2012-07-31, 12:20
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Ordförande
Som du påpekar är det en helt annan ton på NWT än vad vi är vana vid från de stora tidningarnas ledarsidor. Det är intressant att fråga sig varför just NWT sticker ut? En teori är att tidningen ägs av en svensk familj, som i tidningsväg uteslutande verkar äga lokaltidningar. Familjen Ander och deras NWT-koncern. Dessa har kanske inte samma kopplingar till resterande delar av mediaetablissemanget, och därmed är de inte lika känsliga för det kollektiva grupptryck som verkar styra mycket av opinionen. Till saken hör att chefredaktören för själva NWT heter Ander, och således med största sannolikhet är en del av familjen. Med andra ord sitter han säkert, oavsett vad twittermaffian i Stockholm och övriga chefredaktörer tycker.
Jag är överygad om att mycket av den ovilja vi ser hos media att beröra problem med mångkultur bottnar i bekvämlighet. Det blir nämligen obehagligt för dig som person att framföra avvikande åsikter, och då verkar de flesta villiga att fortsätta köra vidare i samma gamla hjulspår. Ursprungligen tror jag att många journalister och deras chefer faktiskt trodde att mångkultur var fantastiskt, de är ju faktiskt av allt att döma rätt korkade, men numera tror jag att fasaden upprätthålls mer av feghet - åtminstone hos vissa.
Jag är överygad om att mycket av den ovilja vi ser hos media att beröra problem med mångkultur bottnar i bekvämlighet. Det blir nämligen obehagligt för dig som person att framföra avvikande åsikter, och då verkar de flesta villiga att fortsätta köra vidare i samma gamla hjulspår. Ursprungligen tror jag att många journalister och deras chefer faktiskt trodde att mångkultur var fantastiskt, de är ju faktiskt av allt att döma rätt korkade, men numera tror jag att fasaden upprätthålls mer av feghet - åtminstone hos vissa.
Visst är det så. Men av samma anledning får nästan aldrig insändarna på NWT positivt gehör. Det är svårt att starta någon debatt när man publicerar texter i media med såpass begränsad spridning.
En intressant detalj med NWT är att dess aktieinnehav i Schibsted. Största aktieägare i Schibsted är Schibstedarnas investmentbolag Blommenholm Industrier. Sedan kommer Norska staten med en fond. Därefter följer en lista på välkända Amerikanska investmentbanker, Goldman Sachs, JPMorgan, Bank Of New York Mellon och så vidare. Men det är ett namn som sticker ut, NWT Media är idag femte största ägare i Schibsted.
http://www.schibsted.com/en/ir/Share/Shareholders/
Man delar även ägarskap med bland annat Schibsted i fler medier.
http://www.schibsted.com/Press-Room/...-media-owners/
Vad det betyder? Jag tror inte människorna bakom NWT i dag har makt nog att förändra det som skrivs på ledarsidorna i tex Aftonbladet. Förmodligen kan inte ens Schibstedarna det själva. Sett till vilken typ av journalistik som förs i Schibsteds andra tidningar och i NWT kan vi nog utgå från att båda skulle vilja förändra Aftonbladet om dom kunde men det finns förmodligen X-antal avtal som reglerar hur tex ledarsidan på Aftonbladet ska fungera. Avtal som gjordes upp innan LO sålde sin del.