Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Du kan titta på Trading Economics och andra offentliga databaser som visar på olika ekonomiska och sociala indikatorer och jämföra hur det går i världen. Det som sker är att de fattigaste länderna (med undantag) blir rikare, får tillgång till bättre infrastrukturer, bättre utbildning, minskade barngrupper, en högre utbildad befolkning (det kan vara positivt och negativt), bättre jobb osv. Stora delar av världen genomgår just nu industrialismen som vi gjorde på 1800-talet. Det innebär massiva möjligheter men det innebär också att överskottsbefolkningen (deras jobb försvinner) inte har någonstans att ta vägen annat än att migrera till oss. Det som sker är att våra industrier och sådan tjänstesektor som inte behövs flyttar till dem. Vi har blivit en lånedriven finansekonomi med en servicesektor medan andra och tredje världen producerar åt oss. En del länder så som Sydkorea, Singapore och Japan är idag mer lika oss. Deras elit har i sin tur skickat produktionen till fattiga länder så som Vietnam, Bangladesh, Indien, Malaysia, Indonesien, Filippinerna osv. som nu får samma möjligheter som de fick. Kina skyddar mycket av sin produktion och bedriver det som kallas för ”neo-merkantilism”. De äger, producerar och säljer medan de undviker att importera sådant som de absolut inte kan producera själv.
Amerikanerna trodde de skulle sälja kylskåp, tv-apparater, finansiella tjänster och allt möjligt till Kina. Kina vill ha tekniken och kunskapen men de vill inte köpa prylar av amerikanerna. De vill bara sälja prylar. Det är det som Donald Trumps rätt minimala handelskrig handlar om. Neo-klassiska ekonomer (har sitt ursprung i England) i västvärlden hävdar alltid att handel och utbyte inte är ett nollsummespel. De är djupt influerade av bland annat sådana som Frédéric Bastiat och David Ricardo. Asien? De ser däremot handel som ett nollsummespel. Om du inte känner till detta såg USA fram 1970-talet handel och andra ekonomiska frågor just som ett nollsummespel. Nu är jag inte emot handel (du måste handla) som sådant men jag är inte för ”fri handel” (det är förövrigt en idealtyp och vi har aldrig haft fri handel).
De problem som vi möter är att om människor inte har jobb eller bra betalada jobb så kan de inte konsumera. Staten och näringslivet har försökt med kreditkort och lån men du kan inte låna förevighet. Medelamerikanen kan inte längre konsumera (brist på tillgång till bra jobb) på det sättet som de kunde för 30 år sedan. Det är därför köpcentrum och detaljhandel förlorar kunder. Ett annat sätt som staten (framförallt) har försökt göra är att massutbilda.
Det har inte fungerat heller eftersom de nya ”bra betalda jobben” som uppstår inte täcker upp för de förlorade jobben i industrin. Så kallade liberaler tror att andra och tredje världen, allt eftersom de blir rikare, kommer adoptera västerlandets politiska syn om liberal demokrati, feminism, hbtq osv. Det kommer de inte. De kommer inte adoptera skadliga ideologier. Till och med de liberala och neo-konservativa tankesmedjorna förstår nu detta. Mustafa Kemal Atatürk försökte stampa in ateistisk (etno)nationalism och liberalism i turken idag överger turkarna liberalismen och ateismen för Islam och andlighet. Nationalism, konservatism och religion hör ihop. Du behöver allt vilket de här turkiska nationalisterna inte kan erbjuda.
När de kommer till MENA, Afrika och Latinamerika har de demografin på sin sida. De blir hela tiden fler och vi blir färre. Det finns undantag så som Iran. Hur som helst. Det blir bättre och bättre ekonomiskt (i bred bemärkelse) enligt rätt många mått. Den anekdoten du tar upp är typiskt för afrikaner och tredje världen. Sådant försvinner med tiden vilket kan ses i Botswana. Det som kommer ske är som sagt att delar av Asien och Östeuropa kommer gå om västra EU, USA och Kanada. Sverige är antagligen det landet som är mest sjukt. Notera nu att om vi får en ny elit kan allt ändras nästan över natten men eftersom vi inte får det trots att alla väljare ser problemen utgår jag från att det är kört. Nya PEW rapporten om tilliten i USA 2019. Läs och gråt. För nu börjar USA nå tredje världen nivåer i tillit. Bowling Alone (Putnams bok) på steroider.
https://www.people-press.org/2019/07...st-in-america/
Bra argument!
Det tog ett par dagar för mig att komma igen, i en muntlig debatt skulle jag inte ha en chans!
Men nu gör jag ett försök, för det första håller jag med om att det inte ser ljust ut för väst, dit jag också räknar Sydamerika sedan tvingas jag nu också försvara synen på ekonomi som inte varandes ett nollsummespel som jag annars brukar hävda, åtminstone delvis.
Men trots allt tycker jag nog att nya uppfinningar och upptäckter kan förbättra levnadsstandarden generellt i världen. Framförallt så tror jag att katastrofer av olika slag kan försämra levnadsstandarden generellt i världen, den enes död är inte alltid den andres bröd, på så sätt tror jag inte världsekonomin är ett nollsummespel.
Ta Zimbabwe till exempel, där tog så att säga Afrika över västs roll när afrikanerna tog över de vitas (västättlingarnas) egendom, hur gick det? Som jag förstår det så blev det i längden en total försämring eller kanske rent av en katastrof för samtliga berörda, alla förlorade, utom kanske några korrupta pampar.
Mitt intryck är att detta gäller för samtliga forna europeiska kolonier i Afrika, sedan afrikanerna fick ansvaret så blev det skit eller i alla fall inte bättre.
Sedan vad det gäller industrins utlokalisering till tredje världen, så bygger det framförallt på två förutsättningar, för det första...att lönerna till de anställda ska ligga långt under lönerna i väst, alltså att de anställda ska fortsätta att leva i sin fattigdom. För det andra...att det finns konsumenter i västvärlden som har råd att handla varorna.
Dessutom har det inte gått så fantastiskt bra med utlokaliseringarna som det förutspåddes en gång, jag jobbar ju själv i industrin och får höra och se ett och annat ibland men det har ju också skrivits om saken.
Det är inte så lätt att lyckas etablera fabriker i länder med helt andra kulturer och värderingar har man upptäckt, exempelvis har vi betydligt bättre utbildning här och en svensk arbetare gör mycket som det i andra länder krävs mellanchefer och administratörer för att utföra så även om lönerna är låga så krävs det ofta mer personal, många har på senare tid tagit hem produktion, en robot här hemma kan göra de enkla arbetsuppgifterna istället.
Sedan det i mina ögon kanske det viktigaste, alla dina goda exempel kommer från en värld där väst dominerar och är en del av ekvationen.
Tar man bort väst ur den ekvationen så blir allt annorlunda, vi är den civilisationen som har det drivet att vara en motor och den kulturen att frivilligt göra rätt för sig med arbete och skapa välstånd för framtiden.
Väldigt unik i en värld där normen och det normala sättet att berika sig har varit att plundra och ta från andra, det är väst som har stått för nästan all innovation, väst som har utforskat världen, det är västerlänningar som hittar på nya saker att roa sig med, det är västerlänningar som anstränger sig för meningslösa saker som att dyka i hav och bestiga berg osv osv.
För bara tio år sedan trodde jag säkert slentrianmässigt att alla kulturer var lika bra, nu anser jag att vår kultur är totalt överlägsen när det gäller att skapa det välstånd som hela världen suktar efter men få utanför väst orkar anstränga sig för att skapa, enklare är det att söka sig hit för att leva på oss.