2020-02-19, 09:02
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ytterligare en som harsklat slemmet ur strupen, tydligen.
Förnedringsrånen är en konsekvens av för stor asylinvandring
DebattFörnedringsrånen utförs oftast av invandrarkillar, det är fakta. Och att de här killarna hamnar i brottslighet beror på det stora flyktingmottagandet och misslyckad integration. För att vända utvecklingen behövs en åtstramad flyktingpolitik och slopad ungdomsrabatt för de här grova brotten, skriver Anders Karlsson, polisinspektör i Göteborg.
https://www.gp.se/debatt/f%C3%B6rned...ing-1.24175270

Resten bakom betalvägg dessvärre. Men ingressen var ju inte direkt otydlig.

Här finns ett skapligt referat:

https://www.document.no/2020/02/18/s...sylinnvandring
Senast redigerad av Ördög 2020-02-19 kl. 09:05.
Citera
2020-02-19, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ytterligare en som harsklat slemmet ur strupen, tydligen.
Förnedringsrånen är en konsekvens av för stor asylinvandring
DebattFörnedringsrånen utförs oftast av invandrarkillar, det är fakta. Och att de här killarna hamnar i brottslighet beror på det stora flyktingmottagandet och misslyckad integration. För att vända utvecklingen behövs en åtstramad flyktingpolitik och slopad ungdomsrabatt för de här grova brotten, skriver Anders Karlsson, polisinspektör i Göteborg.
https://www.gp.se/debatt/f%C3%B6rned...ing-1.24175270

Resten bakom betalvägg dessvärre. Men ingressen var ju inte direkt otydlig.

Hela artikeln finns att läsa på http://archive.is/tsK4b

GP har tappat många prenumeranter så de kan dock behöva att du ger dem några kronor för att läsa originalet. (Det betalas med kreditkort och inte med swish, så de är fortfarande fina journalister.)
Citera
2020-02-19, 09:41
Medlem
K

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag undrar faktiskt när vi blir av med Dagens Nyheter. Jag undrar också hur länge Bonnier kommer driva ren förlust verksamhet.

Det är bara DN samt C och L som är kvar och trampar i nyliberalismen samt den döende falangen i Stockholms moderaterna. Skall dryga Ann Heberlein sluta skriva för en SD-märkt skvallertidning? Det är inte direkt så jag gråter floder över Heberlein. Jag kan faktiskt inte bry mig om Teodorescu och Neuding heller. De är fruktansvärt mediokra. Vi har ett nytt debattklimat så det kommer finnas utrymme för fler.

Vänsterliberala akademikerna Catrin Lundström & Tobias Hübinette gnäller i en förvirrad artikel Dagens Arena;

De hoppas att den etniska demografin skall tvinga fram en "öppen svenskhet" - där svenskhet reduceras till ett medborgarskap. Svenskarnas etniska, religiösa och kulturella identitet skall gå förlorad. Istället skall svensken försvinna och ersätts av allsköns identitetspolitiskt konstruerade invandrargrupper. Samtidigt vill de inte skriva av svensken. Svensken måste få finnas som en evig slagpåse som allsköns hysteriska vänsteraktivister och snart majoritets-minoriteter skall få slå på. Svensken får bara finnas i den grad han utgör en ondskans slagpåse.

Detta kommer inte ske. Faktum är att debatten är att hela debatten etnifieras. Vi är kanske bara är ett par år från att etniska svenskar erkänns som grupp. När det sker är bollen i rullning så kommer en lång rad frågor ställas. Har svenskarna inte rätt att ha ett eget land? Varför skall svenskarna tvingas bli en minoritet i Sverige? Hur kan rasistiskt hat från icke-vita accepteras? Varför har vi inte rätt till en kultur? De här frågorna kommer att förändra den politiska debatten i grunden. Själv noterar jag att skribenterna säger att "solidariska Sverige" är förlorat. Vad författarna till artikeln menar är Sverige har gått i genom tre steg

1. Rasistiska icke-solidariska Sverige: Vi värnade om det egna och därför var vi rasister

2. Rasistiska solidariska Sverige: Vi "värnade" om icke-vita genom öppna gränser. Vi konstruerade en form av "vit kosmopolitism" och "vit progressivitet". Därför var vi rasister.

