2018-09-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fast saker kan nog börja tas upp på ett annat sätt, seriöst sätt, nu när valet är över, nu behöver de inte (?) oroa sig för att gynna SDs valsiffror längre.. Eller så behöver vi vänta tills en regering är på plats - jag kan nog förutspå ett ganska så nytt medielandskap, sådana här omvälvande saker behöver nog lite tid att sätta sig - eller så händer ingenting (typ som förra valet) Men det "känns" annorlunda nu, men känslor har lurats förut..

En första spaning i MS-media avslöjar i alla fall att klassföraktet mot de obildade lantisarna, och tillika SD väljare, inte finner några gränser. Ganska obehaglig propaganda faktiskt (förutom att den inte är sann). Mot detta lantis-proletariat står den upplysta liberalismen i storstäderna som nu måste slåss ännu hårdare och obönhörligare. Självklart bara snömos, men narrativet är alltså det gamla vanliga: "Ingen medelklass borde kunna överväga att välja SD, det är obildad smuts, och som medelklass är du finare och mer upphöjd än så". Lite lustigt att de känner att de måste köra så hårt med detta nu. Och det finns ju dessutom en stor risk att det slår tillbaka. Åsa Lindeborgs artikel är väl kanske ett exempel på detta.

Det går inte längre att säga att bara ”white trash” röstar på Sverigedemokraterna. I mångt och mycket är Sverigedemokraterna ett ”fånga alla” parti. De går hem i princip alla sociala kretsar. Idag röstar 12-13 procent av överklassen i Djursholm (Danderyd) på Sverigedemokraterna. I Stockholms län röstade 15+ procent på Sverigedemokraterna. Faktum är att risken är rätt överhängande att Åsa Linderborg knappast behöver åka till Dalsland eller Skåne för att träffa Sverigedemokrater. Hon kan säkert hitta dem i sin egen trappuppgång. För att förklara i riktiga siffror. I Stockholms län (inkl. Stockholms kommun) röstar drygt 185,000 människor på Sverigedemokraterna. Det är det viktigaste länet för partiet efter Skåne där 197,000 röstade på Sverigedemokraterna. Du kan jämföra detta med Miljöpartiet. I Stockholms län (plus Stockholms kommun) röstade drygt 86,000 på Miljöpartiet. Det finns mer än dubbelt så många sverigedemokrater i Stockholms län än det finns miljöpartister. För MSM kommer detta bli ett växande problem. Hur skall man hantera att Sverigedemokraten lika gärna kan vara en direktör som drar in ett par miljoner om året i årslön och bor i en paradlägenhet på Östermalm? Hur skall de hantera att deras barns dagisfröknar, lärare och husläkare röstar på SD? Hur skall de förklara att deras farmor på 87 år boendes på K-holmen kastade sin röst på SD?

Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Oväntat vettigt för att vara Aftonhoran. Vad säger idiotkollegorna på redaktionen i fikarummet undrar man

Det är faktiskt jättebra att någon så högt upp så öppet går på Wolodarski på det där sättet. Om Bonniers fattar att de måste sparka honom kan det ju få avgörande effekt på svensk journalistik. Jag har givetvis ingen aning om hur sannolikt detta är men för varje kritisk röst så borde sannolikheten öka iaf.

Mitt intryck är att det journalistiska haveri som DN har blivit väldigt mycket beror på Wolodarskis person?
Det är också mitt intryck att Wolodarski har gjort blaskan till en ren aktivisttidning. Detta är egentligen ingenting konstigt. De senaste tjugo åren har svensk media fått ett överflöd av aktivister som chefredaktörer som bedriver ren kampanjjournalistik. Frågan är hur länge Dagens Nyheter komma fortsätta vara Sveriges svar på New York Times. Den är dyr, tunn och fruktansvärt dålig.
Citera
2018-09-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Jag trodde Leif GW Persson var en inbiten motståndare till SD.

https://www.expressen.se/kronikorer/...sd-stangs-ute/

Inte mycket klokare blev man av att se Ebba Busch Thor i Agenda ikväll. Den politiska logiken har dessutom plötsligt förändrats. Efter förra valet avgick Alliansen eftersom S+MP+V var det större blocket. Så är det denna gång också men då är det plötsligt Alliansen som ska sitta i regering eftersom deras regeringsalternativ är större än S+MP. Ingen kan ge några tydliga besked bortsett från "lösningar" alla vet inte kommer fungera.

För något år sedan förespråkade några borgerliga ledarsidor att Alliansen skulle ta makten med hjälp av SD. Det blev en del uppståndelse men sedan ebbade det ut. Frågan är vad som händer om Alliansen och SD röstar ner Löfvens regering. Precis som det tidigare var helt otänkbart utifrån den då rådande politiska ordningen att medvetet minska invandringen till Sverige ändrades konsensus från en dag till en annan. Jag tror vi kommer få se någonting liknande igen inom kort.

Åhå...

