2019-07-02, 11:35
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Utan att ge mig in i någon diskussion om vad som är orsaken till beteendet, så spelar det väl noll roll om det beror på genetik eller på kultur
Då kultur är ett uttryck för genetiska faktorer är frågan något felställd. Det är inte fråga om antingen eller, utan om en samverkan mellan genetiska faktorer som ger upphov till kulturella uttryck. Det är självklart viktigt att ha en korrekt förståelse, annars blir både analyser och föreslagna lösningar därefter felaktiga.
Citera
2019-07-02, 11:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Sveriges Radio har intervjuat en amerikansk kriminolog vid namn Peter Reuter, efter att denne tagit emot Stockholm Criminology Prize. Nån slags utmärkelse. Hur som helst så sågar han den svenska narkotikapolitiken. Men inte nog med det. Han förklarar rakt av det svenska tillståndet med gängkrig och skjutningar i termer av ett demografiskt problem.
Idag vill många svenska politiker se hårdare straff som svar på problemet med skjutningar i storstädernas förorter, men Peter Reuter är inte säker på att det kommer hjälpa.

– Polisen har en tendens att alltid skylla på droger, problemet med skjutningar i Sverige kan bero på fler andra saker som exempelvis demografiska förändringar och gängen är våldsamma både med och utan narkotikan, enligt Peter Reuters.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7255419

Demografiska förändringar således, snarare än knarket i sig, som orsaksgrund till det svenska tillståndet. Det börjar obönhörligen bli svårare och svårare för asen att värja sig mot verklighetens argument. Just narkotikan har för svenska politiker länge varit något som de kunnat skylla diverse samhällsproblem på, men inte ens det funkar längre.

Budskapet är tydligt: Hårda straff löser inte problem av demografisk natur. Lösningen står följdaktligen i att repatriera de invandrarmassor som utgör Sveriges demografiska "utmaning", som det heter på politikers fikonspråk.

Edit: min fetning
Hade det inte varit narkotika, så hade det varit någon annan typ av brottslighet. Narkotika har vi haft betydligt längre än vad vi har haft gängskjutningar, sprängningar & liknande.
Citera
2019-07-02, 11:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Då kultur är ett uttryck för genetiska faktorer är frågan något felställd. Det är inte fråga om antingen eller, utan om en samverkan mellan genetiska faktorer som ger upphov till kulturella uttryck. Det är självklart viktigt att ha en korrekt förståelse, annars blir både analyser och föreslagna lösningar därefter felaktiga.
På samma sätt som "det sociala arvet" är dina föräldrars gener.
Citera
2019-07-02, 11:42
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det har du helt rätt i. Men om det är fråga om enbart kulturella faktorer så finns det trots allt ett hopp om att situationen kan förändras inom 3-4 generationer av menaiter.

Men eftersom jag är "biologist" så ser jag inte ens den ljusglimten i slutet av tunnel. Data från Danmark visar att deras menaitiska migranter har i genomsnitt ca 15 IQ poäng under de etniska danskarna.Vilket i min bok betyder att de kommer att utgöra en permanent dysfunktionell etnisk underklass. En underklass som liksom minoriteten afroamerikaner i USA kommer att utgöra en lätt exploaterbar grupp av människor som kommer att fungera som en etnisk murbräcka mot majoritetsbefolkningen.
Data från länder med betydligt längre historia av invandring från de "problematiska" länderna visar tyvärr att de efterföljande generationerna är sämre anpassade än de som kom först. Vad det kan bero på kan man ju spekulera i. Det genetiska underlaget lär ju inte ha ytterligare försämrats under bara några generationer. Men en odling av ursprungslandets egenart kan ha försvårat för efterkommande generationer när det blivit trängsel innanför samhällets ingångar och kring de utkomstmöjligheter som egenarten medger.
Citera
2019-07-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Data från länder med betydligt längre historia av invandring från de "problematiska" länderna visar tyvärr att de efterföljande generationerna är sämre anpassade än de som kom först. Vad det kan bero på kan man ju spekulera i. Det genetiska underlaget lär ju inte ha ytterligare försämrats under bara några generationer. Men en odling av ursprungslandets egenart kan ha försvårat för efterkommande generationer när det blivit trängsel innanför samhällets ingångar och kring de utkomstmöjligheter som egenarten medger.