3. Melankoliska Sverige: Vi upptäcker att vi har en etnisk identitet och att även svenskar innefattas av mänskliga rättigheter. Därför är vi rasister.

Vad vi än gör är vi rasister enligt författarna. I en rätt rubbad intervju med den "anti-rasistiska" vänsterakademikern D. Mulinari

https://www.youtube.com/watch?v=VRPaIc2MuSM

så kommer hon fram till att den traditionella vänstern är rasister. De är rasister eftersom de inte utgår från att vita människor är "eviga rasister". Så länge vita människor finns så kan rasism aldrig försvinna säger hon. Så vad är hennes lösning? Folkmord? En artikel från judisk-liberala Forward kom fram till att den post-marxistiska vänstern inte är emot Israel på grund av vad staten gör mot Palestinierna men på grund av att post-marxisterna uppfattar israelerna som vita och därför har judarna inte rätt till en egen etnostat. Det skulle inte förvåna mig om det är sant.

Den post-marxistiska vänstern är ufon. Inte undra på att de här människorna är undanknuffade från den offentliga debatten.

Vit melankoli -sicken rappakalja.

Hübinette försöker inte bara hålla liv i sin falnande karriär, han drömmer nog framför allt om att bli ett ordentligt humanistiskt monument.
För att bli en sådan framtida auktoritet, så måste han sätta sina spår i språket och bli hänvisad till av andra framtida akademiker.

Hübinette vill helt enkelt ha sin egen version av sociologiska milstenar som Bourdieus ”kulturella kapital”, Foucaults ”diskurs”, eller Marx uppsjö av olika marxistiska buzzwords. Därför lanserade han sitt ”vit melankoli” för några år sedan, jag tror det var i ett ”forskningsprojekt” som finansierades av Soros Open Society foundation. Lite intressant att se att han fortfarande försöker bygga vidare på det där pinsamma begreppet och försöket att bli en sociologkändis.

Eftersom orden, begreppen och hänvisningarna till auktoriteter innehar en central roll i de humanistiska ”vetenskapernas” skrivande, hoppas nog Hübinette att han i sitt ”vit melankoli”-begrepp har uppfunnit något nytt, ett fräscht och lite edgy nyckelbegrepp som pretentiösa Universitetsstudenter kan hänvisa till i sina B-uppsatser och över det mellandyra rödvinet på kursfesten.

Edit:
Kan ha varit denna rapport jag tänkte på (men kanske jag tog fel och att ”vit melankoli”lanserades på något annat forum?)

https://www.opensocietyfoundations.o...g-diversity/sv
Senast redigerad av BarrySlisk 2020-02-19 kl. 10:25. Anledning: H
Citera
2020-02-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Här finns ett skapligt referat:

https://www.document.no/2020/02/18/s...sylinnvandring

Tycker mig se en intressant utveckling så har långt kommet i mediakriget mot svenskarna. Poliser verkar i en allt högre utsträckning ta bladet från munnen och gläfsa mot sina uppdragsgivare på ett sätt som inte alltid är värdegrundscertifierat.

Jag tillhör ju den konspiratoriska skara som ser det som sannolikt att Jan Eliasson tillsattes för att slå sönder den traditionella polisorganisationen, centralisera den och samtidigt genomföra en woke kulturrevolution som skulle stöta ut den gamla traditionella polismentaliteten.

Men den genomförda kulturrevolutionen verkar inte ha kunnat framgångsrikt genomföras fullt ut. Man kan förvisso stöta ut element som Peter Springare och hundratals andra. Men jag tror att den politiska och mediala klassen ändå med stigande oro ser på tendenserna till att deras "fårhundar" börjar muttra vilket visar att de inte längre kan lita på deras lojalitet fullt ut vad gäller att hålla flocken på plats.

