2012-10-04, 00:11
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsharessa
Alltså nu är jag valigtvis inte så konspiratoriskt lagd men en av de saker som slog mig som märkligt i zigenarinslaget var när en av mack-personalen sa något i stil med:

"Vi har inga bilar förrän efter midsommar, det är sommar och sol nu... Du vet".

Hehe. Klantigt av SR.
Citera
2012-10-04, 00:26
Medlem
StuGs avatar
Citat:
...
Istället frågar jag mig om SR har suttit på det här gråtmilda topp-scoopet men att det tagit ett halvår av pillande i redigerarbåset innan det sändes? Seriöst?

Man kan ju fråga sig varför SR skulle göra på detta viset men jag orkar inte utan påminner mig istället om att man tekniskt sett INTE lider av förföljelsemani om hela världen faktiskt ÄR ute efter en.

Tidskillnaden beror nog på att argumenten för den förda flyktingpolitiken och framtidsutsikterna för en förändring är ett enda stort svart hål. Och i närheten av svarta hål påverkas tiden. Så måste det vara.

Tack för fisken.

Intressant. Kanske låg det i papperkorgen eftersom det är dubbelverkande - det lyfter i sig fram zigenarna som sådana problematiska filurer att företag inte ens vill hyra ut bilar till dem. Denna slutsats bedömdes kanske vara nära tillhands och det fick tummen ner.
Men nu blev det väl svettpärlor i pannan och darr på läppen efter inslaget om hur svenska industristäder en efter en förvandlas till tredje världen - fast med granskog - att man plockade fram det och kokade soppa på en spik. En soppa som skulle räcka hela dagen.
Citera
2012-10-04, 00:55
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Intressant. Kanske låg det i papperkorgen eftersom det är dubbelverkande - det lyfter i sig fram zigenarna som sådana problematiska filurer att företag inte ens vill hyra ut bilar till dem. Denna slutsats bedömdes kanske vara nära tillhands och det fick tummen ner.

Jag upplever en rakt motsatt effekt än den hos massmedia så hett åtrådda. Alla -- ALLA -- vet vad zigenarna är för folk, och gapet mellan verklighet och dikt är nu så stort att till och med PK-kvinnor i min närhet har hörts fälla sarkastiska diamanter i stil med "om de inte vill bli behandlade som tjuvar kanske de borde sluta stjäla först".

"Den stora lögnen" kanske har möjlighet att lyckas, men så stor kan inte lögnen vara som att påstå att zigenare är en tillgång för riket.

"Realisten", om de nu räknas som en del av "mediakriget", hade ju faktiskt en artikel med faktisk journalistik idag -- ni vet, sånt som massmedia en gång i tiden ägnade sig åt:
http://www.realisten.se/2012/10/03/z...nsinstationer/
Detta förutsatt att det är sant, förstås. Vore det inte tjusigt att se detta upprepas av de stora tidningarna?
Citera
2012-10-04, 09:29
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Alltså nu är jag valigtvis inte så konspiratoriskt lagd men en av de saker som slog mig som märkligt i zigenarinslaget var när en av mack-personalen sa något i stil med:

"Vi har inga bilar förrän efter midsommar, det är sommar och sol nu... Du vet".

Jag sitter i bilen.... Lite förvånat tittar jag ner på instrumentpanelens termometer och ser att den visar 10 grader. Jag vänder blicken åt vänster och ser en kvinna i täckjacka med luvan uppfälld. Någon som jag tror är hennes man försöker vända på sitt paraply efter att det vänt sig i den regnstinna vinden. Ett rött löv blåser förbi....
Jag undrar så smått - Om det nu inte är sommar och sol här där jag befinner mig så kanske skåne fortfarande har lite värme kvar? Det ligger ju söderut i förhållande till där jag befinner mig och kanske är reportaget därifrån? Men plötsligt drar jag mig till minnes att jag minsann redan firat midsommar i år.
Jag drar istället slutsatsen att det någonstans uppstått en tidsskillnad och efter lite reflektion utesluter jag att den skulle bero på tidsdilation som en konsekvens av min hastighet, för så snabb är inte min bil. Speciellt inte i rusningstrafik.
Istället frågar jag mig om SR har suttit på det här gråtmilda topp-scoopet men att det tagit ett halvår av pillande i redigerarbåset innan det sändes? Seriöst?

