Intressant det
Fria Tider skriver om idag. Att Kjell Albin Abrahamson i en artikel i
Länstidningen i Östersund, nedlåtande talat om "analfabeter från Somalia" och ställt den gruppen mot en gammal svensk folkspillra i Ukraina som fick avslag på sin ansökan om att få flytta till Sverige.
Om man har absolut gehör, vilket jag tror att en gammal journalist-räv som Kjell Albin Abrahamson har, så vet man att det faktiskt är accepterat att skriva om somalier på det här sättet. Det diskuteras i samma termer i debattprogram på TV och i reportage i Studio Ett.
Som jag skrivit tidigare så tror jag det beror på att det finns en spricka här mellan media och de politiska partierna där de förra egentligen inte vill ha den här somalieinvasionen därför att den kommer att leda till sammanbrott redan i närtid vilket man inte vill. Man vill dra ut på sammanbrottet i 20 år när det är helt omöjligt att gå tillbaka.
Politikerna torde förstå det också men vårt dysfunktionella partiväsende fungerar på det sättet att man inte kan byta kurs mitt i en mandatperiod utan det måste till ett förlustval.
Julia Ceasar
skrev i början september om det här dilemmat med somalierna och jag delar hennes triumfalism i de här raderna till hundra procent:
Citat:
Vi ska inte räkna med att politikerna självmant kommer att ändra kurs. De har målat in sig i ett hörn och effektivt bakbundit sina egna händer med epitet som rasist och främlingsfientlig. Det behövs en katalysator, en utifrån kommande kraft som får allting att brisera.
Just en sådan kraft har politikerna, utan att själva inse det, bjudit in i landet: somalierna. Med sin totala brist på anpassning till det svenska samhället och alla andra samhällen som de flyttar till är somalierna den katalysator som Sverige i sin nöd länge har ropat efter. De kommer som gudasända och är helt enkelt droppen som får bägaren att rinna över. Den försörjningsbörda som den somaliska invandringen tvingar på svenska folket skapar så stora sprickor i det svenska samhället att invandringsvansinnet inte längre går att dölja eller bortförklara. Nu återstår bara den bistra sanningen.
Ungefär samtidigt som dessa rader skrevs började SD öka kraftigt i opinionen.