2012-10-28, 18:22
Medlem
Autochthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Peter Wolodarski om svenskhet:
http://www.dn.se/ledare/signerat/blo...n-pa-svenskhet

Han är för skön, Peter Wolodarski. Förutom att det är samma snömos som vanligt, så illustreras återigen förtjänstfullt hyckleriet hos en viss minoritetsgrupp.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Wolodarski

Våra politiska partier kan lägga välmenande förslag om språksatsningar, smidigare integration och ceremoniella medborgarskap. Men vad hjälper det om vi själva inte gör upp med föreställningen om vad som formar en gemenskap?

Det är svårt att leva med andra människor, oavsett var man är född. Kravet på konformism och anpassning ligger alltid frestande nära.

Att hävda motsatsen är naivt. Utmaningen ligger i att acceptera och bejaka att vi som individer inte är enhetliga eller enkla. Det finns aldrig en enda lojalitet. Tillhörigheter skiftar, snabbare än de flesta anar. Man måste inte fråga paret som invandrade för 40 år sedan hur de ”trivs här”.

Det är ju nästan humoristiskt att Peter Wolodarski, såsom varande en intelligent och synnerligen engagerad medlem av en extremt etniskt medveten minoritetsgrupp, fortfarande skriver sådant här. Det borde ju stå klart för varje klartänkt och bildad medlem av sagda minoritetsgrupp att det börjar bli liiite kontraproduktivt för dem att ge uttryck för detta offentligt.

Fler och fler vet ju att Peter Wolodarski t.ex. är medlem av Judisk Krönikas redaktionskommitté, utöver det där gigget på DN.
Fler och fler har också uppmärksammat skillnaden mellan vad exempelvis "Judisk Krönika" förespråkar för sin egen etniska grupp och vad de förespråkar/kräver ska gälla för "majoritetsbefolkningen", d.v.s. den etniskt svenska gruppen.
Fler och fler börjar dessutom förstå vad snacket om "öppen svenskhet" (eller "individer är inte enhetliga eller enkla"; "det finns aldrig en enda lojalitet"; "tillhörigheter skiftar, snabbare än de flesta anar"; etc.) går ut på - och vad det faktiskt innebär i praktiken.

Det var för övrigt Judisk Krönikas eget chefredaktörstroll, Jackie Jakubowski, som en gång i tiden gjorde mig till "antisemit" (själv anser jag mig alltså inte vara en fullfjädrad antisemit, men jag är övertygad om att Judisk Krönika-gänget inte håller med). Mina föräldrar hade nämligen DN och jag minns hur jag brukade ögna igenom Jackies hycklande pekoral till artiklar och krönikor med stigande irritation.
Citera
2012-10-28, 18:28
Medlem
Det enda positiva med den kommande svenska kollapsen är väl att Peter Wolodarski och många av hans bekantar kommer att flytta till den framtida stormakten Kina (om de släpper in honom).
Citera
2012-10-28, 18:32
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Intressant det Fria Tider skriver om idag. Att Kjell Albin Abrahamson i en artikel i Länstidningen i Östersund, nedlåtande talat om "analfabeter från Somalia" och ställt den gruppen mot en gammal svensk folkspillra i Ukraina som fick avslag på sin ansökan om att få flytta till Sverige.

Om man har absolut gehör, vilket jag tror att en gammal journalist-räv som Kjell Albin Abrahamson har, så vet man att det faktiskt är accepterat att skriva om somalier på det här sättet. Det diskuteras i samma termer i debattprogram på TV och i reportage i Studio Ett.

Som jag skrivit tidigare så tror jag det beror på att det finns en spricka här mellan media och de politiska partierna där de förra egentligen inte vill ha den här somalieinvasionen därför att den kommer att leda till sammanbrott redan i närtid vilket man inte vill. Man vill dra ut på sammanbrottet i 20 år när det är helt omöjligt att gå tillbaka.

Politikerna torde förstå det också men vårt dysfunktionella partiväsende fungerar på det sättet att man inte kan byta kurs mitt i en mandatperiod utan det måste till ett förlustval.

Julia Ceasar skrev i början september om det här dilemmat med somalierna och jag delar hennes triumfalism i de här raderna till hundra procent:

Ungefär samtidigt som dessa rader skrevs började SD öka kraftigt i opinionen.

