2020-02-18, 22:13
Medlem
fasligts avatar
Ytterligare en som harsklat slemmet ur strupen, tydligen.
Förnedringsrånen är en konsekvens av för stor asylinvandring
DebattFörnedringsrånen utförs oftast av invandrarkillar, det är fakta. Och att de här killarna hamnar i brottslighet beror på det stora flyktingmottagandet och misslyckad integration. För att vända utvecklingen behövs en åtstramad flyktingpolitik och slopad ungdomsrabatt för de här grova brotten, skriver Anders Karlsson, polisinspektör i Göteborg.
https://www.gp.se/debatt/f%C3%B6rned...ing-1.24175270

Resten bakom betalvägg dessvärre. Men ingressen var ju inte direkt otydlig.
Citera
2020-02-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Sorry Oyto men jag vet inte riktigt hur din påbörjade men ej avslutade mening är tänkt att fullbordas.

. "Det är bra att han lyfter svensketnisk utsatthet som särskilt utvalda offer för brott, men.....vi svenskar måste kunna få välja bort mångkulturen om vi vill och inte behöva utsättas för tvångsintegrerande åtgärder av repressiv karaktär från våra folkvalda".

Är det ungefär så du menar?

Det känns ju som att det står och väger lite och att en ny tystnadskultur kan sätta sig som baseras på fortsatt fokus på förövarnas situation. Att svensken fortsätter vara en Ingen i biroll, inte en Någon i skyddsvärd huvudroll.

Om SD inte får omedelbar utdelning i opinion eller av politiska "allierade" i form av en gemensam front, så finns risken att man återigen låter frågan falla i glömska. Man försökte ju, typ.

Samtidigt misstänker jag att man fortfarande känner att man är på hal is och farligt nära "blodsmystik" som kriterium för vem svenskfientligheten drabbar. Annars hade man som sagt inte använt det antikverade uttrycket. Korrekt terminologi idag är svenskhat och hat mot etniska svenskar.

Att då i en debattartikel börja tala om etniskt hat mot svenskar med ett liberalt alibi som Hannah, kan ju låta lite kontraintuitivt, men skulle ha flera fördelar. För det första normaliseras termen på ett retoriskt smidigt - om än fegt - sätt. Men i bästa fall skulle det faktiskt kunna få M och KD på tåget om att tala om etniska svenskar, eftersom en invandrad liberal ju gjort det. Dessutom skulle det kunna uppmuntra L att efterhandskonstruera att man "varnade som parti tidigt för etniskt svenska ungdomars utsatthet", i stil med Dahlberg.

Om det blir en överenskommen lögn mellan pliktförgätna borgare och SD att man visst det brydde sig om svenska ungdomar, så kan det i bästa fall förankra L i en ny, opportun politik som säkrar riksdagsöverlevnad och plats i en SD-stödd regering.

Det spelar alltså inte så stor roll hur Hannah används, det är bara väldigt praktiskt att väva in honom i ett narrativ och man verkar dessutom samarbetsvillig och seriös i frågan.
Citera
2020-02-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Har vi här vår förste MSM-härold som kungör att det svenska barn och ungdomar utsätts för är hatbrott? Ystads Allehanda har ju ingen vidare räckvidd och det är väl förklaringen till att vi missat att Petter Birgersson skrev i klartext om fenomenet redan 10/2. Tack till Mathias Bred, den ofta så läsvärde tidigare ledarskribenten på Smålandsposten, som på twitter uppmärksammade Birgerssons text.
Polismästaren i Region Mitt, Carin Götblad, säger till Expressen (5/2): ”Jag blev häpen över grovheten, det är våld mot huvudet, sparkar, hot om att döda. Det säger inget om de psykiska skador barnen drabbas av, men de finns ju också där”. ”Det är vanliga barn som rånas på väg till och från skolan, som kallas hora och får höra att de ska få en Glock i käften”, säger Götblad.

