2019-09-05, 10:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Du får ursäkta Oyto, men någon bättre bärare och representant för dina tankegångar kring återvandring, kretsloppsmigration, nyttomaximering och "Skönhetssalongen i Puntland" än den gamla Afabladsskribenten Somar al Naher kan jag svårligen tänka mig. Hon hade högst osannolikt för avsikt att få detta översvallande beröm från min sida när hon skrev sin krönika i Sydsvenskan, men som vi alla vet äro herrens vägar outgrundliga.

Nåväl, Somar med familj har nu levt två år i Beirut och hennes liv har tagit en dramatiskt vändning till det bättre.

Det är givetvis den strukturella rasismen i Sverige som är bakgrunden till hennes nyvaknade optimism och handlingskraftighet. Väldigt mycket handlar om den hemska svenska rasismen i texten. Man nästan skäms som Svensk över de vidrigheter som Somar tvingats utstå på Södermalm eller var hon nu bor. Livet i Beirut är minsann ingen dans på rosor, men i alla fall klart tryggare än livet i Stockholms innerstad.

Hon klarar sig på egen hand i en miljö hon känner sig hemma i och där hon slipper all form av strukturell rasism. Vad mer finns det att önska för Somar? Artikeln avslutas med nedan frihetsförklaring av livet i hemmiljö.

Vad mig anbelangar skulle Somar få jacka in parasitsnabeln i bidragsfontänen precis hur mycket hon vill för hon kan använda sin egen framgångssaga med livet i Beirut som en oerhört nyttig sales pitch gentemot alla de som så smått börjat undra vart det där utlovade paradiset nära nordpolen tog vägen och som börjar sakna det inrutade och strukturellt fungerande livet hemma. Fattigt men tryggt och med någon form av meningsfullhet som helt saknas här i ett kallt Sverige fullt med "främlingar".

Jag utser härmed Somar till ansvarig minister i Hemvändardepartementet med Oyto som ständig talskrivare!

https://www.sydsvenskan.se/2019-09-0...fekta-svensken

Såg den också - vilken hopplöst offerkoftig (och ohederlig) artikel. Som läsare känner man för att ta al-Nahar i hampan och säga högt till henne:
'
Nej du Somar, jag såg som barn nyheterna från ditt stackars korrupta hemland när det härjades av inbördeskrig i mitten och slutet av 70-talet, ett blodigt inbördeskrig som aldrig tycktes ta slut. Det kriget drevs fram av en kultur där politik och religion lever sammanflätade och där staten, offentligheten, domstolar och skolor är bakbundna av religion, kvinnohat och klanvälde. På sätt och vis har eländet heller aldrig tagit slut, ditt land är fortfarande en nergången och svag lekboll och en fristad för islamofascister som Hezbollah.

Vi vill INTE ha något av detta mög i Sverige och du och ditt folk har inget att lära oss. Fattar du inte att när du säger att din kultur, offentligheten i ditt hemland är likvärdig med vår eller t o m bättre skjuter folk rygg åt dina korkade påståenden?

Somar (i samma artikel) om den beryktade krönika där hon krävde att svenska staten skulle be henne och ennes familj om ursäkt för att de inte hade fått medborgarskap nästan genast när de kom hit och dessutom full jackpot med en gång - och naturligtvis airbrushar hon nu vad hon skrev den gången:

Citat:
Ursprungligen postat av Somar al-Nahar
Parallellt med att etnocentriska känslor legitimerats har jag själv också upplevt en mer subtil undanträngning i offentligheten, ett villkorande av vad man får säga som debattör med invandrarbakgrund.

För några år sedan började före detta skribentkollegor uttrycka indirekt att jag borde tona ner mig i debatten. Om jag skrev om migration eller antirasism ansågs det vara ”identitetspolitik” – vänstern överlag är motvillig att erkänna att antirasism är en fråga om makt, precis som feminism och klassfrågor.

Det tydligaste exemplet är när jag 2015 skrev en krönika på Aftonbladets ledarsida om att jag inte vill behöva vara tacksam över mina medborgerliga rättigheter.

”Jag tycker att du ska visa lite tacksamhet”, skrev Tobias Billström (M), tidigare migrationsminister och vice talman i riksdagen då på sin Facebook. Helvetet bröt lös. Hatstormen på sociala medier och i min fysiska brevlåda visste inga gränser. Reaktionerna blev så starka att även folk på vänsterkanten tog avstånd från mig. Jag blev ”fel sorts invandrare” när jag skrev den texten.

