https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...procent:nyh:lp
Antalet personer med låg eller ingen grundskoleutbildning har nästan fördubblats i Sverige de senaste två åren, enligt Arbetsförmedlingens statistik. De flesta lågutbildade bor i Stockholms län, närmare 3 000 personer.
...
Länsstyrelsen i Stockholm vill se tydligare kartläggning om analfabeter och asylsökandes utbildningsnivå. Nu efterfrågas att information om nyanländas utbildningsnivå sammanställs från dag ett när personerna söker asyl i Sverige.
...
Regeringen bereder just nu en omfattande utredning om flyktingmottagandet.
...
En anledning till ökningen av lågutbildade är flyktingvågen 2015, en annan att det skett en förbättrad uppföljning och statistik från Arbetsförmedlingen
Tusentals välutbildade flyr till Sverigehttps://www.svt.se/nyheter/tusentals...r-till-sverige
Publicerad 3 juni 2015
...
Tilltagande kompetensregn
”Allah akbar!” vrålar någon nere på gatan. Han vrålar en massa annat också men jag uppfattar bara två ord av arabiskan. Klockan är fyra på morgonen och jag försöker sova. Öronproppar och kudde över huvudet hjälper inte. Egentligen har jag som policy att aldrig klaga över oljud i mitt kvarter.Personen som sänt den snart femtioårige Strade presenten får vi veta är en statstjänsteman som tycker det blivit väl riskabelt att i egenskap av just statstjänsteman bära islamistpropaganda på den egna kroppen. Stollen Strage, antog visst statstjänstemannen helt riktigt, kunde däremot fortfarande skylta med det kontroversiella budskapet offentligt. Men nu känner alltså den infantile Strage att det börjat bränna under fötterna.
[...]
Men jag kan verkligen inte sova. Och gaphalsen, som jag inte kan se från mitt fönster, fortsätter att skrika om Allah. Till slut går jag ner på gatan för att be honom vara tyst. ”Ursäkta, kan du dämpa ditt jihad? Detta är ett gentrifierat område”, vill jag säga även om det låter en aning rasistiskt. Eftersom jag riskerar att framstå som Sverigedemokrat gör jag ett snabbt klädbyte och tar på mig den finaste present jag fått under sommaren: en gulgrön Hizbollah-t-shirt.
Jag sympatiserar inte med Guds parti, som Hizbollah betyder, särskilt inte med den militära delen som EU betraktar som terrororganisation. Jag gillar bara deras merch.
Ribban har sänkts även för andra. För tre år sedan slog hovrätten fast att det var hets mot folkgrupp att bära en t-shirt prydd av Adolf Hitler intill texten ”European Tour 1939-45” och på baksidan alla turnédatum med gigen i London och Moskva överstrukna med ordet ”cancelled”.Här kan man undra vilka utöver "högerstollarna" Strage anser vara lättkränkta. Avses tjänstemännen i den aktuella hovrätten, eller de som anmälde t-shirtbudskapet till att börja med? Hursomhelst, vänsterfascism är inte så farligt ändå, det har ju till och med Adam Cwejman skrivit på ledarplats i hans liberala morgontidning. Schysst. Ur knark- och PK-dimman får Strage så fatt i en viktig insikt, t-shirtintifadans budskap kan lätt missförstås i den mångkulturella terrängen.
[...]
Högerstollarna som nyligen rasade mot Greta Thunbergs ”Anti fascist all stars”-tröja, en pastisch på skomärket Converses logotyp, var ännu mer lättkränkta. Hon anklagades för samröre med AFA trots att hennes tröja inte tillverkats av eller representerade den våldsbejakande organisationen (antifascisterna hade däremot gjort en egen variant av modellen som hon bar).
