2012-10-02, 20:05
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
17.00 i P1 så kommer ett längre repportage om flyktingmottagande med fokus på situationen i Borlänge. Tydligen skall man nu problematisera kring den låga nivån på läs och skrivkunskaper ifrån de grupper som kommer till landet.
Den här reportageserien är klart att rekommendera. I tidigare avsnitt har reportaget bara slutat utan någon vidare debatt vilket har känts konstigt. Normalt sett bjuds en liberal, en expo:it och random statsvetare in för att diskutera på vilket sätt skattepengar ska tillföras och hur kommuner måste "ta sitt ansvar". Naturligtvis utan att ens nämna storleken på asylmottagandet.
Den här gången fick Expressens Anna Dahlberg som skrev den oväntade krönikan " Vi måste välja väg i flyktingpolitiken" debattera med Nyamko Sabuni som helt klart är en svagare floskelmaskin än Ullenhag.
Anna förde tesen att alla arbeten kräver utbildning och det går inte att få analfabeter i arbete i Sverige. Integrationen har misslyckats och vi kanske inte bör fortsätta ta emot så många flyktingar om vi saknar lösningar på denna problematik. Klassisk SD-politik, vilket hon också (nästan) sade själv men fortsatte med att denna debatt måste föras i de övriga partierna också.
Sabuni blev svaret skyldig på samtliga av Annas problemformuleringar eftersom rasistkortet inte fanns tillhanda denna gång. En krönikör från Expressen kan inte avfärdas per automatik för att ha en dålig människosyn eller att vara intolerant. Sabuni var dessutom tvungen att erkänna en del "hatsanningar" som t.ex. att första generationens invandrare som kommit hit de senaste 10 åren är förlorade ur ett arbetsmarknadsperspektiv.
Jag hörde dock lite tongångar som jag inte hört förr och som jag inte gillar alls, som t.ex. att "arbetsgivarna måste ta sitt ansvar".
Hur nu arbetsgivarna har ett ansvar för den förda flyktingpolitiken och ska acceptera integrations-prao och lägre avkastning utan kompensation förstår jag inte men det kanske är logiskt i någon slags alternativ verklighet.
Ja, debattklimatet är annorlunda men loppet är redan kört om man nu vurmar för svenskhet och något slags sosse-folkhem som SD gör.
Vi kommer att diskutera storleken på flyktingpolitiken och kostnaden för flyktingarna i takt med att problemet blir allt mer uppenbart. Jimmie Åkesson må ha fått igång debatten men han måste lyfta sig ordentligt eller riskera att fastna i "vad var det jag sa" medan de övriga partierna stjäl agendan. Anna är nog bara den första i att normalisera SD's problemformulering och ingen orkar lyssna på Jimmies eviga tjatande om öpettider på badhusen.
Vi kommer däremot att vara fast i diskussionen om särrättigheter, böneutrop och analfabetism under decennier framöver för en sak är säker - Andra generationens förortskids kommer inte att sitta passivt i sina förorter, de kommer att vilja skapa "sitt" Sverige. Och de är många.
Senast redigerad av Valsharessa 2012-10-02 kl. 20:20.
Senast redigerad av Valsharessa 2012-10-02 kl. 20:20.