2020-03-02, 19:01
Medlem
Nostradumbasss avatar
EDIT
Tog bort en post om Uffes "jägarbild" som kan bli ett meme. Finns tråd i "Politiker", postade där istället.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-03-02 kl. 19:18.
Citera
2020-03-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
EDIT
Tog bort en post om Uffes "jägarbild" som kan bli ett meme. Finns tråd i "Politiker", postade där istället.

Njaeee jag tycker nog det hör hemma här (också)!

Aftonbladet går alltså full frontal attack på moderaterna i anledning av ageranden från Billström och Tuffe Uffe som reaktion på förestående invasion av Corona-smittade IS- män, eller vad det nu finns för godsaker väntades vid den Grekiska gränsen. I två ledare samma dag fördöms agerandet med ordentligt uppskruvat tonläge.

Citat:
Jag är ledsen*Ulf Kristersson och Tobias Billström, men det här handlar inte om er. Det handlar om människor som inte har tillräckligt med kläder på kroppen, inte har mat i magen och kanske aldrig mer kommer att ha ett eget tak över huvudet.

*

Att inte ge uttryck för det är okänsligt. Att självmant framställa sig som en toppridande regelslav till gränspolis, som Billström och Kristersson gör, hör möjligen hemma i maskerader. Men inte i verkligheten. Att uppföra sig så är på gränsen till sinnessvagt.

Från ledare nummer två.

Citat:
2013 var Tobias Billström ute på banan och vevade om att ”volymerna” på migrationen till Sverige måste minska. Då hölls han i schack av Fredrik Reinfeldt som snabbt var ute och dementerade*Billströms utspel. Mycket har dock hänt med Moderaterna sedan 2013. Då var Sverigedemokraterna inte en självklar partner till partiet. Då var inte Moderaternas retorik främlingsfientlig och i svensk debatt fanns fortfarande någon form av anständigt tonläge kvar.

Så är det inte längre.

Trots att det sista vi behöver just nu är en hetsande, hysterisk höger som eldar under det svenska hatet.

Det trådintressanta här är ju förstås vad som inte sägs i ledarna snarare än den totalt uttjatade brunstämplingen och SD-varningsflaggan. Vad som INTE sägs är

- skicka Herculesplanen, dessa flyktingar måste få fristad i Sverige.

- EU och Sverige har en moralisk skyldighet att öppna upp gränsen till EU för dessa stackare.

- Dom flyr för sina liv! Visa medmänsklighet nu!

- Vi har gjort det förr och vi kan göra det igen. Det blev en liten utmaning 2015 men Sverige stod starkt!

- Allas lika värde!

- Vi minns alla Alain Kurdi. Låt det inte ske igen!

Alla dylika argument är helt frånvarande inför den eventuella anstormning som väntar. Istället är det en meningslös metadiskussion om lämpligheten i vilka foton som används för att förmedla politiska budskap från Moderaterna. Lite "Ja men det är ju tragiskt det som sker" framförs närmast pliktskyldigt men tongångarna är dramatiskt annorlunda i grunden nu jämfört med 2015. Om det nu beror på att Aftonbladsskribenter faktiskt med egna ögon kunnat se den annalkande samhällskollapsen i vitögat och motvilligt tvingats konstatera att ett nytt eller ännu värre 2015 faktiskt kommer att sänka landet totalt, eller om det bara är politiskt rävspel med Socialdemokraternas bästa för ögonen låter jag vara osagt. Men en rejäl kursändring är det.

Som jämförelse hade överstepräst Anders Lindberg under typ åren 2015-2018 en favoritmarkerad tweet från honom själv med det ungefärliga budskapet att "Vi ska vara stolta över att vi räddade livet på 163.000 personer 2015" som det första man såg på galningens twitter. Han verkar inte vara lika "solidarisk" inför en ny invasion.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...sta-vi-behover

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...ll-sinnessvagt
Citera
2020-03-02, 19:53
Medlem
fasligts avatar
Kraftmätning vid den offerskapshierarkiska totempålen? I dagens Studio Ett, P1, lät man meddela att en tredjedel av Polen nu deklarerat sig fritt från HBTQ-ideologin. HBTQ-personer känner sig inte välkomna, vissa funderar på att lämna landet och detta oerhörda tilltag riskerar nu att hindra presumtiva normöverskridare från att komma ut. Fasa, fasa, fascism och stöveltramp. Ja, det ansågs så exraordinärt ondskefullt att någon Ted Bergdahl från något som kallas Polenpodden dristade sig i sin förtrytelse att göra den otillåtna jämförelsen: Tänk om man hade infört judefri zon i en tredjedel av landet, vilka reaktioner det hade väckt.

