Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Tyvärr pekar mycket på att vår civilisation håller på att gå under, det kan du ha rätt i men jag är mer tveksam till att övriga världen skulle gynnas av detta, utan att vara ekonom så påstår jag att världsekonomi inte är ett nollsummespel. Bara för att ett land eller världsdel stagnerar, konkar eller går under så innebär inte det att ett annat land eller världsdel kan berika sig, "stiga i rang" eller blomstra ekonomiskt. Här tolkar jag dig säkert fel men det låter lite på dig ungefär som vissa svenskar gör när när de jämför Sverige med "utlandet". Rätt många invandrare jag har hört på brukar också göra så, de ställer Sverige å ena sidan mot "utlandet" å andra sidan men så är det ju inte världen består ju av en massa olika "utländer" som är totalt olika var för sig, vårt land är en pusselbit bland andra pusselbitar.
Samma med västerlandet, vi kan inte ställa västerlandet mot resten av världen på det sättet (vilket jag inte påstår att du gör...fast kanske liiite!) Vår kommande kollaps tror jag blir en katastrof även för resten av världen, kanske, kanske Kina med grannar kan ta vår plats som en ekonomisk motor om vi försvann. Dock är jag inte säker på detta eftersom den rovkapitalism som präglar kina undrar jag om det är möjligt att kunna driva med framgång under en längre tid, orättvisorna och förtrycket måste säkert ständigt ökas för att hålla den vid liv och det tror jag inte är hållbart hur duktiga och smarta dessa länders medborgare än är. Jag kan givetvis ha totalt fel om Kinas framtid, men man ska väl komma ihåg att hela den kinesiska framgången på ett sätt bygger på stöld eller vår naivitet eller hur? Man har tagit vår framgångsrika kapitalism och kört den utan hjärta och empati. Afrika då? Nej, de kommer inte att komma någon vart ekonomiskt utan att ett mirakel skulle ske, kulturen är helt enkelt inte kompatibel med storskalig ekonomisk framgång.
Först en anekdot, på mitt jobb finns en väldigt arbetssam och duktig afrikansk man som jag klickar ganska bra med, antagligen pga min fördomsfulla karaktär, jag har fått mycket nyttig och skrämmande info om olika afrikanska diasporors agerande i vårt land ifrån honom, mina godare och mer toleranta kollegor har dock svårare för att acceptera hans annorlunda tankesätt och åtbördor. Nåväl, en dag fick han veta att en annan kollega var klasskamrat med en i landet mycket högt uppsatt persom som dessutom hade blivit nära anhörig till en av världens mest framgångsrika och omskrivna idrottsmän. Då frågade vår afrikanske vän ivrigt om kollegan inte hade ringt och tiggt eller snarare krävt pengar av sin klasskamrat och han blev mycket förvånad när svaret var ett självklart nej. I mitt land skulle minsann alla som kände en sådan rik person kräva att få en del av kakan förklarade han lite upprört. Bara en anekdot men nog en viktig förklaring till att Afrika aldrig tycks lyckas. Hörde nämligen för ett antal år sedan ett radioprogram om just detta där bla en framgångsrik afrikansk entreprenör förklarade svårigheten med att driva företag med just detta.
Så fort någon tjänar en hacka så kommer hela släkten och byn och kräver en del och det gär inte att neka utan att bli utskämd, detta gör att ingen är motiverad att göra det lilla extra för att lyckas, att just han lyckades berodde på att just hans föräldrar var så annorlunda och bröt med den normen. Detta avspeglas även i arvsystemet fick man vidare veta, hade någon ett företag så skingrades allt vid arvskiftet. Var det en lastbilsägare som dog så skulle alla ha sin del av lastbilen som då skruvades sönder och fördelades ut till släkten istället för att fortsätta att dra in pengar till någon lämpad efterträdare. Ta dessutom gärna del av Patrik Engellaus erfarenhet av afrikansk kultur och hur den skiljer sig ifrån vår arbeta och göra rätt för sigkultur. Mellanöstern, vars hela framgång bygger på sin oljetillgång och västs välvilja att faktiskt generöst betala för oljan istället för att bara ta den vilket hade varit hur enkelt som helst. Inte så kul att förlita sig på att kineserna skulle vara lika gentlemannamässiga när vi är ute ur leken. Dessutom plågas de av islam som lägger en hämsko över allt. Sydamerika...nja, motsättningar och brist på tillit mm mm, dessutom brottas till exempel Brasilien med samma problem som västvärlden, ja, faktiskt skulle jag absolut räkna in hela Sydamerika till västvärlden så de sitter i samma båt som vi. Oj, det blev väl för långt det här? Kort sagt, vår kollaps skulle nog bli allas kollaps. Dessutom är vår eventuella kollaps inte en naturlig kollaps som beror på att vi har blivit omsprungna av en mer utvecklad civilisation utan en konstruerad kollaps beroende på hybris och lättsinne hos våra styrande.