Den här typen av förnedringsbrottslighet i grupp är särskilt grym. Ett våldtäktsoffer eller rånoffer som möter en hel grupp av förövare, uppenbarligen oförmögna till empati, har en kamp för livet framför sig. För offret är förövarnas ålder oväsentlig. Psykologisk hjälp kan underlätta, men effekten ska inte överskattas. Däremot ska alla sådana resurser för att rehabilitera offren sättas in, där är samhället allt för svagt idag.

Polismästare Götblad säger att de unga förövarna också är ”offer i någon mening” vilket har upprört känslor. Gärningsmän är först och främst alltid gärningsmän, som brister i väsentlig empati och saknar förmågan till egenansvar. Samhällets reaktion bör vara därefter.

Brottslighet har flera förklaringsfaktorer; forskningsstriden står förenklat mellan hur mycket som är arv respektive miljö. Att just relativ fattigdom i ett av världens rikaste länder skulle frambringa extrem empatilöshet är en motbjudande förklaringsmodell. Men även om den motbjudande förklaringsmodellen skulle vara korrekt och miljöfaktorer är avgörande för att man är beredd att i grupp råna, pissa på och filma ett ensamt offer man kallar ”vidriga Svenne och horunge” (Aftonbladet 9/2) , betyder inte att det att dessa faktorer är enkla att åtgärda. Att det finns hatbrottsmotiv bakom rånen måste också beaktas. Främlingsfientlighet är något som förekommer i alla etniska grupper. Hat mot det som numer kallas ”svennar” är precis samma hat som annan form av främlingsfientlighet.
...
Om de miljöfaktorer som påverkar en individ mest handlar om familj och vänner är det där man måste börja. De senaste decenniernas svenska kravlöshet har varit fördärvlig. Det har lämnat ett allt för stort fönster öppet för kriminalitet i många bostadsområden i svenska städer. Den har odlat låga förväntningar i allt från utbildning till krav på egen försörjningsförmåga, upprätthållit klanstrukturer, hedersförtryck och ojämställdhet på ett sätt som aldrig hade accepterats i några andra sammanhang. Det har länge varit ett stort svek mot alla dem som kommit till Sverige med ambitioner om att bygga ett hederligt liv i ett fritt land. Nu ger det sveket nya avtryck. Och priset betalas av ungdomar som rånas på väg hem från skolan.
https://www.ystadsallehanda.se/nyhet...n-ar-hatbrott/

Lite pliktskyldigt invandrarömkande är väl priset för att överhuvudtaget få publicerad en text som denna och må vara honom förlåtet.

Att livet är skit och rentav ovärdigt i svenskt utanförskap är i sig en bra berättelse som mörk mellanakt. Då blir återvandringens färger bara desto gladare som slutakt att sälja in till läsare och väljare.
Citera
2020-02-18, 22:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Har vi här vår förste MSM-härold som kungör att det svenska barn och ungdomar utsätts för är hatbrott? Ystads Allehanda har ju ingen vidare räckvidd och det är väl förklaringen till att vi missat att Petter Birgersson skrev i klartext om fenomenet redan 10/2. Tack till Mathias Bred, den ofta så läsvärde tidigare ledarskribenten på Smålandsposten, som på twitter uppmärksammade Birgerssons text.
[...]
https://www.ystadsallehanda.se/nyhet...n-ar-hatbrott/

Lite pliktskyldigt invandrarömkande är väl priset för att överhuvudtaget få publicerad en text som denna och må vara honom förlåtet.
Och (redan) där kom den, ja.

