2012-07-31, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Ordförande
Som du påpekar är det en helt annan ton på NWT än vad vi är vana vid från de stora tidningarnas ledarsidor. Det är intressant att fråga sig varför just NWT sticker ut? En teori är att tidningen ägs av en svensk familj, som i tidningsväg uteslutande verkar äga lokaltidningar. Familjen Ander och deras NWT-koncern. Dessa har kanske inte samma kopplingar till resterande delar av mediaetablissemanget, och därmed är de inte lika känsliga för det kollektiva grupptryck som verkar styra mycket av opinionen. Till saken hör att chefredaktören för själva NWT heter Ander, och således med största sannolikhet är en del av familjen. Med andra ord sitter han säkert, oavsett vad twittermaffian i Stockholm och övriga chefredaktörer tycker.

Jag är överygad om att mycket av den ovilja vi ser hos media att beröra problem med mångkultur bottnar i bekvämlighet. Det blir nämligen obehagligt för dig som person att framföra avvikande åsikter, och då verkar de flesta villiga att fortsätta köra vidare i samma gamla hjulspår. Ursprungligen tror jag att många journalister och deras chefer faktiskt trodde att mångkultur var fantastiskt, de är ju faktiskt av allt att döma rätt korkade, men numera tror jag att fasaden upprätthålls mer av feghet - åtminstone hos vissa.

Visst är det så. Men av samma anledning får nästan aldrig insändarna på NWT positivt gehör. Det är svårt att starta någon debatt när man publicerar texter i media med såpass begränsad spridning.

En intressant detalj med NWT är att dess aktieinnehav i Schibsted. Största aktieägare i Schibsted är Schibstedarnas investmentbolag Blommenholm Industrier. Sedan kommer Norska staten med en fond. Därefter följer en lista på välkända Amerikanska investmentbanker, Goldman Sachs, JPMorgan, Bank Of New York Mellon och så vidare. Men det är ett namn som sticker ut, NWT Media är idag femte största ägare i Schibsted.

http://www.schibsted.com/en/ir/Share/Shareholders/

Man delar även ägarskap med bland annat Schibsted i fler medier.

http://www.schibsted.com/Press-Room/...-media-owners/

Vad det betyder? Jag tror inte människorna bakom NWT i dag har makt nog att förändra det som skrivs på ledarsidorna i tex Aftonbladet. Förmodligen kan inte ens Schibstedarna det själva. Sett till vilken typ av journalistik som förs i Schibsteds andra tidningar och i NWT kan vi nog utgå från att båda skulle vilja förändra Aftonbladet om dom kunde men det finns förmodligen X-antal avtal som reglerar hur tex ledarsidan på Aftonbladet ska fungera. Avtal som gjordes upp innan LO sålde sin del.
Citera
2012-07-31, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grym08
Vad det betyder? Jag tror inte människorna bakom NWT i dag har makt nog att förändra det som skrivs på ledarsidorna i tex Aftonbladet. Förmodligen kan inte ens Schibstedarna det själva. Sett till vilken typ av journalistik som förs i Schibsteds andra tidningar och i NWT kan vi nog utgå från att båda skulle vilja förändra Aftonbladet om dom kunde men det finns förmodligen X-antal avtal som reglerar hur tex ledarsidan på Aftonbladet ska fungera. Avtal som gjordes upp innan LO sålde sin del.

LO äger ledarsidan på Aftonbladet så där kan Schibstedt inte göra någonting. Hur det är med kultursidan vet jag ej.
Citera
2012-07-31, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allemand
LO äger ledarsidan på Aftonbladet så där kan Schibstedt inte göra någonting. Hur det är med kultursidan vet jag ej.

Men vem tillsätter chefredaktör? Mongot Helin borde ju vara en katastrof för alla sidor.
Citera
2012-07-31, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Familjen Ander var starkt beroende av Wermlandsbanken som man hade ett intimt samarbete med. Denna bank blev sedan Gota bank (idag sammanslagen med Nordbanken) och dess ägare var Proventus. Detta bolag ägs av den judiske finansmannen, Robert Weil, som har familjerna Bonnier och Wallenberg att tacka för sina framgångar.

