2019-05-10, 21:47
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det har du förstås rätt i, men det är mystiskt att man i så fall väljer att säga saker som man egentligen inte tycker, i stället för att helt enkelt hålla tyst när de här sakerna diskuteras, för det gör de.

Grundregel 1A vid all försäljning, också av åsikter, är att ställa öppna frågor. Fråga istället för att ge svaren.
När svaren formuleras av dem själva är det busenkelt att leda in samtalet i "rätt" riktning.
Svaren kommer få dem att säga sanningen omedvetet och sedan är de "redpilled" på eget grepp.
Och från det kan de inte backa.
Citera
2019-05-10, 22:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Grundregel 1A vid all försäljning, också av åsikter, är att ställa öppna frågor. Fråga istället för att ge svaren.
När svaren formuleras av dem själva är det busenkelt att leda in samtalet i "rätt" riktning.
Svaren kommer få dem att säga sanningen omedvetet och sedan är de "redpilled" på eget grepp.
Och från det kan de inte backa.
Det är rätt att det kan vara en fruktbar position att spela öppen och nyfiken, men funkar verkligen detta på andra än de mest lättgenomskådade posörerna? Jag upplever ibland att det kan löna sig att ge små hintar om var man själv befinner sig, varpå man kanske hittar någon åsiktskamrat att diskret blinka till när PK-vågorna går höga, men detta är också riskabelt. Nyckeln är nog i alla fall att försöka inge förtroende och invagga folk i någon sorts trygghet; "med mig kan du prata om allt", etc. Nu blir det anekdotiskt och lite OT här, men jag har själv en kollega som detta funkat på. Hon kommer ibland och beklagar sig över sedernas förfall. Oerhört traditionell kvinna. Vad de andra tänker om vårt samhälle vet jag faktiskt inte.
Citera
2019-05-10, 22:30
Medlem
Citat:
Mitt inlägg var rätt taffligt och skrivet i all hast i trafiken, men jag får väl stå för det. I fikarummet på min arbetsplats kan det absolut låta ungefär så här: invandringen berikar Sverige, och vad skulle vi göra på ålderns höst utan tanter i slöja som torkar oss i arslet (inte med slöjan, förstås). Urk. Men jag tror ändå att det håller på att vända. Det jag skrev om "större delen av samhället" är en överdrift, och centerpartistens text känns lite efter sin tid. Pre 2015, liksom. Som Totius påpekade blir det svårt att ljuga om invandringens lönsamma sidor när rapporterna om krisande kommuner och utbredd arbetsskygghet duggar tätt nu i dagarna.
En känslig fråga, det märker man direkt när man nuddar vid det i fikarummet eller andra privata sociala sammanhang.
Folk är kraftigt indoktrinerade av den allmänna media och politikerbilden.

Få vet vem man skulle tala om en som Douglas Murray skulle nämnas. Detta trots att en Google sökning på DM toppar med en relativt gedigen presentation med egen "info ruta".

En snabb notering från en DM föreläsning om "The Strange Death of Europe":
Citera
2019-05-10, 23:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
En känslig fråga, det märker man direkt när man nuddar vid det i fikarummet eller andra privata sociala sammanhang.
Folk är kraftigt indoktrinerade av den allmänna media och politikerbilden.

Få vet vem man skulle tala om en som Douglas Murray skulle nämnas. Detta trots att en Google sökning på DM toppar med en relativt gedigen presentation med egen "info ruta".