Vilken skillnad i intryck och avtryck en text som denna dock gör på en förhärdad läsare med negativ grundinställning till allt migrationsrelaterat. Det här är nog så nära vi kommer en helt "normal", saklig och konkret text i den första vågen (inväntar repliker och påföljande metadebatt). Känn på detta:
Ett våldtäktsoffer eller rånoffer som möter en hel grupp av förövare, uppenbarligen oförmögna till empati, har en kamp för livet framför sig.
Och detta:
Gärningsmän är först och främst alltid gärningsmän, som brister i väsentlig empati och saknar förmågan till egenansvar. Samhällets reaktion bör vara därefter.
Och detta:
Att just relativ fattigdom i ett av världens rikaste länder skulle frambringa extrem empatilöshet är en motbjudande förklaringsmodell.
Och detta:
Hat mot det som numer kallas ”svennar” är precis samma hat som annan form av främlingsfientlighet.
Är detta på riktigt? Det är nästan så att man gnuggar sig i ögonen eller nyper sig i armen, men bara nästan. Det sista stycket har en avkylande effekt. Jag tycker dock, precis som Fasligt, att det kan vara värt att försöka se det (stycket) som priset du betalar. Synd på så rara ärter att det är lilla Ystads allehanda som förärats detta utomordentliga alster.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-02-18 kl. 22:48. Anledning: skrev "Smålandsposten" av misstag i stället för Ystads allehanda.
Citera
2020-02-18, 22:46
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Fler har egentligen gjort samma sak. Teodorescu och Neuding har lämnat det offentliga samtalet. Så även Sanadaji. Trenden är att inte uppröra sig över vad dårar i media säger eller försöka påverka något i deras regi.

Inre exil. Il faut cultiver son jardin.

Men ingen kommer undan politiken, bara för att man är servil och snäll.
Citera
2020-02-18, 22:56
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Och (redan) där kom den, ja.

Vilken skillnad i intryck och avtryck en text som denna dock gör på en förhärdad läsare med negativ grundinställning till allt migrationsrelaterat. Det här är nog så nära vi kommer en helt "normal", saklig och konkret text i den första vågen (inväntar repliker och påföljande metadebatt). Känn på detta:
Ett våldtäktsoffer eller rånoffer som möter en hel grupp av förövare, uppenbarligen oförmögna till empati, har en kamp för livet framför sig.
Och detta:
Gärningsmän är först och främst alltid gärningsmän, som brister i väsentlig empati och saknar förmågan till egenansvar. Samhällets reaktion bör vara därefter.
Och detta:
Att just relativ fattigdom i ett av världens rikaste länder skulle frambringa extrem empatilöshet är en motbjudande förklaringsmodell.
Och detta:
Hat mot det som numer kallas ”svennar” är precis samma hat som annan form av främlingsfientlighet.
Är detta på riktigt? Det är nästan så att man gnuggar sig i ögonen eller nyper sig i armen, men bara nästan. Det sista stycket har en avkylande effekt. Jag tycker dock, precis som Fasligt, att det kan vara värt att försöka se det (stycket) som priset du betalar. Synd på så rara ärter att det är lilla Ystads allehanda som förärats detta utomordentliga alster.

Den ännu mycket mindre Ystads Allehanda var det som lät detta kaxigt passera tryckpressen. Ära den som äras bör. Mathias Bred, tidigare mycket kapabel ledarskribent på Smålandsposten, är den i vars twitterflöde jag uppmärksammades på Petter Birgerssons text.

Ps. Såg att du rättat.
Senast redigerad av fasligt 2020-02-18 kl. 22:59.
Citera
2020-02-18, 23:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Den ännu mycket mindre Ystads Allehanda var det som lät detta kaxigt passera tryckpressen. Ära den som äras bör. Mathias Bred, tidigare mycket kapabel ledarskribent på Smålandsposten, är den i vars twitterflöde jag uppmärksammades på Petter Birgerssons text.

Ps. Såg att du rättat.
Ja, det hann till och med komma med i ditt citat, och nu hann ju du lägga till en mening innan jag citerade ditt inlägg. Klart att YA ska ha cred för detta.
Citera
2020-02-18, 23:53
Medlem
McAzs avatar
Noterade att Nya Wermlands Tidning (NWT) publicerade en ledare igår, rörande samma tema som ovan, som också överraskade genom sin ärliga och oblyga analys om läget.

Citat:
Hårdhandskar mot förnedringsrån

Citat:
Unga rånas och våldtas med förnedrande och rasistiska förtecken

Citat:
Det har inget att göra med Alliansens skattesänkningar, vilket är för väl eftersom regeringen nu har tagit bort värnskatten. Det har att göra med det samhälle vi hade, där tilltron till staten och det offentliga har varit djupt känd på ett sätt som saknar motsvarighet i de länder som dagens asylsökande har kommit från. Där finns en annan kultur där tilltro och gemenskap är något för den egna gruppen allena.