Malcom K och Allard var inne på detta fenomen i ett poddavsnitt redan förra året och Mustafa Panshiri konstaterade ju helt nyligen att nästa logiska steg är att svenskarna kommer att börja självorganisera sig i medborgargardes liknande grupper. Polisens främsta uppgift är ju att se till att svenskarna håller sig i ledet och inte börjar stöka.

Det finns en tråd här på Flashback om ett brott med tydligt ressentimentsdrivna förtecken mot en svensk ungdom som ska ha ägt rum i Norrtälje, men där en svensk manlig förälder ska ha slagit tillbaka med batong. Enligt uppgifter på Flashback ska Polisen helt enkelt ha avskrivit ärendet. Se inlägg 252 i tråden.

(FB) Pappa till flicka misshandlar förövare i Norrtälje

Ett tecken i tiden?
Senast redigerad av Ottokar 2020-02-19 kl. 10:20.
Citera
2020-02-19, 10:15
Medlem
Den mångkulturella idyllen i Göteborg levererar. En imam som sitter i ett råd i stadsdelen Angered som ska arbeta för alla människors lika värde har gått ut och kritiserat könsstympningar av unga friska barn.

Statlig media rapporterar , men utelämnar både namn och bild på den könskritiske imamen. Måhända man är rädda för vad som skulle hända om man gav fienden ett ansikte.

”Hej kollegor och Göteborgs stad! Jag tycker att det är bra att uppmärksamma och motverka kvinnlig könsstympning och alla formers förtryck och kränkning.

Men vilken kvinnlig könsstympning pratar Göteborgsstad om? Den som görs i modernismens namn eller den som görs i ”de primitivas kulturs” namn, där borta i ”tredje världen”

Varför tillåter annars lagen s.k. sexuell transplantationer som manipulerar både könen ännu värre? Eller menar man att det finns en smart stympning som är ok att ha och en barbarisk stympning som måste bekämpas??”.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-konsstympning
Mannen ifråga arbetar för Göteborgs moské, stadens största, men även som lärare på en muslimsk grundskola i staden. I rådet representerar han, enligt Angereds stadsförvaltning, bland annat integrationsföreningen Leva tillsammans.
Trots att imamen verkar vara en synnerligen offentlig person med många förtroendeuppdrag så låter SVT honom vara anonym och ansiktslös.

Motparten får dock både namn och ansikte: Kristdemokraten Karolina Midgrim.

Det ska bli intressant att följa tågkraschen när Göteborg ska förena de mest extrema formerna av liberalism och sexuell frigörelse med mångkultur.
Citera
2020-02-19, 10:33
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Noterade att Nya Wermlands Tidning (NWT) publicerade en ledare igår, rörande samma tema som ovan, som också överraskade genom sin ärliga och oblyga analys om läget.

https://www.nwt.se/2020/02/17/hardha...ornedringsran/
Den var inte heller så pjåkig. NWT har ändå en viss historia av relativ frispråkighet de senare åren. Det som var intressant med den här texten var att den flyttar fokus från den misslyckade integrationen till förövarna och deras kultur, fast jag inte direkt vet om jag ger speciellt mycket för den sociologiska analys, grundad i lojaliteter, som skribenten presenterar. Att familjen/klanen är en viktig entitet i Mellanöstern vet vi ju, men det ändrar inte på det faktum att de invandrare som ger sig på svenska offer gör gemensam sak mot en gemensam, svensk "fiende". Det är i och för sig möjligt att, som jag härom dagen, se "orten" som en grupp/klan i utvidgad mening. Problemet är att inbördes strider är vanligt förekommande i "orten", och att fajten mot det svenska samhället blir en chans att gräva ned stridsyxan. Då är det plötsligt "Vi mot dem", vilket NWT-texten också tar fasta på:
Citat:
Det behövs lagar som gör att det går att döma dem allihop.
"Dem allihop"? Har rånarna något gemensamt? Finns det en struktur i detta som går att sikta in sig på? Det var ovanligt brutalt formulerat, fast det naturligtvis är helt rätt. Bunta ihop dem!