Citat:
Är det så du delar in människor, ormar och hyggliga karlar?
- Ja, det är inte oviktigt. Jag har ingen radar, det kan ta en stund att upptäcka vilken typ det handlar om. Somliga är "grumpy, but good at heart", liksom vissa ormar kan vara ganska charmerande. Två bekanta berättade för ett tag sen att de röstade på SD och då sa jag att de inte behövde komma hem till oss mer. Vår dotter är ihop med en gambiansk man. Mitt yngsta barnbarn Jocelyn har en engelsk pappa hon är rödfnasig och ser ut som en ung Winston Churchill, minus cigarren. Högst förtjusande allihopa.
- Men det var det som gjorde att jag till och med blev förtjust i Reinfeldt, för att han sa som han gjorde om invandringen.
- Världens förmögenhetsfördelning har aldrig varit så asymmetrisk som nu. Enkelt uttryckt kan man säga att en procent av jordens befolkning sitter på 99 procent av dess tillgångar. Det är givetvis åt helvete.

https://www.expressen.se/nyheter/gw-...lin-ar-en-orm/

Ser man på, en babblande kappvändare, det kunde man väl aldrig tro om den kärve GW? Men bättre att vända åt rätt håll, än att inte vända alls, i detta för landet viktiga fall. Han är väl också en av de få man faktiskt skulle kunna få höra en uppriktig ursäkt från. En kappvändare likafullt, det är så man håller sig på toppen i decennier.. (internet glömmer aldrig)
Senast redigerad av Fnysington 2018-09-17 kl. 00:32.
Citera
2018-09-17, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Jag trodde Leif GW Persson var en inbiten motståndare till SD.

https://www.expressen.se/kronikorer/...sd-stangs-ute/

Inte mycket klokare blev man av att se Ebba Busch Thor i Agenda ikväll. Den politiska logiken har dessutom plötsligt förändrats. Efter förra valet avgick Alliansen eftersom S+MP+V var det större blocket. Så är det denna gång också men då är det plötsligt Alliansen som ska sitta i regering eftersom deras regeringsalternativ är större än S+MP. Ingen kan ge några tydliga besked bortsett från "lösningar" alla vet inte kommer fungera.

För något år sedan förespråkade några borgerliga ledarsidor att Alliansen skulle ta makten med hjälp av SD. Det blev en del uppståndelse men sedan ebbade det ut. Frågan är vad som händer om Alliansen och SD röstar ner Löfvens regering. Precis som det tidigare var helt otänkbart utifrån den då rådande politiska ordningen att medvetet minska invandringen till Sverige ändrades konsensus från en dag till en annan. Jag tror vi kommer få se någonting liknande igen inom kort.
Klart att den återvändsgränd som 7k med sin aparta invandringspolitik skapade 2015 var tvungen att stoppas när verkligheten sa ifrån. Men Sverige fortsatte att ha en apart invandrings/asyl -politik jämfört med andra länder, inte minst de nordiska. Att flödet minskade berodde inte på den svenska politiken utan på EU:s åtgärder som kraftigt bromsade det totala flödet in i Europa.
Citera
2018-09-17, 01:17
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
SD gillar finland och övriga europeer, utan det är muslimerna de inte vill ha hit då deras religion och kultur krockar med övriga från resten av världen. Våran syn på olika saker är långt långt ifrån varandra därför vi ser all kaos i landet just nu

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Broken window fallacy har en inneboende begränsning: Den bygger på premissen att de inblandade parterna lever i en gemenskap där de ser sin egna långsiktiga överlevnad (och deras nästkommandes överlevnad om de tänker så långt) knuten till gruppens bästa och gruppens överlevnad. Det här är en rent subjektiv uppfattning; det spelar ingen roll om så verkligen är fallet eller inte. Jämför med "Fångarnas dilemma" där det rationella beslutet varierar med fångarnas subjektiva uppfattning av vi:et.

Vi kan även jämföra med Kina. Det är det enda landet - som jag känner till - där det inte råder enorm hungersnöd men där det har blivit en storindustri att samla ihop fettrester från avlopp för att "återvinna" till matlagningsolja som sedan säljs till restauranger, hotell (och kanske även till privatpersoner?) trots att detta är otroligt giftigt. Kina har även haft en stor mängd andra matskandaler, bland annat falska ägg, plast-ris, falska maneter, falsk mjölkersättning till barn etc. Den bild som målas upp är ett folk som blåser varandra konstant på alla möjliga tänkbara och otänkbara sätt. Varför? De kanske är funtade helt annorlunda från oss, men min hypotes är att kineserna på grund av årtionden av marinering i kommunistisk propaganda helt enkelt har överlåtit ansvaret för kollektivet på just "kollektivet" (vilket i praktiken blir de styrande) och att de därför tappat både ansvarskänsla för varandra och ovan nämnda subjektiva uppfattning. Varför då blåsa varandra? Ja, eftersom man redan blir blåst av andra, så hellre bli lurad som rik än som fattig. Det rationella valet har blivit att skvallra på medfången i "Fångarnas dilemma".

