2019-09-03, 09:48
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ja, det är ju uppenbart en viss publik som Samnytt vänder sig till. Jag föredrar Takis Magazine, The American Conservative och Jacobin Magazine över Samnytt.
Det finns nog inte en svensk som inte åtminstone hört talas om Samhällsnytt och Fria Tider. Takis och Jacobin är det nog bara du själv som hört talas om än mindre läst.

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag vet inte riktigt vad det är men något är riktigt felsnurrat i SAP.
Du har mao inte fattat att partiledaren uppenbart lider av en medfödd alkoholskada. Det är en sådan sak som är helt uppenbar för den som har ögon att se med.

För lögnpressens del är det förstås av vikt att en sak som denna inte kommer till allmänhetens kännedom. Annars hade givetvis frågor börjat ställas om hans uppenbart retarderade och ringa mentala förmåga för länge sedan. Att utse en idiot till ledare för ett land kan förstås vara gynnsamt för sådana intressen som vill köra landet i botten.
Citera
2019-09-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Ja, varför är det så?
Retoriskt eller verkligt, någon?
Verkligen ingen här som som känner sig manad hugga in på detta?

Det verkar inte så. Svaret är förstås att det fantasilösa, sterila snarare är ett selekterat beteende bland tyckare-med-plattform än att det är omöjligt att hitta fritänkare för den som ville klickmaximera. Jeff Bezos köpte inte Washington Post för att tjäna pengar utan för att utöva makt.

Inom SD tror jag inte heller på slumpen, utan på en medveten agendastyrning från tongivande aktörer bort från ett starkare budskap i samklang med partiets ursprungliga affärsidé mot ett approprierat och ofta rent inverterat slutresultat.

Men det är inte hela sanningen och det sista ordet. Där finns nog en genuin oförmåga att äga orden att forma ens egna tankar fritt, även hos aktörer med goda intentioner. Och en öppenhet från andra att följa, bara den allmänna meningen först visar vägen.

Det är här grupptryck kommer in. Att "vi, folket" kommer överens sinsemellan och sedan låter meddela vad vi bestämt att tyckarna ska tycka. Att vi med lock och pock fostrar dem i den interaktion som aldrig varit mer möjlig än idag. Med naket hån och löje där det är påkallat och lirkande uppmuntran där det är bäst.

Men berömmet ska aldrig vara totalt eller villkorslöst. Kritiken ska alltid finnas där att skriva mer och tycka bättre. Var aldrig Grön.

Inte heller är ovänner och härskare off-limits eller immuna mot subversionen och överkodningen. Även de har formbara, vilsna, programmerbara generationer som kommer ersätta de döende. Det är viktigt att inte glömma det.
Citera
2019-09-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Du har mao inte fattat att partiledaren uppenbart lider av en medfödd alkoholskada. Det är en sådan sak som är helt uppenbar för den som har ögon att se med.

För lögnpressens del är det förstås av vikt att en sak som denna inte kommer till allmänhetens kännedom. Annars hade givetvis frågor börjat ställas om hans uppenbart retarderade och ringa mentala förmåga för länge sedan. Att utse en idiot till ledare för ett land kan förstås vara gynnsamt för sådana intressen som vill köra landet i botten.

Gamle Groggansiktet hade flera fördelar som gjorde att han valdes. Han knöt fackföreningsrörelsen närmare partiet vilket var livsviktigt. Han var så okunnig och saknade erfarenhet av politik att han varit tvungen att delegera uppgiften att regera till de bakom honom. Vidare så saknar han egna barn och hans fru är djupt engagerad i Tro och Solidaritet.

Alla gamla pampar inom facket har traditionellt varit mer eller mindre alkoholiserade.
Citera
2019-09-03, 12:37
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Gamle Groggansiktet hade flera fördelar som gjorde att han valdes. Han knöt fackföreningsrörelsen närmare partiet vilket var livsviktigt. Han var så okunnig och saknade erfarenhet av politik att han varit tvungen att delegera uppgiften att regera till de bakom honom. Vidare så saknar han egna barn och hans fru är djupt engagerad i Tro och Solidaritet.

Alla gamla pampar inom facket har traditionellt varit mer eller mindre alkoholiserade.
Missförstod du vad jag skrev? Med medfödd alkoholskada avses skada som uppstår i fosterstadiet när den biologiska modern super sig genom graviditeten. Att så skett i fallet Löfvén är helt uppenbart och jag menar då att Stefan är vår egen manchuriska kandidat.

Med den underdåniga, servila och regimlojala presskår vi har i Sverige så säger det förstås sig självt varför ingen har nystat i detta.
Citera
2019-09-03, 12:48
Medlem
longbow4ys avatar
Pendeln svänger fort nu. Det som för en tid sedan var en sanning är nu glömt. Och nya sanningar som de flesta redan vetat om tränger nu fram i medierna. Också SVT. På vems uppdrag?