Med tanke på att Greta ändå tvingades be om ursäkt hade hon lika gärna kunnat dra på sig AFA:s officiella tröja med röda och svarta flaggor (som är mycket snyggare)
När jag kommer ner på gatan har skrikaren försvunnit. Och min kärlek till tvivelaktiga tröjor får sig en törn när jag, efter lite googlande, inser att Hizbollah-merch nog inte hade imponerat på en genomsnittlig svensk islamist. Hizbollah är shiamuslimer som slogs på regeringens sida i Syrien. Tacksam över att inte ha blivit halshuggen går jag och lägger mig igen.https://www.dn.se/kultur-noje/fredri...iantType=large
Socialdemokratin står i spagat. Moderaterna är kluvna.För att inte chocka den välmarinerade läsaren alltför svårt kommer en välbekant slutkläm.
Känslorna är starka och opinionen svart-vit.
Invandring är svensk politiks svåraste fråga. Och samtidigt den som väljarna tycker är viktigast när de ska välja parti.
[...]
Efter flyktingkrisen hösten 2015 är den svenska migrationspolitiken ett provisorium. En tillfällig lag har förlängts i väntan på att EU ska läsa de svenska partiernas problem genom att kvotera de asylsökande mellan medlemsländerna.
Det kommer troligen inte kommer att hända. Därför blir de svenska partierna tvungna att ta tjuren vid hornen.
För M och S är det särskilt svårt.
Statsminister Stefan Löfven (S) lovade våren före valet en stramare migrationspolitik. Det ledde till stark intern kritik. Inför valet talade S tyst om invandring, och partikongressen i våras berörde inte frågan alls.
[...]
Samarbetet [med jökarna] har alltså surrat S vid en mer liberal migrationspolitik.
[...]
M har dessutom ändrat sin syn på integration, och säger att den viktigaste åtgärden för att nyanlända ska komma in i samhället är att Sverige håller flyktingmottagandet nere. Det är ett synsätt som bara Sverigedemokraterna hade förut.
SD har vunnit väljare på att ha den stramaste invandringspolitiken. Men också SD har ändrat linje. Målet är numera att ingen asylsökande alls tas emot. Partiets rötter, som ju ofta har vänts emot SD, framhålls numera som en förtjänst.
[...]
Väljaropinionen har blivit mer negativ till flyktingmottagande och enligt SOM-undersökningen från Göteborgs universitet är invandringspolitiken den enskilda fråga som påverkar väljarnas val av parti mest. I den bemärkelsen är det politikens viktigaste fråga.
Eftersom frågan är så viktig för väljarna kan det kosta röster att kompromissa. Det talar för att både M och SD kommer att ställa sig vid sidan av en uppgörelse. De vill båda ha en tydlig linje som står i skarp opposition till Januarisamarbetet.
Det är mycket som står på spel för partierna. Och för dem som flyr undan förföljelse eller krig.https://www.dn.se/nyheter/politik/ew...varaste-fraga/
Enligt inrikesminister Mikael Damberg (S) är SD: s "förklaringsmodell för grund" för att de ska kunna medverka i överläggningarna om gäng och skjutningar. Detta uttalande kan jag omöjligt tolka som något annat än ett uttryck för en oro att SD skulle förvandla överläggningarna till en invandringspolitisk slagplats. Och eftersom S - för att uttrycka det med små bokstäver - inte betraktar invandring som en plusfråga för dem själva så vill de försöka hålla frågan borta. Vilket ju i den riktiga världen är rejält dödfött. Folk ser vad de ser.https://www.folkbladet.se/opinion/sl...om6274835.aspx
Låt mig i all enkelhet föreslå en annan medicin: Slappna av och inse att allt inte handlar om invandring. Det är förvisso sant och en viktig insikt att en stor del av förklaringen till de uppblossande dödsskjutningarna och gängen är ett överdimensionerat mottagande av invandrare under många år. Men när överläggningarna om de dödliga gängen drar igång så handlar mycket lite om invandring. Problemet är svenskt. Mördarna och offren bor i Sverige. När Expressens politiska redaktör Anna Dahlberg gjorde en lysande lista för en ny politik mot kriminaliteten så var "strama åt migrationen" bara en av tio punkter.
Så är det. Och märk väl: Även invandring är ett svenskt politikområde för svenska politiker att hantera. Om nu någon trodde något annat.
Så kära socialdemokrati. Släpp rädslan för invandring. Den är en sakfråga bland andra. Släpp rädslan för SD: Krampen kan leda till förskräckelse.