Det spelar ingen som helst roll för globalisterna om de personligen faktiskt förlorar eller tjänar långsiktigt på att vårt samhälle kollapsar. De saknar ändå kopplingen mellan vårt samhälles välstånd och sitt egna välstånd utöver insikten att i ett samhälle med mycket välstånd finns stora möjligheter att parasitera. Alltså blir det meningslöst att prata om "Broken window fallacy".
Kineserna lever i en skamkultur. Det är första orsaken. Den andra är att de blivit avtrubbade av allt våld. Den tredje är kultur. Inget liv är mycket värt. Människor från skamkulturen är underutvecklade.

Kommer ni ihåg bilderna från kinesiska barnhem där barnen var fastknutna på rad vid stolarna? Att man dödarflickebarn på grund av 2 barnspolitiken?

De är emotionellt underutvecklade

Detsamma gäller ju globalisterna. De drivs av kortsiktiga vinster.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Broken window fallacy är ingen fallacy om man själv är glasmästare. Det är väl det som är huvudpoängen.
Läser tråden baklänges men ja exakt.
Det är allmänt känt att 1% är narcissister. Oförmögna att se annat än sig själv. En hel del av dem har säkert drag av psykopati också.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-09-17 kl. 01:42.
Citera
2018-09-17, 01:54
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Era två inlägg här är ett utmärkt exempel på hur meningslös den strategin är. Det ni pratar om kommer aldrig, aldrig, aldrig någonsin fungera att övertyga stor mängder människor om. Aldrig.

Allt det du tar upp, Bergsturk, har dock med Sveriges etablissemang att göra. Både höger (privata välfärdsbolag) och vänster . Det är dessa människor som skor sig oavsett konsekvenser. Det är etablissemanget som måste attackeras från alla håll. Det finns inga genvägar, i synnerhet inte svårgenomträngliga ekonomiska sådan. Den ekonomiska biten är i vilket fall bara en konsekvens av att etablissemanget fått härja fritt.

Frasselito tog upp "svennehoran" igen. På sistone har det hörts lite tongångar i media om kulturskillnader som förklaring till sexualbrott. Vad vi vet är att många medlemmar av etablissemanget i många år talat om kulturberikning. Detta är ett (1) exempel på där de kan sättas åt. Era förklaringmodeller är det inte.
Just det här är intressant eftersom det är mitt gebit.

Om det har gått att indoktrinera hela västvärlden i västmarxism så går det såklart att få den att ändra tankesätt igen.

Psykopater sysslar med att ändra folks tankar. Diktatorer har kommit till sin makt genim att göra det i stor skala.

Dagens krig är psykologiskt och handlar om det här.

Vi har faktiskt kommit en bit på väg. Idag vet opinionsbildare var skuldkultur är, de vet vad skamkultur är. De vet vad klankultur är.

Tidigare hade vi två journalister som var "experter" på klankultur.
Båda okunniga och framförallt fega, vill inte stöta sig. Korn pratar om att vi haft klankultur vilket inte är sant. Brinkemo är jävig.

Men nu börjar man inom SD efterfråga sådan forskning på universiteten såg jag på fejan...

Att ändra folks sätt att tänka handlar inte om att tala om att de är dumma. Inte att tala om att de har fel. Det handlar om att plantera små frön som får gro.

Vet inte om det skrivits redan men det var ett djävla framsteg att Jimmie på bästa sändningstid fick in repliken Det handlar om kulturkrig.

Citat:
Men Åkesson visste sikkert hva han gikk til. Og han får fremført sitt budskap om at vi står i en «kulturkrig», i beste sendetid. Skavlan smiler overbærende.
https://www.vg.no/rampelys/tv/i/4der...s-fredagskonge

En änterhake sitter där den ska.

Lugnt och metodiskt fäster vi nästa.

edit Såg att det om Åkesson redan nämnts
Citat:
Ursprungligen postat av experten10

Det här "68"-köret är jag tveksam till om det fungerar särskilt bra däremot. Vi får se hur han och Karlsson går vidare med det. För tidigt att avgöra.

Jag roade mig med att lusläsa vg igår.
Där framgår det att Jimmie förra gången bad om att få komma till Skavlan.

Det är ju rätt troligt att han bad om det igen, och bad om att få ta med frun.
Jag anser att han utnyttjade tillfället att skademinimera.

Han flyttade fokus från Karl XII och gick rakt på Skavlan, att det blev en träff syntes ju.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-09-17 kl. 02:28.
Citera
2018-09-17, 03:12
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det som den politiska, mediala och akademiska eliten aldrig har fattat är att svenskar oavsett social klass skarpt ogillar att landet är fullt med fattiga människor eller för den delen den tilltagande kriminaliteten. Människor vill inte bo ett svenskt Bangladesh. De vill bo i ett svenskt Schweiz.

Det här är väl grundackordet i den berättigade känsla som bär fram kritiken. Att vi inte vill ha en massa fattiga, lättkränka människor i landet som bränner bilar och skapar rädsla och social friktion. Sparkar ner bögar i Mall of Scandinavia. Var det så här vi ville ha det i Sverige?