Ett annat frågetecken från samma text:
Citat:
De rationaliserar fram ett hat mot majoritetssamhället som man har lärt sig, inte sällan tack vare debattörer i mittfåran, är emot dem.
OK, visst, men jag skulle ärligt talat tro att de unga och arga fixar det själva, som snacket går i "orten", utan hjälp från debattörer i mittfåran. Eller sitter Ahmed och Said och läser DN vid frukostbordet i Tensta? Det vore en chock om man kunde koppla ihop liberala debattartiklar med det ökade våldet i "våra utanförskapsområden".
Citera
2020-02-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
Den mångkulturella idyllen i Göteborg levererar. En imam som sitter i ett råd i stadsdelen Angered som ska arbeta för alla människors lika värde har gått ut och kritiserat könsstympningar av unga friska barn.

Statlig media rapporterar , men utelämnar både namn och bild på den könskritiske imamen. Måhända man är rädda för vad som skulle hända om man gav fienden ett ansikte.

”Hej kollegor och Göteborgs stad! Jag tycker att det är bra att uppmärksamma och motverka kvinnlig könsstympning och alla formers förtryck och kränkning.

Men vilken kvinnlig könsstympning pratar Göteborgsstad om? Den som görs i modernismens namn eller den som görs i ”de primitivas kulturs” namn, där borta i ”tredje världen”

Varför tillåter annars lagen s.k. sexuell transplantationer som manipulerar både könen ännu värre? Eller menar man att det finns en smart stympning som är ok att ha och en barbarisk stympning som måste bekämpas??”.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-konsstympning
Mannen ifråga arbetar för Göteborgs moské, stadens största, men även som lärare på en muslimsk grundskola i staden. I rådet representerar han, enligt Angereds stadsförvaltning, bland annat integrationsföreningen Leva tillsammans.
Trots att imamen verkar vara en synnerligen offentlig person med många förtroendeuppdrag så låter SVT honom vara anonym och ansiktslös.

Motparten får dock både namn och ansikte: Kristdemokraten Karolina Midgrim.

Det ska bli intressant att följa tågkraschen när Göteborg ska förena de mest extrema formerna av liberalism och sexuell frigörelse med mångkultur.

Douglas Murray går ju igenom problematiken kring T in HBTQ(P)+ i sin senaste bok. Merparten av de tonåringar som får diagnosen växer ju ur den och blir hetero- eller homosexuella när de växer upp om man bara låter dem vara ifred fram till 18 års ålder. Så jag kan inte se att imamen har helt fel i sitt frågeställande.

Men för trådens konnässörer bland giganter och följare som är intresserad av vem och vilka som till stor del finansierat T rörelsen i USA/Kanada så rekommenderas en nyligen publicerad artikel på unz.com. Vet inte om man måste acceptera alla slutsatser men fakta om donationer etc. verkar ju vara korrekta.

https://www.unz.com/estriker/america...ransgenderism/
Citera
2020-02-19, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Den var inte heller så pjåkig. NWT har ändå en viss historia av relativ frispråkighet de senare åren. Det som var intressant med den här texten var att den flyttar fokus från den misslyckade integrationen till förövarna och deras kultur, fast jag inte direkt vet om jag ger speciellt mycket för den sociologiska analys, grundad i lojaliteter, som skribenten presenterar. Att familjen/klanen är en viktig entitet i Mellanöstern vet vi ju, men det ändrar inte på det faktum att de invandrare som ger sig på svenska offer gör gemensam sak mot en gemensam, svensk "fiende". Det är i och för sig möjligt att, som jag härom dagen, se "orten" som en grupp/klan i utvidgad mening. Problemet är att inbördes strider är vanligt förekommande i "orten", och att fajten mot det svenska samhället blir en chans att gräva ned stridsyxan. Då är det plötsligt "Vi mot dem", vilket NWT-texten också tar fasta på:
"Dem allihop"? Har rånarna något gemensamt? Finns det en struktur i detta som går att sikta in sig på? Det var ovanligt brutalt formulerat, fast det naturligtvis är helt rätt. Bunta ihop dem!

