Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
När jag ser en längre dokumentär i SVT och läser i DNs spalter en sanningsenlig artikel utan agendajournalistik som klart och tydligt anger att vetenskapens nuvarande ståndpunkt är att medel IQ bland svarta i Afrika är ca. 70 och att de därmed kommer få det mycket svårt att anpassa sig till ett liv i Sverige som är byggt för människor med medel om 100 - då ser jag att sanningen betyder något i Sverige igen. Sen kan de gärna följa upp med sanningsenlig information om medel IQ för resten av menaiterna och att man inte kan påverka IQ genom utbildning.
Sosse ekonomiska omständigheter är en följd av IQ. Inte tvärt om även om naturligtvis andra faktorer spelar in.
Att jag sen skulle vilja se att man släpar ut Sarnecki från hemmet för senildementa och tvingar honom till en japansk knästående gråtande ursäkt inför svenska folket på bästa sändningtid för att han ljugit svenskarna rakt upp i ansiktet sedan 1970 talet är en annan sak.
Jorå att media har problem att hantera den här saken är inte en tvistig fråga oss emellan. Man är nära men inte riktigt nära. Se här, om IQ-utveckling och Flynn-effekten:
Citat:
Mänsklighetens IQ-nivå stiger, och de senaste rönen visar att den nu stiger snabbare i utvecklingsländerna än i västvärlden.
https://www.dn.se/goda-nyheter/iq-bo...cklingslander/
I artikeln redovisas IQ-utvecklingen för ett antal västländer, och för Kenya. Vad genomsnitts-IQ är får vi veta för Belgien, Nederländerna, Storbritannien, USA och Norge. För Kenya får vi veta att IQ stigit mer än för genomsnittet av I-länder. Till vilken nivå då? Det står ingenstans att finna i artikeln.
En snabb googling pekar på 80.
De blir lite löjeväckande, sådana här artiklar. Man tar upp ett kontroversiellt ämne, men när man nästan,
nästan, är framme vid kärnpunkten så vågar man inte fullfölja. Där stoppar man, så tydligt att det liksom uppstår ett stort hål i artikeln. Som alla naturligvis ser.
Jag förstår de övertygade journalister som helt låter bli att skriva om kontroversiella ämnen. Det går ju liksom inte utan att se dum ut.
Den för tråden relevanta observationen är förstås att media är ytterst obekväm med detta. Men annorstädes är det som sagt annorlunda med respekten även för obekväma fakta. Förhoppningsvis har det betydelse i förlängningen.