Konstigare än så är det inte. Det är den känslan som hela tiden måste relativiseras bort och ignoreras av etablissemanget på olika sätt. Berikning någon? Pensionsräddning, någon? Varför måste en ny underklass flytta in i landet? För att fylla upp trappuppgångarna i miljonprogrammen? För att handla barnvagnar i shoppingalleriorna?
Citera
2018-09-17, 03:24
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jag tycker att han har flera viktiga poänger, framförallt när det gäller väljarnas bild av verkligheten.
Media har ju ytterst framgångsrikt hjälpt regeringen med att dölja eller tona ner samhällsproblemen.

Hakelius, Teodoresco, Neuding mfl har i denna tråd fått kritik för att de aldrig presenterar några lösningar trots att de så ofta pekar på problem men saken är den att innan lösningarna kan presenteras så måste folk bli medvetna om problemen.

THIS. Så länge folk inte är medvetna om problemen så kommer de köpa narrativet att det handlar om rasism.

Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Sverigedemokraternas anpassning till det politiskt korrekta gav inte ett naivt väntat genomslag. Därav är argumentet givet att det behövs mer av samma, en mer ihärdig strävan efter anpassning i hopp om att resultatet ska bli ett annat. Samtidigt har det funnits en föreställning om Sverigedemokraterna kan och kommer att växa oavsett vad de gör.

Är det då inte just detta som skett? Jag skulle säga att Sverigedemokraterna i stort har misslyckats förmedla bilden av invandringen som ett existentiellt hot till de svenska väljarna. Den tillströmning av väljare som skulle kunnat rösta på dem som en nödåtgärd efter att ha mottagit ett tydligt budskap från dem har uteblivit. Nu har istället tillströmningen utav nya väljare mattats av.
[/b].

Fast man gör aldrig en bättre analys än de fakta man har tillgängliga.
ALLA var övertygade om att SD skulle få över 25, Marcus Oscarsson och VG skrev det öppet. S var skiträdda så vad hände?

Tino
Citat:
Många invandrare är övertygade att SD planerar att utvisa dem. Detta förstärktes i år av uppmärksammade Afs broscher, som många tror är från samma parti. När SD hade stark siffror mätningar skapades därför en oro för utvisningar som S skickligt utnyttjade. SD själva har inte gjort mycket för att trovärdigt ändra bilden som krystaliserats efter så många år av invandrarfientlig retorik, de åker sällan till dessa områden och tror att invandrare som knappt kan svenska ska läsa detaljer i deras partiprogram.
https://www.facebook.com/tino.sanand...55916960108231

Vi lyssnar på Tino om allt annat, varför inte lyssna på honom angående detta: Invandrarna blev uppskrämda av AfS och blev rädda för att skickas hem, de läser inte här, de visste inte ens om att AfS var ett annat parti än SD. Såsom de har flängt runt och betett sig så har de avskräckt många från att rösta på SD. Det säger Tino och han gillar inte ens SD

Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Du har fått mycket kritik i tråden men jag håller med dig i detta.
Visst, helt klart FINNS det starka internationella krafter, Soros, Bilderberg mfl som driver på globaliseringen...men... varför slipper Finland, Norge och Japan undan? Varför kan Danmark få igenom sitt ghettoprogram?

Ja givetvis för att Soros inte bestämmer ett skit! Han kan lobba och ekonomiskt stötta sjws men han bestämmer inte över enskilda länders migrationspolitik, vårt problem är skapat av våra alldeles egna vänsterblvna politiker av alla kulörer från rött till blått.

Japp det handlar om framförallt S's sätt att manipulera folket, att få dem att gilla de beslut de redan bestämt att de ska fatta genom att förändra språket.

Jag vet inte om ni känner till att den svenska invandringspolitikens huvudarkitekt är Kjell Öberg?
Han hade varit i USA och influerats av upptakten till vänstervågen där, så hade också Inga Gottfarb. Hon hade till och med läst på samma universitet som Marcuse arbetade på. Det fanns fler som indoktrinerats men dessa två var ideologer, och när S insåg att de kunde få fler väljare så ändrade de utlänningspolitikern, utlännngar blev invandre/minoriteter och fick rätten att slippa bli assimilerade.

Vore folk lite pålästa så skulle de kunna avsnoppa alla attacker mot Söder genom att påpeka att grupperna själva bett att få slippa bli svenskar! Särskilt judarna, och estländarna. Att man biföll dem från regeringshåll, vilket man inte ville, berodde på att man insåg att man kunde tjäna på det.

De här texterna intervjuerna är svåra att hitta men de finns om man letar. Från en intervju med denna Öberg säger han följande om kommunal rösträtt och valrättigheter för invandrare
Citat:

Jag träffade Olof Palme […] någon gång 1974 och frågade om han inte kunde överväga detta. ”Absolut inte”, sa han. Men inte långt därefter uppvaktade jag kommunminister Hans Gustafsson och han var helt med på noterna; det verkade som han redan var övertygad, innan jag träffade honom. Hur det nu hade gått till. Det pratades om en forskningsrapport från metallklubbarna i Västerås, som visade att om de invandrade arbetarna hade haft rösträtt, så skulle de ha röstat på socialdemokraterna.