Orsaken till att våra små tidningsimperierna har lyckats överleva och behålla makten är att de haft ett nära samarbete med banker och storindustrin. Tidningsägarna har många gånger varit styrelsemedlemmar i dessa banker och industrier. Omvänt har dessa aktörer naturligtvis ställt krav. Och de gör det än idag. Detta gäller för alla tidningar. Att NWT och familjen Ander står utanför PK etablissemanget grupptryck stämmer alltså inte. Att de vågar tillåta sig vara vidsynt ska nog uppfattas som att man inte vill skylta allt för mycket med att man är beroende av aktörer som har samma intressen som Bonnier och Schiebstedt.

På vilket sätt är Nya Wermlands Tidningen AB "starkt beroende av aktörer som har samma intressen som Bonnier och Shiebstedt" ?

http://www.allabolag.se/5560245812/N...Tidningens_AB´

Avser år 2009, 2010 och 2011;

Vinstmarginal 67,73 % 37,79 % 59,48 %

Kassalikviditet 423,60 % 282,86 % 256,52 %

Soliditet 86,71 % 84,51 % 82,27 %

Vilka aktörer är det du menar att NWT är beroende av? De (NWT) verkar ju inte stå på ruinens brant?!

I klartext: Vad yrar du om? Och vilka är dina källor?
Citera
2012-08-01, 13:23
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Idag tar alla ledigt och kopplar av i vilstolen där Soran Ismail är sommarpratare.
Gripande skildringar direkt ur rasistsverige.

- Jag är som Bamse...Bamse..

Edit: Låtval för emfas = epic!
Senast redigerad av PhasersOnFunk 2012-08-01 kl. 13:33.
Citera
2012-08-02, 09:13
Medlem
Nomen Nescios avatar
nwt fortsätter på sin inslagna linje: Ett problem för våra invandrare
Citat:
Vem vill anställa en analfabet eller en person med dålig skolgång när alla jobb i Sverige i stort sett fodrar gymnasieutbildning?
...
Vi har haft överrepresentation av brottslingar med invandrarbakgrund i många år som en naturlig följd av den sociala utslagningen i samhället, medan våra politiker står handlingsförlamade på läktaren och tittar på. Är det så konstigt att Sverigedemokraterna med Jimmie Åkesson vädrar luft och siktar på att bli det tredje största partiet i Sverige? För några år sedan skulle man ha skrattat över ett sådant påstående, men nu?

Åkesson han har i alla fall en lösning, begränsa invandringen. Medan våra övriga partier har famlat omkring i åratal utan att kunna åstadkomma annat än förvärra situationen läser vi statistiken över fattigdom, brott, social utslagning och arbetslöshet bland våra invandrare.

Uppseendeväckande att detta nu kan publiceras i Sverige, visserligen inte på ledarsidan, men ändå...
Senast redigerad av Nomen Nescio 2012-08-02 kl. 09:18.
Citera
2012-08-02, 17:37
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggSmartochLat
På vilket sätt är Nya Wermlands Tidningen AB "starkt beroende av aktörer som har samma intressen som Bonnier och Shiebstedt" ?

http://www.allabolag.se/5560245812/N...Tidningens_AB´

Avser år 2009, 2010 och 2011;

Vinstmarginal 67,73 % 37,79 % 59,48 %

Kassalikviditet 423,60 % 282,86 % 256,52 %

Soliditet 86,71 % 84,51 % 82,27 %

Vilka aktörer är det du menar att NWT är beroende av? De (NWT) verkar ju inte stå på ruinens brant?!

I klartext: Vad yrar du om? Och vilka är dina källor?

