2019-07-26, 13:02
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tim Pool släpper inte detta, nu kom en ny käftsmäll mot Sverigebilden.
https://www.youtube.com/watch?v=ICUOg3Pcx6o

Svenska journalister & den svenska polisen utpekas som lögnare.

"Sweden is a creepy place" upprepas fler gånger än vad jag hann räkna.
Att han pekar ut svenskar som extrema rasister är också värt att anmärka på. Att svensken ikläder sig en antirasistisk slöja för att sitt eget självrättfärdigande är spot on.

Det här är också något som just börjat belysas i alternativa medier. Samhällsnytts reportage är ett bra exempel, samt detta, och dessförinnan var det väl senast Janne Josefsson som snuddade vid vinkeln i sitt valstugereportage.
Citera
2019-07-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Han har missuppfattat lite av varför migranter inte får jobb. Tim tror att beror på att de inte är etniska svenskar, vilket ju är fel. Men inte helt fel. Tim har rätt i att många uppfattas som invandrare fast de fötts i Sverige. Amerikaner har svårt att förstå detta, speciellt med tanke på att de intagit en kontinent och nästan utrotat en ursprungsbefolkning. Svenskar har bott här sedan islossningen vilket skapar en viss mentalitet. Eller lyssna på samer, man kan inte bli en same hur som helst. Därför har Tim Pool rätt i att Sverige är Creepy. Etablissemanget ger sken av att alla är svenskar, men uppenbarligen låter man det växa fram parallella samhällen där invånarna inte lär sig svenska, man har usel skolgång, vilket gör att man inte får jobb. oSamtidigt förnekar etblissemanget att detta leder till problem. Och här är väl Pools essens att denna så kallade statliga lögnapparat skapar skruvade myndighetspersoner som gör idiotiska handlingar, som exempelvis häktningen av ASAP.

Tim Pool har devalverat sin trovärdighet som neutral rapportör på senare tid och blivit en del av Trump-ekoapparaten. Allt kritik mot identitetspolitik och önskan om ett fritt debattklimat utan smutskastning blev plötsligt högst relativ när det blev dags att smeta rasistanklagelser om antisemitism mot ifrågasättandet av Israel-lobbyns makt från Ilhan Omar och andra.
Citera
2019-07-26, 13:13
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ungefär när finns det ett smakprov på huvudtemat?

-----

A propos ASAP, så har Samhällsnytt en lång artikel, att ASAP och hans entourage ska ha slagits mha tillhyggen (flaskor).

https://samnytt.se/atal-mot-rocky-ra...ed-glasflaska/

En kommentar i tråden på Flashback är skeptisk.

(FB) ASAP Rocky i bråk på Max i Stockholm, 30/6 2019

Jacob Heidbrink har skrivit två intressanta kommentarer:

https://www.facebook.com/jakob.heidb...57471561567920

https://www.facebook.com/jakob.heidb...57473660247920

Här är en länk till ASAP-reportaget.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7269701

Länkar även till Tankar för dagen, lite smålustigt resonemang på det förhoppningsvis utrotningshotade temat: Visserligen blev det kaos men vi fick ju ändå pizza!

https://sverigesradio.se/avsnitt/1315011
Citera
2019-07-26, 13:22
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Aron Flams inlagor är av samma sort som Henrik Arnstads om Finland. En vulgär historielöshet vars syfte är att misstänkliggöra nationellt egenintresse som politiskt mål.

Eller i Flams fall, underordna nationellt egenintresse. Det bör den partiske svensken inte gå med på, utan reflexmässigt ta avstånd från.
Håller inte alls med, jag tycker Flam är både smart och rolig (inte ofriviligt rolig som tokdåren Arnstad)
Poängen och behållningen med En svensk tiger är att det inte alls för våra styrande handlade om att skydda landet utan att om det är som Flam säger så stod Sossarna bakom nazityskland ideologiskt både före under och efter kriget.

Det bereder mig stor skadeglädje!

