Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
I klarspråk så säger Anna Dahlberg att storleken på invandringen till Sverige måste minskas. Detta skrivs alltså från Expressens ledarsida. Lite annorlunda från 2010 då SD ansågs som det största hotet mot Sverige sedan Hitler invaderade Polen.
Vad har hänt?

Anna Dahlberg blir kanske, ur elitens synvinkel, den "återtågets hjälte" som behövs för att avsluta massinvandringsvansinnet och normalisera migrationspolitiken.
Återtågets hjälte: detta begrepp användes när kommunismen föll i öst 1989. Då, sa man, behövs folk som kan dämpa retoriken, sänka ambitionerna från kommunismens utopism och fokusera på att skapa ett drägligt liv för vardagens människor. När utopin faller måste politiker satsa på konkretare mål. Man måste stryka utopin från dagordningen och försöka få budgeten att gå ihop. Och kommunismen var för sin del sant utopisk, den skulle rycka fram till nya mål, ständigt var den på väg mot det hägrande klasslösa samhället.
Men man nådde aldrig dit och så föll allt och folk blev förvirrade. Då behövdes folk som Vaclav Havel och Vaclac Klaus som lotsade sina länder i en ny verklighet. Dahlberg är ingen Havel men hon har fattat att mångkulturalismens utopism är död. Att minska invandringen har hittills varit en tabubelagd fråga i eliten. Men nu har hon lyft den.
Man kan säga: mångkulturalismen har haft sitt Stalingrad. Idén om massinvandring som universalmedicin mot stagnation, fördomar, tomma lägenheter och sviktande vårdapparat - den idén är död. Men det betyder ju inte att alla politiker som bedrivit denna politik måste bytas ut; man måste bara retirera med stil, slå till ordnad reträtt och fortsätta styra landet med delvis nya sjökort. Och det kan gå med återtågets hjältar vid rodret. För vid nämnda Stalingrad kapitulerade ju Friedrich Paulus med sin 6:e armé i Stalingrads stadsrum. Men parallellt med detta lyckades Ewald von Kleist dra ur sin 17:e armé från Kaukasus och smyga ut den genom nålsögat vid Dons utlopp i Svarta Havet.
Paulus armé inringades och förintades medan von Kleists retirererade lyckosamt och kunde leva för att slåss ännu en dag. von Kleist var den sanna återtågets hjälte på östfronten i början av 1943. Där har vi en levande förebild för svensk inrikespolitik anno 2012. Nu kan jag iofs tänka mig en helt ny, visionär politik för Sverige. Men en sak i taget. För även om jag inte hejar på eliten så är jag realist; dagens elit kommer som sagt inte att bytas ut på ett bräde bara för att deras Stora Utopi, mångkultur med massinvandringsprofil, slutat fungera. De måste retirera med bevarat ansikte och det kan de möjligen göra med ideologer som Dahlberg som banerförare.