Man kan ju fråga sig varför SR skulle göra på detta viset men jag orkar inte utan påminner mig istället om att man tekniskt sett INTE lider av förföljelsemani om hela världen faktiskt ÄR ute efter en.

Tidskillnaden beror nog på att argumenten för den förda flyktingpolitiken och framtidsutsikterna för en förändring är ett enda stort svart hål. Och i närheten av svarta hål påverkas tiden. Så måste det vara.

Tack för fisken.

Starkt iakttagelse. Normalt ligger man inte på denna typen av reportage så länge. Det är helt klart gjort åtminstone delvis före semestern. Kompletteringar gör man på någon dag om det behövs.
Reportaget har helt klart legat i kylskåp av någon anledning ett tag innan det sändes. Någon chef tyckte att det inte höll av någon anledning. Kanske hade zigenarna varit alltför provokativa, kanske hade man inte lyckats få fram någon gråtmild bensinstationsanställd som kunde snyfta om den oerhörda rasism som ledningen tvingade de anställda in i under morgonsamlingen där man sjöng Horst-Wessel-sången och gjorde honnör framför flaggan. Dessutom bokar väl de flesta sin bil direkt via nätet nuförtiden, och har man sina papper klara då med kreditkort och körkort så finns det liksom inget förhandlingsutrymme kvar vid själva utlämnandet. Jag skulle vilja höra hela banden.
Edit, såg nu att de låg utlagda nu.
Senast redigerad av Siegfrid 2012-10-04 kl. 09:37.
Citera
2012-10-04, 10:27
Moderator
TheLuckys avatar
Jag anar en liten smärre bomb bakom det här reportaget. Precis som realisten skriver så står romer för hälften av alla brott mot bensinstationerna, trots att man bara är 0.5 procent av befolkningen om ens det. Dessutom är det bara en viss typ av romer det handlar om. Är det en etnisk attack mot bensinstationer vi ser? Nej, så är det självklart inte. Utan det handlar om att en viss typ av romer helt enkelt har brott som sin huvudsysselsättning där brott mot bensinstationer är en del av deras så kallade företagsidé. Det är alltså så illa att dessa romer inte ser stöld som ett brott, eller i vart fall inte som något omoraliskt och klandervärt. Äta eller ätas med andra ord. Det var väl det reportern upptäckte.

Nu sände man det här i alla fall. Med mycket klipp och klistra får man väl förmoda. Gör man så kan man få ihop vad som helst. Går du in till en bensin station som fått påhälsning av romer som stulit flera gånger i rad tar tålamodet slut. Det var detta man klippte bort. Men SVT har troligtvis fått garantier från Q8 och OK att deras personal inte ska säga sanningen. Att realisten och andra mindre icke pk-tidningar tar reda på fakta är givetvis en risk som man kalkylerar med. Men gammelmedia i sin helhet är tyst om detta varvid SVT ändå vågade sända sitt reportage, trots den extremt starka vinklingen.

Sedan finns en annan aspekt på det hela. Nyhetsvärde kallas det för. Det har tjatats lite väl mycket om ensamkommande barn (eller yngre män), Somalier och syrier den senaste tiden. Man måste ha en ny "utsatt" grupp. Då fick det bli romer. Får se hur länge det här pågår. Gissar tills på Söndag. Dessutom måste projektmänniskor ha nya färska exempel på främlingsfientlighet och rasism när man ansöker om medel från fonder, stiftelser, EU, riksdagen, myndigheter och gud vet vad. Som jag påpekat tidigare är dessa så kallade projekt en hel industri där stora pengar är inblandade. SVT program är oerhört viktig del i deras marknadsföring. Det får man inte glömma.
Senast redigerad av TheLucky 2012-10-04 kl. 10:34.
Citera
2012-10-04, 10:45
Moderator
Strix m/94s avatar
För skams skull lägger man idag ut allmänhetens reaktioner, även sådana som inte är zigenaruppskattande.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5295458
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5295387

Man kan ju tänka sig hur det låter hos de röster som inte presenteras i programmet. Men att man alls släpper ut olika röster tyder både på att det varit någon form av lyssnarstorm, och att debattklimatet ändrats något på sistone.
Citera
2012-10-04, 10:58
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
För skams skull lägger man idag ut allmänhetens reaktioner, även sådana som inte är zigenaruppskattande.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5295458
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5295387

Man kan ju tänka sig hur det låter hos de röster som inte presenteras i programmet. Men att man alls släpper ut olika röster tyder både på att det varit någon form av lyssnarstorm, och att debattklimatet ändrats något på sistone.