Antalet personer med låg eller ingen grundskoleutbildning har nästan fördubblats i Sverige de senaste två åren, enligt Arbetsförmedlingens statistik. De flesta lågutbildade bor i Stockholms län, närmare 3 000 personer.
...
Länsstyrelsen i Stockholm vill se tydligare kartläggning om analfabeter och asylsökandes utbildningsnivå. Nu efterfrågas att information om nyanländas utbildningsnivå sammanställs från dag ett när personerna söker asyl i Sverige.
...
Regeringen bereder just nu en omfattande utredning om flyktingmottagandet.
...
En anledning till ökningen av lågutbildade är flyktingvågen 2015, en annan att det skett en förbättrad uppföljning och statistik från Arbetsförmedlingen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...procent:nyh:lp

Det var alltså inget kompetensregn med alla flyktingar. När man började ta fram fakta visade det sig att man fick analfabeter. Det var "Fake news" med kompetensregn. På vems uppdrag?
Tusentals välutbildade flyr till Sverige
Publicerad 3 juni 2015
...
Tilltagande kompetensregn
https://www.svt.se/nyheter/tusentals...r-till-sverige

Ändå märkligt att de hittade hit. Att ta sig genom Europa på egen hand utan att kunna läsa är ganska fantastiskt. Eller är det också "Fake news"?

Fick de hjälp att ta sig till just Sverige? Är det också en "sanning" som kommer att komma fram till slut?

Jag tror att S kommer lägga om politiken rejält i denna fråga för att försöka vinna valet 2022.
Till skillnad från Alliansen VILL de ha makten. Med alla till buds stående medel. Alla.
Och då är den aktuella politiken bara medlet. Målet är makt. Att använda SVT som propagandamaskin för att ändra folks syn på detta ingår i spelet.

Snart lär vi höra i SVT att det är S som räddar landet från högerns misslyckade invandringspolitik.
Citera
2019-09-03, 13:25
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Pendeln svänger fort nu. Det som för en tid sedan var en sanning är nu glömt. Och nya sanningar som de flesta redan vetat om tränger nu fram i medierna. Också SVT. På vems uppdrag?
...
Regeringen bereder just nu en omfattande utredning om flyktingmottagandet.
...
En anledning till ökningen av lågutbildade är flyktingvågen 2015, en annan att det skett en förbättrad uppföljning och statistik från Arbetsförmedlingen [/indent]
Det var alltså inget kompetensregn med alla flyktingar. När man började ta fram fakta visade det sig att man fick analfabeter. Det var "Fake news" med kompetensregn. På vems uppdrag?

Jag tror att S kommer lägga om politiken rejält i denna fråga för att försöka vinna valet 2022.
Till skillnad från Alliansen VILL de ha makten. Med alla till buds stående medel. Alla.
Och då är den aktuella politiken bara medlet. Målet är makt. Att använda SVT som propagandamaskin för att ändra folks syn på detta ingår i spelet.

Snart lär vi höra i SVT att det är S som räddar landet från högerns misslyckade invandringspolitik.