Jag yrar om följande: NWT ägare är familjen Ander och det var Ernst Ander som tog över tidningen 1921. Ernst var då beroende av Wermlandsbanken och han satt i dess styrelse. Wermlandsbanken var en av de 14 småbankerna som stod under Sveriges Privata Centralbank, där familjen Wallenberg successivt skulle komma att styra, särskilt när Ernst tog över NWT. Wermlandsbanken blev sedermera Gotabanken. Dess ägare är investbolaget Proventus som ägs av den judiske finansmannen Robert Weil. NWT har alltså hela tiden varit beroende av medel som finansieras av familjer med judisk börd. Familjen Ander äger idag 2,7 procent av koncernen Schibsted (stor del av dess ägare har judisk bakgrund), halva Helsingborgs Dagblad (ägare är Schibsted) samt 20% av Bergens Tidende (också Schibsted).

Visserligen är inte NWT direkt under judisk styre som DN genom Bonnier. Men som sagt, det finns starka finansiella krafter bakom tidningen med oerhörd makt som har judisk härkomst. Att NWT skulle vara helt oberoende är således fel. Det är det jag påvisat och jag menar att NWT knappast kan skriva hur de vill hur länge som helst. Framtiden kommer att ge mig rätt i att blaskan kommer se sig tvungen att rätta sig i ledet.
Citera
2012-08-02, 21:59
Medlem
Citat:
Jag yrar om följande: NWT ägare är familjen Ander och det var Ernst Ander som tog över tidningen 1921. Ernst var då beroende av Wermlandsbanken och han satt i dess styrelse. Wermlandsbanken var en av de 14 småbankerna som stod under Sveriges Privata Centralbank, där familjen Wallenberg successivt skulle komma att styra, särskilt när Ernst tog över NWT. Wermlandsbanken blev sedermera Gotabanken. Dess ägare är investbolaget Proventus som ägs av den judiske finansmannen Robert Weil. NWT har alltså hela tiden varit beroende av medel som finansieras av familjer med judisk börd. Familjen Ander äger idag 2,7 procent av koncernen Schibsted (stor del av dess ägare har judisk bakgrund), halva Helsingborgs Dagblad (ägare är Schibsted) samt 20% av Bergens Tidende (också Schibsted).

Visserligen är inte NWT direkt under judisk styre som DN genom Bonnier. Men som sagt, det finns starka finansiella krafter bakom tidningen med oerhörd makt som har judisk härkomst. Att NWT skulle vara helt oberoende är således fel. Det är det jag påvisat och jag menar att NWT knappast kan skriva hur de vill hur länge som helst. Framtiden kommer att ge mig rätt i att blaskan kommer se sig tvungen att rätta sig i ledet.

Att framtiden kommer att ge dig rätt kan jag acceptera som argument om du preciserar när framtiden inträffar?(Påminner lite om Fidels marathon tal "Historien skall frikänna mig!" )

Att NWT äger annan media skulle kunna ge NWT inflytande i denna i egenskap av ägare men att inflytandet skulle fungera åt andra hållet, dvs att den som är ägd har inflytande över sin ägare har du inte lyckats bevisa. Du trasslar in dej i fel tempus genom att visa att familjen Ander en gång i det förflutna var beroende av judekapital.

Jag förstår att du inte kan redovisa några källor eftersom du inte lyckats redovisa någon förklaring till hur NWT idag är finansiellt beroende av judepengar.

Hur som helst så kan du sova tryggt nu. NWT ser ut att inte bli ett bondeoffer i mediakriget om mångkulturen utan dess härförare.
Citera
2012-08-02, 22:59
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggSmartochLat
Att framtiden kommer att ge dig rätt kan jag acceptera som argument om du preciserar när framtiden inträffar?(Påminner lite om Fidels marathon tal "Historien skall frikänna mig!" )

Att NWT äger annan media skulle kunna ge NWT inflytande i denna i egenskap av ägare men att inflytandet skulle fungera åt andra hållet, dvs att den som är ägd har inflytande över sin ägare har du inte lyckats bevisa. Du trasslar in dej i fel tempus genom att visa att familjen Ander en gång i det förflutna var beroende av judekapital.

Jag förstår att du inte kan redovisa några källor eftersom du inte lyckats redovisa någon förklaring till hur NWT idag är finansiellt beroende av judepengar.

Hur som helst så kan du sova tryggt nu. NWT ser ut att inte bli ett bondeoffer i mediakriget om mångkulturen utan dess härförare.

