2012-10-03, 09:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Frågan är om de ens vill agera. Om vi tar in irakier och syrier så kan vi fortsätta i 20 år till, men med somalier och afghaner så kommer frågan att ställas på sin spets redan i valet 2014. Det finns inte längre någon möjlighet att undvika frågan.

Jag tror Expo ser med fasa på regeringens politik för den bäddar för en omsvängning 180 grader, som när nästan alla partier helt plötsligt tyckte det var en bra idé att gå med i EG. Anna Dahlberg är den förste journalist som har argumenterat för minskad asylinvandring utan att bli utmålad som rasist. Det finns många journalister som kommer att vilja framstå som att de var med på tåget tidigt; ett tweet av Björn Häger idag tyder på att hans intentioner med sin bok i våras var att i historiens ljus framstå som en person som var tidigt ute. (Han berömde alltså Anna Dahlbergs insats i Studio Ett idag).

Jag är så gammal så jag har varit med om det här en gång tidigare. För 30 år sedan var det lika förbjudet att vara för marknadsekonomi som det är att vara invandringskritiker idag. När det började vända så var det flera journalister - t.o.m. Jan Guillou - som ville framstå som att de egentligen alltid hade stått för det som de uppfattade - med rätta - skulle bli framtidens ideologi. Jag tror historien kommer att upprepa sig och att vi snart ser betydligt fler röster än Anna Dahlberg. Och det kan vi tacka somalierna för. Vad jag är mest orolig för just nu är att andra partier ska stjäla frågan från SD, men några sådana tendenser finns överhuvudtaget inte i dagsläget.

Och jag var med när man nästan blev hotad till livet om man ifrågasatte den heliga neutralitetspolitiken. Den avskaffades officiellt och i tysthet redan 1998, fast stora delar av svenska folket tror annorlunda. Jag minns när vi hade två TV-kanaler och helstatlig radio. Sedan öppnades dammluckorna och nu är det ingen hejd på föroreningen i etern.

EG-omsvängningen är en intressant jämförelse, liksom inställningen till marknadslösningar. Sverige är ett extremisternas land, och det är alltid antingen - eller som gäller. Om det är en omsvängning vi nu ser så kan den slå över något alldeles väldigt, och bli väl bra om vi inte aktar oss. Men framför allt kan det bli ett verkligt mediekrig av saken. Det kan också bli enväldigt spännande valrörelse 2014, när flera partier skall försöka hantera en opinionsförändring som för bara några månader sedan hade varit politiskt otänkbar. Det skulle glädja mig mycket.
Citera
2012-10-03, 09:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sahlins
Fp har försökt att med språktest-bluff och burkaförbud-bluff, gissar att väljare inte kommer låta sig luras lika enkelt i valet 2014.

Ett stort antal svenska väljare vill inget hellre politiskt än att få ett "respektabelt" parti som driver en realistisk invandringspolitik. Många vill således ha SDs invandringspolitik, men utan SDs "bagage". Detta är bland annat en frågan om självbild, inte minst hos kvinnor. En betydande del av dessa väljare är beredda att rösta på vilket som av 7-klöverpartierna som säger att de är för en kraftig begränsning, och de kommer att vilja bli lurade. Detta är en mycket stor lockelse för alla partierna, men så klart främst för de som ligger runt spärren. FP, KD och C kan mycket väl få för sig att "dra i tofsen" givetvis med fingrarna korsade bakom ryggen.
Citera
2012-10-03, 09:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Alltså, jag tror det är helt fel att se vissa KD-politikers utspel i olika frågor som ett tecken på vad KD står för. Det handlar mer om hur olika individuella politiker som för närvarande befinner sig i KD vill profilera sig.

Jag tror Kristdemokraterna är bortom räddning. Att lämna Alliansen och profilera sig som ett oppositionsparti är inget alternativ. Då återstår bara att hoppas att moderata stödröster räcker till en mandatperiod till, vilket jag ser som osannolikt.

När KD åker ur riksdagen så kommer de största talangerna att söka sig till andra partier, främst moderaterna och sverigedemokraterna. Det är i det ljuset vi ska se t.ex. Aron Modigs utspel idag.

Det är ett fullt plausibelt sätt att tolka det. Jag skulle tro att dessa utspel fyller trippla funktioner:

1) Väcka uppmärksamhet för KD i viktiga men kontroversiella frågor.
2) Marknadsföra sin egen politiska person för framtiden.
3) Inför historien kunna rättfärdiga sig och visa på att man "tidigt" varnade och tog avstånd.

