Emanuel Karlsten ger röst åt den förtvivlan som finns bland dem som stod i myset på Medborgarplatsen 2015 men som nu ser inbördeskriget ta form i Malmö. Det var precis detta vi andra varnade för och det är det som nu Karlsten försöker adressera.
Citat:
Jag är så trött på debattörer som nu försöker ta poänger på mord, sprängningar och våld. Som försöker förklara “vad var det jag sa” och hänvisa till texter de skrev under invandringsvågen 2015.
Ja, berätta för oss vad det var du sa 2015? För du sa det samtidigt som du såg hur världen stod i brand, en treåring sköljdes upp död på medelhavets stränder och den största flyktingvågen sedan världskriget drog in över Europa. Du ville vända bort blicken från det, se till att dörrar låstes, att oväsendet och tortyren hölls utanför.
Du ville dricka julmust i lugn och ro.
I lugn och ro.
Vad ger dig rätt att dricka julmust i lugn och ro?
Vi har inte rätt att dricka julmust i lugn och ro så länge det dör någon någonstans i världen.
Citat:
Vad gör ditt liv mer värdefullt än andras.
Att du råkade födas i Sverige?
För en majoritet av övriga svenskar fastnade all typ must i halsen. Sverige mobiliserade istället på ett världsunikt sätt och höll dörren vid gränsen öppen.
En majoritet? Emanuel Karlsten fick intrycket att han tillhörde en majoritet när han stod där och hörde statsministerns starka ord om ett Europa som inte bygger murar.
Citat:
Ingen - INGEN! - trodde att det skulle gå smärtfritt. Ingen trodde att allt skulle flyta på som vanligt. ALLA förstod att det skulle kräva enorma insatser, uppoffringar för samhället.
Men vi gjorde det ändå - för det var rätt sak att göra.
Ingen trodde det skulle bli smärtfritt och ingen på Medborgarplatsen brydde sig för de trodde att det var någon annans smärta. Inte bostadsrättsinnehavare på Södermalms smärta.
Citat:
Vi har problem, vi kommer att få mer problem. Det var ett beslut vi valde att ta, för att det var rätt sak att göra.
Det innebär inte att våra gränser ska vara öppna jämt. Det innebär inte att vi ska stå ut med vilken skit som helst. Det innebär inte att vi inte ska ställa krav eller vara hårda.
Nu förstår jag inte. Var härleder Karlsten Sveriges rätt att ha reglerad invandring när han tidigare sagt att vi inte ens har rätt att dricka julmust förrän vi har ställt allt till rätta i världen? Det blir underkänt på filosofitentan.
Citat:
Det finns ingen debatt att vinna. Det finns inget att hämta på andra sidan “vad var det jag sa”.
Det enda som finns nu är ett samhälle som försöker hantera det beslut vi tog. Ett gemensamt ansvar att skapa det bästa möjliga utifrån förutsättningarna.
Det är det här som är syftet. Vi måste sluta debattera det förflutna eftersom vi tog beslutet gemensamt. Ingen är mer ansvarig än någon annan.
Jag är ledsen Emanuel, men så lätt kommer ni inte undan. Jag vet inte hur lång tid det tar men en dag kommer det att bli konsekvenser för er som stod där på Medborgarplatsen och gapade.
https://www.facebook.com/emanuelpage...KTHHEFEZkYTGdg