Jag känner det också. Eliterna och deras media-stormtrupper är på defensiven. Verkligheten går inte längre att bortse ifrån. Det går inte längre att uppbåda några drev i media mot de motsträviga - de som ännu inte sett det mångkulturella ljuset. Kanske var DN-aktivistens Kristina Lindkvists pudling efter det fula angreppet på Ivar Arpi en vändpunkt. Hon kunde inte längre räkna med några ryggdunkar och beundran från de sina trots att hon uttryckt sig så emotionellt. Den svenska deep state har börjat agera. Kanske är det Sverigebilden, kanske är det ekonomin, kanske är det en sorts tillnyktring från en sorts religiös entusiasm för flyktinginvandring och öppna gränser i media och politik som inte fallit väl ut. Det har varit för extremt. Förutom vad Damberg sa nyss om "värdegrunden" så tycker jag mig allt sällan se ord som "mångkultur", "öppna gränser" och "värdegrund" användas i debatten. Jag upplever ju en sorts tystnad i debatten just nu. Kanske en tystnad som kännetecknar en formativ, eftertänksam period som föregår en förändring. Motorn i det som händer är förstås medvetenheten om att svenska folket inte längre låter sig föras bakom ljuset, varken av mörkläggningar eller halv- eller hellögner. Vad den svenska deep state är för något kan kanske vara värt en diskussion. Och skuldfrågan bör hållas levande.
Citera
2019-09-03, 14:17
Medlem
fasligts avatar
Det är igång. Flyttlassen går från PK-bunkrarna i stadig, om än långsam, takt. Den katastrofala massinvandringens konsekvensande är ute ur flaskan och kommer inte gå att fösa in igen. Även de allra hårdast intecknade vurmarna inser det. De clownnästa inom den sk underhållningsbranschen lyser sedan en tid med sin iögonenfallande frånvaro i debatten och bland dem som ännu har sin plattform i behåll trampas det nervöst. DN:s motsvarighet till AB:s Virtanen kan få agera illustration. DN:s egen Landsortsfredrik har förmodligen likt sin namne präglats av bördan av ett ofördelaktigt yttre - AB:s Fredrik en stor närsynt tjock luns medan DN:s Fredrik är ett litet närsynt, magert stycke med köttig näsa och tjocka lystna läppar - i kombination med ett bonnigt ursprung vilket tarvat kompensation genom att ta sig fram till en av de tarvligare positionerna på parnassen. Båda har försämrat utgångsläget genom bruk av omdömesgrumlande substanser. AB-Fredrik är redan ohjälpligt avpoletterad och DN-Fredrik förstår nog att dagarna är räknade för den sorts position han klamrat sig fast vid. En patetisk figur i rask takt på väg mot femtioårsstrecket som ägnar sig åt meningslöst tyckande om tonårskultur vid sidan av invandringsvurmande och pyssel med sin samling av hoodies med b-kändisars tryck på och tishor med barnsligt provokativa budskap. Även denna ledsamma ursäkt till man har alltså börjat fatta vartåt vinden blåser men en sådan som Fredrik Strage har ingen hamn att gå in i. Vem skulle vara dum nog att satsa på en vrakspillra som inte hann lämna barndomen innan han gick in i PK-demens? Men han försöker, stackaren, det gör han. Han signalerar i falsett att han fattat att islamister inte anses coola längre, att han har tillhörighet bland folk som räknas genom att vara bosatt i gentrifieringen och - viktigt - han är fortfarande vänster och numera tillgänglig för klimatalarmismens front.
”Allah akbar!” vrålar någon nere på gatan. Han vrålar en massa annat också men jag uppfattar bara två ord av arabiskan. Klockan är fyra på morgonen och jag försöker sova. Öronproppar och kudde över huvudet hjälper inte. Egentligen har jag som policy att aldrig klaga över oljud i mitt kvarter.
[...]
Men jag kan verkligen inte sova. Och gaphalsen, som jag inte kan se från mitt fönster, fortsätter att skrika om Allah. Till slut går jag ner på gatan för att be honom vara tyst. ”Ursäkta, kan du dämpa ditt jihad? Detta är ett gentrifierat område”, vill jag säga även om det låter en aning rasistiskt. Eftersom jag riskerar att framstå som Sverigedemokrat gör jag ett snabbt klädbyte och tar på mig den finaste present jag fått under sommaren: en gulgrön Hizbollah-t-shirt.

Jag sympatiserar inte med Guds parti, som Hizbollah betyder, särskilt inte med den militära delen som EU betraktar som terrororganisation. Jag gillar bara deras merch.
Personen som sänt den snart femtioårige Strade presenten får vi veta är en statstjänsteman som tycker det blivit väl riskabelt att i egenskap av just statstjänsteman bära islamistpropaganda på den egna kroppen. Stollen Strage, antog visst statstjänstemannen helt riktigt, kunde däremot fortfarande skylta med det kontroversiella budskapet offentligt. Men nu känner alltså den infantile Strage att det börjat bränna under fötterna.
Ribban har sänkts även för andra. För tre år sedan slog hovrätten fast att det var hets mot folkgrupp att bära en t-shirt prydd av Adolf Hitler intill texten ”European Tour 1939-45” och på baksidan alla turnédatum med gigen i London och Moskva överstrukna med ordet ”cancelled”.
[...]
Högerstollarna som nyligen rasade mot Greta Thunbergs ”Anti fascist all stars”-tröja, en pastisch på skomärket Converses logotyp, var ännu mer lättkränkta. Hon anklagades för samröre med AFA trots att hennes tröja inte tillverkats av eller representerade den våldsbejakande organisationen (antifascisterna hade däremot gjort en egen variant av modellen som hon bar).