Men det kommer sannolikt inte att leda till några bestående politiska framgångar, utom möjligen den dag som Hägglund skall bytas ut och någon annan skall träda till.
Citera
2012-10-03, 16:35
Medlem
medelklassmans avatar
Jag uppfattar det inte som att det inte finns kritik mot invandringspolitiken, snarare att just de inläggen möts med ett sådant rasande och nästan organiserat motstånd och mothugg.
Betydligt allvarligare är den konsensus som mediers ledarsidor, myndigheter och som de sju poltiska partier som just nu enats kring den nu förda invandringspolitiken uppvisar.

Det är snarare den företeelsen som är det största hotet mot en sund och allsidig debatt.

Debatten håller i vart fall på att flytta in i lokaltidningar och på debattsidor - med allt mer fokus på problem och utmaningar som den omfattande invandringen medför.
(Debatt i bemärkelsen att man i tid och otid tvingas att försvara och redogöra för de problem, för problem medför det, som uppstår lokalt, i just din kommun och just där du bor.)

Man är förstås inte redo för en debatt om invandringens vara eller inte vara eller storleken på invandringen - utan debatten fokuseras på vardagsnära ting - boende, bidragsberoende, offentlig service, kostnader m.m. (Vilket är utmärkt - det påverkar kommunen, grannar, andra invånare i kommunen, som alla som kommer att få stå tillbaka och bära bördorna av kostnader och sociala problem i spåren av en allt för stor invandring - inget kommer tydligare att förstärka opinionen mot den nuvarande invandringspolitiken)

Eftersom de ekonomiska och sociala aspekterna gör sig allt mer påminda så kommer den pseudodebatten att tjäna som dörröppnare för den betydligt hetare frågeställningen om landets nuvarande invandringspolitik per se.

Grundtipset är att det kommer att gå fortare nu - de krafter, falanger, organisationer, individer, partifolk m.m. som har avvikande åsikter (och som i många fall tvingas ta ansvaret på lokal nivå) kommer att börja märkas och ta del i debatten.

Självklart så råder en artificiell samstämmighet och chimär uppslutning till den av 7 klövern påtvingade invandringspolitiken - som i grunden bottnar i den smått parodiska rädslan för det lilla SD, ett osunt debattklimat, en minoritetsregerings begränsningar, två borgerliga partier som ligger på dödsbädden och ett förvridet medieklimat där medierna själva driver åsikter snarare än utövar journalistik.

Att t.ex gammelmoderater i samsyn helt enkelt bara ändrat åsikt på 6 år är förstås inte trovärdigt - missnöjet ligger där under ytan och kommer förr eller senare att komma fram - det behövs bara en katalysator och ett medel att nyttja.

Allt tyder på att invandringspolitiken att flytta fram sina positioner på dagordningen - det är en stor samhällsomvälvning som pågår och att den kommer inte att kunna tigas ihjäl - vi alla påverkas mer och mer.

Expressen börjar med att ta upp uppenbara problem på detaljnivå, på kommunal nivå, snart kommer förljdfrågorna att bli pinsamma att undvika, om man inte löper linan fullt ut.
Citera
2012-10-03, 18:23
Medlem
EKOT har alldeles på egen hand, äntligen funnit den struktrurella rasismen... på bensinmackarna! Det har varit fullt pådrag hela dagen i P1. Romer som vill hyra bil blir diskriminerade.

Antagligen blir tjackpundarna också diskriminerade när de ska hyra bil eller handla entrecote, men det förtäljer inte historien.

Intervjuer och minidebatter har avlöst varandra ( kört bil i 5 timmar och lyssnat under eftm.) Det kändes som att ordningen är återställd. Vardagsrasismen blottlagd och bevisad av journalister som för den goda saken på ett skickligt sätt klätt ut sig till romer och ertappat de svenska bensimacksarbetarna.

Romernas utsatthet har dryftats romska intresseorganisationers företrädare och Ullenhag har konsulterats. Alla är överrens. Samhället måste agera. Lagstiftningen måste "ses över"!

(Nästa Breivik kommer att ställa till med blodbad enbart för att hämnas alla floskler vi plågas med.)