Antirasism kan inte reduceras till att enbart handla om att vara generös mot flyktingar eller bekämpa nazister. Det handlar lika mycket om att behandla sina medmänniskor med annan bakgrund som jämbördiga.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-09-05 kl. 10:33.
Citera
2019-09-05, 10:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Såg den också - vilken hopplöst offerkoftig (och ohederlig) artikel. Som läsare känner man för att ta al-Nahar i hampan och säga högt till henne:
'
Nej du Somar, jag såg som barn nyheterna från ditt stackars korrupta hemland när det härjades av inbördeskrig i mitten och slutet av 70-talet, ett blodigt inbördeskrig som aldrig tycktes ta slut. Det kriget drevs fram av en kultur där politik och religion lever sammanflätade och där staten, offentligheten, domstolar och skolor är bakbundna av religion, kvinnohat och klanvälde. På sätt och vis har eländet heller aldrig tagit slut, ditt land är fortfarande en nergången och svag lekboll och en fristad för islamofascister som Hezbollah.

Vi vill INTE ha något av detta mög i Sverige och du och ditt folk har inget att lära oss. Fattar du inte att när du säger att din kultur, offentligheten i ditt hemland är likvärdig med vår eller t o m bättre skjuter folk rygg åt dina korkade påståenden?

Somar (i samma artikel) om den beryktade krönika där hon krävde att svenska staten skulle be henne och ennes familj om ursäkt för att de inte hade fått medborgarskap nästan genast när de kom hit och dessutom full jackpot med en gång - och naturligtvis airbrushar hon nu vad hon skrev den gången:
Intressant ur ett historisk perspektiv är att inbördeskriget i Libanon till stor del orsakades av ett stort inflöde av muslimer med vänsteråsikter. Dvs. när PLO slängdes ut ur Jordanien 1970, efter att ha orsakat inbördeskrig där, så begav man sig till Libanon & rubbade den politiska & etniska balansen. Vilket gjorde att ett inbördeskrig bröt ut även i Libanon.

Man kan se en hel del likheter med vad som händer i Sverige idag. Men vi fick Somar istället för Arafat.

Jag begriper inte varför hon inte stannade kvar i Libanon, om det nu var så trevligt där. Men hon kanske inte fick PUT?

Sen fattar jag att det finns ett utbud av arabisk teater, seminarier, konst & musik som Somar kan ta del av på sitt modersmål. Beirut är även världsledande inom Näsplastik.
Citera
2019-09-05, 10:59
Medlem
Sun Rulers avatar
Amy Wax som har lanserat begreppet "Cultural Distance Nationalism", vilket hon beskriver utförligt i denna artikel, vilken är publicerad i Georgetown Journal of Law and Public Policy:

https://www.law.georgetown.edu/publi...estriction.pdf

Nyligen utvecklade hon sin syn i ett tal på the National Conservatism Conference:

Citat:
But the second type of nationalism is what I want to concentrate on. I term it cultural distance nationalism, and it goes further. It is based on the insight and understanding that people’s background culture can affect their ability to fit into a modern advanced society and to perform the roles needed to support and maintain it – civic, occupational, economic, technical, and the like.

According to this view, we are better off if our country is dominated numerically, demographically, politically, at least in fact if not formally, by people from the First World, from the West, than by people from countries that had failed to advance. The obstacles to making the case for this cultural distance nationalism are formidable. No surprise.

Citat:
This position requires forthrightly acknowledging the stark differences between the First and the Third Worlds, their deep roots, and being honest about the homegrown conditions and failures that hold countries back—kleptocracy, corruption, lawlessness, weak institutions, and the inability or unwillingness of leaders to provide for their citizens’ basic needs, and also asking the very hard questions about why these conditions continue to persist. But these are toxic topics that lie outside the Overton window in polite society, as evidenced by the outraged reaction to Trump’s profane and grating question, “Why are we having all these people from sh-thole countries come here?” That needs to be regarded as a serious question and not just a rhetorical one.

Här finns en transkribering av hennes tal:

https://thefederalist.com/2019/07/26...d-immigration/

Hennes poäng är tämligen glasklar, om en nations karaktär utgörs av dess betraktelsesätt och folkets beteende samt om detta i sin tur är något som bör bevaras så torde invandringspolitiken utformas utifrån vilka grupper som är kulturellt lika värdfolket. Det är det enda sättet att bevara ett lands kultur och signalvärde på.

Föga förvånande försökte studenter och vissa kollegor att få henne avskedad p.g.a att hon är en "rasist".
Citera
2019-09-05, 11:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Intressant ur ett historisk perspektiv är att inbördeskriget i Libanon till stor del orsakades av ett stort inflöde av muslimer med vänsteråsikter. Dvs. när PLO slängdes ut ur Jordanien 1970, efter att ha orsakat inbördeskrig där, så begav man sig till Libanon & rubbade den politiska & etniska balansen. Vilket gjorde att ett inbördeskrig bröt ut även i Libanon.