På många orter inte minst i Kalmar län är det snarare en etablerad vardag än något nytt som skildras. Den inrikes födda befolkningen minskar, den utrikes födda ökar, affärerna slår igen. Arbetslösheten är låg bland inrikes födda men skyhög bland utrikes födda, och inget ser ut att ändra på den saken. Det finns lediga jobb, men få som har kompetens nog att kunna söka dem.http://www.barometern.se/ledare/det-...aten-som-svek/
Intressant är dock vinkeln: staten har svikit.
[...]
Denna analys haltar. Kommunerna är knappast utan ansvar i den historiska utmaning som integrationen av nyanlända har kommit att bli.
Länge lät man den professionella optimismen styra. Som ersättningssystemen var konstruerade kunde kommuner rentav gå med vinst på ett stort mottagande av asylsökande och nyanlända, varför få ifrågasatte rimligheten eller långsiktigheten.
[...]
Mottagandet sammanföll också på ett olyckligt sätt med de mål om befolkningstillväxt som många kommuner och regioner stirrade sig blinda på. Fixeringen vid tillväxttakt och vissa siffror överskuggade det rätt uppenbara förhållandet att det spelar roll hur befolkningen växer.
Detta gäller för övrigt inte bara när människor kommer i vuxen ålder, utan också nyfödda. I Kalmar län har antalet barn i åldern 0-4 år som är inrikes födda och har två utrikes födda föräldrar ökat med nästan 400 procent sedan 2002. I Nybro kommun, till exempel, gick det år 2002 ett barn med utländsk bakgrund på 13 med inhemsk bakgrund. Idag är det ett per 2,5.
Det innebär fler kulturkrockar, mer språksvårigheter och större behov av hjälp i skolan.
[...]
När kommunerna, till och med S-styrda, sent omsider erkänner att befolkningstillväxten genom invandring har en ekonomisk baksida är den stora idén att staten ska träda in och finansiera verksamheten. Men staten är givetvis även den skattefinansierad, om än med andra skattebaser.
Att dessutom begära statligt understöd innan alla egna möjligheter att få nyanlända i arbete är uttömda är orimligt. Det finns en tendens, bland annat i Kalmar kommun, att integration görs till en fråga om allt annat än arbete: om ”mötesplatser”, om fritidsanläggningar och om festivaler och allmänt trevliga aktiviteter. Uppförsbacken till integrationen är lång nog utan att man ger sig in på allehanda stickspår.
Man kan definitivt mena att staten har svikit kommunerna. Framför allt bär staten ansvaret för en migrationspolitik som till sin struktur var oförmögen att reglera volymer, trots att antalet är helt avgörande för integrationens förutsättningar.
I denna situation är det helt obefogat att hänvisa till positiva historiska erfarenheter. Det var före det okontrollerade insläppet av folk med helt avvikande kultur och samhällsbild och med en stor andel som även saknar grundläggande utbildning. Det var innan integrationen hade blivit mottagarens angelägenhet och innan tusentals illegala migranter spårlöst gick under jorden.http://www.barometern.se/debatt/inte...ring-som-forr/
Det var innan katastrofkommunernas Filipstadssyndrom, innan bilbränningar, innan bränder i Berga centrum, innan hedersmorden, innan barnäktenskaps- och mångifteproblemen, innan dödsskjutningar på öppen gata och innan sprängningsdåden hade blivit vardagsnyhet. Listan kan fortsättas länge.
Det är besvärande att hävda invandringens positiva följder, när de som vi erbjudit ett nytt och tryggt hem börjar bygga enorma religiösa komplex finansierade av diktaturer, vilka också skickar hit andliga ledare som hetsar mot oss, de godvilliga mottagarna.
Det är ett verkligt dilemma att Sveriges befolkning blir äldre. Men de som anser att en 80 procentig invandringsöverskott är att föredra mot ökande födelseöverskott för att vända landets fallande befolkningskurva, har förmodligen inte insett konsekvenserna. En stimulerande familjepolitik för landets befintliga invånare, hade nog varit en både mer lovande och ekonomiskt fördelaktigare strategi. Det skymtar också en viss latent rasism bakom tanken, att folk som vi tar emot förväntas att sköta våra barn, våra sjuka och gamla, dessutom ofta utan relevant utbildning eller krav på gedigen språkkunskap.