En snabb notering från en DM föreläsning om "The Strange Death of Europe":
Tack ska du ha. Särskilt två bitar var väldans träffsäkra (jag gillar enkla observationer):
Klart att den förste som t.ex. kommer med Indisk kokkonst och berikar utbudet restaurationsutbudet är vanligen bra, men det innebär inte att nästa hundra gör indisk kokkonst hundrafalt intressantare.
Den förste sudanesiske poeten ökar mångfalden, men det innebär inte att nästa femtusen Sudaneser för med sig än mer berikning av poesiutbudet.
Det här med kvalitet och kvantitet. Eller, om man vänder på det: Först kvantitet, sedan kvalitet, som det står på klistermärken som syns lite här och där. Tror att det parafraserar Trotskij, men är inte säker. Själva tanken att tillräcklig kvantitet borgar för tillräcklig kvalitet = avkastning; så jävla låga krav, och förväntningar. Hade man hur som helst nöjt sig med att släppa in ett antal indier eller kineser som är ruskigt bra på sin grej så hade detta självklart varit ett icke-problem. Gustav III skrev redan på 1770-talet att det visst vore "en mycken stor fördel för riket om ett så idogt folk som judarne skulle kunna bosätta sig här". Då var det inte tal om några jätteskaror, utan ett litet antal judiska köpmän som erbjudit sig att slå sig ned i Sverige. Därför behövde man inte förankra saken den gången, men när den var på tapeten drygt hundra år tidigare satte sig bl.a. Oxenstierna på tvären med hänvisning till det orimliga i att ha individer av mosaisk trosbekännelse i ett lutheranskt Sverige (detta alltså efter de stora religionskrigen). Tänk om någon skulle resonera på samma sätt i dag, fast med muslimer i judarnas ställe. "Nä, vet ni vad, det här håller inte. De här människorna är avgudadyrkare."
För att tillslut landa i att det är ”globaliseringen”, som är oundviklig och kommer att hända oavsett om vi vill eller inte. Detta är vad de säger till folken och deras och barns framtid. Det finns ingen räddning eller en bättre värld för er.
Den här känslan av ödesbestämd globalisering är mer skrämmande än den värsta "klimatångest". Och kanske är utvecklingen irreversibel, men frågan är vilken slutpunkten blir. Att tänka sig att Västerlandet går under är lite övermaga, tycker jag, men det är nog inget orimligt i att misstänka en väldigt obehaglig kritisk punkt för alla parter. Det är mot den som vi till synes obönhörligt färdas, på grund av media och makthavare och deras självdestruktiva, gränslösa visioner om en harmonisk, jämlik värld utan djupt mänskliga fenomen som hat och fördomar. Tack för det ni, globalistjävlar.
Citera
2019-05-11, 00:59
Medlem
fasligts avatar
Nu skickar de skamlösa anständighetspartierna ut rasifierade partikroppar för att ragga klanröster från helt oinsatta högpigmenterade kroppar i "orten". Blancorösten - den nya blankrösten.
I de två senaste EU-valen återkommer flera så kallade utsatta områden bland de 20 valdistrikt som har lägst valdeltagande.

Det handlar bland annat om Rosengård i Malmö, Bergsjön i Göteborg, delar av Södertälje och Rinkeby i Stockholm.

I dessa områden låg valdeltagandet bland de röstberättigade mellan 20 och 25 procent i förra valet – medan motsvarande siffra för riket var drygt 50 procent.

Och Somaliska riksförbundet som ordnade informationsträffen i Rinkeby säger att många saknar information om vad EU-valet innebär. Därför hade bland annat två EU-kandidater bjudits in, som berättade om sin politik på somaliska.

En av dem var Mursal Isa som kandiderar för Miljöpartiet.

– Många som bor i såna områden tror att Bryssel ligger långt ifrån där de bor och därför är det svårt för dem att förstå hur EU-politiken påverkar dem.

Vad gör du då för att övertyga folk?

– Det är två kanaler som är viktigast för mig. Föreningsmöten, föreningsträffar, människor på gatan, men också sociala medier.

Abdukadir Salad Ali kandiderar för Liberalerna, och han ser framförallt en orsak till att valdeltagandet är så lågt i områden som Rinkeby.

– De har inte haft någon som de kan identifiera sig med.

Vad ska du göra då?