Med tanke på att Greta ändå tvingades be om ursäkt hade hon lika gärna kunnat dra på sig AFA:s officiella tröja med röda och svarta flaggor (som är mycket snyggare)
Här kan man undra vilka utöver "högerstollarna" Strage anser vara lättkränkta. Avses tjänstemännen i den aktuella hovrätten, eller de som anmälde t-shirtbudskapet till att börja med? Hursomhelst, vänsterfascism är inte så farligt ändå, det har ju till och med Adam Cwejman skrivit på ledarplats i hans liberala morgontidning. Schysst. Ur knark- och PK-dimman får Strage så fatt i en viktig insikt, t-shirtintifadans budskap kan lätt missförstås i den mångkulturella terrängen.
När jag kommer ner på gatan har skrikaren försvunnit. Och min kärlek till tvivelaktiga tröjor får sig en törn när jag, efter lite googlande, inser att Hizbollah-merch nog inte hade imponerat på en genomsnittlig svensk islamist. Hizbollah är shiamuslimer som slogs på regeringens sida i Syrien. Tacksam över att inte ha blivit halshuggen går jag och lägger mig igen.
https://www.dn.se/kultur-noje/fredri...iantType=large

Bara att önska Fredrik lycka till med rehab och ett väntande vuxenliv.

Annars dominerar den nyvunna insikten om massinvandringens katastrofala inverkan på det som en gång var ett Sverige svenskarna kände sig hemma i. Vuxen-DN trevar lite försiktigt över den nya kartan.
Socialdemokratin står i spagat. Moderaterna är kluvna.

Känslorna är starka och opinionen svart-vit.

Invandring är svensk politiks svåraste fråga. Och samtidigt den som väljarna tycker är viktigast när de ska välja parti.
[...]
Efter flyktingkrisen hösten 2015 är den svenska migrationspolitiken ett provisorium. En tillfällig lag har förlängts i väntan på att EU ska läsa de svenska partiernas problem genom att kvotera de asylsökande mellan medlemsländerna.

Det kommer troligen inte kommer att hända. Därför blir de svenska partierna tvungna att ta tjuren vid hornen.

För M och S är det särskilt svårt.

Statsminister Stefan Löfven (S) lovade våren före valet en stramare migrationspolitik. Det ledde till stark intern kritik. Inför valet talade S tyst om invandring, och partikongressen i våras berörde inte frågan alls.
[...]
Samarbetet [med jökarna] har alltså surrat S vid en mer liberal migrationspolitik.
[...]
M har dessutom ändrat sin syn på integration, och säger att den viktigaste åtgärden för att nyanlända ska komma in i samhället är att Sverige håller flyktingmottagandet nere. Det är ett synsätt som bara Sverigedemokraterna hade förut.

SD har vunnit väljare på att ha den stramaste invandringspolitiken. Men också SD har ändrat linje. Målet är numera att ingen asylsökande alls tas emot. Partiets rötter, som ju ofta har vänts emot SD, framhålls numera som en förtjänst.
[...]
Väljaropinionen har blivit mer negativ till flyktingmottagande och enligt SOM-undersökningen från Göteborgs universitet är invandringspolitiken den enskilda fråga som påverkar väljarnas val av parti mest. I den bemärkelsen är det politikens viktigaste fråga.

Eftersom frågan är så viktig för väljarna kan det kosta röster att kompromissa. Det talar för att både M och SD kommer att ställa sig vid sidan av en uppgörelse. De vill båda ha en tydlig linje som står i skarp opposition till Januarisamarbetet.
För att inte chocka den välmarinerade läsaren alltför svårt kommer en välbekant slutkläm.
Det är mycket som står på spel för partierna. Och för dem som flyr undan förföljelse eller krig.
https://www.dn.se/nyheter/politik/ew...varaste-fraga/

En annan ljusgranat som lyser upp scenen är det faktum att jökarna C och L gör gemensam sak med M och påtalar att SD bör bjudas in till samtalen om gängkriminaliteten. Nu anses SD vara rumsrena pga demokratiskt valda. Detta får den gamle partigängaren Widar Andersson att kommentera hållningen hos S.
Enligt inrikesminister Mikael Damberg (S) är SD: s "förklaringsmodell för grund" för att de ska kunna medverka i överläggningarna om gäng och skjutningar. Detta uttalande kan jag omöjligt tolka som något annat än ett uttryck för en oro att SD skulle förvandla överläggningarna till en invandringspolitisk slagplats. Och eftersom S - för att uttrycka det med små bokstäver - inte betraktar invandring som en plusfråga för dem själva så vill de försöka hålla frågan borta. Vilket ju i den riktiga världen är rejält dödfött. Folk ser vad de ser.

Låt mig i all enkelhet föreslå en annan medicin: Slappna av och inse att allt inte handlar om invandring. Det är förvisso sant och en viktig insikt att en stor del av förklaringen till de uppblossande dödsskjutningarna och gängen är ett överdimensionerat mottagande av invandrare under många år. Men när överläggningarna om de dödliga gängen drar igång så handlar mycket lite om invandring. Problemet är svenskt. Mördarna och offren bor i Sverige. När Expressens politiska redaktör Anna Dahlberg gjorde en lysande lista för en ny politik mot kriminaliteten så var "strama åt migrationen" bara en av tio punkter.