Varför frågar reportern om "Christopher" vill ha sitt efternamn med? Han som säger att han har dåliga erfarenheter av Romer. Varför klippte de inte bort det?

Det blir så pajigt... "kolla rasisten, han vågar inte stå för vad han säger".
Citera
2012-10-04, 13:22
Medlem
FritzDaCats avatar
studioett@sverigesradio.se

Citera
2012-10-04, 16:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Starkt iakttagelse. Normalt ligger man inte på denna typen av reportage så länge. Det är helt klart gjort åtminstone delvis före semestern. Kompletteringar gör man på någon dag om det behövs.
Reportaget har helt klart legat i kylskåp av någon anledning ett tag innan det sändes. Någon chef tyckte att det inte höll av någon anledning. Kanske hade zigenarna varit alltför provokativa, kanske hade man inte lyckats få fram någon gråtmild bensinstationsanställd som kunde snyfta om den oerhörda rasism som ledningen tvingade de anställda in i under morgonsamlingen där man sjöng Horst-Wessel-sången och gjorde honnör framför flaggan. Dessutom bokar väl de flesta sin bil direkt via nätet nuförtiden, och har man sina papper klara då med kreditkort och körkort så finns det liksom inget förhandlingsutrymme kvar vid själva utlämnandet. Jag skulle vilja höra hela banden.
Edit, såg nu att de låg utlagda nu.

Om jag tillhörde TTs och Ekots chefsindoktrinörer, så skulle jag ha beordrat mina medarbetare att ha bunkrat upp med en samling reportage om svenskarnas hemska RASISM, som snabbt kan plockas fram, när man vill dra uppmärksamheten bort från något, som är (alltför) dissonant rel. den politiskt korrekta förkunnelsen.

Uppmärksamheten bör *snabbt* avledas bort från Studio Etts reportage om importen av (förmodligen) rel. förståndshandikappade personer från bl.a. Somalia - alltså plockas reportaget om s.k. diskriminering av zigenare fram ur kistan.

S.k. "media management" är ju något som politiska partier och regeringar mycket medvetet sysslar med idag. En regering eller ett parti kan t.ex. tidigarelägga något politiskt utspel eller någon utnämning för att avleda media bort från något och därmed kväva någon mindre smickrande story.

Då svenska s.k. journalister främst arbetar med att indoktrinera befolkningen, så är det imo rimligt att tänka sig, att i Sverige jobbar inte enbart politiker och politiska tjänstemän utan också svenska s.k. journalister mycket medvetet med att försöka styra allmänhetens uppmärksamhet bort från sådant, som man inte vill ha ngn större uppmärksamhet kring.

Ledande svenska s.k. journalister är fullt medvetna om, vilket (obehagligt) samhälle de har skapat och skapar. De har rimligen planerat och förberett - svenskar gillar att planera - hur de snabbt ska kunna hantera händelser och medial bevakning, som de vill neutralisera.
Senast redigerad av Meiji 2012-10-04 kl. 16:53.
Citera
2012-10-04, 17:13
Medlem
Petter Larsson på Aftonbladet Kultur tycker att rasist-kortet börjat dras lite för sällan nu:
Citat:
Kalla rasism för rasism
Särbehandling, diskriminering, och krav på skärpt diskrimineringslagstiftning. Så låter det efter Ekots lysande avslöjande om hur bensinmackar vägrar hyra ut bilar till romer. Men ingen talar om rasism. Jag är rätt säker på att vi hade gjort det för 20 år sedan. Precis som vi då kallade Sverigedemokraterna för rasister, medan medierna nu allt oftare använder deras eget begrepp ”invandringskritiska.”

Romer är ju ingen ras, kan man invända. Men det är inte judar eller svarta heller. Det finns nu en gång för alla inga raser. Det betyder inte att det inte finns rasism.

...

Men om det inte är ett klockrent exempel på vardagsrasism att sortera bort romer på grund av att de ser ut som romer, ja då har ordet inte längre någon innebörd.