Sen tycker jag förstås att han har tokfel när han försöker få det till att de övriga länderna var så hjältemodiga för att de till skillnad från oss attackerades.
Citera
2019-07-26, 13:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Tim Pool har devalverat sin trovärdighet som neutral rapportör på senare tid och blivit en del av Trump-ekoapparaten. Allt kritik mot identitetspolitik och önskan om ett fritt debattklimat utan smutskastning blev plötsligt högst relativ när det blev dags att smeta rasistanklagelser om antisemitism mot ifrågasättandet av Israel-lobbyns makt från Ilhan Omar och andra.
Jag tror du ser lite för mycket via din judekikare. Jag har inte sett att Pool har fokuserat på, eller ens nämnt, anisemitism- & Israellobby-frågan, i någon större omfattning.
Citera
2019-07-26, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Håller inte alls med, jag tycker Flam är både smart och rolig (inte ofriviligt rolig som tokdåren Arnstad)
Poängen och behållningen med En svensk tiger är att det inte alls för våra styrande handlade om att skydda landet utan att om det är som Flam säger så stod Sossarna bakom nazityskland ideologiskt både före under och efter kriget.

Det bereder mig stor skadeglädje!

Sen tycker jag förstås att han har tokfel när han försöker få det till att de övriga länderna var så hjältemodiga för att de till skillnad från oss attackerades.

På vilket sätt skiljer sig hans historieskrivning från Arnstad i kvalitet och tendens?

Citat:
Jag tror du ser lite för mycket via din judekikare. Jag har inte sett att Pool har fokuserat på, eller ens nämnt, anisemitism- & Israellobby-frågan, i någon större omfattning.

Visst har han det. Jag följer honom inte noga, men på Twitter har han deltagit i drevet mot Omar och andra. Han har fått kritik för detta och framhärdat.

Det som är klaustrofobiskt creepy med Sverige är det som är politiskt korrekt i Sverige, det förljugna, det repressiva. De offentliga lögnerna och tystnaden som upprätthålls genom att straffa ut det öppna samtalet och självklara sanningar.

Det som är lika creepy i USA är - andra tabun och annan förljugenhet. En autentisk sanningssökare som efterlyst måttfullhet om rasismanklagelser, hade inte varit vårdslös med antisemitaklagelserna som Pool varit.
Citera
2019-07-26, 13:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Visst har han det. Jag följer honom inte noga, men på Twitter har han deltagit i drevet mot Omar och andra. Han har fått kritik för detta och framhärdat.

Det som är klaustrofobiskt creepy med Sverige är det som är politiskt korrekt i Sverige, det förljugna, det repressiva. De offentliga lögnerna och tystnaden som upprätthålls genom att straffa ut det öppna samtalet och självklara sanningar.

Det som är lika creepy i USA är - andra tabun och annan förljugenhet. En autentisk sanningssökare som efterlyst måttfullhet om rasismanklagelser, hade inte varit vårdslös med antisemitaklagelserna som Pool varit.
Ok, jag följer honom inte på Twitter, så det kan jag inte uttala mig om.
Citera
2019-07-26, 14:48
Medlem
Citat:
Ok, jag följer honom inte på Twitter, så det kan jag inte uttala mig om.

Han har tydligen gjort flera Youtube-videor om hennes påstådda antisemitism där han lägger fram ett mellanmjölkscase för att hon kanske inte förstod eller avsåg, men att det finns goda skäl att förstå hennes kritiker. Att det absolut ska gå att kritisera staten Israel men att det är ett farligt trope att judar köper politiskt inflytande och har dubbla lojaliteter. Att det är avslöjande att the Left minsann inte klagar på mexikaners dubbla lojalitet och att det stora stödet till Israel är det som uppmärksammas, men inte annat bistånd.

Han klagar över "vänsterns identitetspolitik" och över tribalism som sådan - genom att tabubelägga påtalandet av judisk identitetspolitik och tribalism. Och deltar kontinuerligt i det journalistiska grävandet kring folkvalda som förbrutit sig mot den rådande ordningen.