Så är det. Och märk väl: Även invandring är ett svenskt politikområde för svenska politiker att hantera. Om nu någon trodde något annat.

Så kära socialdemokrati. Släpp rädslan för invandring. Den är en sakfråga bland andra. Släpp rädslan för SD: Krampen kan leda till förskräckelse.
https://www.folkbladet.se/opinion/sl...om6274835.aspx
Senast redigerad av fasligt 2019-09-03 kl. 14:20.
Citera
2019-09-03, 14:18
Medlem
fasligts avatar
forts.
Barometern som varit förhållandevis vaken ett tag har kikarsiktet riktat mot det kommande.
På många orter inte minst i Kalmar län är det snarare en etablerad vardag än något nytt som skildras. Den inrikes födda befolkningen minskar, den utrikes födda ökar, affärerna slår igen. Arbetslösheten är låg bland inrikes födda men skyhög bland utrikes födda, och inget ser ut att ändra på den saken. Det finns lediga jobb, men få som har kompetens nog att kunna söka dem.

Intressant är dock vinkeln: staten har svikit.
[...]
Denna analys haltar. Kommunerna är knappast utan ansvar i den historiska utmaning som integrationen av nyanlända har kommit att bli.

Länge lät man den professionella optimismen styra. Som ersättningssystemen var konstruerade kunde kommuner rentav gå med vinst på ett stort mottagande av asylsökande och nyanlända, varför få ifrågasatte rimligheten eller långsiktigheten.
[...]
Mottagandet sammanföll också på ett olyckligt sätt med de mål om befolkningstillväxt som många kommuner och regioner stirrade sig blinda på. Fixeringen vid tillväxttakt och vissa siffror överskuggade det rätt uppenbara förhållandet att det spelar roll hur befolkningen växer.

Detta gäller för övrigt inte bara när människor kommer i vuxen ålder, utan också nyfödda. I Kalmar län har antalet barn i åldern 0-4 år som är inrikes födda och har två utrikes födda föräldrar ökat med nästan 400 procent sedan 2002. I Nybro kommun, till exempel, gick det år 2002 ett barn med utländsk bakgrund på 13 med inhemsk bakgrund. Idag är det ett per 2,5.

Det innebär fler kulturkrockar, mer språksvårigheter och större behov av hjälp i skolan.
[...]
När kommunerna, till och med S-styrda, sent omsider erkänner att befolkningstillväxten genom invandring har en ekonomisk baksida är den stora idén att staten ska träda in och finansiera verksamheten. Men staten är givetvis även den skattefinansierad, om än med andra skattebaser.

Att dessutom begära statligt understöd innan alla egna möjligheter att få nyanlända i arbete är uttömda är orimligt. Det finns en tendens, bland annat i Kalmar kommun, att integration görs till en fråga om allt annat än arbete: om ”mötesplatser”, om fritidsanläggningar och om festivaler och allmänt trevliga aktiviteter. Uppförsbacken till integrationen är lång nog utan att man ger sig in på allehanda stickspår.

Man kan definitivt mena att staten har svikit kommunerna. Framför allt bär staten ansvaret för en migrationspolitik som till sin struktur var oförmögen att reglera volymer, trots att antalet är helt avgörande för integrationens förutsättningar.
http://www.barometern.se/ledare/det-...aten-som-svek/

Ja, nog handlar det om demografi alltid. Demografi och volym. Och kulturell kompetens, kan tilläggas. Daniel Braws demografiinlaga följs idag upp av en Tamás Lakatos som tillbakavisar relevansen hos historiskt framgångsrik invandring, liksom myten om en åldrande befolknings domedagsinverkan för att i förbifarten sticka hål på den största lögnen av dem alla, den om flyktingskapet.
I denna situation är det helt obefogat att hänvisa till positiva historiska erfarenheter. Det var före det okontrollerade insläppet av folk med helt avvikande kultur och samhällsbild och med en stor andel som även saknar grundläggande utbildning. Det var innan integrationen hade blivit mottagarens angelägenhet och innan tusentals illegala migranter spårlöst gick under jorden.

Det var innan katastrofkommunernas Filipstadssyndrom, innan bilbränningar, innan bränder i Berga centrum, innan hedersmorden, innan barnäktenskaps- och mångifteproblemen, innan dödsskjutningar på öppen gata och innan sprängningsdåden hade blivit vardagsnyhet. Listan kan fortsättas länge.

Det är besvärande att hävda invandringens positiva följder, när de som vi erbjudit ett nytt och tryggt hem börjar bygga enorma religiösa komplex finansierade av diktaturer, vilka också skickar hit andliga ledare som hetsar mot oss, de godvilliga mottagarna.

