2020-01-03, 20:59
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Det beror på vad du menar med "långsiktigt". Ingen civilisation eller socialt eller ekonomiskt system i mänsklighetens historia har överlevt. Alla länder lånar så att det knakar och manipulerar marknader, räntor, tillgångar och skulder utan hämningar. Så länge vi fyller på med "tryckta" pengar och somalier rullar det på, tills en etta i Stockholm kostar en kvarts miljard och tar tusen år att amortera och folk slutar att kliva på bostadscirkusen.

Nu är vi inne i BWF-ekonomin med skenande skuldberg som betalar kalaset. I morgon kommer vi tvingas kliva på ett annat system.
Eftersom alla system och civilisationer verkar vara predisponerade att degerera över tid, så faller de till slut. Det innebär ju dock inte att det är något fel på det ursprungliga systemet. Hade den svenska modellen förbehållits den svenska befolkningen, som var den ursprungliga intentionen, funnes inget behov att kliva på någon annan modell.
Citera
2020-01-03, 21:06
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Jag påstår att svenska folket vill ha välfärdsstat och materiellt välstånd. Jag ser globalismen, frihandel och invandring som en helt logisk följd av det målet. Så ja, jag påstår att svenska folket vill ha det såhär.

Men då hävdar ni att ni minsann inte alls vill ha invandring.

Varpå jag skriver att ni kan inte ha kakan och äta den också.

Dina resonemang är abstrakta. Sofistiska rentav. Du ställer själv upp förutsättningarna för sambanden och slutsatserna. Du gör det lätt för dig. Det svenska folket har blivit manipulerat och överkört och har inte velat något.
Citera
2020-01-03, 21:15
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Eftersom alla system och civilisationer verkar vara predisponerade att degerera över tid, så faller de till slut. Det innebär ju dock inte att det är något fel på det ursprungliga systemet. Hade den svenska modellen förbehållits den svenska befolkningen, som var den ursprungliga intentionen, funnes inget behov att kliva på någon annan modell.
Nej, jag håller med dig.

Men nu har ju vi svenskar, teoretiskt sett, genom fria val tillåtit att politikerna tagit oss in i BWF-ekonomin. Om BWF-ekonomin ska rulla på behövs det tillväxt i olika former, bland annat i folk som kan axla en del av skuldbördan och i form av större lån och högre tillgångsvärden. Förutsättningarna är att vi måste importera somalier och låta bolånetorskarna låna mer och mer. Samtidigt skapas låtsasjobb inom i princip alla sektorer, samtidigt som vi inte kan försörja landet med basvaror. Det är exempelvis brist på havregryn i Sverige och priset har stigit med 50 % jämfört med förra året.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter med ditt resonemang.
Citera
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Då kollar vi vad som står:
While the strategies of increasing fertility and of allowing immigration especially of younger working age people have been formulas for lowering dependency ratios, future job reductions through automation may impact the effectiveness of those strategies.

Dvs; dependency-effekten av invandring i arbetssyfte kan bli (underförstått) sämre pga automation. Citatet säger inget om huruvida dependency-effekten också blir bättre av automation. Problemet är att hur ska du finansiera pensionärer? Företag betalar inte pensioner - arbetare betalar pensionärer. Det är så systemet är uppbyggt.

(Du läser undermåligt, både mina inlägg och wikipedias. Jag föreslår en kurs i läsförståelse för din del)

Såså, besvara min fråga nu eftersom jag så snällt besvarade din.
Vad det står är alltså att automatisering sätter den klassiska dependency ratio ur spel. Med automatisering upphör sambandet mellan befolkningstillväxt och ökat välstånd. Din tolkning är då att det ökade välståndet måste upphöra, men det är en väldigt underlig tolkning. Den naturliga tolkningen är istället att automatisering träder in istället för befolkningsökning som bas för ökat välstånd. Jag föreslår en kurs i grundläggande slutledning för din del.

Pensionärer finansieras lämpligen genom den arbetande befolkningen. Den arbetande befolkningen tjänar lämpligen in till pensionerna genom att globalt sett tillskansa sig höga inkomster per capita. Höga inkomster per capita tjänas lämpligen in genom att behålla konkurrenskraftig befolkning genom att investera hårt i utbildning för befolkningen och att ligga i framkant av den tekniska utvecklingen.

Eller så tar man hit analfabeter som fikar för skattepengar och tänker att "de ska hålla hjulen snurrande".
Citera
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Dina resonemang är abstrakta. Sofistiska rentav. Du ställer själv upp förutsättningarna för sambanden och slutsatserna. Du gör det lätt för dig. Det svenska folket har blivit manipulerat och överkört och har inte velat något.
Jasså, själv tycker jag det är att göra lätt för sig genom att dumförklara en hel befolkning med människor och hävda att dom varken har någon medvetenhet eller vilja.

Hur har du kommit fram till den verklighetsfrånvända slutsatsen. På tal om sofism.
Citera
2020-01-03, 21:16
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Just det – OM inte aktörernas egna moraliska utblick förändras. Nu är ju journalister, lokalpolitiker och tjänstemän inom offentligheten också ”vanliga medborgare” som drabbas av konsekvenserna av sitt eget agerande. Förr eller senare lär de bli så illa tvungna att ompröva sin moraliska utblick.