De rationaliserar fram ett hat mot majoritetssamhället som man har lärt sig, inte sällan tack vare debattörer i mittfåran, är emot dem. Det handlar om att visa styrka, vilket till skillnad från i västländer görs med aggression och dominans, inte genom studier och självförverkligande.

Citat:
Det behövs lagar som gör att det går att döma dem allihop. När så är möjligt bör åklagarna också yrka på utvisning. Dels för att det är rätt i sig, dels för att det är en av få följder som faktiskt betyder någonting för de potentiella förövarna.

https://www.nwt.se/2020/02/17/hardha...ornedringsran/
Citera
2020-02-19, 01:00
Medlem
Citat:
Besked den dag som idag är om tidningarnas tynande tillvaro:
Majoriteten av svenska papperstidningar fortsätter att tappa i räckvidd – de når alltså inte ut till lika stor del av deras läsare som tidigare.

Det visar Orvesto Konstuments undersökning, publicerad i Dagens media.

Procentuellt tappar Göteborgs-Posten mest, från en räckvidd på 265 000 läsare 2018 till 203 000 2019, en minskning på 23 procent. Lokaltidningen i Helsingborg och Dagens ETC tappar också stort.

Undersökningen visar också att Dagens Nyheter och Aftonbladet för första gången hamnar under 500 000 strecket, när de båda tappar cirka 15 procent.

De få tidningar som ökar i räckvidd är några av gratistidningarna Mitt i.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7410818

Den sk kvalitetsjournalistiken imponerar visst inte över hövan på den tilltänkta konsumenten.

Jag undrar faktiskt när vi blir av med Dagens Nyheter. Jag undrar också hur länge Bonnier kommer driva ren förlust verksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
I början av tråden fanns en rik entusiasm bland flertalet liberala ledarskribenter för Berghs förslag. Men för 3 eller 4 år sedan har man lämnat denna riktning för dess omöjlighet. Till och med Lifvendahl på svd.

Intressant istället är Heberlein. Hon lämnar allt, även Nyheter idag.

"I nästan tjugo år har jag i någon mening varit en offentlig person - som skribent i diverse tidningar, Sydsvenskan, DN, SvD, Expressen, Fokus, GP för att nämna några, debatterat i radio och tv och skrivit böcker.

Livet i offentligheten har sina för och nackdelar. Jag har kommit till en punkt där nackdelarna överväger. Därför lämnar jag mitt kolumnistuppdrag i Nyheter Idag och drar mig tillbaka. Samtiden tråkar ut mig alltmer, de dagspolitiska debatterna blir allt dummare, positionerna alltmer låsta.

Jag vill skriva böcker, baka bröd, tänka, tala och skratta, promenera med hunden, laga middag till mina vänner. Jag vill inte längre lägga tid på att rensa i mina trådar, svälja påhopp, försöka förklara för människor som inte vill förstå. Jag är också trött på hat, påhopp, elakheter, hot. Jag orkar inte med att mina anhörigas facebooksidor och twitterflöden scannas av illvilliga människor som vill hitta något att anklaga mig för."

Fler har egentligen gjort samma sak. Teodorescu och Neuding har lämnat det offentliga samtalet. Så även Sanadaji. Trenden är att inte uppröra sig över vad dårar i media säger eller försöka påverka något i deras regi.

Det är bara DN samt C och L som är kvar och trampar i nyliberalismen samt den döende falangen i Stockholms moderaterna. Skall dryga Ann Heberlein sluta skriva för en SD-märkt skvallertidning? Det är inte direkt så jag gråter floder över Heberlein. Jag kan faktiskt inte bry mig om Teodorescu och Neuding heller. De är fruktansvärt mediokra. Vi har ett nytt debattklimat så det kommer finnas utrymme för fler.