Mina källor om NWT kan verifieras genom vanlig enkel Googling på nätet (vem fan orkar upplysa folk om detta, ungefär som att hjälpa söka på ordet synål) och om man någorlunda (annars deltar man ju inte här) känner till media. Du verkar bara vilja käfta emot och inte sträva efter att ha någon seriös debatt och driva ämnet framåt. Sätt mig på ignore och kommentera mig inte längre.
Citera
2012-08-03, 00:38
Medlem
Citat:
Mina källor om NWT kan verifieras genom vanlig enkel Googling på nätet (vem fan orkar upplysa folk om detta, ungefär som att hjälpa söka på ordet synål) och om man någorlunda (annars deltar man ju inte här) känner till media. Du verkar bara vilja käfta emot och inte sträva efter att ha någon seriös debatt och driva ämnet framåt. Sätt mig på ignore och kommentera mig inte längre.

Din "källa" är alltså google. Berätta nu vilka som har inflytande över NWT och kommer att tvinga dom in i PK-fållan!

Ska du moderera både mig och tråden nu? Du får nog putsa kristallkulan bättre så att du kan förutse vad jag kommer att skriva.

NWTs finansnetto var positivt både 2010 och 2009 med 96 resp. 232 miljoner kronor, så dina mystiska judefinansiärer verkar inte existera.

http://nwt.se/multimedia/archive/005...AB_544056a.pdf

Nya Wermlands Tidningen AB ger även ut Säffletidningen, Mariestads Tidning, Arvika Nyheter, Filipstads Tidning, Nya Kristinehamnsposten, Fryksdalsbygden, Karlskoga Tidning, Enköpingsposten, Hjo Tidning, Skaraborgs Allehanda och Dalslänningen med en sammanlagd total upplaga runt 150 000 ex.

Jag vet att de samordnar en del av det redaktionella arbetet men inte exakt i vilken omfattning i och hur. Det är väl dags att kolla in landsbygdspressens mer obskyra småtidningar för att få en samlad bild av NWT-koncernen...om det nu finns en samlad bild.

Dessa delar av riket kanske har andra perspektiv på mångkulturen och NWT är helt klart intressant i sin frispråkighet om invandringen. Det ska bli intressant att följa.
Citera
2012-08-04, 04:06
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Nu har counterjihadisterna Ingrid Carlqvist, Lars Hedegaard och Björn Larsen lanserat sin tidningssatsning -Dispatch International- på nätet. I en tämligen hård artikel går signaturen "John Robert" till kraftigt angrepp mot vad han kallar: "Äckeljournalister, äckelpolitiker, äckelfeminister". Saxat från artikeln:

Citat:
Till äckeljournalisten vill jag säga: du är inget föredöme. Ditt folkuppfostringsprojekt, ditt förtigande av verkligheten i form av förövares signalement och etnicitet är inte berömvärt. Om du med Jan Helin inte vill ge utrymme för sexövergrepp mot 11-åriga tjejer för att "det är för vanligt" är du inte progressiv, modig eller tolerant. Du sviker offret och skyddar förövaren. Du är äcklig.

Länk till Dispatch International: http://dispatch-international.com/sv...ckelfeminister

Troligtvis kommer Dispatch International att vara en neokonservativ, prosionistisk, nyimperalistisk, islamofobisk tidning, men i detta något dystra läge så behövs all regimkritisk media för att om möjligt kunna få invandringspolitiken att närma sig en ansvarsfull nivå.

Dagens andra tidningsnyhet hittar jag på Dagens Opinion som meddelar att: "Sverigedemokraterna startar en ny tidning – Inte som Avpixlat”. Invandrargrabben Ardalan Samimi intervjuar SD:s Erik Almqvist om planerna att starta upp en ny tidning.

Länk till Dagens Opinion: http://www.dagensopinion.se/sveriged...ixlat%E2%80%9D

Tyvärr kommer väl även denna blaska (om den blir av) att tyngas ner av neokonservativt rappakalja. Men det är ju ändå positivt att Almqvist et al. engagerar sig och inser vikten av att skapa egna mediakanaler - extremt viktigt inför valrörelsen 2014.