Ett annat frågetecken från samma text:
OK, visst, men jag skulle ärligt talat tro att de unga och arga fixar det själva, som snacket går i "orten", utan hjälp från debattörer i mittfåran. Eller sitter Ahmed och Said och läser DN vid frukostbordet i Tensta? Det vore en chock om man kunde koppla ihop liberala debattartiklar med det ökade våldet i "våra utanförskapsområden".

Tror att man en stund måste fundera kring militära begrepp som verkanseld och nedhållande eld. Vad aktörer som Bonnierpressen utför är att den tillhandahåller en typ av nedhållande eld i mediakriget mot svenskarna.

Ur Wikipedia:

Citat:
Nedhållande eld är en militär term för eldgivning från understödsvapen som exempelvis kulsprutor. Syftet med detta är att skapa ett psykologiskt övertag genom att "tvinga ner" fienden i skydd och därmed förhindra dem från att ge eld, observera eller röra sig. De egna styrkorna kan då utnyttja tillfället och avancera till nya och taktiskt sett bättre positioner.
Citera
2020-02-19, 11:06
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Det är inte white flight, det är borgerlig flight. Inte borgerlig i avseende på partisympati, utan borgerlig i den bemärkelsen att man bejakar det borgerliga: trygghet, pengar, sunt förnuft, dekorum, tradition osv.

I princip alla borgerliga debattörer och borgerliga svenskar har vid det här laget insett att invandrarna är ett problem, och att staten tycks kroniskt oförmögen att lösa de problem som riket tampas med. De anar också att liberalism, socialdemokrati och oklart definierad "konservatism" inte erbjuder några pålitliga recept på vad som bör göras.

Av dessa insikter följer av nödvändighet nya: Att invandrarna är våra fiender och att staten måste genomgå något slags renovering. Att nya tankar och idéer måste födas, förespråkas och slutligen förverkligas. Men dessa nya insikter är revolutionära insikter - de är insikter som inte går att förena med det borgerliga tankesättet. Det revolutionära är det borgerligas fiende - det okända och farliga är det bekantas och tryggas motsats.

Det är inte konstigt att debattörer, i synnerhet kvinnliga sådana med familj, under dessa omständigheter väljer att lämna den politiska debatten. Att i skymningen vända hemåt till stugan är bra mycket trevligare än att fortsätta vandra in i natten, utan vare sig karta eller lykta, i syfte att vinna berömmelse och uppskattning. Detsamma gäller för medelsvensson. Det var inte borgare som seglade med Vasco da Gama och Columbus.
Tack för det. Hög igenkänningsfaktor för mig personligen.

Det mest upprörande för mig är att det inte finns någon ordning, byggd på hänsyn och respekt, och att det är så beror dels på en allmän liberalisering, dels att vi har en massa människor här i landet som inte har här att göra. Särskilt detta avsnitt är väldigt träffande:
Citat:
Att invandrarna är våra fiender och att staten måste genomgå något slags renovering. Att nya tankar och idéer måste födas, förespråkas och slutligen förverkligas. Men dessa nya insikter är revolutionära insikter - de är insikter som inte går att förena med det borgerliga tankesättet. Det revolutionära är det borgerligas fiende - det okända och farliga är det bekantas och tryggas motsats.
Jag känner starkt för den svenska staten, historiskt, men jag är ingen nostalgiker. Det som varit kommer självfallet aldrig åter, och utveckling är heller inte förkastlig per se.

