas ju i Malcolm K:s berättelse om lukrativ identitetsindustri som måste projicera ständigt mer hat och kräva, kräva, kräva för att mätta en hunger som ökar med ätandet. Han gnäller på de nyetablerade aktörerna och underleverantörerna, inte på den tidigare monopolisten och fortsatta marknadsledaren.

Kanske hade blivit dålig stämning på nästa Oikos-träff då?

Här förenas ju rasifierade afrosvenskar och vita rasistifierade svenskar i en intressegemenskap att inte utan invändningar acceptera att det identitetsindustriella monopolet återetableras - och undrar varför Malcolm har dubbla måttstockar.
Citera
2020-03-06, 12:44
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det här med att vara frisk fläkt och sanningssägare är en knivig sits och ett riskabelt varumärke.

Något saknas ju i Malcolm K:s berättelse om lukrativ identitetsindustri som måste projicera ständigt mer hat och kräva, kräva, kräva för att mätta en hunger som ökar med ätandet. Han gnäller på de nyetablerade aktörerna och underleverantörerna, inte på den tidigare monopolisten och fortsatta marknadsledaren.

Jag associerar ju direkt "Antirasismen är idag en väloljad och lukrativ industri." till Abba Ebans "There is no business like Shoah business". Jag gissar därför att det var det Malcolm K hade i åtanke. Och att hr Korn också uppfattar det så.
Citera
2020-03-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag associerar ju direkt "Antirasismen är idag en väloljad och lukrativ industri." till Abba Ebans "There is no business like Shoah business". Jag gissar därför att det var det Malcolm K hade i åtanke. Och att hr Korn också uppfattar det så.

Jag kan ju inte veta, men misstänker att Dan liksom Adam har en tillräckligt relativ syn på rätt och riktigt att de med gillande omfamnar kritik mot konkurrerande identitetspolitik, samtidigt som de filar på nästa partsinlaga för egen del.

Att de preliminärt betraktar Malcolm som en nyttig idiot som faktiskt inbillar sig att det här med grupptillhörighet är något man bara måste sluta odla, för att det ska sluta spela roll. Så dumma är de ju inte själva.
Citera
2020-03-06, 13:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag kan ju inte veta, men misstänker att Dan liksom Adam har en tillräckligt relativ syn på rätt och riktigt att de med gillande omfamnar kritik mot konkurrerande identitetspolitik, samtidigt som de filar på nästa partsinlaga för egen del.

Att de preliminärt betraktar Malcolm som en nyttig idiot som faktiskt inbillar sig att det här med grupptillhörighet är något man bara måste sluta odla, för att det ska sluta spela roll. Så dumma är de ju inte själva.

I så fall har Oikos mycket kort tid kvar. För jag läser Malcolms texter som att han hela tiden har subtila mångtydigheter i ordvalet som människor med en relativ syn på saker och ting ("compartmentalizing") snart finner högst besvärande och lackar ur på.
Citera
2020-03-06, 13:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
I så fall har Oikos mycket kort tid kvar. För jag läser Malcolms texter som att han hela tiden har subtila mångtydigheter i ordvalet som människor med en relativ syn på saker och ting ("compartmentalizing") snart finner högst besvärande och lackar ur på.
Exempel, greven, exempel! Du menar att Malcom och Dan Korn lär få svårt att komma överens för att Malcom är (befriande) opartisk i sina texter, frånsett klassperspektivet?

Något som sannerligen är befriande är en "rasifierad" som inte passar in i mallen, och som inte ser sig själv (eller sin far) som ett offer. Jag önskar att svenskar kunde anlägga samma perspektiv på en rad olika saker som rör massinvandringen. Be den som snackar om strukturell rasism att fara och flyga. Inse att vi hamnat där vi är för att en elit förbrukat sitt förtroende, och att den måste bort.