Inför den förestående konjukturnedgången och varselvågen känner många svaga grupper sej utlämnade och att då betona solidaritet med importerad "arbetskraft" och kalla de som ifrågasätter denna import som då likt en gökunge tär på offentliga medel, lär då knappast vara ett vinnande koncept.
Senast redigerad av Rektangel 2012-10-28 kl. 18:36.
Citera
2012-10-28, 19:09
Medlem
Fula Gubbens avatar
Mångkultur har aldrig vunnit några val. Svenskarna går inte från invandrar-kramare till invandringsmotståndare; man går från 'ingen åsikt' till invandringsmotståndare. Detta är den viktigaste överströmningen av alla, vad gäller Sverigedemokraternas uppgång. Det är mycket viktigt att inse detta, för att kunna göra en korrekt tolkning av övriga skeenden.

Mångkultur och massinvandring har aldrig haft något särskilt stöd i Sverige. Det har saknats motstånd, vilkt är en helt annan sak än stöd, och bristen på motstånd har berott på: (1) bleeding heart-humanism; (2) Sverige ses som ett rikt land; (3) det har hur som helst inget med mig att göra.

Punkt (3) är den viktigaste, och det är den som nu håller på att tappa sin betydelse. Folk börjar engagera sig, vilket i praktiken betyder att de blir Sverigedemokrater. Punkt (2) är den näst viktigaste, och som en del skriver ovan, så knakar det oroväckande i hela det västerländska samhällsbygget -- tanken att allt automatiskt blir bättre känns ständigt mindre given. Punkt (1) avslutningsvis, är ganska tunn, och biter enbart när punkt (2) och (3) är ohotade.

- F.G
Citera
2012-10-28, 19:34
Medlem
Autochthons avatar
För att återknyta bakåt i tråden så tar Wolodarski i sin krönika upp resultaten från en (ganska gammal) ”intoleransundersökning” som visar samma sak som det som Qaisar Mahmood fick fram på sin MC-resa:
Många svenskar är om inte explicit så i alla fall implicit etniskt medvetna och ser härkomst och genetiskt baserat utseende som gruppmarkörer. Mycket problematiskt!
Citat:

För att kunna sägas vara svensk anger 47 procent att det åtminstone är ganska viktigt att det inte syns på utseendet att man har rötter i ett annat land. 50 procent anser att familjen/släkten ska ha bott minst fem generationer i Sverige. Om kravet sänks till två generationer blir motsvarande andel 58 procent.

Anders Lange* noterar att detta svarsmönster återkommit i flera av hans undersökningar gjorda på olika urval av Sveriges befolkning. Det tycks existera ett slags mental struktur i sättet att tänka och känna. Man kan, menar han, tala om en ”Blut und Boden”-romantik i synen på svenskhet, som avspeglar sig i ungdomarnas attityder. Blodet och jorden präglar synen på medmänniskan.
(...)

Klart är i alla fall att dessa frågor har en väsentlig betydelse för hur människor betraktas och vilka som definieras som ”vi” och ”dom”.

Inställningen begränsar sig dessutom inte till synen på nationell tillhörighet. De som lägger tonvikt vid utseende och härkomst tenderar också att ha en mer negativ inställning till invandring/invandrare och muslimer, enligt Langes undersökningar. En negativ syn på andra minoritetsgrupper ligger också nära till hands, liksom i förlängningen risken för en fascistoid världsbild.
[ Vad f-n nu det betyder. Samma världsbild som i Blut-und-Boden-staten Israel? För jag antar att det inte är korporativism som är det problematiska? Antagligen används "fascism" här i sin skällsordsvariant, eftersom fascismen inte i sig var en rasistisk ideologi. ]

Wolodarski tar också upp en annan sak som tidigare varit uppe till diskussion i tråden. Förgrämda icke-svenskar (ofta av utom-europeiskt ursprung), vilka "har gjort allt för att assimilera sig och insupa det 'svenska'" men ändå inte känner att de blir helt och fullständigt accepterade som fullvärdiga medlemmar av en främmande etnisk grupp.
Citat:

Under sin uppväxt fick journalisten och författaren Elisabeth Åsbrink jämt samma fråga: Var kommer du ifrån?
”När jag sanningsenligt svarade med födelseorten Örgryte kom följdfrågan: Men egentligen? Jag såg främmande ut”, berättade hon i en artikel på DN:s kultursida den 9 augusti.

Hennes morfar kom från Thessaloniki, hans förfäder från Spanien, mormor var bördig från tyska Hessen. [ Men var antagligen "tyska". ]
Det är inte en bakgrund som borgar för ett blont och blåögt utseende.
[ Tja, det beror på... ]

Elisabeth Åsbrink betraktade sig själv som svensk, men omgivningens reaktion fick henne att ge upp tanken på ett ”vi” kopplat till nation.