Visst uppstår än i dag enskilda framgångssagor. Nutida invandring kan dock svårligen ge samma *positiva effekter som i gamla tider. Många av invandrarna är varken flyktingar eller har någon annan laglig grund till att *befinna sig i *landet. Ett stor antal av de som får stanna har ändå inte några *lovande framtidsutsikter och fastnar i *bidragsträsket.
Jag har inte sett någon svensk ekonom eller politiker uppmärksamma vad Keynes skrev i den tyska översättningen av hans bok, 1937: ”Jag inser att mina förslag enklast kan införas av en auktoritär regim.” Den som drev en mest keynesiansk politik var inte den svenska finansministern Wigforss utan en tysk rikskansler som hette Adolf i förnamn. Han fick upp de offentliga utgifterna – ett mått på keynesianism -1937 till 44 procent av BNP. Sverige låg på 11,9 procent.http://www.kristianstadsbladet.se/le...ern-i-svansen/
Vi lever nu i en helt internationaliserad ekonomi som ständigt förändras av ny teknik och nya handelsflöden. Sverige har 1,2 promille av världens befolkning, 6 promille av världens produktion, 1,2 procent av världshandeln. Hur ska en regering i detta land helt parera alla förändringar i världsekonomin? Tigern morrar.
Finansministern, och hennes vänner i alla partier, borde överge konjunkturstyrningen och istället ta itu med de strukturella problemen: en enormt dyr invandring, en totalt misslyckad integration, en dysfunktionell bostadspolitik. Vi måste göra ekonomin flexibel, till att börja med låta lönebildningen styras av marknaden, inte av femton byråkrater i LO.
Att Sverige har ökade problem med gängkriminalitet är inte överraskande. Det finns en enkel och ganska självklar förklaring. Det är en följd av att Sverige under ett antal år har haft en stor invandring av unga män. Unga män som saknar vägledning av auktoriter kan lätt hamna snett.https://www.nt.se/asikter/ledare/hun...om6266431.aspx
Hur kan jag veta detta? För att det har hänt förr.
[...]
Det skedde under 1910- och 1920-talen då USA tog emot en mycket stor mängd invandrare från Europa. Tre stora etniska grupper bosatte sig i New York: irländare, judar och italienare.
Det amerikanska samhället var mycket dåligt förberett för den stora invandringen. Polisen var uppenbart underdimensionerad och vid denna tid led ännu USA av en hel del korruption. Det fanns ingen fungerande stat i de områden invandrarna bosatte sig.
Mycket snabbt etablerade sig därför kriminella gäng som tog hand om såväl brottslighet som rättskipning samtidigt. Gängen profiterade på sina egna landsmän. Små näringsidkare var tvungna att betala beskyddaravgift eftersom det var den enda ordningsmakten som fanns.
Det äldre etablerade amerikanska samhället levde för sig och invandrarna för sig.
[...]
De som skapade maffian var unga män som var mer intresserade av att tjäna snabba pengar än att utbilda sig och skaffa ett hederligt arbete. De flesta av dem gick aldrig ut skolan.
De kriminella gängen i Sverige växer på samma sätt fram i utanförskapsområden. I New York hette dessa Little Italy och Bensonhurst. I Sverige Bergsjön och Rosengård. På samma sätt som i New York är de kriminella unga män som antingen invandrat själva eller är barn till föräldrar som nyligen invandrat, och alla är de mer intresserade av snabba pengar än jobb och utbildning. Den svenska polisen är underdimensionerad på samma sätt som New York-polisen var.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...procent:nyh:lp
Antalet personer med låg eller ingen grundskoleutbildning har nästan fördubblats i Sverige de senaste två åren, enligt Arbetsförmedlingens statistik. De flesta lågutbildade bor i Stockholms län, närmare 3 000 personer.
...