Det här är ju tråden om mediakriget mot svenskarna och inte en tråd om genetik så jag bryter detta i och för sig intressanta sidospår med detta inlägg.

Men det finns en ärftlighetsfaktor som spelar in som skulle kunna förklara det fenomen som du tar upp och det är faktorn regression mot medelvärdet. Det finns studier som talar för att det är de intelligentaste som migrerar ur en population. Men på samma sätt som det inte är givet att två långa personer får lika långa eller längre barn utan snarare barn som är närmare medellängd, så närmar sig IQ snarare medel för den etniska gruppen i den följande generationen. Förenklat så fick ju inte Einstein barn som automatiskt var genier.

Men du har helt rätt i att nischen kebabrestauranger numera verkar välfylld i Sverige.
Citera
2019-07-02, 13:18
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Det här är ju tråden om mediakriget mot svenskarna och inte en tråd om genetik så jag bryter detta i och för sig intressanta sidospår med detta inlägg.
Fria Tider uppmärksammar den nederländska tvillingstudien.
En nederländsk tvillingstudie slår fast att benägenheten för tonåringar att bryta mot lagar och regler i första hand avgörs av genetiska faktorer.
https://www.friatider.se/nnu-en-stud...eror-p-genetik

Samtidigt rapporterar Samhällsnytt från Clownvärlden/SVT.
När SVT besöker problemområdet för att söka svar kring skjutningarna frågar man om det inte beror på inställda renoveringar för 15 år sedan.
https://samnytt.se/svt-fragar-om-avr...-renoveringar/

Såhär ser konfliktlinjen ut: Inställda renoveringar, ökad anmälningsbenägenhet och rasistiska svenskar vs verkligheten. Det vore en välgärning ifall ex vis Arpi tog ett helhetsgrepp om detta och författade en sammanställning över forskningsläget utifrån den här Nederländska studien, KI studien och Rushtons forskning. Men, där sätter väl det mediala vetenskapsföraktet publiceringsstop.

Så, om inte Arpi ligger fältet öppet för alternativa medier, ex vis Nya Dagbladet, att ta sig en detta. Hursomhelst är detta något som måste lyftas i debatten, vare sig medelpksvensson är redo eller ej.
Citera
2019-07-02, 13:41
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Tveksamt om det finns någon koppling mellan livsmedel och klimat, och i så fall hur det sambandet ser ut. Man kan väl iallafall säga att istiderna inte är förknippade med någon hög avkastning spannmål i alla fall. Ekologiska livsmedel är ekologiska, det hör man på namnet. Annars är de inte ekologiska, men möjligen "ekologiska". Koldioxid - denna giftgas (enligt klimataktivister)! - är en byggsten för grödor. Högre koldioxidhalt ger högre tillväxt av grödor. Det vet snart sagt vilken hemmaodlare av hampa som helst. Men inte meteorologer och allehanda sagesmän/-hen bland klimatalarmisterna.
Nej inte alls tveksamt, och sambandet är enkelt:

Citat:
Ekologiskt odlad mat har mycket större klimatpåverkan än konventionellt producerade livsmedel. Anledningen är att ekologiskt kräver större markarealer, enligt en internationell studie från bland annat Chalmers.
https://www.forskning.se/2018/12/12/...-for-klimatet/

Ekologisk odling =/= klimatsmart. Svårsmält för miljöpartister och andra med grön nyans. Klimatfrågan är inte alls PK utan tvärtom obekväm för alla. Det är enkelt att vrida den ur vänsterns grepp. Om man vill och förstår hur. Gör du?
Citera
2019-07-02, 13:56
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Man kan ju försöka med att denna rasistiska kunskap om kriminella geners ärftlighet är en upptäkt av den judiske forskaren Lombroso redan på 1800 talet. Kanske Wolo lyfter fram den då?