Vänsterliberala akademikerna Catrin Lundström & Tobias Hübinette gnäller i en förvirrad artikel Dagens Arena;

Citat:
Upplösningen av den intima relationen mellan svenskhet och vithet är absolut nödvändig för att kunna dekonstruera en svenskhet som fortfarande inte tillåter icke-vita svenskar att vara svenskar till fullo och som har medfört att vita svenskar hamnar i det tillstånd av sorg och melankoli som förlusten av det ”gamla Sverige” och det ”goda Sverige” har resulterat i. Mot bakgrund av den svenska befolkningssammansättningen så är det kanske just det som faktiskt sker i detta nu. I annat fall så kommer det snart, av rent demografiska skäl, att bli mycket svårt att exkludera så höga andelar av befolkningen från svenskheten.

Hoppet inför framtiden står därför till att en ny transitionsperiod ska inträda som löser upp den nuvarande regressiva och destruktiva situation som präglar den vita melankolins tid. Men för att kunna uppnå en sådan transitionsperiod så är det absolut nödvändigt att erkänna att kärleksobjektet – det vill säga både det vita Sverige och det solidariska Sverige – nu är oåterkalleligen förlorat, hur smärtsamt det än kan vara att ta in och acceptera det.

https://www.dagensarena.se/essa/vit-...isande-nation/

De hoppas att den etniska demografin skall tvinga fram en "öppen svenskhet" - där svenskhet reduceras till ett medborgarskap. Svenskarnas etniska, religiösa och kulturella identitet skall gå förlorad. Istället skall svensken försvinna och ersätts av allsköns identitetspolitiskt konstruerade invandrargrupper. Samtidigt vill de inte skriva av svensken. Svensken måste få finnas som en evig slagpåse som allsköns hysteriska vänsteraktivister och snart majoritets-minoriteter skall få slå på. Svensken får bara finnas i den grad han utgör en ondskans slagpåse.

Detta kommer inte ske. Faktum är att debatten är att hela debatten etnifieras. Vi är kanske bara är ett par år från att etniska svenskar erkänns som grupp. När det sker är bollen i rullning så kommer en lång rad frågor ställas. Har svenskarna inte rätt att ha ett eget land? Varför skall svenskarna tvingas bli en minoritet i Sverige? Hur kan rasistiskt hat från icke-vita accepteras? Varför har vi inte rätt till en kultur? De här frågorna kommer att förändra den politiska debatten i grunden. Själv noterar jag att skribenterna säger att "solidariska Sverige" är förlorat. Vad författarna till artikeln menar är Sverige har gått i genom tre steg

1. Rasistiska icke-solidariska Sverige: Vi värnade om det egna och därför var vi rasister

2. Rasistiska solidariska Sverige: Vi "värnade" om icke-vita genom öppna gränser. Vi konstruerade en form av "vit kosmopolitism" och "vit progressivitet". Därför var vi rasister.

3. Melankoliska Sverige: Vi upptäcker att vi har en etnisk identitet och att även svenskar innefattas av mänskliga rättigheter. Därför är vi rasister.

Vad vi än gör är vi rasister enligt författarna. I en rätt rubbad intervju med den "anti-rasistiska" vänsterakademikern D. Mulinari

https://www.youtube.com/watch?v=VRPaIc2MuSM

så kommer hon fram till att den traditionella vänstern är rasister. De är rasister eftersom de inte utgår från att vita människor är "eviga rasister". Så länge vita människor finns så kan rasism aldrig försvinna säger hon. Så vad är hennes lösning? Folkmord? En artikel från judisk-liberala Forward kom fram till att den post-marxistiska vänstern inte är emot Israel på grund av vad staten gör mot Palestinierna men på grund av att post-marxisterna uppfattar israelerna som vita och därför har judarna inte rätt till en egen etnostat. Det skulle inte förvåna mig om det är sant.

Den post-marxistiska vänstern är ufon. Inte undra på att de här människorna är undanknuffade från den offentliga debatten.
Senast redigerad av Edgerton 2020-02-19 kl. 01:26.
Citera
2020-02-19, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Detta är också en form av white flight. Politisk White flight.
Medelklassen finner inget nöje med att grisbrotta med idioter. Man mår så mycket bättre om man lämnar idioternas sandlåda.
Problemet är att idioterna får in sand i allt samhällsmaskineri.