Poängen är att han befinner sig i samma situation som många andra e-kändisar utan annan plattform än sitt varumärke. En pågående dialektik mellan att framstå som autentiskt systemkritisk (det publiken efterfrågar) och harmlös (det plattformsägare och makten kräver).

Dessa influencers blir i sin tur påverkade av sina följare. Att kallas shill, cringe eller boomer är en pågående fostran underifrån. Att framstå som aningslös eller förljugen kring realiteter, blir till slut en oacceptabel konkurrensnackdel.

Ett färskt exempel kan vara att Paul Joseph Watson postade en screenshoot av någon som uttryckte sig hatiskt mot vita britter på Reddit eller liknande, men "glömde" att klippa bort följande utbyte där det visade sig att postaren var judisk. Detta fellow white-meme är ju ett antisemitiskt trope i sig som de flesta av PJW:s följare nog är förtrogna med. Problematiskt - men kanske oundvikligt för den som vill hålla sig relevant. Likaså har Stefan Molyneux börjat twittra om bristen på judisk reciprocitet gentemot vita och etnisk överrepresentationen bland bolsjevikerna.
Citera
2019-07-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Tyvärr pekar mycket på att vår civilisation håller på att gå under, det kan du ha rätt i men jag är mer tveksam till att övriga världen skulle gynnas av detta, utan att vara ekonom så påstår jag att världsekonomi inte är ett nollsummespel. Bara för att ett land eller världsdel stagnerar, konkar eller går under så innebär inte det att ett annat land eller världsdel kan berika sig, "stiga i rang" eller blomstra ekonomiskt. Här tolkar jag dig säkert fel men det låter lite på dig ungefär som vissa svenskar gör när när de jämför Sverige med "utlandet". Rätt många invandrare jag har hört på brukar också göra så, de ställer Sverige å ena sidan mot "utlandet" å andra sidan men så är det ju inte världen består ju av en massa olika "utländer" som är totalt olika var för sig, vårt land är en pusselbit bland andra pusselbitar.
Samma med västerlandet, vi kan inte ställa västerlandet mot resten av världen på det sättet (vilket jag inte påstår att du gör...fast kanske liiite!) Vår kommande kollaps tror jag blir en katastrof även för resten av världen, kanske, kanske Kina med grannar kan ta vår plats som en ekonomisk motor om vi försvann. Dock är jag inte säker på detta eftersom den rovkapitalism som präglar kina undrar jag om det är möjligt att kunna driva med framgång under en längre tid, orättvisorna och förtrycket måste säkert ständigt ökas för att hålla den vid liv och det tror jag inte är hållbart hur duktiga och smarta dessa länders medborgare än är. Jag kan givetvis ha totalt fel om Kinas framtid, men man ska väl komma ihåg att hela den kinesiska framgången på ett sätt bygger på stöld eller vår naivitet eller hur? Man har tagit vår framgångsrika kapitalism och kört den utan hjärta och empati. Afrika då? Nej, de kommer inte att komma någon vart ekonomiskt utan att ett mirakel skulle ske, kulturen är helt enkelt inte kompatibel med storskalig ekonomisk framgång.

Först en anekdot, på mitt jobb finns en väldigt arbetssam och duktig afrikansk man som jag klickar ganska bra med, antagligen pga min fördomsfulla karaktär, jag har fått mycket nyttig och skrämmande info om olika afrikanska diasporors agerande i vårt land ifrån honom, mina godare och mer toleranta kollegor har dock svårare för att acceptera hans annorlunda tankesätt och åtbördor. Nåväl, en dag fick han veta att en annan kollega var klasskamrat med en i landet mycket högt uppsatt persom som dessutom hade blivit nära anhörig till en av världens mest framgångsrika och omskrivna idrottsmän. Då frågade vår afrikanske vän ivrigt om kollegan inte hade ringt och tiggt eller snarare krävt pengar av sin klasskamrat och han blev mycket förvånad när svaret var ett självklart nej. I mitt land skulle minsann alla som kände en sådan rik person kräva att få en del av kakan förklarade han lite upprört. Bara en anekdot men nog en viktig förklaring till att Afrika aldrig tycks lyckas. Hörde nämligen för ett antal år sedan ett radioprogram om just detta där bla en framgångsrik afrikansk entreprenör förklarade svårigheten med att driva företag med just detta.