Statsradions nytillträdda unga kvinnliga Östersjökorrespondent med det moderiktiga namnet Lubna El-Shanti avstod judereferens och nöjde sig med att måla regeringspartiet Lag och Rättvisa i mörka färger samt skuldbelägga katolska kyrkan.
https://sverigesradio.se/artikel/7419611

Katolska kyrkan har varit ytterligare på tapeten i Statsradion under dagen. Judiska identitetspolitiskt aktivistiska organisationer har anklagat den gode påven Pius XII för att inte ha gjort tillräckligt för att förhindra Förintelsen och har därför ihärdigt krävt att Vatikanens arkiv över det aktuella pontifikatet öppnas i förtid. Vatikanen har fallit till föga och gjort avsteg från den normala principen om karantän på 70 år. Syftet från de judiska organisationernas sida är troligen att hitta någon gångbar utpressningsvaluta för att klämma ur katolska kyrkan pengar "till behövande överlevande från Förintelsen", på samma sätt som man så framgångsrikt lyckats göra mot tyska staten och det schweiziska bankväsendet. Det brådskar kan man tänka, då det torde bli allt svårare att hitta "behövande överlevande från Förintelsen" även om begreppet med tiden utvidgats till att omfatta alla judar som levde var som helst under någon period av naziregimen, personligen drabbad eller ej. Frågan är om inte Förintelsens geschäftmakare gapat över för mycket denna gång. Pius XII är trots allt en omhuldad klenod inom katolicismen. En påve man, inte utan orsak, är mäkta stolt över. Till och med den svagkristne nuvarande påven biter ifrån sig.
Idag beslutade påve Franciskus att Vatikanens hemliga arkiv från tiden under andra världskriget då Pius XII var påve ska öppnas om ett år. Företrädare för judiska organisationer har i decennier krävt att få tillgång till arkiven för att reda ut frågor kring dåvarande påvens agerande kring förintelsen.

– Kyrkan är inte rädd för historien, säger påve Franciskus i en kommentar till beslutet och lägger till att Pius arv har behandlats fördomsfullt och överdrivet.

Pius var påve mellan år 1938 och 1959 och har av företrädare för judiska organisationer anklagats för att inte ha gjort nog för att rädda judar undan förintelsen och framförallt för att inte ha kraftfullt offentligt tagit avstånd från nazisternas styre i Tyskland.

Enligt Vatikanen valde Pius att arbeta bakom kulisserna för att rädda judar och för att inte förvärra situationen för bland annat katoliker som bodde i delar av Europa som var ockuperade av Nazityskland.

En av världens största judiska organisation AJC i USA har i mer än 30 år krävt att arkiven ska öppnas. Detta för att ledande experter från både expertinstitut i Israel och USA ska kunna utreda vad påve Pius gjorde eller inte gjorde under kriget. Det vanliga är att en påves arkiv blir offentligt först 70 år efter påven frånträtt, men nu kommer det ske 10 år tidigare.

AJC:s internationella ledare David Rosen spelade för några år sedan ner förväntningarna kring att alla ska bli nöjda med det man får fram i arkiven.

– Frågan är inte ifall han räddade judar, det vet vi att han gjorde, men frågan är om Pius hade kunnat göra mer och vad det hade betytt ifall han öppet hade tagit avstånd från Nazistregimen, sa David Rosen
https://sverigesradio.se/artikel/7167458

Med viss förvåning noteras frånvaron av stort F i Margita Boströms text vid omnämnandet av den sakrala företeelsen, liksom att det passerat eventuell granskning. Detta skrevs för ett år sedan och idag öppnades alltså arkiven för allmänheten, något som rapporterades i Studio Ett. Givetvis kom de två första sk forskare som fick lägga handen vid de dyrbara dokumenten från Förintelsemuséet i Washington. Men journalistan från Vatikanradion som intervjuades angående tilldragelsen darrade inte det minsta på manschetten och bilden hon förmedlade var att inte heller påven gör det. Inget nazismetande på vår helige helgonfader kommer lyckas, verkar vara budskapet.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1471888

Vatikanen för sin del har eget intresse i arkiven, då för att avgöra om påve Pius XII ska kunna helgonförklaras. Tänk så olika man kan uppfatta saker och ting.
Citera
2020-03-02, 19:59
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Det trådintressanta här är ju förstås vad som inte sägs i ledarna snarare än den totalt uttjatade brunstämplingen och SD-varningsflaggan. Vad som INTE sägs är

- skicka Herculesplanen, dessa flyktingar måste få fristad i Sverige.