Nejdå. Se nedanstående citat.

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
"Godkännandet" är i själva verket det jag har benämnt som moralisk konsumtion, när man med andras livsöden i potten köper sig sitt eget poserande i en social hierarki. Och detta är en av de starkaste drivkrafter som finns. Glöm aldrig pappan vars dotter (och hennes kompis) mördades av dotterns eritreanske pojkvän, och därefter blev ordförande i en "antirasistisk organisation".

De som idag agerar inom media är till stor del troende människor. De skapar propaganda för att de tror på en Helig Sak, något större. Dessa människor måste avprogrammeras för att kunna komma till insikt, det är som i vilken sekt som helst. Personliga motgångar kommer ses som prövningar, det gäller fortfarande något högre, som pappan ovan. Inte ens mordet på hans dotter ändrade hans tro.

Sedan finns det förstås en del fellow travelers (tänk sådana som Virtanen eller Schulman) som opportunistiskt kommer vända efter det rådande narrativet men sådana människor styr ingenting. Och så finns det de som verkligen styr, mediaägarna, som helt uppenbart ser till att tillsätta chefredaktörer och anställda som propagerar en viss linje.

Så inget kommer förändras inom gammelmedia, såvida inte Trump börjar slänga drönarmissiler här också.
Citera
2020-01-03, 21:25
Medlem
Citat:
Jasså, själv tycker jag det är att göra lätt för sig genom att dumförklara en hel befolkning med människor och hävda att dom varken har någon medvetenhet eller vilja.

Hur har du kommit fram till den verklighetsfrånvända slutsatsen. På tal om sofism.

Ända sedan man började mäta frågan i början av 90 talet har det aldrig funnits majoritet för att öka invandringen. Tvärtom.
Citera
2020-01-03, 21:26
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Jag beundrar din förmåga att hitta argument. Jag hade en kvinnlig bekant en gång som var expert på det.
Citera
2020-01-03, 21:35
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Då kollar vi vad som står:
While the strategies of increasing fertility and of allowing immigration especially of younger working age people have been formulas for lowering dependency ratios, future job reductions through automation may impact the effectiveness of those strategies.

Dvs; dependency-effekten av invandring i arbetssyfte kan bli (underförstått) sämre pga automation. Citatet säger inget om huruvida dependency-effekten också blir bättre av automation. Problemet är att hur ska du finansiera pensionärer? Företag betalar inte pensioner - arbetare betalar pensionärer. Det är så systemet är uppbyggt.

(Du läser undermåligt, både mina inlägg och wikipedias. Jag föreslår en kurs i läsförståelse för din del)

Såså, besvara min fråga nu eftersom jag så snällt besvarade din.

Asså jag orkar inte riktigt alla turer här men:

Vadå arbetare? Invandrare från tredje världen är i snitt en nettobelastning på välfärdssystem så hur ska de "betala" något?

Oklart vad du menar eller tror på. Att vi bör värdera kolsyrat vatten, iPhone och lajv-turism på Europas kadaver lägre och börja anamma något mindre totalt jävla andefattigt tror jag vi alla som läser tråden kan skriva under på. Det du lägger fram verkar innehålla en kontrovers. Vad är grejen? Tala ur skägget kanske?
Citera
2020-01-03, 21:42
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Ända sedan man började mäta frågan i början av 90 talet har det aldrig funnits majoritet för att öka invandringen. Tvärtom.
Det stämmer att partierna inte har haft "Vi behöver massinvandring!" som blickfång på valaffischerna, och att massinvandringen i stället skett i lönndom bakom väljarnas ryggar, men en väljare måste kunna se till konsekvenserna i förd politik och inte bara till vad politikerna säger.

Vi har sedan 90-talet, då massinvandringen brakade lös på allvar, haft regeringar som just haft massinvandring på agendan. Idag har vi 7 partier i riksdagen som vi vet är förespråkare för massinvandring och 1 parti som är ett oprövat kort som vi inte vet facit på än. Det politikerna utnyttjat är trögheten i det demokratiska systemet, det vill säga att de kan lova en sak, göra en annan och sedan be om ursäkt för det och be om en ny chans. Denna procedur verkar kunna upprepa sig i evighet. I Polen, Österrike och Ungern händer det dock någonting som påminner om ett uppvaknande. Nämligen politiker som är mer angelägna om nationernas välmående än om väljarnas gunst. Politikerna i dessa länder verkar samtidigt belönas av väljarna för den inställningen.
Citera
2020-01-03, 21:50
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Vad spelar det för roll, när det finns en politisk majoritet för att öka invandringen?

Är Sjuklövern en politisk kartell, ett spel för gallerierna? Jajamen!

Har denna kartell till och med formaliserats? Jajamen! Genom DÖ och sedan JÖK.