– Knacka dörr, prata med folk så att de ska rösta. Det är det viktigaste.
https://sverigesradio.se/sida/grupps...rtikel=7211374

Härligt. Verkligen viktigt med kroppar som röstar utifrån andra kroppars hudkostyms likhet med den egna kroppens som enda argument. Att utgå från att pigmenthalt är det enda som betyder något för välpigmenterade röstberättigade ligger snubblande nära en fullödigt rasistisk människosyn måste jag säga.
Citera
2019-05-11, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Att utgå från att pigmenthalt är det enda som betyder något för välpigmenterade röstberättigade ligger snubblande nära en fullödigt rasistisk människosyn måste jag säga.
Identifikation är ett universellt inkluderande och exkluderande naturtillstånd.
Citera
2019-05-11, 01:43
Citat:
Ursprungligen postat av CJFleetwood

Ja, det är lätt att glömma att det ute på arbetsplatser och kring släktmiddagar fortfarande inte kommit längre, det är detta som diskuteras, därför en sådan text kan framföras utan minsta tvekan, han tror han ligger helt rätt i tiden, kanske gör han det? Men skulle tro att det är 50/50 bland folket i denna fråga och fler ansluter till motståndssidan för var dag.

Det är förstås svårt att veta, men en talande tystnad brukar vara indikativt på att någon har deserterat till den andra sidan men inte riktigt pallar med stigmatiseringen och den sociala konsekvensen.

Personligen har jag blivit kallas för rasist när jag oförskämt haft mage att diskutera SD’s politik med människor jag känner, och som komiskt nog några år senare försökt övertyga mig rösta på SD eller AfS.

Men jag klandrar inte dem, för hjärntvätten har varit skoningslös. Däremot är det förstås underhållande att raljera och påpeka just deras kappvändning.
Citera
2019-05-11, 09:21
Medlem
Citat:
För att tillslut landa i att det är ”globaliseringen”, som är oundviklig och kommer att hända oavsett om vi vill eller inte. Detta är vad de säger till folken och deras och barns framtid. Det finns ingen räddning eller en bättre värld för er.
Den här känslan av ödesbestämd globalisering är mer skrämmande än den värsta "klimatångest". Och kanske är utvecklingen irreversibel, men frågan är vilken slutpunkten blir. Att tänka sig att Västerlandet går under är lite övermaga, tycker jag, men det är nog inget orimligt i att misstänka en väldigt obehaglig kritisk punkt för alla parter. Det är mot den som vi till synes obönhörligt färdas, på grund av media och makthavare och deras självdestruktiva, gränslösa visioner om en harmonisk, jämlik värld utan djupt mänskliga fenomen som hat och fördomar. Tack för det ni, globalistjävlar.

Det grundläggande problemet är att hela drömmen om den "globala staten" bygger på fundamentet om historiens slut och den evigt härskande globala liberala världsordningen som i sig är en resa på en enkelriktad väg fjamåt och uppåt mot ständigt ökande tolerans från alla sidor.

Problemet är att hela komplexet i sig baseras på den liberala världsordningen bygger på USA imperiet. Men det blir aldrig vackert när imperier dör. Det är därför vi har nationalstater till att börja med.
Senast redigerad av Ottokar 2019-05-11 kl. 09:28.
Citera
2019-05-11, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Nu skickar de skamlösa anständighetspartierna ut rasifierade partikroppar för att ragga klanröster från helt oinsatta högpigmenterade kroppar i "orten". Blancorösten - den nya blankrösten.
I de två senaste EU-valen återkommer flera så kallade utsatta områden bland de 20 valdistrikt som har lägst valdeltagande.

Det handlar bland annat om Rosengård i Malmö, Bergsjön i Göteborg, delar av Södertälje och Rinkeby i Stockholm.

I dessa områden låg valdeltagandet bland de röstberättigade mellan 20 och 25 procent i förra valet – medan motsvarande siffra för riket var drygt 50 procent.

