Citat:
Ursprungligen postat av
estetik
Jasså, själv tycker jag det är att göra lätt för sig genom att dumförklara en hel befolkning med människor och hävda att dom varken har någon medvetenhet eller vilja.
Bolånetorskarna som önskat snabb värdestegring på sina bostäder "råkade" sammanfalla med en över genomsnittligt utbildad grupp.
Det var inte deras intellekt som drev dem att rösta för ökad efterfrågan på bostäderna för snabb värdestegring. Det var deras rädsla för att inte få tillbaka pengarna de hade i skuld.
Loss aversion är väl ca 3 ggr starkare som drivkraft tror jag Kahnemann/Tversky kom fram till, än rationell medvetenhet om hur man skall bäst skall bygga upp något. Vilket många som tyckte invandring var en dålig idé ägnade sig åt. Minded their own business, odlade sin trädgård.
Så, jo. Loss aversion gör att jag inte tror så mycket på "medvetenhet". Medvetenheten kom in först när det blev aktuellt att hitta på argument för det rädslan redan hade fått dem att bestämma sig för. Och när intellektet och kunskaperna inte riktigt räckte till för att konstruera argument, kunde man ju alltid känna sig så mycket bättre genom att avfärda kritiker som misslyckade, okunniga och "rasister" för att ytterligare avskräcka kritker som fortsatte att sköta sin egen business för att de inte hade samma loss aversion-motivation att säga vad de egentligen tyckte om ett mångkulturprojekt.
Tillsammans med konstanten utopister som alltid finns, har nu dessa ångestdrivna alltför länge kunnat sätta agendan. Bildat majoriteter som byggt på att kritiker inte har samma loss aversion-drivkraft och därför spridit sig över det politiska fältet. Men som denna tråd lite krampaktigt ändå kunnat konstatera, faller de konstruerade argumenten långsamt igenom och det fungerar allt sämre att tysta pyramidspelets kritiker genom att kalla dem rasister.