Från början handlade intresset för utlänningarna om Sverigebilden utomlands, det ena gav det andra.
https://archive.fo/8x21M

I diskussionerna idag så har man så kortsiktigt perspektiv. Debatten tar avstamp i 1975 och filmen gjord av SVT Journalisten Pontus Mattson döps till Tvärvändningen.

Det var ingen tvärvändning, det var något som pågått länge. Kjell Öberg blev ansvarig för Sverigebilden 1962. Han hade varit i USA och inspirerats av Marcuses dravel om att minoriteter är förtryckta av majoriteten, och att tolerans i själva verket är intolerans och förtryck, eftersom det är majoritetens normer som bestämmer vad man skall vara tolerant mot.

Det här är alltså före - 68 men man kan kan inte prata om Frankfurtskolan då tror folk man är nazist. Men det här är vad Han och Inga kommer hem med huvudet fullt av, och att det fått spridning har inte undgått någon.

Att skylla på judar kommer inte leda framåt, presenterar man något som alla kan se med öppna ögon, så är det något annat

Återkopplar till Orrtupp, väljarnas bild av verkligheten är att Sverige hotas av nazism och rasism. Det är onödigt att spä på den bilden.

Folk måste fås att förstå att det är politikerna som är problemet.

SD's anpassning och framtoning som normala människor med sunt förnuft lockade väljare. På slutet var man utmattad och glömde bort att etablisemanget är psykiskt sjukt och lider av masshysteri och kommer ta varenda tecken på att SD är djävulen och blåsa upp det till bisarra proportioner.

Jag hörde också Jonathan Haidt häromdagen i ett samtal med Sam Harris (Tack Meiji för att du tjatade om Haidt) Denne Haidt påpekade hur kulturen har förändrats. Jag minns inte vad han sa exakt, men i Sverige så var det som stod högst i kurs på Guillous tid att vara intellektuell, att vara en renesansmänniska, för 90 talisterna är det att ha en tvättbräda som ger status.

I den här tredje vänstervågen har vi ramlat tillbaka i 1600 - talet, det som ger status är att vara en vispojke. Att peka på ondska, att peka ut en nazist.
https://www.youtube.com/watch?v=m-D__9B2t2E
Haidt talade om förhållanden i USA där det ger status att vara en SJW och anklaga folk för rasism och whatews, vi har ju vår egen tvist på det, och här pekar man ut häxor i form av SD'are som låtit tungan slinta.

Vispojkarna hade en enorm status på 1600 talet, och flickor som Elin och Greta får enorm status. Haidt påpekade att SJW's inte attackerar för att de vill komma åt offret, utan för att höja sin status i den egna gruppen.

Det här med mångkultur handlar i grunden om samma sak som SJW's

Know your enemy säger jag.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-09-17 kl. 03:35.
Citera
2018-09-17, 09:36
Avstängd
Underbart kränkt, högdraget von oben och tankeflyktig krönika där SvD:s sedan femton år utvandrade Berlinerdam Lotta Lundberg ojar sig över hur Sverige har förändrats, och förbannar det bonniga, självgoda, snåla och snusmurriga svenska folket. Det här är som Lars Lindström i kubik, men med ett litet mer litterärt anspråksfullt tonfall (och dessutom betydligt svårare att följa).

https://www.svd.se/alskade-svenskar-...radikaliserade

Citat:
Ursprungligen postat av Lotta Lundberg
Under valspurten har jag fått orakelfrågor av journalister som vill att jag berättar hur vi tänker i Sverige. Jag har inte kunnat svara. Jag har tänkt på det tyskarna kallar beröringsskräck. Och vad som händer med samtalet.

(---)

Medan övriga världen talar om Säkerhet, är vi i Sverige besatta av Tryggheten. Associationerna går från stridsvagnar till snuttefiltar. Finns det möjligen ett mellanting?

Ibland när jag är riktigt sur på Sverige tänker jag att jag är en politisk flykting.

Min tanke och längtan efter bildning och inte bara utbildning fick inte plats. Jag blev inte dödad, men stympad på det där sättet man upplever när man är ensam.

När folk som har 300 000 över hellre bygger om sitt kök än sätter sina barn i en bra skola. Där folk hellre går över röda mattor än ber sin chef fara åt helvete. Där folk tycker att barmhärtighet ska skyfflas in i kyrkan tills vi har politiska beslut som lagstadgar hur våra händer ska hjälpa.

Jag fick dålig intellektuell näring. Tyckte att jag simmade i en damm. Satt i en sandlåda.

Ja, ni kan metaforerna.

Kanske är det kokett att tänka så. Världen är i jämförelse så mycket grymmare, trängre och konstigare, att den politiska flykten måste vara förbehållet dem som verkligen riskerar något. Mer än sitt förstånd.