Du kan titta på Trading Economics och andra offentliga databaser som visar på olika ekonomiska och sociala indikatorer och jämföra hur det går i världen. Det som sker är att de fattigaste länderna (med undantag) blir rikare, får tillgång till bättre infrastrukturer, bättre utbildning, minskade barngrupper, en högre utbildad befolkning (det kan vara positivt och negativt), bättre jobb osv. Stora delar av världen genomgår just nu industrialismen som vi gjorde på 1800-talet. Det innebär massiva möjligheter men det innebär också att överskottsbefolkningen (deras jobb försvinner) inte har någonstans att ta vägen annat än att migrera till oss. Det som sker är att våra industrier och sådan tjänstesektor som inte behövs flyttar till dem. Vi har blivit en lånedriven finansekonomi med en servicesektor medan andra och tredje världen producerar åt oss. En del länder så som Sydkorea, Singapore och Japan är idag mer lika oss. Deras elit har i sin tur skickat produktionen till fattiga länder så som Vietnam, Bangladesh, Indien, Malaysia, Indonesien, Filippinerna osv. som nu får samma möjligheter som de fick. Kina skyddar mycket av sin produktion och bedriver det som kallas för ”neo-merkantilism”. De äger, producerar och säljer medan de undviker att importera sådant som de absolut inte kan producera själv.
Amerikanerna trodde de skulle sälja kylskåp, tv-apparater, finansiella tjänster och allt möjligt till Kina. Kina vill ha tekniken och kunskapen men de vill inte köpa prylar av amerikanerna. De vill bara sälja prylar. Det är det som Donald Trumps rätt minimala handelskrig handlar om. Neo-klassiska ekonomer (har sitt ursprung i England) i västvärlden hävdar alltid att handel och utbyte inte är ett nollsummespel. De är djupt influerade av bland annat sådana som Frédéric Bastiat och David Ricardo. Asien? De ser däremot handel som ett nollsummespel. Om du inte känner till detta såg USA fram 1970-talet handel och andra ekonomiska frågor just som ett nollsummespel. Nu är jag inte emot handel (du måste handla) som sådant men jag är inte för ”fri handel” (det är förövrigt en idealtyp och vi har aldrig haft fri handel).
De problem som vi möter är att om människor inte har jobb eller bra betalada jobb så kan de inte konsumera. Staten och näringslivet har försökt med kreditkort och lån men du kan inte låna förevighet. Medelamerikanen kan inte längre konsumera (brist på tillgång till bra jobb) på det sättet som de kunde för 30 år sedan. Det är därför köpcentrum och detaljhandel förlorar kunder. Ett annat sätt som staten (framförallt) har försökt göra är att massutbilda.
Det har inte fungerat heller eftersom de nya ”bra betalda jobben” som uppstår inte täcker upp för de förlorade jobben i industrin. Så kallade liberaler tror att andra och tredje världen, allt eftersom de blir rikare, kommer adoptera västerlandets politiska syn om liberal demokrati, feminism, hbtq osv. Det kommer de inte. De kommer inte adoptera skadliga ideologier. Till och med de liberala och neo-konservativa tankesmedjorna förstår nu detta. Mustafa Kemal Atatürk försökte stampa in ateistisk (etno)nationalism och liberalism i turken idag överger turkarna liberalismen och ateismen för Islam och andlighet. Nationalism, konservatism och religion hör ihop. Du behöver allt vilket de här turkiska nationalisterna inte kan erbjuda.
När de kommer till MENA, Afrika och Latinamerika har de demografin på sin sida. De blir hela tiden fler och vi blir färre. Det finns undantag så som Iran. Hur som helst. Det blir bättre och bättre ekonomiskt (i bred bemärkelse) enligt rätt många mått. Den anekdoten du tar upp är typiskt för afrikaner och tredje världen. Sådant försvinner med tiden vilket kan ses i Botswana. Det som kommer ske är som sagt att delar av Asien och Östeuropa kommer gå om västra EU, USA och Kanada. Sverige är antagligen det landet som är mest sjukt. Notera nu att om vi får en ny elit kan allt ändras nästan över natten men eftersom vi inte får det trots att alla väljare ser problemen utgår jag från att det är kört. Nya PEW rapporten om tilliten i USA 2019. Läs och gråt. För nu börjar USA nå tredje världen nivåer i tillit. Bowling Alone (Putnams bok) på steroider.
https://www.people-press.org/2019/07...st-in-america/