Så fort någon tjänar en hacka så kommer hela släkten och byn och kräver en del och det gär inte att neka utan att bli utskämd, detta gör att ingen är motiverad att göra det lilla extra för att lyckas, att just han lyckades berodde på att just hans föräldrar var så annorlunda och bröt med den normen. Detta avspeglas även i arvsystemet fick man vidare veta, hade någon ett företag så skingrades allt vid arvskiftet. Var det en lastbilsägare som dog så skulle alla ha sin del av lastbilen som då skruvades sönder och fördelades ut till släkten istället för att fortsätta att dra in pengar till någon lämpad efterträdare. Ta dessutom gärna del av Patrik Engellaus erfarenhet av afrikansk kultur och hur den skiljer sig ifrån vår arbeta och göra rätt för sigkultur. Mellanöstern, vars hela framgång bygger på sin oljetillgång och västs välvilja att faktiskt generöst betala för oljan istället för att bara ta den vilket hade varit hur enkelt som helst. Inte så kul att förlita sig på att kineserna skulle vara lika gentlemannamässiga när vi är ute ur leken. Dessutom plågas de av islam som lägger en hämsko över allt. Sydamerika...nja, motsättningar och brist på tillit mm mm, dessutom brottas till exempel Brasilien med samma problem som västvärlden, ja, faktiskt skulle jag absolut räkna in hela Sydamerika till västvärlden så de sitter i samma båt som vi. Oj, det blev väl för långt det här? Kort sagt, vår kollaps skulle nog bli allas kollaps. Dessutom är vår eventuella kollaps inte en naturlig kollaps som beror på att vi har blivit omsprungna av en mer utvecklad civilisation utan en konstruerad kollaps beroende på hybris och lättsinne hos våra styrande.

Du kan titta på Trading Economics och andra offentliga databaser som visar på olika ekonomiska och sociala indikatorer och jämföra hur det går i världen. Det som sker är att de fattigaste länderna (med undantag) blir rikare, får tillgång till bättre infrastrukturer, bättre utbildning, minskade barngrupper, en högre utbildad befolkning (det kan vara positivt och negativt), bättre jobb osv. Stora delar av världen genomgår just nu industrialismen som vi gjorde på 1800-talet. Det innebär massiva möjligheter men det innebär också att överskottsbefolkningen (deras jobb försvinner) inte har någonstans att ta vägen annat än att migrera till oss. Det som sker är att våra industrier och sådan tjänstesektor som inte behövs flyttar till dem. Vi har blivit en lånedriven finansekonomi med en servicesektor medan andra och tredje världen producerar åt oss. En del länder så som Sydkorea, Singapore och Japan är idag mer lika oss. Deras elit har i sin tur skickat produktionen till fattiga länder så som Vietnam, Bangladesh, Indien, Malaysia, Indonesien, Filippinerna osv. som nu får samma möjligheter som de fick. Kina skyddar mycket av sin produktion och bedriver det som kallas för ”neo-merkantilism”. De äger, producerar och säljer medan de undviker att importera sådant som de absolut inte kan producera själv.

Amerikanerna trodde de skulle sälja kylskåp, tv-apparater, finansiella tjänster och allt möjligt till Kina. Kina vill ha tekniken och kunskapen men de vill inte köpa prylar av amerikanerna. De vill bara sälja prylar. Det är det som Donald Trumps rätt minimala handelskrig handlar om. Neo-klassiska ekonomer (har sitt ursprung i England) i västvärlden hävdar alltid att handel och utbyte inte är ett nollsummespel. De är djupt influerade av bland annat sådana som Frédéric Bastiat och David Ricardo. Asien? De ser däremot handel som ett nollsummespel. Om du inte känner till detta såg USA fram 1970-talet handel och andra ekonomiska frågor just som ett nollsummespel. Nu är jag inte emot handel (du måste handla) som sådant men jag är inte för ”fri handel” (det är förövrigt en idealtyp och vi har aldrig haft fri handel).