Ja, så går det på. Här har vi en som beklagar sig över sina dumma och halvrasistiska s k landsmän inför sina fina utrikiska kompisar över en capuccino och bakelser på stamfiket, och som vill att vi ska veta det - men som självklart inte vill låta några av dessa landsmän vara med i samtalet. Och naturligtvis skulle Lundberg aldrig bli så busigt konkret att hon vågade ta orden "åsiktskorridor" eller "PK-elit" i sin mun, än mindre börja medge vad invandringen gör med Sveriges ekonomi, arbetsmarknad och utbildningssystem.
Citera
2018-09-17, 09:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det är också mitt intryck att Wolodarski har gjort blaskan till en ren aktivisttidning. Detta är egentligen ingenting konstigt. De senaste tjugo åren har svensk media fått ett överflöd av aktivister som chefredaktörer som bedriver ren kampanjjournalistik. Frågan är hur länge Dagens Nyheter komma fortsätta vara Sveriges svar på New York Times. Den är dyr, tunn och fruktansvärt dålig.
Wolodarski rekryterades för att göra exakt det han har gjort. Det kommer han att fortsätta med, så länge DN fortsatt har en upplevd makt bland politiker & beslutsfattare.
Citera
2018-09-17, 10:02
Avstängd
Citat:

Det är givetvis inte bara chefredaktörerna som gått och blivit självhärliga aktivister, en stor del av dagens journalister har en liknande motivation och till skillnad från 70-80-talens grävande journalister (typ Jan Guillou, Peter Bratt, Ulf Nilson m fl) som för all del också hade en del politiska motiv, struntar dagens journalister ganska öppet i sådant som fakta, källkritik och att skilja på sak och person, offentliga och privata roller. Journalisternas ego och behov av fräcka slagord att posera med har helt enkelt fått mycket större utrymme och då får det där som brukade kallas journalistik, kritisk granskning, källkritik osv stryka på foten ända in i kaklet.

Folk som Jenny Nordberg, Katrine Marcal, Terese Christiansson, Helena Giertta och Emma Bouvin (oops, bara kvinnor!) är politiskt vinklande frifräsare och proffstyckare långt mer än de är journalister.
Citera
2018-09-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det här är väl grundackordet i den berättigade känsla som bär fram kritiken. Att vi inte vill ha en massa fattiga, lättkränka människor i landet som bränner bilar och skapar rädsla och social friktion. Sparkar ner bögar i Mall of Scandinavia. Var det så här vi ville ha det i Sverige?

Konstigare än så är det inte. Det är den känslan som hela tiden måste relativiseras bort och ignoreras av etablissemanget på olika sätt. Berikning någon? Pensionsräddning, någon? Varför måste en ny underklass flytta in i landet? För att fylla upp trappuppgångarna i miljonprogrammen? För att handla barnvagnar i shoppingalleriorna?

Jag pratar inte om fattiga invandrare men fattiga svenskar. Invandrare är också fattiga. För att förklara;

Socialdemokratisk media (Aftonbladet och Arbetet) spinner nu ordentligt på berättelsen (för det är en berättelse i stora delar) om industriarbetarmannen som blivit av med sitt arbete på pappersbruket på landsbygden och nu röstar på Sverigedemokraterna. Stämmer detta? I valet 2010, 2014 och 2018 fick Sverigedemokraterna flest antal röster i valkretsen Stockholms län. Tittar vi på bara län (och räknar in Stockholms kommun) så är det endast i Skåne (vi räknar även in Malmö) där Sverigedemokraterna är större. Drygt 25 procent av LO-kollektivet röstade på Sverigedemokraterna jämfört med Sverigedemokraterna i år. Vad som S-märkt media inte gärna skriver om är att SD har växt kraftigt bland TCO och SACO-väljare. SD är det tredje största partiet bland TCO-väljarna och det femte största partiet bland SACO-väljarna. Faktum är att SD växer kraftigt i alla demografiska, sociala och ekonomiska kategorier.

Det som Aftonbladet korrekt beskriver är att svensken (och egentligen alla från västra Europa, USA och Kanada) ser en fallande ekonomisk status. I synnerhet män med arbetarklassyrken. Till saken hör bara att om du tittar bortom industrijobb som har skickats utomlands eller automatiseras finner du ett nytt proletariat av högre utbildade människor. De senaste femtio åren har människor massutbildats till ”akademikeryrken” varav flera av dessa yrken har förlorat sin status. Det blir inte bättre av än fler är underanställda och arbetar under sina kvalifikationer. När man läser Aftonbladet så är lösningen på de här problemen att öka bidragen med ett par hundralappar, höja A-kassan och bygga sociala bostäder (läs ny ghetton). Utöver detta skall man skapa låtsasjobb i staten som inte behövs och som inte ger samhället eller individen någonting. Aftonbladet skriver;

Citat:
- Förutsättningen för detta framgångsrecept är att invandringen hamnar högt upp på dagordningen och att flyktingar, inte skattesänkningar, ställs upp som ett hot mot välfärdsstaten. I Norge gör även Civita utspel om att vi ska “öppna våra hjärtan” och “öppna vår plånbok” för människor i nöd, om nödvändigt finansierat genom att sänka sjukersättningen för gemene man.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...re-syndabockar
Således, låt svensken få litet mer socialbidrag, A-kassa, mer låtsasjobb och utbildning som inte leder till ett jobb och en karriär. Detta skall finansieras av skattehöjningar. Ja, Socialdemokraterna har verkligen framtiden för sig? I Dagens Nyheter har man en något annan idé. De har skickat fram Mark S. Weiner. Han skriver följande;