Men skämt å sido så tror jag att själva tanken på genetiska förklaringsmodeller är så motbjudande för moderna svenskar att den vägen är stängd. Den informationen måste paketeras om helt.
Kan rapportera att i ämnet beteendevetenskap på gymnasienivå lärs numera ut att arvet har betydelse, i kombination med socioekonomisk bakgrund: De som har predisposition (dvs arv) för kriminalitet och som hamnar i socioekonomiskt trångmål, har mångfaldigt större risk att bli kriminella. Utan den socioekonomiska utsattheten minskar risken. Detta förefaller vara okontroversiell kunskap (dvs man är överens om saken) och det känns logiskt.

Så kanske motbjudande för många, men detta lärs ut till våra ungdomar. Allt är inte förljugenhet i våra skolor och universitet, som en hel del i tråden tycks tro.

Nu är ju förstås den socioekonomiska utsattheten så gott som given när man importerar stora mängder människor utan utbildning eller gångbar yrkeserfarenhet från kulturellt avlägsna länder. Så med den invandring vi faktiskt har anser jag frågan om arv eller miljö endast vara akademiskt intressant. I vilket fall som helst kan det bara gå åt helvete.
Citera
2019-07-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Kan rapportera att i ämnet beteendevetenskap på gymnasienivå lärs numera ut att arvet har betydelse, i kombination med socioekonomisk bakgrund: De som har predisposition (dvs arv) för kriminalitet och som hamnar i socioekonomiskt trångmål, har mångfaldigt större risk att bli kriminella. Utan den socioekonomiska utsattheten minskar risken. Detta förefaller vara okontroversiell kunskap (dvs man är överens om saken) och det känns logiskt.

Så kanske motbjudande för många, men detta lärs ut till våra ungdomar. Allt är inte förljugenhet i våra skolor och universitet, som en hel del i tråden tycks tro.

Nu är ju förstås den socioekonomiska utsattheten så gott som given när man importerar stora mängder människor utan utbildning eller gångbar yrkeserfarenhet från kulturellt avlägsna länder. Så med den invandring vi faktiskt har anser jag frågan om arv eller miljö endast vara akademiskt intressant. I vilket fall som helst kan det bara gå åt helvete.

När jag ser en längre dokumentär i SVT och läser i DNs spalter en sanningsenlig artikel utan agendajournalistik som klart och tydligt anger att vetenskapens nuvarande ståndpunkt är att medel IQ bland svarta i Afrika är ca. 70 och att de därmed kommer få det mycket svårt att anpassa sig till ett liv i Sverige som är byggt för människor med medel om 100 - då ser jag att sanningen betyder något i Sverige igen. Sen kan de gärna följa upp med sanningsenlig information om medel IQ för resten av menaiterna och att man inte kan påverka IQ genom utbildning.

Sosse ekonomiska omständigheter är en följd av IQ. Inte tvärt om även om naturligtvis andra faktorer spelar in.

Att jag sen skulle vilja se att man släpar ut Sarnecki från hemmet för senildementa och tvingar honom till en japansk knästående gråtande ursäkt inför svenska folket på bästa sändningtid för att han ljugit svenskarna rakt upp i ansiktet sedan 1970 talet är en annan sak.
Senast redigerad av Ottokar 2019-07-02 kl. 14:30.
Citera
2019-07-02, 14:31
Medlem
fasligts avatar
Ser man på, något genant slank genom åsiktsfiltret. Ett föräldrapar i Göteborg får böta 600 000 för att de hållit sina telningar borta från den förträffliga integrationskolan. Man får förmoda att barnen även tvingas in i den reguljära undervisningen.
Familjen som är ortodox judisk har bland annat motsatt sig att deras barn ska gå i skolan tillsammans med både flickor och pojkar. Enligt högsta förvaltningsdomstolen är religion inte skäl för hemundervisning.
https://sverigesradio.se/artikel/7255508