Det är ett verkligt dilemma att Sveriges befolkning blir äldre. Men de som anser att en 80 procentig invandringsöverskott är att föredra mot ökande födelseöverskott för att vända landets fallande befolkningskurva, har förmodligen inte insett konsekvenserna. En stimulerande familjepolitik för landets befintliga invånare, hade nog varit en både mer lovande och ekonomiskt fördelaktigare strategi. Det skymtar också en viss latent rasism bakom tanken, att folk som vi tar emot förväntas att sköta våra barn, våra sjuka och gamla, dessutom ofta utan relevant utbildning eller krav på gedigen språkkunskap.

Visst uppstår än i dag enskilda framgångssagor. Nutida invandring kan dock svårligen ge samma *positiva effekter som i gamla tider. Många av invandrarna är varken flyktingar eller har någon annan laglig grund till att *befinna sig i *landet. Ett stor antal av de som får stanna har ändå inte några *lovande framtidsutsikter och fastnar i *bidragsträsket.
http://www.barometern.se/debatt/inte...ring-som-forr/

I Kristianstadsbladet bemöter Nils-Eric Sandberg jökregeringens totalitära keynesianska luftslottsekonomiska politik.
Jag har inte sett någon svensk ekonom eller politiker uppmärksamma vad Keynes skrev i den tyska översättningen av hans bok, 1937: ”Jag inser att mina förslag enklast kan införas av en auktoritär regim.” Den som drev en mest keynesiansk politik var inte den svenska finansministern Wigforss utan en tysk rikskansler som hette Adolf i förnamn. Han fick upp de offentliga utgifterna – ett mått på keynesianism -1937 till 44 procent av BNP. Sverige låg på 11,9 procent.

Vi lever nu i en helt internationaliserad ekonomi som ständigt förändras av ny teknik och nya handelsflöden. Sverige har 1,2 promille av världens befolkning, 6 promille av världens produktion, 1,2 procent av världshandeln. Hur ska en regering i detta land helt parera alla förändringar i världsekonomin? Tigern morrar.

Finansministern, och hennes vänner i alla partier, borde överge konjunkturstyrningen och istället ta itu med de strukturella problemen: en enormt dyr invandring, en totalt misslyckad integration, en dysfunktionell bostadspolitik. Vi måste göra ekonomin flexibel, till att börja med låta lönebildningen styras av marknaden, inte av femton byråkrater i LO.
http://www.kristianstadsbladet.se/le...ern-i-svansen/

Norrköpings Tidningar uppmärksammar den remarkabla likheten mellan dagens massinvandring av främmande män till Sverige och den massinvandring av kulturolikar till USA som blev grogrund och förutsättning för tillkomsten av maffian för hundra år sedan.
Att Sverige har ökade problem med gängkriminalitet är inte överraskande. Det finns en enkel och ganska självklar förklaring. Det är en följd av att Sverige under ett antal år har haft en stor invandring av unga män. Unga män som saknar vägledning av auktoriter kan lätt hamna snett.

Hur kan jag veta detta? För att det har hänt förr.
[...]
Det skedde under 1910- och 1920-talen då USA tog emot en mycket stor mängd invandrare från Europa. Tre stora etniska grupper bosatte sig i New York: irländare, judar och italienare.

Det amerikanska samhället var mycket dåligt förberett för den stora invandringen. Polisen var uppenbart underdimensionerad och vid denna tid led ännu USA av en hel del korruption. Det fanns ingen fungerande stat i de områden invandrarna bosatte sig.

Mycket snabbt etablerade sig därför kriminella gäng som tog hand om såväl brottslighet som rättskipning samtidigt. Gängen profiterade på sina egna landsmän. Små näringsidkare var tvungna att betala beskyddaravgift eftersom det var den enda ordningsmakten som fanns.

Det äldre etablerade amerikanska samhället levde för sig och invandrarna för sig.
[...]
De som skapade maffian var unga män som var mer intresserade av att tjäna snabba pengar än att utbilda sig och skaffa ett hederligt arbete. De flesta av dem gick aldrig ut skolan.

De kriminella gängen i Sverige växer på samma sätt fram i utanförskapsområden. I New York hette dessa Little Italy och Bensonhurst. I Sverige Bergsjön och Rosengård. På samma sätt som i New York är de kriminella unga män som antingen invandrat själva eller är barn till föräldrar som nyligen invandrat, och alla är de mer intresserade av snabba pengar än jobb och utbildning. Den svenska polisen är underdimensionerad på samma sätt som New York-polisen var.
https://www.nt.se/asikter/ledare/hun...om6266431.aspx

Så ser det ut i dagens MSM.
Citera
2019-09-03, 14:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Inspirerad av ditt inlägg gjorde jag en litet mikrogräv och hittade denna purfärska inlaga av S i Vestmanlands Läns Tidning:
Debatt S: Allt fler ser att framtiden är vänster
Vi tycker att det är bra att fler ser behovet av att åter bygga ett samhälle som är starkt för vanligt folk. Ett samhälle med en robust välfärdsstat där de rikaste i högre grad bidrar till att hålla samman landet.