Citat:
Sverigedemokraterna är den senaste politiska signalen från en fjärde viktig historisk revolution: globaliseringen. I mer specifika ordalag kan vi kalla den för nyliberalismens revolution: användningen av statlig makt för att genomföra en djupgående inhemsk och internationell marknadsliberalisering, med allt vad den medför av sociala konsekvenser. (…)I Sverige, liksom i hela västvärlden, bör den politiska revolutionen och globaliseringens omstrukturering direkt bemötas på ett av de centrala områden där den har uppstått: kulturen. Liberalismen har länge haft en underutvecklad teori om kulturen beroende på att dess begrepp om gemenskap är välkänt svagt. På det hela taget lämnas sammanhållningen åt civilsamhället, och därigenom avsvär man sig de mest väsentliga kulturella intressen. Ändå är det genom kulturen som medborgarna uttrycker sin önskan om att betvinga den sociala alieneringen.

https://www.dn.se/ledare/kolumner/ma...-ta-pa-allvar/
Weiner nämner inga policyförslag men har däremot gjort det på sin hemsida och i föredrag. Weiner har däremot haft många föreläsningar där han hänvisar till franska nya högern och den ryska högern. Weiner har fattat att tänkare så som Carl Schmitt (Även vänstertänkaren Chantal Mouffe är förtjust i Schmitt) förståelse för vikten av kulturell identitet kan hjälpa liberalerna i deras strävan för internationalism och bryta ned västerlandet genom migration och handelsavtal. Så vad skall denna kultur eller identitetsbyggande handla om? Tja, klimatförändringarna anser en del av dem. Mark S. Weiner säger det explicit här vid det post-marxistiska institutet Telos (mest känt för introducerat post-marxismen bland liberaler på 1960-talet);

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=QmkVXKd2pLQ
(min: 25 till 26)
https://en.wikipedia.org/wiki/Telos_(journal)

Eftersom klimatförändringarna (klimatbluffen) är globala så skall vi alla samlas kring dessa. Tanken är att vår framtida gemensamma identitet skall handla om miljö och inte etnisk eller social identitet. Weiner tror att om staten är tillräckligt effektiv kan den få alla västerlänningar (med undantag för judar som han anser är den enda gruppen som skall få bevara sin etniska, kulturella och religiösa särart i både Israel och diasporan) att tappa sina ”stamlojalitet” och ersätta dem med kosmopolitiska ekologiska utopier om en grön gränslös värld. Den gemensamma kampen skall handla om klimatförändringar.

Det skall förenas oss. Klippet från Telos är intressant eftersom de här akademikerna allt mer oroar sig för teknologiindustrin eftersom den ger yttrandefrihet till människor som de anser inte skall få uttrycka sig. Detta hotar liberalernas intresse eftersom allt färre (även om det just nu inte övergår i röster) tar avstånd från globaliseringens lögner. Där av liberal medias hat mot Google, Apple, Amazon och Yahoo som ger en plattform för alla.

Som vi har sett i det här valet är faktiskt inte effekten på sociala medier allt för stark så deras rädsla är delvis obefogad. Mer intressant är dock liberalernas ilska över att Kina, Indien och många andra länder i andra och tredje världen inte blir liberaler – tvärtom. Allt fler inser också att det inte finns en korrelation mellan välstånd och liberalernas definition av demokrati. Detta skrämmer liberalerna och socialisterna. I slutändan när man läser Dagens Nyheter och Aftonbladet förstår man att de är två huvuden på samma kropp. De har bara två olika metoder för att undergräva.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är givetvis inte bara chefredaktörerna som gått och blivit självhärliga aktivister, en stor del av dagens journalister har en liknande motivation och till skillnad från 70-80-talens grävande journalister (typ Jan Guillou, Peter Bratt, Ulf Nilson m fl) som för all del också hade en del politiska motiv, struntar dagens journalister ganska öppet i sådant som fakta, källkritik och att skilja på sak och person, offentliga och privata roller. Journalisternas ego och behov av fräcka slagord att posera med har helt enkelt fått mycket större utrymme och då får det där som brukade kallas journalistik, kritisk granskning, källkritik osv stryka på foten ända in i kaklet.

Folk som Jenny Nordberg, Katrine Marcal, Terese Christiansson, Helena Giertta och Emma Bouvin (oops, bara kvinnor!) är politiskt vinklande frifräsare och proffstyckare långt mer än de är journalister.

Ja, så är det.

Citat:
Wolodarski rekryterades för att göra exakt det han har gjort. Det kommer han att fortsätta med, så länge DN fortsatt har en upplevd makt bland politiker & beslutsfattare.
Ja, så är det. Makten är upplevd. Politiker som vågar stå emot de stora mediehusen har allt att vinna.
Senast redigerad av Edgerton 2018-09-17 kl. 10:21.
Citera
2018-09-17, 11:01
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Det är så enkelt. Det handlar om makt och maktanspråk. Också spelet om mångkulturen.
På många olika nivåer. Enskilda karriärer, politisk makt, ekonomiskt mat och geopolitisk makt.
Medlen är ideologier, religion och annan propaganda i medierna. Lokalt, nationellt globalt.