Det som skulle vara tokroligt är om SD vågar åka ut till någon flygplats och ta en bild brevid ett stort långdistansflygplan, och ta en bild av Åkesson i pilotuniform - med undertexten

"Cabin crew, arm slides, cross check and report!"

Lite som att visa att flygplanen skall gå åt andra hållet...
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-03-02 kl. 20:03.
Citera
2020-03-02, 20:05
Medlem
efedrinkungens avatar
Var det inte detta Ian och Bert gjorde ett försök att förhindra.

Så bespottade och utskrattade de blev.

Undrar nu vem som sitter med skägget i brevlådan.

Det var 30 år sedan. Då fanns det fortfarande en chans att vända skutan.

Nu är det sååå jävla kört.
Det kanske börja gå upp ett ljus för några av världsmästarna nu...Too Late , trust me.
Men vi kan skratta åt Belgien och Holland, de har det lite värre.
Citera
2020-03-02, 20:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Här är jag okunnig men jag såg nån animering om tidig mänsklig utveckling och där talades det om nån mutation av gener i Skandinavien. Vi är så unika på så många sätt. Jag blev ganska chockad när jag fann att fenomenet att vara en gentleman kommer från vikingarna. Eftersom jag leder det i bevis så är jag långrandig.

[...]

Jag har skrivit det här som replik på att Dan Korn menar att vi haft klankultur i Sverige. Vilket vi inte har. Vi har haft ättekultur.

[...]

Du tar upp germaner och vi kommer ju från proto-germanerna det ser man ju rent språkligt. Det vore intressant att veta mer om. Jag hittar dock ingen proto-germansk etymologi till vare sig drengr eller niding.
Det här var ändå ett smått fantastiskt "gräv". Det må jag säga. Jag tycker att Sveriges män ska bejaka detta och vara stolta över det vi är, för att vara en rättskaffens karl (eller dräng), stadig och trygg i sig själv, är inte fel i Norden. Det är bara så extremt korkat att, som vissa, önska sig att männen i Sverige kunde sänka sig till samma bottennivåer som de primitiva klanmänniskor vi är uppenbart inkompatibla med. Vi ska inte ha den skiten här, så är det bara. De problem som dessa folkgrupper ställer till med löser vi sannolikt bäst med lagstiftning och diskriminering, och inte med samma grottmänniskoattityder, stök och bråk som vi försöker undvika. Slår man tillbaka får det bli som ärkeängeln Mikael med draget svärd, eller något. En tuktande hand.
Citat:
Tyskar är nog inte kända för att vara empatiska. Det är ett land där den svarta pedagogiken fått råda.
Okej, då. Hög empati på gruppnivå är kanske ett nordiskt fenomen. Vem vet.
Citera
2020-03-02, 20:57
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Okej, då. Hög empati på gruppnivå är kanske ett nordiskt fenomen. Vem vet.

Vem vet, inte du, inte jag, som Lisa Ekdahl sjöng så fint. Jag tror det är så enkelt att vårt svenska lynne är klimatbetingat. Alla svenskar beskylls för att vara "kalla och ytliga". Det är innan du fått eller förtjänat en persons tillit. Den höga tilliten mellan människor tror jag har varit ett måste genom århundrandena. Ska du och din kompis gå över berget på vintern till nästa by, gäller det att du kan lita på kompisen. Annars dör du. Eller båda. Vi bor i ett land där man fryser ihjäl om man sover utomhus halva året.

Livet har helt enkelt premierat gener hos svenskarna som fattar detta och inte skjuter ihjäl draghunden, eller eldar med skidorna, eller lämnar kompisen att frysa ihjäl. Missbrukar du dock denna tillit och beter dig som en första klassens adidasriddare, kommer svensken att elda med dina skidor och lämna dig kvar att illa fäkta helt på egen hand.