Man kan se en hel del likheter med vad som händer i Sverige idag. Men vi fick Somar istället för Arafat.

Jag begriper inte varför hon inte stannade kvar i Libanon, om det nu var så trevligt där. Men hon kanske inte fick PUT?

Sen fattar jag att det finns ett utbud av arabisk teater, seminarier, konst & musik som Somar kan ta del av på sitt modersmål. Beirut är även världsledande inom Näsplastik.

Utifrån artikeln låter det som om hon fortfarande bor kvar där - det är bara i ingressen (som inte är skriven av henne själv) som det används perfektum (avslutad förfluten tid): "bodde i Libanon i två år".

Men jag misstänker att hon kanske till stor del lever på sin vite svenske mans inkomster. Hon säger att hon i Beirut "hanterar alla situationer på egen hand", men inga av de situationer hon räknar upp är direkt relaterade till något slags jobb.
Citera
2019-09-05, 11:38
Medlem
Holdingbreaths avatar
https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/sep/04/denmark-nationalism-far-right

Denmark
Don’t learn the wrong lessons from Denmark on nationalism
Umut Özkırımlı
The Danish centre-left aped the far right to win an election. There’s a better way to deal with people’s fears

Här är en svensk universitetsprofessor vars forskning och skriveri tydligt agiterar för radering av Sverige.

Citat:
Citat:
Man kan förankra till en slags nationalism som prioriterar gemensamt öde framför myter om delade förfäder.

Han skriver att Sverige är bättre än rasistiskt främlingsfientligt Danmark eftersom begränsningarna för asylsökande är rasblinda. Verkligen? Alla vet att asylsökande kommer från Mellanöstern och Afrika.

Intellektuell oärlighet är inget hinder för en akademisk karriär i Sverige.
Citera
2019-09-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
https://www.theguardian.com/commenti...lism-far-right

Du har så rätt.
Citat:
So one can defend a kind of nationalism that accommodates cultural diversity and pluralism, one that prioritises common destiny over myths of shared ancestry, integration over exclusion or deportation, and respect for the existing social contract over cultural assimilation. I unhesitatingly choose the latter, for I know that no political project can succeed in the absence of mutual recognition of each side’s dignity.

Umut Özkırımlı väljer alltså en nationalism som prioriterar ett gemensamt öde med respekt för det existerande sociala kontraktet, eftersom inget politiskt projekt kan lyckas när den ömsesidiga respekten för alla sidors värdighet saknas?

Det är väl något som till och med Oyto skulle skriva under på, att den ömsesidiga respekten är ett måste. Umut har bara använt sanningen i en motsatt betydelse, likt Orwells freedom is slavery war is peace ignorance is strength så är skapandet av enorma utanförskapsområden med islamska enklaver plötsligt någonting som respekterar det sociala kontraktet och att araber pratar om kuffar är ett tecken på ömsesidig respekt.

Ett av de riktigt stora problemen med massinvandringen är bristen på gemensamt öde. Ett annat är den muslimska diasporans totala brist på respekt för det existerande svenska sociala kontraktet. Och nej, projektet kommer inte att lyckas, eftersom migranterna helt saknar respekt.
Citera
2019-09-05, 12:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/sep/04/denmark-nationalism-far-right

Denmark
Don’t learn the wrong lessons from Denmark on nationalism
Umut Özkırımlı
The Danish centre-left aped the far right to win an election. There’s a better way to deal with people’s fears

Här är en svensk universitetsprofessor vars forskning och skriveri tydligt agiterar för radering av Sverige.

Citat:

Han skriver att Sverige är bättre än rasistiskt främlingsfientligt Danmark eftersom begränsningarna för asylsökande är rasblinda. Verkligen? Alla vet att asylsökande kommer från Mellanöstern och Afrika.

Killen är gästforskare här i Sverige, han har haft 95% av sin akademiska karriär i Turkiet. Lunds Universitet verkar titulera honom universitetslektor medan han själv svänger sig med "professor", vilket kanske är den titel han hade i Turkiet. På engelska och en del andra språk är "professor" en mycket bredare titel än på svenska, helt vanliga lärare och föreläsare kan ju kallas professor eller assistant prof på engelska och franska.

https://portal.research.lu.se/portal...ebfb778b).html

Därmed inte sagt att artikeln skulle vara bra.
Citera
2019-09-05, 12:12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Bert Karlsson har radikaliserats

Bert Karlsson från Skara har ju en mer folklig framtoning än många av de som kommenterar samtiden. Har ibland tittat på hans kanal på Youtube och konstaterar att han nu blivit radikalare. I det senaste livesända avsnittet talar han lite kort om återvandring som svar på en tittarfråga (50 minuter in i programmet).