När någon hotar makten sätts repressalier in. Beroende på hur starkt hotet upplevs används olika medel för att upprätthålla eller förstärka den egna makten. Till slut kasta man masken av liberal demokrati och kör ren maktuppvisning. "Antingen är ni med oss eller också är ni mot oss."
S attacker på SD i valkampanjen och liknande är också bra exempel på allt hårdare maktkamp när makten är hotad.

Med det sagt visas med all tydlighet att DN/Wolodarski/Bonnier är nu väldigt desperata. Väldigt desperata. För att de är hotade av att förlora sin makt. Och det går fort nu.

När folk nu börjar skämta om DN/Wolodarski är det ett akut hot mot tidningens ägares maktanspråk.
Det kommer inte tolereras. Se på TV4 som blev för larvigt och därmed säljs. TV4 kan inte sätta agendan i politiken och är därmed oanvändbar för politiska maktanspråk.

Mångkulturen är precis samma sak.
När resultatet av mångkulturens införande genom migration hotar makten hos vanliga Svenskar, ägarna och förvaltarna av nationen Sverige, reagerar vi på precis samma sätt. Vår makt över vardagen och framtidens utformning hotas. Ekonomiskt och kulturellt. Vi går mot ett Sverige som många inte vill ha. Framtiden blir ett hot i nuvarande färdriktning. Och vi reagerar.

Och där någonstans kan man också ana varför en del inte reagerar på hoten.
De ser inte hoten. De upplever inga hot från migrationen.
Mångkulturen är för dem fortfarande bara en exotisk krydda i tillvaron. Inte ett gift.

Men varför? Ett svar är att folk vill ta den lätta vägen för egen vinnings skull. Socialt men också karriärmässigt. Det stora problemet är att det fungerar.
Vad är det som gör att rimligt begåvade människor inte överdriver självständigt tänkande när de är på arbetet? Välkommen till boksläpp av Mats Alvessons nya bok Dumhetsparadoxen: kraften och fallgroparna i funktionell dumhet i arbete.
Flockbeteende och bekvämlighet. Dåligt självförtroende blandat med rädsla för att råka illa ut. Floskulösa visioner, varumärken, värdegrunder och strategier. Imitationer av andra. Modevågor i organisation och ledarskap. Vad innebär allt detta för en arbetsplats?

Mats Alvesson, professor i företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, har skrivit en bok om fenomenet funktionell dumhet – vad som gör att rimligt begåvade människor inte överdriver självständigt tänkande när de är på arbetet.

– Organisationer genomsyras av ett underskott på reflektion. De kritiska frågorna ses som obekväma och därför intar vi följsamma positioner där vi anstränger oss för att ingen ska kunna anmärka på oss. Då kan vi hamna i ett läge där alla gör rätt, en positiv anda råder och allt ser bra ut men mycket fungerar illa, säger Mats Alvesson.
https://www.lu.se/event/bokslapp-dum...-mats-alvesson

Att medvetet eller omedvetet blunda är kanske inte funktionell dumhet utan mer funktionell blindhet.
Det är både bekvämt och lönsamt att blunda för vissa saker. "Orka bry sig" som en hel generation skulle säga.

En del har en naturlig fallenhet för att vara funktionellt dumma. Men värre är att det har lönat sig att falla in i ledet. Det krävs alltså en hel del för att ändra beteende i en så kontroversiell fråga som migration om man tidigare under sitt liv använt "social kompetens" som ett framgångskoncept för privat makt.
Om man inte ändrar spelplanen för dessa "följsamma" personer och gör det obekvämt att vara mångkulturförespråkare. Att göra dem ansvariga. Utan makt.

DET brukar skrämma skiten ur dessa "följsamma".
Det är precis det Ebbas far nu gör. Utkräver ansvar.

Makt och maktanspråk men utan att ta ansvar har fungerat länge. DN, politiska partier, medier.
Dags att kräva ansvar då kommer också tokigheterna att minskas.

Dessutom:
När man börjar rota i vem som göras ansvarig börjar man leta i maktstrukturerna och det är alltid lika intressant då alla som kan tänkas vara ansvariga alltid pekar på någon annan högre upp i hierarkin.

"Follow the money"

Avslutningsvis visar maktspelet efter valet att hur maktanspråk korrumperar åsikter och principer.
Maktspelet handlar inte längre om om landets bästa utan enkom om inflytande dvs makt.

Det är öppet mål för SD att påtala att maktspelet som pågår inte gynnar Sverige, inte respekterar folkviljan och medborgarna utan är ett av primitiva drifter regisserat maktspel som skulle göra Machiavelli imponerad.

SD har länge pratat om ansvarslös mångkultur och migrationspolitik.
Dags att prata om ansvaret för mångkulturfiaskot och migrationspolitiken.
Det gör skillnad.

Makt och ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in