Citat:
Fast saker kan nog börja tas upp på ett annat sätt, seriöst sätt, nu när valet är över, nu behöver de inte (?) oroa sig för att gynna SDs valsiffror längre.. Eller så behöver vi vänta tills en regering är på plats - jag kan nog förutspå ett ganska så nytt medielandskap, sådana här omvälvande saker behöver nog lite tid att sätta sig - eller så händer ingenting (typ som förra valet)
Men det "känns" annorlunda nu, men känslor har lurats förut..
En första spaning i MS-media avslöjar i alla fall att klassföraktet mot de obildade lantisarna, och tillika SD väljare, inte finner några gränser. Ganska obehaglig propaganda faktiskt (förutom att den inte är sann). Mot detta lantis-proletariat står den upplysta liberalismen i storstäderna som nu måste slåss ännu hårdare och obönhörligare. Självklart bara snömos, men narrativet är alltså det gamla vanliga: "Ingen medelklass borde kunna överväga att välja SD, det är obildad smuts, och som medelklass är du finare och mer upphöjd än så". Lite lustigt att de känner att de måste köra så hårt med detta nu. Och det finns ju dessutom en stor risk att det slår tillbaka. Åsa Lindeborgs artikel är väl kanske ett exempel på detta.

En första spaning i MS-media avslöjar i alla fall att klassföraktet mot de obildade lantisarna, och tillika SD väljare, inte finner några gränser. Ganska obehaglig propaganda faktiskt (förutom att den inte är sann). Mot detta lantis-proletariat står den upplysta liberalismen i storstäderna som nu måste slåss ännu hårdare och obönhörligare. Självklart bara snömos, men narrativet är alltså det gamla vanliga: "Ingen medelklass borde kunna överväga att välja SD, det är obildad smuts, och som medelklass är du finare och mer upphöjd än så". Lite lustigt att de känner att de måste köra så hårt med detta nu. Och det finns ju dessutom en stor risk att det slår tillbaka. Åsa Lindeborgs artikel är väl kanske ett exempel på detta.
Det går inte längre att säga att bara ”white trash” röstar på Sverigedemokraterna. I mångt och mycket är Sverigedemokraterna ett ”fånga alla” parti. De går hem i princip alla sociala kretsar. Idag röstar 12-13 procent av överklassen i Djursholm (Danderyd) på Sverigedemokraterna. I Stockholms län röstade 15+ procent på Sverigedemokraterna. Faktum är att risken är rätt överhängande att Åsa Linderborg knappast behöver åka till Dalsland eller Skåne för att träffa Sverigedemokrater. Hon kan säkert hitta dem i sin egen trappuppgång. För att förklara i riktiga siffror. I Stockholms län (inkl. Stockholms kommun) röstar drygt 185,000 människor på Sverigedemokraterna. Det är det viktigaste länet för partiet efter Skåne där 197,000 röstade på Sverigedemokraterna. Du kan jämföra detta med Miljöpartiet. I Stockholms län (plus Stockholms kommun) röstade drygt 86,000 på Miljöpartiet. Det finns mer än dubbelt så många sverigedemokrater i Stockholms län än det finns miljöpartister. För MSM kommer detta bli ett växande problem. Hur skall man hantera att Sverigedemokraten lika gärna kan vara en direktör som drar in ett par miljoner om året i årslön och bor i en paradlägenhet på Östermalm? Hur skall de hantera att deras barns dagisfröknar, lärare och husläkare röstar på SD? Hur skall de förklara att deras farmor på 87 år boendes på K-holmen kastade sin röst på SD?
Citat:
Det är också mitt intryck att Wolodarski har gjort blaskan till en ren aktivisttidning. Detta är egentligen ingenting konstigt. De senaste tjugo åren har svensk media fått ett överflöd av aktivister som chefredaktörer som bedriver ren kampanjjournalistik. Frågan är hur länge Dagens Nyheter komma fortsätta vara Sveriges svar på New York Times. Den är dyr, tunn och fruktansvärt dålig.
Oväntat vettigt för att vara Aftonhoran. Vad säger idiotkollegorna på redaktionen i fikarummet undrar man 
Det är faktiskt jättebra att någon så högt upp så öppet går på Wolodarski på det där sättet. Om Bonniers fattar att de måste sparka honom kan det ju få avgörande effekt på svensk journalistik. Jag har givetvis ingen aning om hur sannolikt detta är men för varje kritisk röst så borde sannolikheten öka iaf.
Mitt intryck är att det journalistiska haveri som DN har blivit väldigt mycket beror på Wolodarskis person?

Det är faktiskt jättebra att någon så högt upp så öppet går på Wolodarski på det där sättet. Om Bonniers fattar att de måste sparka honom kan det ju få avgörande effekt på svensk journalistik. Jag har givetvis ingen aning om hur sannolikt detta är men för varje kritisk röst så borde sannolikheten öka iaf.
Mitt intryck är att det journalistiska haveri som DN har blivit väldigt mycket beror på Wolodarskis person?