Därför är det tacksamt att dagdrömma om en oblodig revolution, eller åtminstone restaurering, som börjar i media, på kanslier och i ämbetsverk. Något nytt förankrat i det gamla.

Att jag ser rasen som en central komponent gör mig aningen apart. Jag tror dock att det är våra svenska kynnen och vårt frihetsbehov, att få sköta sig själv i fred, som gör vår samvaro med främmande raser omöjlig.

Ber om ursäkt för den personliga vinkeln här.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-02-19 kl. 11:10. Anledning: fick formulera om ett par grejer för att undvika missförstånd.
Citera
2020-02-19, 11:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Tror att man en stund måste fundera kring militära begrepp som verkanseld och nedhållande eld. Vad aktörer som Bonnierpressen utför är att den tillhandahåller en typ av nedhållande eld i mediakriget mot svenskarna.

Ur Wikipedia:
Det kan jag absolut ställa upp på, i det att mediakriget länge varit ett utnötningskrig ägnat att demoralisera, bryta ned motståndet mot det samhällsexperiment någon föresatt sig att driva igenom. Det är väl klart att detta påverkar invandrarna och deras syn på oss, när den vanligaste hållningen från svenskt håll varit en avvaktande filosofi liknande den som utgår från det minsta motståndets lag. Det har varit ett ändlöst anpassande och justerande för att inte i onödan provocera våra nya "svenskar".

Egentligen borde man ha gamla poliser och militärer, riktiga skrivbordskrigare, i mottagningsrummen på Migrationsverket och Socialstyrelsen.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-02-19 kl. 11:45.
Citera
2020-02-19, 13:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tack för det. Hög igenkänningsfaktor för mig personligen.

Det mest upprörande för mig är att det inte finns någon ordning, byggd på hänsyn och respekt, och att det är så beror dels på en allmän liberalisering, dels att vi har en massa människor här i landet som inte har här att göra. Särskilt detta avsnitt är väldigt träffande:

Jag känner starkt för den svenska staten, historiskt, men jag är ingen nostalgiker. Det som varit kommer självfallet aldrig åter, och utveckling är heller inte förkastlig per se.

Därför är det tacksamt att dagdrömma om en oblodig revolution, eller åtminstone restaurering, som börjar i media, på kanslier och i ämbetsverk. Något nytt förankrat i det gamla.

Att jag ser rasen som en central komponent gör mig aningen apart. Jag tror dock att det är våra svenska kynnen och vårt frihetsbehov, att få sköta sig själv i fred, som gör vår samvaro med främmande raser omöjlig.

Ber om ursäkt för den personliga vinkeln här.
Kan tillägga att ingen i dag tycks vilja göra "sin förbannade plikt". Veta sin plats. Kineserna har fattat innebörden av detta, men så är inte fallet här. Att tidningarna och Internet fylls med artiklar om hur vi "förverkliga oss själva" är även det i högsta grad del i mediakriget mot den vita västvärlden. Det ger effekt på bl.a. synen på föräldraskapet, och vad det innebär. Stora delar av vuxenvärlden är dum i huvudet i dag, med sitt livspussel, sina "career goals" och sina förbannade mobiltelefoner. Barnen är accessoarer. Den växande otryggheten i vårt samhälle märker man inget av innan monstret står och flåsar i nacken på en.

Alla brott mot ordningen och alla överträdelser, även icke-kriminella handlingar, bör bemötas skoningslöst med massivt ogillande.

De till synes minsta incidenter bidrar till normupplösning. Att låta "bråk och stök" passera är att lämna fältet öppet för grövre förbrytelser. Till sist orkar, vill eller vågar ingen lyfta ett finger.

Varför tror ni förresten att även svenska barn och unga tar för sig på ett sätt som vore otänkbart tidigare? För att de reagerar på invandrarbarnens gränslöshet, så klart. Bruna och svarta barn som driver vind för våg. Att välja att anpassa sig efter detta när man växer upp med svenska, relativt problemfria föräldrar är märkligt, om än begripligt.