Om zoomalierna är murbräckan i den svenska PK-muren kring debatten om mångkulturen så är de talföra svenska zigenarna debattens dödgrävare.
Citera
2012-10-03, 18:49
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggSmartochLat
EKOT har alldeles på egen hand, äntligen funnit den struktrurella rasismen... på bensinmackarna! Det har varit fullt pådrag hela dagen i P1. Romer som vill hyra bil blir diskriminerade.

Antagligen blir tjackpundarna också diskriminerade när de ska hyra bil eller handla entrecote, men det förtäljer inte historien.

Intervjuer och minidebatter har avlöst varandra ( kört bil i 5 timmar och lyssnat under eftm.) Det kändes som att ordningen är återställd. Vardagsrasismen blottlagd och bevisad av journalister som för den goda saken på ett skickligt sätt klätt ut sig till romer och ertappat de svenska bensimacksarbetarna.

Romernas utsatthet har dryftats romska intresseorganisationers företrädare och Ullenhag har konsulterats. Alla är överrens. Samhället måste agera. Lagstiftningen måste "ses över"!

(Nästa Breivik kommer att ställa till med blodbad enbart för att hämnas alla floskler vi plågas med.)

Om zoomalierna är murbräckan i den svenska PK-muren kring debatten om mångkulturen så är de talföra svenska zigenarna debattens dödgrävare.

Ett sätt att försöka vrida klockan tillbaka i debatten. Notera att Björn Söder får träda fram i Aftonbladet och säga vad alla svenskar tycker innerst inne, att det finns synnerligen konkreta skäl att vägra hyra ut just till zigenare.
Twitterhysterikerna kräver följaktligen att Jimmie Åkesson ska sparka Björn Söder för att han är rasist, har de ens en gång funderat på vad Sd är för parti egentligen?

Den enkla frågan som Aftonbladet och Ekots redaktion ska ställa sig är:
Vill de hyra ut sin innerstads-bostadsrätt till zigenaren på bilden?
De vill de naturligtvis inte, ingen vill göra det, och alla vet att ingen vill göra det. Då skyler man över det med att dra fram Statoil.
OKQ8, är det fortfarande rörelseägt? Klarade sig förvånansvärt lätt ur detta.
Citera
2012-10-03, 18:50
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:

Det mest slående med den sändningen var den totala avsaknaden av verklighetsförankring och kritik av romerna. YT-punditen RamZpaul sade för ett tag sedan att konservativa och nationalister är som"jedi riddare", in tune med nature va, medans alla andra virrar runt i ett heltrasslings nystan av ideologi.

Well. Ville bara ha ur mig hur fruktasvärt skruvad hela debatten är. Diamanthård oikofobi rakt igenom. Självspäkandet vet inga gränser.

Edit: Pucktvåa.
Citera
2012-10-03, 18:50
Medlem
StuGs avatar
Citat:

Intervjuer och minidebatter har avlöst varandra ( kört bil i 5 timmar och lyssnat under eftm.) Det kändes som att ordningen är återställd....

Ja, de är så söta! De kanske fick dåligt samvete efter den kloka - och kanske försåtliga, Katarina Gunnarsssons reportage om hur Borlänge badar upp till hakan i analfabeter från somalia och Ullenhags floskler om arbetskraft kontrasterades med en verklighet i form av SFI-lärarinnans näpna, troskyldiga men realistiska "mitt mål är att de skall kunna säga sitt personnummer och prata i tvättstugan" och det faktum att industrin behöver högkvalificerat folk.
Slutsatsen lämnades elegant (som oftast hos Gunnarsson) till lyssnaren att dra.

Dagen efter kom så detta zigenarspektakel som redaktionen nog skämdes för själva.
Senast redigerad av StuG 2012-10-03 kl. 18:53.
Citera
2012-10-03, 18:53
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Det mest slående med den sändningen var den totala avsaknaden av verklighetsförankring och kritik av romerna. YT-punditen RamZpaul sade för ett tag sedan att konservativa och nationalister är som"jedi riddare", in tune med nature va, medans alla andra virrar runt i ett heltrasslings nystan av ideologi.

Well. Ville bara ha ur mig hur fruktasvärt skruvad hela debatten är. Diamanthård oikofobi rakt igenom. Självspäkandet vet inga gränser.