Har väljarna haft möjlighet att informera sig om invandringens volymer? Jajamen! Det finns på förstasidan på migrationsverkets hemsida (och ändå upptäckte t.ex. Uvell helt yrvaket bara härom veckan att "oj oj oj svenskarna kommer ju att ersättas" och började babbla om "integration")

Har väljarna haft alternativ? Jajamen! Ett ständigt motarbetat parti har funnits som alternativ, men väljarna har ändå valt att rösta på kartellen.

Har det funnits möjlighet att inse att massinvandring är det absolut mest prioriterade för sju partier i riksdagen, och att allt annat måste offras för massinvandringens skull? Jajamen! Vem som helst utom en ren dreglande idiot måste ju insett detta för väldigt länge sedan.

Har det funnits möjlighet att se vad massinvandringen leder till? Jajamen! Samtliga storstadsförorter och hela Malmö har förlorats till mångkulturen. Trenden har varit tydlig i tjugo år.

Kan man säga att svenska politiker betett sig odemokratiskt? Det beror på. Som yrkeslögnare och opportunister gör de förstås precis vad de vill så länge de inte straffas. Eftersom Sverige i praktiken saknar grundlagar och maktdelning finns det bara ett sätt att straffa svenska politiker, och det är att sluta rösta på kartellen. Svenskar har dock valt att inte ens göra detta, därför att det är "omoraliskt" att rösta på oppositionen (i praktiken, rösta för sina egna intressen).

Så, ja, det är odemokratiskt att skapa karteller ur ett perspektiv, men det är också odemokratiskt att inte utnyttja demokratin till att bli av med bedragarna, och att inte ens informera sig om premisserna.
Citera
2020-01-03, 21:50
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Novemberrevolutionen hade ffa tre arkitekter:

Erik Åsbrink: socialdemokrat och sedermera konsult för Goldman Sachs

Bengt Dennis: riksbankschef handplockad till Riksbanken från att ha varit chefredaktör för Dagens Nyheter(!)

Kjell-Olof Feldt: socialdemokrat tillika skapare av den tredje vägens politik, som är socialdemokratins giftemål med nyliberalismen. Även suttit med i Friskolornas Riksförbund och parasiterar hårt på skattebetalarna genom vinster i välfärden.

Detta är Sverige. Och man la grunden på 80-talet. Marknadens välmående är fokus och svenskar verkar uppenbarligen vilja ha sånt. Man röstar ju för sådant här, både med sina plånböcker och i val.

Genom att folket börjar tänka om kring vad som egentligen är värdefullt i ett mänskligt liv och samhälle.

Tyvärr har jag inga stora hopp där när det kommer till Sverige.

Om du tolkar vad jag skriver som cirkelresonemang så läser du ej vad som skrivs.

Svenska folket är beroende och vill ha av den svenska modellen. Dvs välfärd och sysselsättning. Exempelvis är pensionssystemet uppbyggt så att det måste finnas arbetare idag som betalar pensionärer idag. Du får gärna förklara för mig hur man ska kunna säkra en pension till en åldrande befolkning utan att det fylls på med nya arbetare underifrån.

Hela systemet är uppbyggt som en pyramid. Hur ska man då lösa de olika problem som systemet möter om inte med invandring som ju genererar sysselsättning, kredittillväxt och befolkningstillväxt?

Jag håller ju med i att det är onödig sysselsättning som genereras i form av ökade offentliga utgifter till exempelvis rättsväsendet eller tolktjänster o dyl. Men vad är alternativet, så att svenskarna kan ha kvar sin kära välfärd?

Vad som betalar pensioner är sysselsättning. Och där ser vi att arbetslösheten som andel av populationen ökar till permanent högre nivå. Man talar om hysterisis-effekter på arbetsmarknaden, vilket hände i Sverige på 90-talet.

Invandringen ger dynamiska effekter på arbetsmarknaden. Poliser, sjukvård, rättsväsende, byråkrati, caféer (i min stad sitter det somalier och skattefikar hela dagarna), handel, osv - innebär någon sysselsättning och hålligångsnurr i samhällsekonomin.

Jag håller ju med om att det är dålig investering. Det är som att sätta en gubbe på att gräva en grop och en annan att fylla igen samma grop.

Men vad är de reella alternativen för välfärdssverige? Svenskar vill ju ha fungerande system och bibehållen standard!

(Och då har vi inte ens talat om kredittillväxtens nödvändighet för välfärdsstatens välmående...)
Men jösses!
Om ditt resonemang skulle stämma så skulle vi med den rekordstora invandringen och med all sysselsättning den skapar för poliser, prdningsvakter, domare, advokater, socialsekreterare mm mm nu alla vara rika som troll...istället har vi rekordstor privat skuldsättning, fattigpensionärer, inga pengar till försvaret, lärarbrist, tandläkarbrist, vårdkris och krisande kommuner.

Edit: Det är inte sysselsättning som betalar pensioner, det är pengar. Att sysselsätta folk med skattefinansierade jobb ger inga pengar till systemet.

Mitt råd till dig, lyssna inte "ekonomer" som Scocco, Shyffert och Virtanen.
Senast redigerad av orrtupp 2020-01-03 kl. 21:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in