En av höstens skönlitterära debutanter, Golnaz Hashemzadeh, har vittnat om liknande erfarenheter:
”Det räcker inte att du hittar fram till dörren och står och knackar på. De på andra sidan måste vara beredda att öppna också” (DN 14/8).

Vad som är extra festligt är att Peter också tar upp "ungdomars parbildning över etniska och nationella gränser" som "en viktig men försummad indikator på ... integration":
Citat:

Ett liknande mönster syns när man tittar på ungdomars parbildning över etniska och nationella gränser, en viktig men försummad indikator på olika gruppers integration i ett samhälle. De svenska gymnasieelever som har en partner med bakgrund utanför Norden tenderar att se mer fördelaktigt på invandrare än andra.
[ Det känns väldigt oklart vad som avses med "svensk" här. Ingår medlemmar i Peters församling? ]

Över huvud taget är det intressant att notera att ungdomar med svensk och nordisk bakgrund mer sällan än andra har en partner med ursprung i länder utanför EU och Nordamerika, enligt Anders Lange.

Peter verkar väldigt entusiastisk; antagligen därför att det viktiga här är att svenskar blandas med "svenskar". Andra medlemmar av Peters egen etniska grupp har dock tvärtom negativa attityder i denna fråga - åtminstone då det gäller den egna gruppen. Parbildning över etniska gränser är nämligen inte alls bra för en etnisk grupp som vill trygga sin egen framtid och "värna om sin kulturella särart": "the ailment of assimilation and the malady of intermarriage ... are truly wreaking havoc in Jewish communities across Europe".

* Anders Lange var med och byggde upp CEIFO (Centrum för forskning om internationell migration och etniska relationer) vid Stockholms universitet, tillsammans med bl.a. Charles Westin (Expos styrelseordförande, och en erfaren vänsteraktivist).
Senast redigerad av Autochthon 2012-10-28 kl. 19:37.
Citera
2012-10-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
Vad som är extra festligt är att Peter också tar upp "ungdomars parbildning över etniska och nationella gränser" som "en viktig men försummad indikator på ... integration":
Vältajmad intervju med Ricki Neuman idag i SvD:
Citat:
Om din dotter träffar någon som inte är jude, skulle det vara något som du är tvungen att komma över i så fall?

–Det viktigaste är att hon får leva ett lyckligt liv, att hon har det bra. Men visst, saker och ting blir mycket enklare om hon gifter sig med en jude. Så är det. Om jag nu tror på det judiska folket, på rikedomen vi bär med oss, så vill jag förstås gärna att det blir judiska barnbarn. Att släktet förs vidare, att kedjan inte bryts.

Varför är det viktigt?

–Det är framför allt en känsla, en stark och djup känsla, och definitivt inte något som jag har resonerat mig fram till. Ibland tänker jag: egentligen är det hela mycket enkelt, det är en motståndsakt, i grunden handlar det om att Hitler inte får segra.
http://www.svd.se/kultur/hemma-i-tva...ar_7618636.svd

via

http://www.nationell.nu/2012/10/28/s...s-basta-gojim/
Citera
2012-10-28, 20:26
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl

via

Men Ricki! Är det "folkmord" för den ene men icke för den andre?? Han säger (men det tycks han inte fatta själv) att nuvarande rådande ideologi (som Wolodarski också representerar) är en folkmordsideologi.

Skall Ricki rösta på SvP nu?
Citera
2012-10-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
I Agenda i kväll:

https://twitter.com/AHedenmo/status/262574816257777664
...underförstått "hur ska debatten om invandringen föras" [för att SD inte ska växa].

Svaret är förstås att det inte går och även att ha en debatt om debatten gör att SD gynnas. Dock är det en minst sagt märklig utgångspunkt som "oberoende" SVT har på debattämnet. Jag tror knappast vi hade sett en debatt om "Miljöpartiet växer - hur ska debatten om miljön föras?" mellan två politiska moståndare till Mp om det var Mp som hade varit framgångsrika i opinionsundersökningarna...