De problem som vi möter är att om människor inte har jobb eller bra betalada jobb så kan de inte konsumera. Staten och näringslivet har försökt med kreditkort och lån men du kan inte låna förevighet. Medelamerikanen kan inte längre konsumera (brist på tillgång till bra jobb) på det sättet som de kunde för 30 år sedan. Det är därför köpcentrum och detaljhandel förlorar kunder. Ett annat sätt som staten (framförallt) har försökt göra är att massutbilda.

Det har inte fungerat heller eftersom de nya ”bra betalda jobben” som uppstår inte täcker upp för de förlorade jobben i industrin. Så kallade liberaler tror att andra och tredje världen, allt eftersom de blir rikare, kommer adoptera västerlandets politiska syn om liberal demokrati, feminism, hbtq osv. Det kommer de inte. De kommer inte adoptera skadliga ideologier. Till och med de liberala och neo-konservativa tankesmedjorna förstår nu detta. Mustafa Kemal Atatürk försökte stampa in ateistisk (etno)nationalism och liberalism i turken idag överger turkarna liberalismen och ateismen för Islam och andlighet. Nationalism, konservatism och religion hör ihop. Du behöver allt vilket de här turkiska nationalisterna inte kan erbjuda.

När de kommer till MENA, Afrika och Latinamerika har de demografin på sin sida. De blir hela tiden fler och vi blir färre. Det finns undantag så som Iran. Hur som helst. Det blir bättre och bättre ekonomiskt (i bred bemärkelse) enligt rätt många mått. Den anekdoten du tar upp är typiskt för afrikaner och tredje världen. Sådant försvinner med tiden vilket kan ses i Botswana. Det som kommer ske är som sagt att delar av Asien och Östeuropa kommer gå om västra EU, USA och Kanada. Sverige är antagligen det landet som är mest sjukt. Notera nu att om vi får en ny elit kan allt ändras nästan över natten men eftersom vi inte får det trots att alla väljare ser problemen utgår jag från att det är kört. Nya PEW rapporten om tilliten i USA 2019. Läs och gråt. För nu börjar USA nå tredje världen nivåer i tillit. Bowling Alone (Putnams bok) på steroider.

https://www.people-press.org/2019/07...st-in-america/
Citera
2019-07-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Vad vi behöver är ett bättre etablissemang. Det är dock svårt att se det ske eftersom det nuvarande kontrollerar alla infarter till den exklusiva zonen. Z man beskriver det väl, som vanligt:

https://thezman.com/wordpress/?p=18151

http://theagonist.org/essays/2019/06...millerman.html

Jag kände inte till "the Agonist". Det påminner om Richard Spencer "Alternative Right" magasin - innan han blev "vit nationalist" och lade ned verksamheten. Jag uppskattar bitterheten och pessimismen i the Agonist men jag saknar kaxigheten som fanns på Alternative Right då det begav sig. Jag gillar den här artikeln från Brian Kemple som förklarar hur så Quillette (som av någon anledning anser sig vara en konservativ publikation) mer eller mindre har samma liberala världssyn som dem de kritiserar.