Jag tror det kallas "integrationsovilja" hos svenskar, som judarna i media tycker är konstigt. "Svenskar vill inte integreras" är det som kommits på och mången ögonbryn reses i förvåning varför detta är fallet. Det är för att vårt mediafolk inte förstår det svenska lynnet. Helt enkelt därför att till stor del inte är - just svenskar.

Samma lynne märker man förövrigt i norra delarna av Kanada, där också klimatet tar död på dig om du inte litar på de omkring dig. Alltså litar man inte på kreti och pleti, eller journalister. Eller staten; speciellt när staten har övergivit medborgarna och springer andras ärenden.

Detta är självklarheter - och sen skrivs det i media historier av typen "Vi vill inte gå av bussen för det är kallt här" eller "Vi kan inte bo här, vi är araber, det är mycket snö".

Jaha, och?
Citera
2020-03-02, 21:26
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vem vet, inte du, inte jag, som Lisa Ekdahl sjöng så fint. Jag tror det är så enkelt att vårt svenska lynne är klimatbetingat. Alla svenskar beskylls för att vara "kalla och ytliga". Det är innan du fått eller förtjänat en persons tillit. Den höga tilliten mellan människor tror jag har varit ett måste genom århundrandena. Ska du och din kompis gå över berget på vintern till nästa by, gäller det att du kan lita på kompisen. Annars dör du. Eller båda. Vi bor i ett land där man fryser ihjäl om man sover utomhus halva året.

Livet har helt enkelt premierat gener hos svenskarna som fattar detta och inte skjuter ihjäl draghunden, eller eldar med skidorna, eller lämnar kompisen att frysa ihjäl. Missbrukar du dock denna tillit och beter dig som en första klassens adidasriddare, kommer svensken att elda med dina skidor och lämna dig kvar att illa fäkta helt på egen hand.

Jag tror det kallas "integrationsovilja" hos svenskar, som judarna i media tycker är konstigt. "Svenskar vill inte integreras" är det som kommits på och mången ögonbryn reses i förvåning varför detta är fallet. Det är för att vårt mediafolk inte förstår det svenska lynnet. Helt enkelt därför att till stor del inte är - just svenskar.

Samma lynne märker man förövrigt i norra delarna av Kanada, där också klimatet tar död på dig om du inte litar på de omkring dig. Alltså litar man inte på kreti och pleti, eller journalister. Eller staten; speciellt när staten har övergivit medborgarna och springer andras ärenden.

Detta är självklarheter - och sen skrivs det i media historier av typen "Vi vill inte gå av bussen för det är kallt här" eller "Vi kan inte bo här, vi är araber, det är mycket snö".

Jaha, och?
Kände hur orken tog slut när jag besvarade Gertrud, men jag kan säga att jag är med på din förklaring. Att det är svårt att komma andra svenskar in på livet vet alla svenskar, och som svensk tycker man troligen att det är skönt. Här i vårt land är sann vänskap guld värd. Det är historien och klimatet som gjort oss till människor ovilliga att köpslå, testa varandra, snacka en massa strunt, etc. Allt det som går hem under dadelpalmerna i solen. Förstår man inte att det är så det är, då är det självklart att man tycker att det är tufft här uppe. Det är ett sinnessjukt projekt att försöka få människor att passa in här, som låtsas vara vän med lite vem som helst, för att det gagnar dem, men som inte litar på någon. De passar förvisso med andra av samma typ. En vanlig svensk utan missbruksproblematik eller annat bagage vill inte ha något som helst att göra med opålitliga, ömsom lismande, ömsom aggressiva typer utan i våra ögon normala spärrar.

Även iranier och andra påstått välintegrerade grupper uppvisar ofta det här arroganta, intensiva beteendet. Det går liksom inte att bemöta detta på annat sätt än med iskyla.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-03-02 kl. 21:29. Anledning: ändrat lite.
Citera
2020-03-02, 21:41
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Även iranier och andra påstått välintegrerade grupper uppvisar ofta det här arroganta, intensiva beteendet. Det går liksom inte att bemöta detta på annat sätt än med iskyla.