Det vi ser är att politiken blivit en intellektuell glesbygd med snabb avfolkning och med endast de som inte kan skapa sig bättre alternativ kvar. Det går fortare och fortare.

Resten går vidare med sina liv utan att låta Sveriges politiker sätta gränser för det liv man vill leva.

Frågan är hur långt det kommer att gå. Kommer det en vändningen eller kommer hela Sverige bli Europas Filipstad?

Det är inte white flight, det är borgerlig flight. Inte borgerlig i avseende på partisympati, utan borgerlig i den bemärkelsen att man bejakar det borgerliga: trygghet, pengar, sunt förnuft, dekorum, tradition osv.

I princip alla borgerliga debattörer och borgerliga svenskar har vid det här laget insett att invandrarna är ett problem, och att staten tycks kroniskt oförmögen att lösa de problem som riket tampas med. De anar också att liberalism, socialdemokrati och oklart definierad "konservatism" inte erbjuder några pålitliga recept på vad som bör göras.

Av dessa insikter följer av nödvändighet nya: Att invandrarna är våra fiender och att staten måste genomgå något slags renovering. Att nya tankar och idéer måste födas, förespråkas och slutligen förverkligas. Men dessa nya insikter är revolutionära insikter - de är insikter som inte går att förena med det borgerliga tankesättet. Det revolutionära är det borgerligas fiende - det okända och farliga är det bekantas och tryggas motsats.

Det är inte konstigt att debattörer, i synnerhet kvinnliga sådana med familj, under dessa omständigheter väljer att lämna den politiska debatten. Att i skymningen vända hemåt till stugan är bra mycket trevligare än att fortsätta vandra in i natten, utan vare sig karta eller lykta, i syfte att vinna berömmelse och uppskattning. Detsamma gäller för medelsvensson. Det var inte borgare som seglade med Vasco da Gama och Columbus.
Citera
2020-02-19, 04:55
Moderator
Psilosophers avatar
Andreas Magnusson, Magasinet paragraf: https://www.magasinetparagraf.se/nyh...EVp_fxI5w6DATY

Citat:
Riktig solidaritet är villkorslös och begränsas inte av nationalitet. Riktig solidaritet går över religionsgränser landsgränser, stadsgränser och stadsdelsgränser. Riktig solidaritet går över familjegränser och individgränser.
Ödelägg Sveriges trygghetssystem på trekvart för det är snällt.
Citat:
Att Kakabaveh inte förstår skillnaden mellan Islam som religion och de kulturella avarter som förekommer inom flera religioner och icke-religioner är hyllningskören antingen helt okunnig om eller väljer att helt bortse ifrån. ”Hon lyfter ju den viktiga frågan om hedersvåld.”
Jag orkar inte ens börja bena ut hur bottenlöst obildat han argumenterar. "Avarter som förekommer"?

Delat i mitt flöde som "Gud så bra han är! Han fångar upp godbitarna i en liten chokladask."
Citera
2020-02-19, 05:47
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Andreas Magnusson, Magasinet paragraf: https://www.magasinetparagraf.se/nyh...EVp_fxI5w6DATY

Ödelägg Sveriges trygghetssystem på trekvart för det är snällt.

Jag orkar inte ens börja bena ut hur bottenlöst obildat han argumenterar. "Avarter som förekommer"?

Delat i mitt flöde som "Gud så bra han är! Han fångar upp godbitarna i en liten chokladask."
Markus Allard skrev på sin Facebook häromdan:

Citat:
Först gav de sig på invandrarkvinnorna. De skulle klä sig rätt och underordna sig mannens vilja. Men jag sa inget. För jag var inte rasist.

Sen kom de för barnen. De slog dem i syfte att lära dem veta hut. Att hundar, musik och Sverige är haram. Plötsligt dök det upp könsstympade flickor på de svenska sjukhusen. Man tryckte in oskyldiga små knattar i islamistiska skolor i syfte att garantera att de aldrig någonsin skulle kunna bli en del av det svenska samhället. Men jag sa inget, för jag var inte rasist.