http://theagonist.org/essays/2019/06...ys-kemple.html

Det är som trådens hyllningar till Aron Flam. Killen är en liberal som kritiserar vänstern identitetspolitik på liberal basis. Jordan Peterson kritiserar feminism men det slutar alltid i ett försvar för "individens frihet". Både Flam och Petersson är som sagt liberaler. Ivar Arpi är det nog inte lika liberal men all hans kritik av vänstern bygger på liberala argument. En konservativ skulle säga: Män och kvinnor är olika och därför skall de ha olika roller i samhället och lagstiftningen skall reflektera olikheterna. Det Jordan Peterson säger är typ: Män och kvinnor är olika, det liberala samhället skall bestå (för annars blir vi som Saudiarabien) och skaffa dig en bra karriär så du tillhör de 40 procent av männen som får tillgång till 80 procent av kvinnorna. Det är den slutsatsen jag drar. Självhjälp inom systemet? Ja, men rent politiskt är det värdelöst. Vi behöver män som vill förändra inte bara sig själva men också vill se politisk förändring - ett återtåg mot traditionalism, normalisering av könsroller och att detta skall reflekteras i lagstiftning och politik. Således, en konservativ som inte stödjer restriktion av abort, hbtq, skilsmässa, socialisering av fickor och pojkar till att ta olika roller, sambeskattning, preferenser för män på arbetsmarknaden och i utbildning osv. är uppenbarligen inte intresserad av att återgå till det som varit. Sådana är inte konservativa annat än att de vill konservera det nuvarande liberala systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Det är inte eliten inom västvärlden som vill krossa västvärlden. Det är idioterna i västvärlden som inte förstår att de håller på att krossa västvärlden. Just dessa idioterna är det som den stora korkade massan går och röstar på, för de fattar inte bättre. Sossarna och deras väljare är typexemplet på varför västvärlden, Sverige, går åt helvete.
Det politiska målet (och detta är officiellt) är en liberal världsordning där människor, kapital och varor kan flöda fritt över gränser – och där reglering och lag sker i överstatliga institutioner så som EU, FN, NATO osv. Det är detta liberaler vill ha och det är det som de strävar efter. Sedan kan man ju hävda att effekterna är destruktiva och att liberaler bara är idioter. Liberaler är dock inte idioter. De vet mycket väl att deras strävan och policymakande kommer leda till destruktiva effekter för samhället. Inte så mycket rika människor. De rikare blir rikare men för vanligt folk. Detta är dock något som liberaler bryr sig så mycket om. Om man läser DN ledarsidor så drömmer de ungefär om att Stockholm var som Rio de Janeiro, där rika människor flyger helikopter över Favelor och de 20 procent av befolkningen lever mycket gott i Gated Communities medan mycket stora delar lever i stor fattigdom. På grund av bland annat etnisk balkanisering blir ingenting gjort och det mesta är till salu. Vidare kommer inte en ny ”Hitler”, vilket alla liberaler är livrädda för (de är långt mer rädda för en ny Hitler än en ny Stalin), eftersom den vita befolkningen bara är en av flera minoriteter. Den liberala eliten anser att nationalstaten har spelat ut sin roll och vill mer eller mindre avskaffa den. Många av dem drömmer om att bli ”världsmedborgare”. Det är naturligtvis gynnsamt för mycket rika individer att kunna röra sig runt i världen men inte så mycket för vanligt folk. På sikt kommer detta innebär att västvärlden mer eller mindre försvinner etniskt, demografiskt, kulturellt, religiöst osv. De omgivande civilisationerna har inte valt att gå västerlandets väg. Kina bedriver till exempel ren neo-merkantilism och värna kinesernas nationella och etniska intressen. Vår elit? Den värnar om deras högst privata intressen.
Senast redigerad av Edgerton 2019-07-26 kl. 17:30.
Citera
2019-07-26, 18:16
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det är som trådens hyllningar till Aron Flam.
Trådens hyllningar? Nu får du fan ge dig. Vi har sett ett närmast unisont fördömande av den här partiske juden och hans försök att skuldbelägga svenskar för muh holocaust. Det är ett par enstaka skribenter här som uppskattar honom och hans skuldbeläggande. Nu senast Orrtupp som sade bli skadeglad över hans orerande kring socialdemokratin.
Citera
2019-07-26, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Trådens hyllningar? Nu får du fan ge dig. Vi har sett ett närmast unisont fördömande av den här partiske juden och hans försök att skuldbelägga svenskar för muh holocaust. Det är ett par enstaka skribenter här som uppskattar honom och hans skuldbeläggande. Nu senast Orrtupp som sade bli skadeglad över hans orerande kring socialdemokratin.
Jag har inte skrivit att du hyllar honom. Jag har bara skrivit att det finns en tendens i den här tråden att hylla liberaler som utifrån liberala principer kritiserar vänsterns identitetspolitik.
Senast redigerad av Edgerton 2019-07-26 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in