Alice om morgondagens väljare
Alice har gjort ett inhopp igen hos Göteborgsposten. Hon har fått en insikt och oroar sig för att dagens rånoffer kommer att bli morgondagens väljare. Så här inleds hennes ledare.
Citat:
Nyligen talade jag med en bekant vars tonåring rånats av ett ungdomsgäng. Jag frågade hur sonen hade påverkats. ”Han har typ blivit rasist. Vi försöker prata om det, påminna om att inte alla ungdomar som ser ut som rånarna är kriminella, vilket han ju rationellt förstår
Antalet anmälda ungdomsrån har nämligen ökat med 31 procent på ett år. Men den stora faran med den epidemiska ökningen av ungdomsrån är alltså att svenska ungdomar riskerar att bli rasister.
Citat:
Den stora majoriteten av alla ungdomar med utländsk bakgrund varken rånar eller ägnar sig åt annan kriminalitet. Den stora massan är skötsam. Problemet är att påfallande många av de som ändå ägnar sig åt den här sortens kriminalitet har utrikes bakgrund. Deras agerande drabbar inte bara de oskyldiga ungdomar, av alla ursprung, som rånas på sin egendom och trygghet, utan också alla de ungdomar med utrikes påbrå som anstränger sig, är laglydiga och gör rätt för sig.
Hon avslutar följaktligen.
Citat:
Om det är något som kommer att förändra det toleranta Sverige i grunden så är det förekomsten av konflikter av etnisk karaktär. När avståndet mellan människor växer påverkas tilliten och i förlängningen solidariteten, själva fundamentet för den svenska välfärdskonstruktionen. I ett sådant samhälle cementeras segregationen, ty vem vill leva nära den som föraktar en? Vad gör det med våra fördomar? Vad finns bortom avhumaniseringen av den andre? Hur röstar den som känner sig sviken av samhället?
https://www.gp.se/ledare/dagens-råno...are-1.22907927
Nej du Alice. Jag tror att de flesta svenskar uppfattar att en epidemisk ökning av ungdomsrån är en fara i sig. Att ofta beväpnade gäng av utlänningar rånar och förnedrar svenska barn. Men ska man nu se det i förlängningen så oroar jag mig också för att dagens rånare antas bli morgondagens väljare. Och jag tror att även de flesta Moderater också anser det.