Tur i den relativa oturen för dessa föräldrar att det torde finnas ett något mindre - ur ideologisk synvinkel - anstötligt alternativ till den vanliga integrationsskolan för just deras avkomma.
Citera
2019-07-02, 16:07
Avstängd
88g14flashplants avatar
Vem sa att Sverigedemokraterna inte deltar i mediekriget?
Sverigedemokraterna
@sdriks
SVT Aktuellt igår 21.00

Tre skjutningar, där två personer sköts ihjäl, får 37 sekunder sändningstid i SVT Aktuellt.

Den populära Halloumiosten får 5 minuter och 4 sekunder sändningstid i SVT Aktuellt.
https://mobile.twitter.com/sdriks/st...rc=twsrc%5Etfw

Hur mycket tid ett visst ämne ges jämfört med ett annat är inget jag brukar ägna tid åt att fundera över då mitt fokus i huvudsak ligger annorstädes. Däremot är det intressant att betrakta detta och likväl är det självklart relevant. Det säger förstås en del om såväl prioriteringar som viljan att mörka. Och med det sagt är det också värt att beakta frågan om vad för slags människor som konsumerar det här skräpet och då tänker jag både på public service och den här gummiaktiga osten som kommer späckad med antibiotika.
Citera
2019-07-02, 16:54
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
När jag ser en längre dokumentär i SVT och läser i DNs spalter en sanningsenlig artikel utan agendajournalistik som klart och tydligt anger att vetenskapens nuvarande ståndpunkt är att medel IQ bland svarta i Afrika är ca. 70 och att de därmed kommer få det mycket svårt att anpassa sig till ett liv i Sverige som är byggt för människor med medel om 100 - då ser jag att sanningen betyder något i Sverige igen. Sen kan de gärna följa upp med sanningsenlig information om medel IQ för resten av menaiterna och att man inte kan påverka IQ genom utbildning.

Sosse ekonomiska omständigheter är en följd av IQ. Inte tvärt om även om naturligtvis andra faktorer spelar in.

Att jag sen skulle vilja se att man släpar ut Sarnecki från hemmet för senildementa och tvingar honom till en japansk knästående gråtande ursäkt inför svenska folket på bästa sändningtid för att han ljugit svenskarna rakt upp i ansiktet sedan 1970 talet är en annan sak.
Jorå att media har problem att hantera den här saken är inte en tvistig fråga oss emellan. Man är nära men inte riktigt nära. Se här, om IQ-utveckling och Flynn-effekten:
Citat:
Mänsklighetens IQ-nivå stiger, och de senaste rönen visar att den nu stiger snabbare i utvecklingsländerna än i västvärlden.
https://www.dn.se/goda-nyheter/iq-bo...cklingslander/

I artikeln redovisas IQ-utvecklingen för ett antal västländer, och för Kenya. Vad genomsnitts-IQ är får vi veta för Belgien, Nederländerna, Storbritannien, USA och Norge. För Kenya får vi veta att IQ stigit mer än för genomsnittet av I-länder. Till vilken nivå då? Det står ingenstans att finna i artikeln.

En snabb googling pekar på 80.

De blir lite löjeväckande, sådana här artiklar. Man tar upp ett kontroversiellt ämne, men när man nästan, nästan, är framme vid kärnpunkten så vågar man inte fullfölja. Där stoppar man, så tydligt att det liksom uppstår ett stort hål i artikeln. Som alla naturligvis ser.

Jag förstår de övertygade journalister som helt låter bli att skriva om kontroversiella ämnen. Det går ju liksom inte utan att se dum ut.

Den för tråden relevanta observationen är förstås att media är ytterst obekväm med detta. Men annorstädes är det som sagt annorlunda med respekten även för obekväma fakta. Förhoppningsvis har det betydelse i förlängningen.
Senast redigerad av Vågskålen 2019-07-02 kl. 17:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in