Och Somaliska riksförbundet som ordnade informationsträffen i Rinkeby säger att många saknar information om vad EU-valet innebär. Därför hade bland annat två EU-kandidater bjudits in, som berättade om sin politik på somaliska.

En av dem var Mursal Isa som kandiderar för Miljöpartiet.

– Många som bor i såna områden tror att Bryssel ligger långt ifrån där de bor och därför är det svårt för dem att förstå hur EU-politiken påverkar dem.

Vad gör du då för att övertyga folk?

– Det är två kanaler som är viktigast för mig. Föreningsmöten, föreningsträffar, människor på gatan, men också sociala medier.

Abdukadir Salad Ali kandiderar för Liberalerna, och han ser framförallt en orsak till att valdeltagandet är så lågt i områden som Rinkeby.

– De har inte haft någon som de kan identifiera sig med.

Vad ska du göra då?

– Knacka dörr, prata med folk så att de ska rösta. Det är det viktigaste.
https://sverigesradio.se/sida/grupps...rtikel=7211374

Härligt. Verkligen viktigt med kroppar som röstar utifrån andra kroppars hudkostyms likhet med den egna kroppens som enda argument. Att utgå från att pigmenthalt är det enda som betyder något för välpigmenterade röstberättigade ligger snubblande nära en fullödigt rasistisk människosyn måste jag säga.

Japp - De borgerliga i alla kommuner bör fundera över hur de ska stoppa att allmänna medel används till värvningskampanjer för Socialdemokratiska Arabetarpartiet vid nästa allmänna val. Men kul att de hittade en Liberal somalier för intervjun. Han är nog den ende i sitt slag.
Citera
2019-05-11, 10:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det grundläggande problemet är att hela drömmen om den "globala staten" bygger på fundamentet om historiens slut och den evigt härskande globala liberala världsordningen som i sig är en resa på en enkelriktad väg fjamåt och uppåt mot ständigt ökande tolerans från alla sidor.
Exakt. Fukuyama. Mot detta synsätt kan ställas t.ex. Hegel, som jag tycker har en mer universell syn på utveckling utan tanken om någon slutpunkt i ett idealiskt tillstånd. Den globala liberalismen är lika farligt utopisk som kommunismen i sin orubbliga tilltro till den egna ideologin som medel för att uppnå typ världsfred och maximalt välstånd för alla. Inte ett dugg bättre än Jehovas vittnen.
Citat:
Problemet är att hela komplexet i sig baseras på den liberala världsordningen bygger på USA imperiet. Men det blir aldrig vackert när imperier dör. Det är därför vi har nationalstater till att börja med.
Men den amerikanska kulturen är ju framgångsrikt (?) implementerad i nästan hela västvärlden. I varje region finns något land som är ledande och pådrivande i det liberala globaliseringsprojektet. Jag tror tyvärr att systemet överlever USA som kolportör av de här idealen. Till och med Kina är till viss del med på tåget.
Citera
2019-05-11, 11:55
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Det är förstås svårt att veta, men en talande tystnad brukar vara indikativt på att någon har deserterat till den andra sidan men inte riktigt pallar med stigmatiseringen och den sociala konsekvensen.

Personligen har jag blivit kallas för rasist när jag oförskämt haft mage att diskutera SD’s politik med människor jag känner, och som komiskt nog några år senare försökt övertyga mig rösta på SD eller AfS.

Men jag klandrar inte dem, för hjärntvätten har varit skoningslös. Däremot är det förstås underhållande att raljera och påpeka just deras kappvändning.