SVT : Svensk Vänster Television. Dags att agera lite mer opartiskt tack! Visserligen har varje mynt två sidor och det finns säkert bra sidor också med invandring. T.ex: Kvalificerad arbetskraft som kommer till Sverige och bidrar till den allmänna välfärden + investerare som är villiga att investera i Sverige. Bra invandring är däremot inte 50 000 somaliska analfabeter!
Citera
2012-10-28, 21:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Håller svenska journalister på att konstatera (på ett subtilt sätt), det man insett länge i usa, dvs att
"race beats sex", eller är det bara att skribenten är för korkad för att inse vad hon skriver om?

http://www.expressen.se/kronikorer/m...felkonstruerat

Just detta har vi diskuterat för flera år sedan. Berömmer mig om att ha konstaterat PK-hierarkin.
https://www.flashback.org/t993000

Det är rätt uppenbart att denna hierarki har rätt stor betydelse för mediedebatten.
Citera
2012-10-28, 21:38
Medlem
Autochthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl

via

Ricki Neuman: "[E]gentligen är det hela mycket enkelt, det är en motståndsakt, i grunden handlar det om att Hitler inte får segra."

Oh no, he didn't! Oh yes, he did.

Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Men Ricki! Är det "folkmord" för den ene men icke för den andre?? Han säger (men det tycks han inte fatta själv) att nuvarande rådande ideologi (som Wolodarski också representerar) är en folkmordsideologi.

Skall Ricki rösta på SvP nu?

SvP skulle i vilket fall kunna använda Rickis uttalande rakt av:
"Om jag nu tror på det [svenska] folket, på rikedomen vi bär med oss, så vill jag förstås gärna att det blir [svenska] barnbarn. Att släktet förs vidare, att kedjan inte bryts."

Här har vi ju, med Langes/Wolodarskis formulering, ren "'Blut und Boden'-romantik". Inte särskilt "inkluderande", alltså. Möjligen kan man även ha användning för:
"Det är framför allt (...) en stark och djup känsla (...): egentligen är det hela mycket enkelt, det är en motståndsakt, i grunden handlar det om att [det anti-svenska etablissemanget] inte får segra."
Citera
2012-10-28, 22:18
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
I Agenda i kväll:

https://twitter.com/AHedenmo/status/262574816257777664
...underförstått "hur ska debatten om invandringen föras" [för att SD inte ska växa].

Svaret är förstås att det inte går och även att ha en debatt om debatten gör att SD gynnas. Dock är det en minst sagt märklig utgångspunkt som "oberoende" SVT har på debattämnet. Jag tror knappast vi hade sett en debatt om "Miljöpartiet växer - hur ska debatten om miljön föras?" mellan två politiska moståndare till Mp om det var Mp som hade varit framgångsrika i opinionsundersökningarna...

Undra när SD och M bjuds in för att diskutera "hur debatten skall föras" om skolpolitik eller kärnkraft
Citera
2012-10-29, 00:30
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
För att återknyta bakåt i tråden så tar Wolodarski i sin krönika upp resultaten från en (ganska gammal) ”intoleransundersökning” som visar samma sak som det som Qaisar Mahmood fick fram på sin MC-resa:
Många svenskar är om inte explicit så i alla fall implicit etniskt medvetna och ser härkomst och genetiskt baserat utseende som gruppmarkörer. Mycket problematiskt!

.

Det var ett ytterst glädjande resultat i den "intoleransundersökningen", vilken mycket väl skulle kunna formuleras som att "47% av svenskarna är rasister". Om man använder ordet "rasist" enligt den gängse praxis som PK-media etablerat, vill säga. Resultatet av undersökningen skulle kunna formuleras som ett påstående av typen:
- Han kan inte vara svensk, han ser inte svensk ut.
Alltså en formulering som mycket väl kan få en politiker eller fotbollsexpert eller företagsledare brännmärkt som "rasist" och "främlingsfientlig". Återigen enligt de normer som Aftonhoran, Miljöpartiet m fl PK-hycklare etablerat vad gäller innebörden i att vara "rasist".

Nu vet alla normala människor att "rasist" egentligen betyder något annat än det Aftonhoran och diverse invandrarkramare påstår, men det är förstås tacksamt att använda detta fusk med begrepp så att det slår tillbaka på Bror Duktig-lögnhalsarna själva.

Den där intoleransundersökningen låter som något som SD och kanske ännu mer SvP borde fördjupa sig i. Ganska anmärkningsvärda siffror, som står i omedelbar och 180 graders konflikt med den offentliga PK-propagandan. Se ut som en svensk och många generationers rötter i Sverige -- eller för alltid en främling. Hårda bud.

Att detta skulle vara 'mycket problematiskt' enligt föregående talare, uppfattar jag som ironi.

- F.G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in