Sen gav de sig på sina grannar i området, otrogna hundar som flytt från samma länder som de själva, men i hopp om att kunna skaffa sig ett liv i Sverige - som svenskar. Som fria. Men jag sa inget, för jag var inte rasist.

De eldade upp bilarna så att de som slet och jobbade och gjorde rätt för sig inte kunde ta sig till jobbet. Men jag sa inget, för jag var inte rasist.

Sen gav de sig på bögarna och flatorna. Lite som nazisterna på 90-talet, fast mer hårdhänt och ännu mer så om det var homosexuella från den egna kulturen eller gruppen. Ibland betalade de tom flygbiljetter till de med avvikande sexuell läggning så de kunde åka på livslång semester till snälla släktingar i annat land. Men jag sa ingenting, för jag var inte rasist.

Sen var det visserligen ganska många som ville bli en del av Sverige och som frågade efter vägarna in. Hur ser svensk kultur egentligen ut? Hur ska man bete sig och hur gör vi i Sverige? Hur ska jag gå tillväga för att kunna jobba och bli en del av det gemensamma? Men jag sa inget, för jag visste att kultur bara var något som de lägre stående folkslagen i oogabogaländerna sysslade med. I Sverige har vi minsann ingen kultur, det finns ingenting vi behöver visa andra människor från andra länder. Vadå väg in? Bara var dig själv! Det lööööser sig. Det visste jag, för jag var inte rasist.

Sen startade de föreningar i syfte att radikalisera och segregera. De rekryterade ungdomar för att utkämpa terrorsekters krig och bedriva folkmord i Mellanöstern. Men jag sa inget om föreningsbidragen och skattefinansieringen, för jag var inte rasist.

De påstod sig vara talespersoner för alla av samma religion, de drog alla troende över samma kam, men jag sa inget, för jag var inte rasist.

De försökte hota politiker till tystnad om de blev kallade "extrema" och om någon synade deras försök att vara just talespersoner för 1,3 miljarder människor. Men jag sa inget, för jag var inte rasist.

Sen gav de sig på judarna. Attackerade dem och rånade dem på grundval av att de var judar. Men jag sa inget, för jag var inte rasist.

Sen började de begå hatbrott mot svenskarna. Det började med några få fall i början och då blev det tom nyheter i de stora tidningarna. Sen blev det vardag. Varje vecka nya våldtäkter och förnedringsrån, om det inte var invandrarkvinnor som "förtjänade att våldtas" pga att de brutit mot hedern så var det svenska "horor" som skulle "knullas". Men jag sa inget, för jag var inte rasist.

Men när det elände som plågat boende i miljonprogramområdena sedermera började drabba de andra svenskarna började fler få upp ögonen. Personer som levt skyddade bortom den härliga mångfald som man - av någon outgrundlig anledning - i decennier koncentrerat till några få utvalda och specifika områden började nu sprida sig överallt. Det var inte längre bara falafel, kebab och magdans. Det fanns tydligen kulturella och religiösa konflikter. Rent ressentiment och hat mot den inhemska befolkningen också.

Då började fler svenskar reagera. Rätt som det var visade det sig att även svenskar kunde törsta efter blod och hämnd.

Då sa jag ifrån! Ska vi verkligen prata om att det kan finnas problem med den förda politiken? Det tyckte inte jag, för jag var inte rasist.

På så sätt stod jag upp för invandrarna, för kvinnorna, för barnen (som hade alla förutsättningar i världen att inte förpassas in i djupare elände och utanförskap, men vars roll var given på förhand), för judarna, yezidierna, de kristna från mellanöstern, för ateisterna, för de homosexuella, för alla som inte rättade in sig i ledet. För de rånade pensionärerna, för de skändade kvinnorna, för de nerpissade och sönderslagna barnen.

Eller så var det just precis det jag INTE gjorde - för jag var så rädd att bli kallad för rasist så jag lät allt gå åt helvete istället.

Angående vad som är solidaritet så kan man förslagsvis titta på Ibn Khaldun’s begrepp ’Asabiyyah’. Känns relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in