Det svenska media borde predika är betydelsen av ansvar, vaksamhet och medvetenhet.

Kommer detta att ske?
Citera
2020-02-19, 14:14
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Detta är också en form av white flight. Politisk White flight.
Medelklassen finner inget nöje med att grisbrotta med idioter. Man mår så mycket bättre om man lämnar idioternas sandlåda.
Problemet är att idioterna får in sand i allt samhällsmaskineri.

Det vi ser är att politiken blivit en intellektuell glesbygd med snabb avfolkning och med endast de som inte kan skapa sig bättre alternativ kvar. Det går fortare och fortare.

Resten går vidare med sina liv utan att låta Sveriges politiker sätta gränser för det liv man vill leva.

Frågan är hur långt det kommer att gå. Kommer det en vändningen eller kommer hela Sverige bli Europas Filipstad?

Var inbjuden på ett seminarium för privata alternativ inom offentlig sektor (inte mitt område men intressant ändå) och den som höll i seminariet var Thove Livhendahl. Hon hade med sig ett gäng barnmorskor som fick tala om vad de kunde erbjuda och det var snabbare kötid, lugn miljö med mera. Sedan kom samtal om privatisering generellt upp och Widar Andersson påpekade att utvecklingen går bara mot detta mer och mer. Sjöstedt vet att han inget kan förändra men babblar på för sina frälsta väljare och vänstermedia. Men man har i stort sett slutat ta den här debatten eftersom samhället förändras i sådan riktning att något annat vore omöjligt. Vidare kom man in på privata försäkringar för att undvika det här med långa kötider och så. Utvecklingen är att allt fler arbetsgivare erbjuder sådana försäkringar till sina anställda och det finns en ännu ej synlig politisk kraft som vill att den som betalar försäkringar ska få lägre skatt. Huruvida det är genomförbart kan diskuteras, men poängen är att allt fler vill dra sig ur samhällskontraktet eftersom staten inte levererar. Det är en framtid som alla var överens om kommer att ske på något sätt.

Det kom upp en fråga om att privata alternativ tjänar på massinvandring eftersom invandrarna användning av välfärden gynnar välfärdsföretag. Då klev en representant ur Svenskt näringsliv fram och sa att visst är vi nöjda med alla invandrare som jobbar i våra företag, men problemet är ju att långt fler invandrare är arbetslösa. Det är ingen samhällsomstörtande utveckling vi har uppmanat till menade han.

Grunden är att folk har ett jobb och bidrar. Det är även mest gynnsamt för företag. Men då regeringen inte gör något åt att allt färre bidrar och att denna grupp ökar stort ser allt fler företag det som slöseri med resurser. Att det blir allt färre äldreboenden, färre får assistans, att välfungerande privata skolor får mindre skolpeng än kommunala kaosskolor med mera drabbar ju också näringslivet. Den skolpeng vissa förortsskolor får för att upprätta den mest basala ordningen skulle privata skolor kunna satsa på ett samarbete mellan gymnasieelever och världsledande företag. Men så vill man tydligen inte ha det.

En kristdemokrat och moderat sa att medborgarna i framtiden kommer att erbjudas välja i vilket samhälle de vill leva i. Det behöver inte betyda hur man röstar utan mer hur man väljer att satsa med egna medel. Kristdemokraten var mycket tydlig med att hur skatterna används för att finansiera migrationen är katastrofal. Det är som att spada in enorma pengar i ett stort svart hål där inget kommer ur och det med pengar från folk som bidrar.

Teodorescu var med på seminariet men sa inget. Hon har i några sammanhang påpekat att hon inte längre vill debattera (läs grisbrottas) om självklarheter. Bland annat mot Anders Lindberg. Det är slöseri att lägga ned resurser på det. Något som flera andra också menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in