Avsnittet heter Självmordet på Sverige. Just nu har 28 000 svenskar sett det och han kan ibland komma upp i siffror som närmar sig 0,5 % av befolkningen.

https://www.youtube.com/watch?v=8UCvbCNaCRU

Bert Karlsson gjorde Filipstad till vad det är idag. Glöm inte det.
Citera
2019-09-05, 12:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tror dock inte Bert har förespråkat massinvandring. Han såg vansinnet utspela sig & tänkte att "någon kommer att tjäna en jävla massa pengar på den här skiten, det kan lika gärna vara jag".
Citera
2019-09-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Vet att jag upprepar mig, men renegater ska man motta med öppna armar. De utgör ett lockande alternativ för de övriga som vill vända kappan efter vinden.
Citera
2019-09-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
Du har så rätt.

Umut Özkırımlı väljer alltså en nationalism som prioriterar ett gemensamt öde med respekt för det existerande sociala kontraktet, eftersom inget politiskt projekt kan lyckas när den ömsesidiga respekten för alla sidors värdighet saknas?

Det är väl något som till och med Oyto skulle skriva under på, att den ömsesidiga respekten är ett måste. Umut har bara använt sanningen i en motsatt betydelse, likt Orwells freedom is slavery war is peace ignorance is strength så är skapandet av enorma utanförskapsområden med islamska enklaver plötsligt någonting som respekterar det sociala kontraktet och att araber pratar om kuffar är ett tecken på ömsesidig respekt.

Ett av de riktigt stora problemen med massinvandringen är bristen på gemensamt öde. Ett annat är den muslimska diasporans totala brist på respekt för det existerande svenska sociala kontraktet. Och nej, projektet kommer inte att lyckas, eftersom migranterna helt saknar respekt.

Reciprocitet är en nödvändig men inte tillräcklig faktor för ett grundande av en ny nation byggt på disparata byggstenar. Vilken nation har lyckats med det projektet, om man räknar bort stammar och folkslag som redan befann sig på en gemensam skala av ursprung, där uppdelningen i nationer från första början var godtycklig?

Det är alltså ett förfärande ambitiöst projekt att bygga en ny överidentitet, som har som allra mest grundläggande förutsättning att grupperna upplöser sina separatistiska, etnocentriska, nationscentrifugala kraftfält inifrån.

Svenskar har hittills gjort detta och internaliserat ett självuppoffrande ansvar för det gemensamma. Ingen annan grupp har bjudit tillbaka, vilket är det som dödsdömer projektet redan i dess linda. Det är aldrig "vi judar", "vi araber", "vi kurder" som måste ge avkall på det etnocentriska egenintresset, bara "vi svenskar".

Den klassiska mallen är Adam Cwejman som länge propagerat mot identitetspolitik och för en "sund medborgarpatriotism", samtidigt som han driver sin identitära ingrupps ärenden med krav på särrättigheter och eftergifter från andra. Han önskar helt enkelt monopolisera identitetspolitiken genom att kritisera andras kollektiva förhandlingsrätt som samhällskadlig. Han agerar inte i god tro. Att upplösa andras ingrupper och etnocentrism är inte en framkomlig väg mot en gemenskap som måste börja med den egna lojaliteten mot det övergripande nya framför det partikulära egna.

Somar Al Naher har ingen anledning att respektera detta monopolistiska apartheidanspråk, utan vill tillvälla sig samma privilegium som dumma svenskar accepterar för den judiska diasporan. Det gör hon rätt i, liksom det är rätt av svensken att hävda sitt trumfande, folkrättsliga företräde över både henne och Adam.
Citera
2019-09-05, 14:44
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
Du har så rätt.

Många av oss kan inte respektera annan kultur. Vi har en begränsad förmåga att förstå och acceptera varandra. Det är därför skrifter som Bibeln, Koran och buddhistiska skrifter skrivs ned och studeras. Principerna och reglerna måste anges.

Själv är utlänning. Det tog mig år att förstå det svenska behovet av integritet och blygsamhet. Jag kommer från ett västerländskt land, där folk rutinmässigt säger saker som svenskar anser vara oförskämd.

När det gäller invandrare från Mellanöstern och Afrika kan bara en minoritet kan nå äkta biculturalism. Ofta är det lättare för kvinnor eftersom de är mer villiga att söka social acceptans.

Svenskar förstår inte att våld i vissa kulturer är det normala sättet för omfördelning av rikedom.

När svenska kvinnor går runt med upptäckta huvuden, ser många muslimska män dem som promiskuösa horor.

Det är inte lätt att respektera en kultur som har motsatta värden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in