Det tredje som fångat mitt intresse är ett osande blogginlägg av Jan Sjunnesson titulerat: "Sverige världens mesigaste land men snart inte mer", där Jan attackerar allt ifrån vårt ruttna mediaklimat till barnomsorg och feminismen.

Citat:
Vad som skett i Sverige de senaste decennierna är en maktförskjutning från folkvalda till medier. Från de som ska ta beslut till dem som kommenterar beslut, helst innan något förslag lagts fram. Media framkallar rädsla hos politiker för drev, brännmärkning om rasism eller någon annan för media negativ hållning. Politikerna vågar alltså inte tänka högt, lägga fram förslag eller ens godta fakta utan att media genast kommenterar på sätt som drar bort all öppen debatt och klargörande diskussion. Svansen viftar på hunden. Media vill få politiker att tro att svansen Media kan kalla på husse Folket om politikerna skulle tänka i annan riktning än vad media antar att folkmajoriteten tror. Men det kommer inte att hålla i längden, eftersom media inte har monopol på Internet och för att folket inte är riktigt så naiva som media framställer oss som. Dock är det ett problem att världens mesigaste land, Sverige, har världens fegaste yrkeskår, journalisterna.

Länk till Sjunnessons blogginlägg: http://sjunne.com/2012/08/01/sverige...nart-inte-mer/

Någonstans har jag trots allt en positiv känsla kring den absurda mardröm Sverige befinner sig i vad gäller vår korrupta och lögnaktiga media - för eller senare kommer det att vända, och då kommer det att gå fort tror jag. Dessa ovanstående små ljusglimtar är en liten del av av en större spricka som börjar uppenbara sig på mediamuren.
Senast redigerad av Erik.Blodyx 2012-08-04 kl. 04:28.
Citera
2012-08-04, 07:59
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Nu har counterjihadisterna Ingrid Carlqvist, Lars Hedegaard och Björn Larsen lanserat sin tidningssatsning -Dispatch International- på nätet. I en tämligen hård artikel går signaturen "John Robert" till kraftigt angrepp mot vad han kallar: "Äckeljournalister, äckelpolitiker, äckelfeminister". Saxat från artikeln:

Länk till Dispatch International: http://dispatch-international.com/sv...ckelfeminister

Troligtvis kommer Dispatch International att vara en neokonservativ, prosionistisk, nyimperalistisk, islamofobisk tidning, men i detta något dystra läge så behövs all regimkritisk media för att om möjligt kunna få invandringspolitiken att närma sig en ansvarsfull nivå.

Dagens andra tidningsnyhet hittar jag på Dagens Opinion som meddelar att: "Sverigedemokraterna startar en ny tidning – Inte som Avpixlat”. Invandrargrabben Ardalan Samimi intervjuar SD:s Erik Almqvist om planerna att starta upp en ny tidning.

Länk till Dagens Opinion: http://www.dagensopinion.se/sveriged...ixlat%E2%80%9D

Tyvärr kommer väl även denna blaska (om den blir av) att tyngas ner av neokonservativt rappakalja. Men det är ju ändå positivt att Almqvist et al. engagerar sig och inser vikten av att skapa egna mediakanaler - extremt viktigt inför valrörelsen 2014.

Det tredje som fångat mitt intresse är ett osande blogginlägg av Jan Sjunnesson titulerat: "Sverige världens mesigaste land men snart inte mer", där Jan attackerar allt ifrån vårt ruttna mediaklimat till barnomsorg och feminismen.

Länk till Sjunnessons blogginlägg: http://sjunne.com/2012/08/01/sverige...nart-inte-mer/

Någonstans har jag trots allt en positiv känsla kring den absurda mardröm Sverige befinner sig i vad gäller vår korrupta och lögnaktiga media - för eller senare kommer det att vända, och då kommer det att gå fort tror jag. Dessa ovanstående små ljusglimtar är en liten del av av en större spricka som börjar uppenbara sig på mediamuren.
Almqvist litar inte på Sd-kuriren?
Min gissning är att han vill bygga en tidning som får presstöd, typ som Nationell Idag får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in