Länsstyrelsen i Stockholm vill se tydligare kartläggning om analfabeter och asylsökandes utbildningsnivå. Nu efterfrågas att information om nyanländas utbildningsnivå sammanställs från dag ett när personerna söker asyl i Sverige.
...
Regeringen bereder just nu en omfattande utredning om flyktingmottagandet.
...
En anledning till ökningen av lågutbildade är flyktingvågen 2015, en annan att det skett en förbättrad uppföljning och statistik från Arbetsförmedlingen
Tusentals välutbildade flyr till Sverigehttps://www.svt.se/nyheter/tusentals...r-till-sverige
Publicerad 3 juni 2015
...
Tilltagande kompetensregn
Vi tycker att det är bra att fler ser behovet av att åter bygga ett samhälle som är starkt för vanligt folk. Ett samhälle med en robust välfärdsstat där de rikaste i högre grad bidrar till att hålla samman landet.https://www.vlt.se/artikel/debatt-s-...den-ar-vanster
Under sina åtta år i regeringsställning sänkte de borgerliga partierna [...]
För att klyftorna ska minska krävs en mer vänsterorienterad ekonomisk politik och ett jämnare fördelat välstånd. Det är den S-ledda regeringen som prioriterar ökade resurser till kommuner och regioner, till vår välfärd, framför skattesänkningar för de rika. [...]
Det socialdemokratiska projektet, att åter bygga ett samhälle som är starkt för vanligt folk, möter än så länge en högermajoritet i riksdagen. Men vi är övertygade om att fler likt [xxx] kommer se att Sveriges problem bäst angrips från vänster.
Pia Nilsson (S)
Olle Thorell (S)
Åsa Eriksson (S), riksdagsledamöter från Västmanland
Mot slutet av sitt anförande kom Borg in på den borgerliga regeringens invandringspolitik. Han berättade att Sverige – i absoluta tal – tar emot fler invandrare än något annat land i Europa. Finansministern sade att USA startar krig, medan Sverige tar emot flyktingströmmarna från krigen – något han menade var positivt för det svenska samhället.https://www.friatider.se/anders-borg...r-flyktingarna
– Sverige är nu i absoluta tal det land som har flest invandrare i Europa. Vi tar, i absoluta tal, emot lika många människor som Frankrike, England och Tyskland. Sveriges befolkning är ungefär tio miljoner, medan Frankrike, Storbritannien och de andra är omkring 50, 60, 70 miljoner. USA förser oss med de här inflödena. Ni krigar och vi får flyktingarna, sade Borg.
Han förklarade att han betraktar den stora invandringen från länder som Irak, Somalia och Afghanistan som en "tillgång för det svenska samhället" och att regeringen har fattat beslut om att "öppna gränserna".
– Den största etniska minoriteten i Sverige är för närvarande irakierna. Vi har en mycket stor iransk grupp, en stor grupp somalier och en ganska stor grupp från Afghanistan. Vi anser att det här är en tillgång för det svenska samhället och vi har, i ett regeringsbeslut 2008, öppnat upp gränserna, vilket har lett till att även en massa kineser, indier och ryssar kommer för att arbeta åt oss.
Finansministerns uttalande om att regeringen har öppnat upp gränserna syftar sannolikt på den liberalisering av Sveriges regler för utomeuropeisk arbetskraftsinvandring som genomfördes i december 2008. Reformen har lett till ett omfattande missbruk av de nya reglerna, där invandrarföretagare skapar skenanställningar och säljer arbetstillstånd till människor som vill ta sig till Sverige.
Europe must get a handle on immigration to combat a growing threat from rightwing populists, Hillary Clinton has said, calling on the continent’s leaders to send out a stronger signal showing they are “not going to be able to continue to provide refuge and support”.https://www.theguardian.com/world/20...s-trump-brexit
SD-toppen Mattias Karlsson vill samarbeta med Donald Trumps administration.https://www.expressen.se/nyheter/sd-...umps-regering/
I fredags mötte han därför företrädare för det amerikanska utrikesdepartementet i Washington DC, kan Expressen nu berätta.
– Det var ett produktivt möte som i någon mån var historiskt, säger Mattias Karlsson.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106