Eller hur! Det faktum att redaktionen sannolikt är mycket väl medvetna om zigenarnas svinerier ger hela teaterföreställningen ett öststatsskimmer; man spelar en pjäs för att behålla jobbet och lyda överheten. Och man vet inte vem som är dissident och vem som är informatör bakom masken.
Det måste vara kul att jobba på SR!
Citera
2012-10-03, 19:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Ja, de är så söta! De kanske fick dåligt samvete efter den kloka - och kanske försåtliga, Katarina Gunnarsssons reportage om hur Borlänge badar upp till hakan i analfabeter från somalia och Ullenhags floskler om arbetskraft kontrasterades med en verklighet i form av SFI-lärarinnans näpna, troskyldiga men realistiska "mitt mål är att de skall kunna säga sitt personnummer och prata i tvättstugan" och det faktum att industrin behöver högkvalificerat folk.
Slutsatsen lämnades elegant (som oftast hos Gunnarsson) till lyssnaren att dra.

Dagen efter kom så detta zigenarspektakel som redaktionen nog skämdes för själva.

Så klart hänger dessa båda reportagedagar ihop. Genom att köra zigenarsnyft idag, så kan man skyla över det viktiga reportaget igår. Nu kommer tvittrarna att låsa på gråtvalsen om zigenarna istället. Slugt, men givetvis försåtligt. Det kommer emellertid inte att hindra att debatten om bl a somalierna nu är igång och när flera industrier samtidigt varslar om uppsägningar, blir det allt mindre självklart att landet skall dra på sig en flergenerationsförsörjning för 10000-tals människor som helt saknar skyddsbehov.
Citera
2012-10-03, 20:14
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så klart hänger dessa båda reportagedagar ihop. Genom att köra zigenarsnyft idag, så kan man skyla över det viktiga reportaget igår. Nu kommer tvittrarna att låsa på gråtvalsen om zigenarna istället. Slugt, men givetvis försåtligt. Det kommer emellertid inte att hindra att debatten om bl a somalierna nu är igång och när flera industrier samtidigt varslar om uppsägningar, blir det allt mindre självklart att landet skall dra på sig en flergenerationsförsörjning för 10000-tals människor som helt saknar skyddsbehov.

Ahh, lite som ett flygplan som släpper "chaff" och "flare" för att vilseleda luftvärnsrobotar.
Inte otänkbart. Det var något taffligt över hela zigenardagen. De hade alla ingredienser men det ville sig inte riktigt. Om vi inte får se en indignerad Hedenmo i Aktuellt så...
Citera
2012-10-03, 23:21
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Alltså nu är jag valigtvis inte så konspiratoriskt lagd men en av de saker som slog mig som märkligt i zigenarinslaget var när en av mack-personalen sa något i stil med:

"Vi har inga bilar förrän efter midsommar, det är sommar och sol nu... Du vet".

Jag sitter i bilen.... Lite förvånat tittar jag ner på instrumentpanelens termometer och ser att den visar 10 grader. Jag vänder blicken åt vänster och ser en kvinna i täckjacka med luvan uppfälld. Någon som jag tror är hennes man försöker vända på sitt paraply efter att det vänt sig i den regnstinna vinden. Ett rött löv blåser förbi....
Jag undrar så smått - Om det nu inte är sommar och sol här där jag befinner mig så kanske skåne fortfarande har lite värme kvar? Det ligger ju söderut i förhållande till där jag befinner mig och kanske är reportaget därifrån? Men plötsligt drar jag mig till minnes att jag minsann redan firat midsommar i år.
Jag drar istället slutsatsen att det någonstans uppstått en tidsskillnad och efter lite reflektion utesluter jag att den skulle bero på tidsdilation som en konsekvens av min hastighet, för så snabb är inte min bil. Speciellt inte i rusningstrafik.
Istället frågar jag mig om SR har suttit på det här gråtmilda topp-scoopet men att det tagit ett halvår av pillande i redigerarbåset innan det sändes? Seriöst?

Man kan ju fråga sig varför SR skulle göra på detta viset men jag orkar inte utan påminner mig istället om att man tekniskt sett INTE lider av förföljelsemani om hela världen faktiskt ÄR ute efter en.

Tidskillnaden beror nog på att argumenten för den förda flyktingpolitiken och framtidsutsikterna för en förändring är ett enda stort svart hål. Och i närheten av svarta hål påverkas tiden. Så måste det vara.

Tack för fisken.
Senast redigerad av Valsharessa 2012-10-03 kl. 23:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in