Det här är en fråga som lär växa. Att kritiska åsikter varit starkt stigmatiserade visar på ett sjukt samhälle. SD har ca 20 procent i väljarstöd och ytterligare 50 procent av väljarna tycker som SD i deras huvudfråga, men de 15 till 20 procenten som hatar SD har 100 procent företräde på arbetsplatser, fritidsverksamheter, mainstreammedia med mera. Det här skapar en känsla av att dessa 15 till 20 procenten företräder ett så kallad majoritetstyckande. Fenomenet märks bland antisemitiska brott. 55 procent utgörs av muslimer, 35 procent av vänstern och 5 procent nynazister. Där har dock vänstern 100 procent av media som lägger all skuld på dessa 5 procent.

De här personerna har emellertid en mycket liten opinionsbildande påverkanskraft på nätet. Fria tider har över 1 miljon unika läsare. Tillsammans med andra stora aktörer såsom Samhällsnytt, Nyheter idag, Det Goda Samhället, Swebbtv, Ledarsidorna, flashback och otaliga bloggar och facebook-sidor så når de ut till alla dessa 70 procent av systemkritiker och skapar en vi-känsla. Aktiviteten på nätet har byggt upp en enorm lättillgänglig databas av fakta och analyser. Och som bekant, internet never forget. KD:s utspel i olika sammanhang har nu fått utdelning just på grund av minnet av vad man tidigare gjort och aktiviteten av systemkritiker på nätet. Reinfeldts skadegörelse av M och hat mot kritiker drabbar nu Kristersson av samma anledning fast i omvänd riktning. Detta gäller också S och LO.

Jag menar att den här utvecklingen till slut lär bli så märkbar att mångkulturfantasternas monopol på åsikt i mainstreammedia och arbetsplatsers lunchrum inte är hållbar. Den brutala verkligheten skyndar dessutom på processen. Inte en enda av mina arbetskollegor med invandrarbakgrund är mångkulturivrare. De förstår inte grejen. Så att rikta kritik mot mångkulturen och massinvandringens konsekvenser kränker inte invandrare. Snarare tvärt om. Vi lär få se fler av sådana som Hanif Bali och Tino Sanandaji.

Varje gång media kör en grej såsom metoo, klimatgreta, is-barn med mera så bombarderas internet med en helt annan bild. Allt fler sitter inte längre nöjda med att bli serverad nonsensprat och journalistisk agenda. Varje gång opinion live har tittaropinion så leder kritiker med 90 procents stöd medan studiopubliken till 90 procent består av folk som tycker som Belinda och pk-debattören.
Citera
2019-05-11, 13:21
Citat:
Exakt. Fukuyama. Mot detta synsätt kan ställas t.ex. Hegel, som jag tycker har en mer universell syn på utveckling utan tanken om någon slutpunkt i ett idealiskt tillstånd. Den globala liberalismen är lika farligt utopisk som kommunismen i sin orubbliga tilltro till den egna ideologin som medel för att uppnå typ världsfred och maximalt välstånd för alla. Inte ett dugg bättre än Jehovas vittnen.
Men den amerikanska kulturen är ju framgångsrikt (?) implementerad i nästan hela västvärlden. I varje region finns något land som är ledande och pådrivande i det liberala globaliseringsprojektet. Jag tror tyvärr att systemet överlever USA som kolportör av de här idealen. Till och med Kina är till viss del med på tåget.

Det är allt för trevligt att inbilla sig att den västerländska civilisationen enbart är ett socioekonomiskt projekt och som har realiserat en evig [kapitalistisk] modell som kan existera utanför den objektiva verkligheten.

Ack så lätt det är att förglömma att våran lilla trivsamma lekstuga och existens här bakom datorskärmarna, ivrigt knapprande på tangentborden har ett enormt avtryck i form av förbrukning av icke förnyelsebara naturresurser, dessa resurser är ett av fundamenten i den världsomspännande industrialiserade civilisationen och alla länder som deltar i den.

Frågan är inte huruvida vi "överlever" USA, utan vad en världsekonomi UTAN ett USA som driver på innebär? Jag bävar över tanken att se USA ge upp sin roll som garant för Pax Americana och genom den kan säkerställa den industriella civilisationens fortlevnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in