Jag får också den här känslan att det finns ett hat och en misstro mot oss hyggliga svenskar som beror på att kulturskillnaderna är i det närmaste oöverstigliga. Jag tycker Gertrud kom med något bra när hon sa att vi svenskar har gott och ont inom oss själva i den egna personligheten och att vi därför kan känna skuld för våra dåliga sidor (som möjligen kan lösas ut i bikten eller nattvarden) medan de andra abrahamitiska religionerna lägger det goda hos den egna gruppen/klanen och det onda utanför sig själva hos "de andra", gojerna eller kuffarna. De som fortsätter hävda att de som kommit till landet är "lika oss" har mycket att bevisa. Gertrud nämnde också att hon har judiska vänner som visar en arrogans inför andra som upprör henne. Kanske är det den gammaltestmentliga hårdheten som kommer till uttryck.
Senast redigerad av stevenstills 2020-03-02 kl. 21:48.
Citera
2020-03-02, 22:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag får också den här känslan att det finns ett hat och en misstro mot oss hyggliga svenskar som beror på att kulturskillnaderna är i det närmaste oöverstigliga. Jag tycker Gertrud kom med något bra när hon sa att vi svenskar har gott och ont inom oss själva i den egna personligheten och att vi därför kan känna skuld för våra dåliga sidor (som möjligen kan lösas ut i bikten eller nattvarden) medan de andra abrahamitiska religionerna lägger det goda hos den egna gruppen/klanen och det onda utanför sig själva hos "de andra", gojerna eller kuffarna. De som fortsätter hävda att de som kommit till landet är "lika oss" har mycket att bevisa. Gertrud nämnde också att hon har judiska vänner som visar en arrogans inför andra som upprör henne. Kanske är det den gammaltestmentliga hårdheten som kommer till uttryck.
Håller med. Både i det att det finns en misstro, som väl visserligen är ömsesidig, och i det att svenskar i allmänhet visar prov på en självkännedom som tycks sällsynt i andra kulturer. Även Rostere var inne på detta i ett inlägg jag inte hunnit besvara än. En tendens till introspektion och självrannsakan; en annan syn på gott och ont som naturlig del i personligheten. Jag vidhåller att det är osvenskt att skylla egna misslyckanden på andra (jag skrev det härom dagen), och det hänger väl i högsta grad samman med vår tolkning av hedersbegreppet. Gertrud skrev en massa tankeväckande saker om det. För en svensk är det hedersamt att ta sig genom livet på ett smärtfritt sätt. Att lära av sina misstag, att erkänna att man hade fel och att bättra sig. För en arab handlar det om att inte tolerera kränkningar av familjens eller klanens "heder", d.v.s. det som solkar dess rykte. I Sverige är det fullständigt främmande att föreställa sig hur något ett syskon eller en kusin gjort skulle påverka din självbild till den milda grad att du tvingas ingripa. Vår ära ligger i stället i att själva agera föredömligt. Vi tänker på vårt eget rykte. Kan tycka att det är en mer stabil grund för ett välfungerande samhälle än ett moraliskt system som kräver hämnd och upprättelse i ett evigt kretslopp.
Citera
2020-03-02, 22:32
Medlem
Citat:
Kan tycka att det är en mer stabil grund för ett välfungerande samhälle än ett moraliskt system som kräver hämnd och upprättelse i ett evigt kretslopp.
Vill ju till då att rättsstaten kan döma förbrytarna på ett sätt som känns rättvist för brottsoffret och omgivningen. Blodspengar och gottgörelse mellan klaner har nog en längre och mer utbredd tradition än vårt rättssystem som förutsätter en opartisk stat. Det finns onekligen problem med vårt system som är dyrt, långsamt och har låg uppklaring och sällan känns rättvist för alla parter.
Citera
2020-03-02, 22:37
Medlem
Jag tror vänstern grovt överskattar stödet för öppna gränser hos de flesta svenskar om de på något sätt försöker starta en strid mot M angående att Moderaterna inte vill återgå till 2015 års migrationskris. Idag går det inte att lura mer än en extrem klick att dessa flyktingvågor är lönsam ekonomiskt, vilket innebär att bland folket som helhet finns det lite tolerans att öppna gränserna och därmed sabba ekonomin än mer. Naturligtvis kan det vara poserande från partier som C och S här, men problemet för dem är att de kommer få hela skulden om det blir en upprepning på 2015 och välfärden kraschar, är de verkligen beredda på det bara för att få godhetssignalera med alla öppna gränser dårar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in