Men det får man väl inte säga i det här landet längre.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article15554459.ab

Petter Larsson och hans kollegor på Aftonbladet Kultur höjer ju åtminstone statistiken för hur ofta rasism-ordet används...
Citera
2012-10-04, 17:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om jag tillhörde TTs och Ekots chefsindoktrinörer, så skulle jag ha beordrat mina medarbetare att ha bunkrat upp med en samling reportage om svenskarnas hemska RASISM, som snabbt kan plockas fram, när man vill dra uppmärksamheten bort från något, som är (alltför) dissonant rel. den politiskt korrekta förkunnelsen.

Uppmärksamheten bör *snabbt* avledas bort från Studio Etts reportage om importen av (förmodligen) rel. förståndshandikappade personer från bl.a. Somalia - alltså plockas reportaget om s.k. diskriminering av zigenare fram ur kistan.

S.k. "media management" är ju något som politiska partier och regeringar mycket medvetet sysslar med idag. En regering eller ett parti kan t.ex. tidigarelägga något politiskt utspel eller någon utnämning för att avleda media bort från något och därmed kväva någon mindre smickrande story.

Då svenska s.k. journalister främst arbetar med att indoktrinera befolkningen, så är det imo rimligt att tänka sig, att i Sverige jobbar inte enbart politiker och politiska tjänstemän utan också svenska s.k. journalister mycket medvetet med att försöka styra allmänhetens uppmärksamhet bort från sådant, som man inte vill ha ngn större uppmärksamhet kring.

Ledande svenska s.k. journalister är fullt medvetna om, vilket (obehagligt) samhälle de har skapat och skapar. De har rimligen planerat och förberett - svenskar gillar att planera - hur de snabbt ska kunna hantera händelser och medial bevakning, som de vill neutralisera.

Så tror jag också. Efter både förra veckans Tintin-afffär och tisdagens Borlänge-reportage, så kände nog redaktionsledningen att det var läge med ett balanserande tema. Emedan det i år är zigenarår, så har man givetvis sedan länge förberett en sådan här "insats". Hur många dagar innan i går man bestämde sig för att sända, är så klart osäkert. Men det skulle inte förvåna mig om besluten om Borlänge och mack-zigenarna togs i anslutning till varandra.

Många redaktioner förbereder artiklar mm om kända personer, så att de är beredda inför dödsfall. De har också upparbetade stommar till artiklar om företag, myndigheter etc, som de kan ta till och "fylla i" om det kommer ett behov. Utan att veta det, så skulle jag kunna anta att man även har ett antal "snyft-reportage" på lager, som kan dammas av, kompletteras och användas när det behövs.
Citera
2012-10-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så tror jag också. Efter både förra veckans Tintin-afffär och tisdagens Borlänge-reportage, så kände nog redaktionsledningen att det var läge med ett balanserande tema. Emedan det i år är zigenarår, så har man givetvis sedan länge förberett en sådan här "insats". Hur många dagar innan i går man bestämde sig för att sända, är så klart osäkert. Men det skulle inte förvåna mig om besluten om Borlänge och mack-zigenarna togs i anslutning till varandra.

Många redaktioner förbereder artiklar mm om kända personer, så att de är beredda inför dödsfall. De har också upparbetade stommar till artiklar om företag, myndigheter etc, som de kan ta till och "fylla i" om det kommer ett behov. Utan att veta det, så skulle jag kunna anta att man även har ett antal "snyft-reportage" på lager, som kan dammas av, kompletteras och användas när det behövs.

Naturligtvis är det så. Jag försökte pumpa en eko-chef på info och insidebabbel en fest. Han var hal som en ål. Jag cirkulerade som en tålmodig hök runt ämnet i flera timmar. Lade diskret ut små oskyldiga krokar om ditten och datten för att få en öppning, men ingen napp.

Snyftisar är förstås lagervara på redaktionerna och det första nybakade redaktionsmedlemmar får lära sig; Klä ut en somalier i en bisarr 90-talskostym från Dressman som är tre storlekar för stor och rapportera om hur han blir nekad på innekrogar runt Stureplan.

Hela den förutsägbara zigenarsnyftisen är förstås en avledande manöver. Dags att återvända till huvudspåret: somalieinvasionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in