Under sina åtta år i regeringsställning sänkte de borgerliga partierna [...]

För att klyftorna ska minska krävs en mer vänsterorienterad ekonomisk politik och ett jämnare fördelat välstånd. Det är den S-ledda regeringen som prioriterar ökade resurser till kommuner och regioner, till vår välfärd, framför skattesänkningar för de rika. [...]

Det socialdemokratiska projektet, att åter bygga ett samhälle som är starkt för vanligt folk, möter än så länge en högermajoritet i riksdagen. Men vi är övertygade om att fler likt [xxx] kommer se att Sveriges problem bäst angrips från vänster.

Pia Nilsson (S)
Olle Thorell (S)
Åsa Eriksson (S), riksdagsledamöter från Västmanland

https://www.vlt.se/artikel/debatt-s-...den-ar-vanster

Det är väl en hyfsad S-textmall att utgå från, kan man tycka.
Senast redigerad av Totius 2019-09-03 kl. 14:33. Anledning: Korrigerad länk
Citera
2019-09-03, 14:28
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag känner det också. Eliterna och deras media-stormtrupper är på defensiven. Verkligheten går inte längre att bortse ifrån.
...
Den svenska deep state har börjat agera. Kanske är det Sverigebilden, kanske är det ekonomin, kanske är det en sorts tillnyktring från en sorts religiös entusiasm för flyktinginvandring och öppna gränser i media och politik som inte fallit väl ut. Det har varit för extremt. Förutom vad Damberg sa nyss om "värdegrunden" så tycker jag mig allt sällan se ord som "mångkultur", "öppna gränser" och "värdegrund" användas i debatten.
...
Motorn i det som händer är förstås medvetenheten om att svenska folket inte längre låter sig föras bakom ljuset, varken av mörkläggningar eller halv- eller hellögner. Vad den svenska deep state är för något kan kanske vara värt en diskussion. Och skuldfrågan bör hållas levande.

Det kan vara tänkvärt att ta upp vad vår finansminister Anders Borg faktiskt tydligt och klart sa borta i Washington USA April 2012 under ett föredrag med rubriken "Lärdomar från Sverige om den finansiella krisen"
Mot slutet av sitt anförande kom Borg in på den borgerliga regeringens invandringspolitik. Han berättade att Sverige – i absoluta tal – tar emot fler invandrare än något annat land i Europa. Finansministern sade att USA startar krig, medan Sverige tar emot flyktingströmmarna från krigen – något han menade var positivt för det svenska samhället.

– Sverige är nu i absoluta tal det land som har flest invandrare i Europa. Vi tar, i absoluta tal, emot lika många människor som Frankrike, England och Tyskland. Sveriges befolkning är ungefär tio miljoner, medan Frankrike, Storbritannien och de andra är omkring 50, 60, 70 miljoner. USA förser oss med de här inflödena. Ni krigar och vi får flyktingarna, sade Borg.

Han förklarade att han betraktar den stora invandringen från länder som Irak, Somalia och Afghanistan som en "tillgång för det svenska samhället" och att regeringen har fattat beslut om att "öppna gränserna".
– Den största etniska minoriteten i Sverige är för närvarande irakierna. Vi har en mycket stor iransk grupp, en stor grupp somalier och en ganska stor grupp från Afghanistan. Vi anser att det här är en tillgång för det svenska samhället och vi har, i ett regeringsbeslut 2008, öppnat upp gränserna, vilket har lett till att även en massa kineser, indier och ryssar kommer för att arbeta åt oss.

Finansministerns uttalande om att regeringen har öppnat upp gränserna syftar sannolikt på den liberalisering av Sveriges regler för utomeuropeisk arbetskraftsinvandring som genomfördes i december 2008. Reformen har lett till ett omfattande missbruk av de nya reglerna, där invandrarföretagare skapar skenanställningar och säljer arbetstillstånd till människor som vill ta sig till Sverige.
https://www.friatider.se/anders-borg...r-flyktingarna

Där finns svaret menar jag på den förda politiken. Borg utövade signalpolitik i USA för att blidka USA:s intressen.
Varför annars ta upp detta i Washington?