Är det förresten någon som är säker på att inte Teskedsorden förväxlat Sverige med USA?
Citera
2020-03-06, 13:35
Medlem
Hur korkade är svensk vänster? Nu använder de samma argument som 2015, att Sverige har gott om plats för flyktingar eftersom vi har massa skog över hela landet. Visar vilket stark grepp godhetsideologin har över människor, när de helt överger logik och rationalitet. Som att man liksom bara kan dumpa 1 miljon araber i svensk ödemark. Naturligtvis vet de själva att vi kommer behöva bygga hus och försörja dessa människor, men de vill inte vara ärliga och erkänna att de gärna tar pengar från svenskar för att ge till flyktingarna, och därför använder de dessa låtsasargument istället.
Citera
2020-03-06, 13:46
Medlem
Tron på befolkningsökningen är också något som utmärker massinvandringsförespråkare. De verkar tro att en snabb befolkningsökning är ett måste för ekonomisk tillväxt, men det är fel. Länder som Polen och Ungern har en otroligt snabb BNP ökning årligen, trots en stagnerad befolkning. Problemet för Sverige är att vi inte för en ekonomisk politik för att främja tillväxt, utan vår ekonomi är utformad som fördelningsekonomi, eftersom vår BNP per capita inte växer så har vi en mindre och mindre kaka att fördela. Vilket leder till skattehöjningar samt ökad utflöde av resurser från svenskar till invandrare. Hade Sverige istället fört en ekonomisk politik för att gynna tillväxten hade Sveriges befolkning kunnat minska medan vår tillväxt ändå ökade enormt jämfört med idag.
Citera
2020-03-06, 14:12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Exempel, greven, exempel! Du menar att Malcom och Dan Korn lär få svårt att komma överens för att Malcom är (befriande) opartisk i sina texter, frånsett klassperspektivet?

Något som sannerligen är befriande är en "rasifierad" som inte passar in i mallen, och som inte ser sig själv (eller sin far) som ett offer. Jag önskar att svenskar kunde anlägga samma perspektiv på en rad olika saker som rör massinvandringen. Be den som snackar om strukturell rasism att fara och flyga. Inse att vi hamnat där vi är för att en elit förbrukat sitt förtroende, och att den måste bort.

Äh det är kanske bara så att hans texter får min tanke att flyga iväg åt alla håll. Jag vet för lite om Korn för att veta hans karaktär. Men allmänt brukar såna som Malcolm inte passa för att vara "medlemmar" av något.

Jag önskar som du. Och att också de som i någon mån faktiskt kan sägas vara offer kan resonera nyktert, "lucide", som en fransman skulle ha sagt. "Nära livet"-perspektiv. Identitära (och eliter) talar oftast med en tunga av trä. "Nära döden"-perspektiv.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-03-06 kl. 14:18.
Citera
2020-03-06, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Jag tror du har, om inte missuppfattat så i alla fall missat att det till stor del handlar om samtidsbedrövade människor som söker sin flock och som trevar efter en Ariadnetåt som kanske, kanske kan leda ut ur labyrinten och undan den på människooffer omättlige Minotaurus. Ibland träffas det rätt i vad som är på gång och vad som faktiskt händer, ibland trampas det vatten och tuggas teser, emellanåt bjuds på storartad underhållning, andra gånger tröttsamt gnäll. Ingen är ett ofelbart orakel. Jag kan inte se något problem med detta, och den ointresserade kan ju alltid ta sig för något annat än att hänga här. Var och en blir salig på sin fason. Gott så.

Sammantaget har denna tråd givit mig mer sista 10 åren - även om jag bara läst i sekvenser i den stora textmassan men bra mycket ändå - än det som kunnat inhämtas i tv och radio och som kunnat läsas samma tid på de stora tidningarnas ledarsidor, debattsidor och kultursidor om det politiska och samhälleliga tillståndet i Sverige och hur detta skall bibehållas enligt etablissemanget.

Några ”giganter” finns väl inte i tråden utan dessa får man leta på biblioteken, kända män (ja män, kvinnor har inte hunnit dit än) som det finns ett 30-tal av i historien.

Det finns ett antal väl bildade och utbildade deltagare med god svenska i tråden men det är inte givet att dessa alla gånger säger mig mer än andra härinne som inte har samma status. Det enkelt sagda är ibland det bäst tänkta och det dunkelt sagda är ibland det dunkelt tänkta, men inte generellt gällande båda parter.

Dessutom angriper Totius – objektet i mitt svar här till fasligt - användare i tråden för att vara tragiska och patetiska med bekräftelsebehov. Totius med alla sina inlägg har då inte bekräftelsebehov? Och Totius är alltså inte patetisk eller tragisk här inne på flashback med alla sina inlägg i andra trådar?

Det är bra sysselsättning att skriva istället för att vara kriminell eller drogslav – detta är tragiskt och många gånger patetiskt men visst är det ett visst nöje i att vädra sina åsikter i ett skrivarforum och som sagt, man är härigenom inte kriminell och man kostar inte samhället ett skvatt på något vis.

Och kan skibenter i tråden få en enda ”bortom räddning” som läser härinne att ändra uppfattning så är det nog.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-03-06 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in