Vårt handelsöverskott, sättet vi undvek det värsta i finanskrisen 2008, vårt klena bidrag till "kriget mot terrorn", amerikanska säkerhetsgarantier för Sverige utan "betalning" och envisa påståenden om antisemitism, ja till och med nazism i landet krävde en motprestation till Obama och den företrädesvis demokratiska statsapparaten i USA.
Våra valda politiker valde konceptet importera mångkultur enligt amerikansk förebild för att imponera på Obama. I det ingick att hålla SD borta. Nazisterna. Högerpopulisterna.
Det handlar alltså inte alls om SD eller migranter utan om makt och maktordning.
Mål och medel i ett globalt maktspel med rötterna i amerikansk inrikespolitik.

Inte förrän Trump installerades ändrade Moderaterna åsikt om migrationen och SD.

S vågar inte ändra sig om SD ifall demokraterna vinner valet nästa år. Däremot kan de efter Hillarys kappvändning nov 18 om migration våga sig på att minska migrationen.Eller ja, de har fått order om att så göra:
Europe must get a handle on immigration to combat a growing threat from rightwing populists, Hillary Clinton has said, calling on the continent’s leaders to send out a stronger signal showing they are “not going to be able to continue to provide refuge and support”.
https://www.theguardian.com/world/20...s-trump-brexit

Förstå att SD kommer aldrig in i värmen i svensk politik förrän de partier som samarbetar med Demokraterna i USA om inte de i USA ändrar sig i högerpopulistfrågan. En fråga som grundar sig i en judisk rädsla för nationalism i Europa. Den omsvängningen i USA ser inte ut att ha förutsättningar att genomföras. Därför kommer omsvängningen att tvingas fram.

SD har nog insett det och för sin egna signalpolitik:
SD-toppen Mattias Karlsson vill samarbeta med Donald Trumps administration.

I fredags mötte han därför företrädare för det amerikanska utrikesdepartementet i Washington DC, kan Expressen nu berätta.

– Det var ett produktivt möte som i någon mån var historiskt, säger Mattias Karlsson.
https://www.expressen.se/nyheter/sd-...umps-regering/

Slump? Nej den tror jag inte på. SD har insett varifrån svensk politik får sina styrsignaler ifrån.
Det är inte EU och Bryssel utan USA.

Det kommer landa i att om Trump vinner också nästa års presidentval måste S och deras stödpartier välja mellan att anpassa sig till Trump eller komma i opposition till USA regering. Det senare är inte aktuellt över en längre tid.

Inte förrän valet nästa år är klart kommer S eventuellt att byta politik mot SD.
Eller om det sker något radikalt med Barrs utredning som träffar demokraterna i USA.

Innan dess kommer de börja föra SDs migrationspolitik enligt anmodan från Hillary Clinton.
Citera
2019-09-03, 14:42
Medlem
Citat:

Självklart vill S vara frälsarpartiet, vännen som aldrig sviker. Det skulle ju inte minst ge röster och möjliggöra fortsatt maktinnehav, något partiet så uppenbart ser som överordnat alla politiska frågor. Den klassiska socialdemokratiska politiken står inte heller på något sätt i motsats till en repressiv migrationspolitik, tvärtom. Det praktiska problem de har nu, är att de har målat in sig i ett hörn med sitt högljudda ylande om stöveltramp, bruna tider och humanism i sin mest retarderade form. Reträttvägen är svår, även om partiets rötter står väl i samklang med repatriering. Problemet är inte bara retoriskt - man måste förklara varför det som var fel nu är rätt - utan också att partiet är så genomsatt av den nya vänsterns genuskompetenta septumpiercade feminister som är fullständigt oförenliga med varje form av rimlig politik på något område. Jan-Emanuels artikel för ett par veckor sedan lät oss dock få en glimt av lösningen, när han hänvisade till att S tvingats att driva centerns och miljöpartiets migrationspolitik. Givetvis en lögn, men på samma sätt sammanfaller ju också alliansens migrationspolitik under de år som den hade makten med den hittills rådande, så det går lätt att skylla på andra. Med hjälp av de trogna lakejerna i de statskontrollerade medierna, kan det nog gå att lura en del av befolkningen att det faktiskt är S som står för lösningen och de andra partierna för problemet.

Ett annat problem för S med en förändrad migrationspolitik är väljarbasen de har bland invandrare, som ju röstar på S i förfärande hög grad. Å andra sidan får inte de nyanlända utan medborgarskap rösta i riksdagsvalen, medan de som fått medborgarskap antagligen tycker att det är rätt bra om de nya parasiterna försvinner, så det kanske inte heller är något hinder för en omsvängning av politiken.
Citera
2019-09-03, 14:51
Medlem
Mjälls avatar
Fåntratten Strage står till tjänst med att försöka få det att se ut som hela PK-skiten var självironisk från början. "Höhö jag är en jävla idiot, kolla självinsikten, visst är jag charmig". Nej, du har satsat hela din karaktär och person på fel aktie och gjort dig värdelös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in