2012-10-02, 20:05
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
17.00 i P1 så kommer ett längre repportage om flyktingmottagande med fokus på situationen i Borlänge. Tydligen skall man nu problematisera kring den låga nivån på läs och skrivkunskaper ifrån de grupper som kommer till landet.

Den här reportageserien är klart att rekommendera. I tidigare avsnitt har reportaget bara slutat utan någon vidare debatt vilket har känts konstigt. Normalt sett bjuds en liberal, en expo:it och random statsvetare in för att diskutera på vilket sätt skattepengar ska tillföras och hur kommuner måste "ta sitt ansvar". Naturligtvis utan att ens nämna storleken på asylmottagandet.
Den här gången fick Expressens Anna Dahlberg som skrev den oväntade krönikan " Vi måste välja väg i flyktingpolitiken" debattera med Nyamko Sabuni som helt klart är en svagare floskelmaskin än Ullenhag.
Anna förde tesen att alla arbeten kräver utbildning och det går inte att få analfabeter i arbete i Sverige. Integrationen har misslyckats och vi kanske inte bör fortsätta ta emot så många flyktingar om vi saknar lösningar på denna problematik. Klassisk SD-politik, vilket hon också (nästan) sade själv men fortsatte med att denna debatt måste föras i de övriga partierna också.

Sabuni blev svaret skyldig på samtliga av Annas problemformuleringar eftersom rasistkortet inte fanns tillhanda denna gång. En krönikör från Expressen kan inte avfärdas per automatik för att ha en dålig människosyn eller att vara intolerant. Sabuni var dessutom tvungen att erkänna en del "hatsanningar" som t.ex. att första generationens invandrare som kommit hit de senaste 10 åren är förlorade ur ett arbetsmarknadsperspektiv.

Jag hörde dock lite tongångar som jag inte hört förr och som jag inte gillar alls, som t.ex. att "arbetsgivarna måste ta sitt ansvar".
Hur nu arbetsgivarna har ett ansvar för den förda flyktingpolitiken och ska acceptera integrations-prao och lägre avkastning utan kompensation förstår jag inte men det kanske är logiskt i någon slags alternativ verklighet.

Ja, debattklimatet är annorlunda men loppet är redan kört om man nu vurmar för svenskhet och något slags sosse-folkhem som SD gör.
Vi kommer att diskutera storleken på flyktingpolitiken och kostnaden för flyktingarna i takt med att problemet blir allt mer uppenbart. Jimmie Åkesson må ha fått igång debatten men han måste lyfta sig ordentligt eller riskera att fastna i "vad var det jag sa" medan de övriga partierna stjäl agendan. Anna är nog bara den första i att normalisera SD's problemformulering och ingen orkar lyssna på Jimmies eviga tjatande om öpettider på badhusen.
Vi kommer däremot att vara fast i diskussionen om särrättigheter, böneutrop och analfabetism under decennier framöver för en sak är säker - Andra generationens förortskids kommer inte att sitta passivt i sina förorter, de kommer att vilja skapa "sitt" Sverige. Och de är många.
Senast redigerad av Valsharessa 2012-10-02 kl. 20:20.
Citera
2012-10-02, 20:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonmanstein
Vissa neger har ju bott här i 26 år!(!) utan att kunna ett enda ord svenska!

Kanske sätta alla somalier på dagisplatser?

Nej, det är nog hög tid att utveckla ett återvandringsprogram i stor skala. Rätt man på rätt plats, brukar det heta, och det mesta tyder på att rätt plats för somalier är i Somalia. Mellan raderna tycks detta vara vad även de som deltog i dagens Studio Ett ansåg. Här i landet går det uppenbarligen.
Citera
2012-10-02, 21:45
Medlem
Twittervänsterns reaktion på debatten mellan Dahlberg och Sabuni i Studio Ett:

Citat:
@thaher: Nyamko Sabuni ska ha cred för att hon är ärlig. Lågutbildade (invandrar)kvinnor ska vara pigor hos överklassen. Sverige år 2012.

@thaher: Och "liberala" Expressens Anna Dahlberg tycker att invandringen ska begränsas. Dock inte för "gästprofessorer". Sverige år 2012. #studioett
(RT av bl.a. @MartinAagaard, @PezhmanFivrin och @Vanstrastranden)
---
@Tobiasgerdas: flyktingar har svårt att jobb = låt dem inte få komma till Sverige. Svårt att tolka Anna Dahlberg på annat sätt. #studioett

@thaher: @Tobiasgerdas @Vanstrastranden Jag är chockad. Faktiskt

@Tobiasgerdas: @thaher @vanstrastranden detta är inte ok. Vad säger @ThomasMattsson om Anna Dahlbergs insats i #studioett ?
---
@bjobjo46: @Tobiasgerdas Konkret fråga:Hur många flyktingar anser Du Sverige kan ta emot om året. (Jag är inte rasist, främlingsf eller röstar på SD)

@Tobiasgerdas: @bjobjo46 alla som har flyktingstatus måste få skydd. I framtiden hoppas jag på öppna gränser då det är det naturliga.
---
@JillMelinder: Någon mer än jag som lyssnade på Anna Dahlberg i Studio ett? #illa
---
@Vanstrastranden: Vi måste våga prata om.... nu om flyktingar som inte kan läsa. Aldrig tänkt på att det finns andra skäl än brist på mod? #studioett

@JHuitfeldt: @Vanstrastranden vad finns det för andra skäl som en journalist ska förhålla sig till? Problem kan väl aldrig lösas om de inte diskuteras

@Vanstrastranden: @JHuitfeldt Det förstår du. 'Att våga-diskursen' förutsätter att man köper problemformuleringens o att aktören är moraliskt tvivelaktig
---

@thaher = Thaher Pelaseyed. Ordförande för Vänsterpartiet Göteborg

@MartinAagaard = Martin Aagård. Aftonbladet Kultur.

@PezhmanFivrin = Pezhman Fivrin. Political advisor in the swedish parliament. Working for the swedish social democratic parliamentary group.

@Vanstrastranden = Marie Demker. Professor i statsvetenskap vid Göteborgs Universitet. Verksam vid SOM-institutet och som varje år hävdar att svenskarna blir mer positiva till invandring genom sin årliga dåligt genomförda undersökning.

@Tobiasgerdas = Tobias Gerdås. Arbetar med kommunikation och opinionsbildning på LO. fd pressekreterare och kommunikationsombudsman på socialdemokraterna.

@JillMelinder = Jill Melinder. Jobbar med kampanj och folkrörelse på @sthlmssossar. Fritidspolitiker för S i Botkyrka.
Hos vänstern ser man uppenbarligen fortfarande inte någon som helst begränsning på antalet outbildade invandrare Sverige kan ta emot. Men det gör ju å andra sidan inte de styrande i Alliansen heller eller som Sabuni helt felaktigt hävdade i slutet: "vi har råd och moraliskt ansvar"...
Citera
2012-10-02, 23:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Twittervänsterns reaktion på debatten mellan Dahlberg och Sabuni i Studio Ett:

Hos vänstern ser man uppenbarligen fortfarande inte någon som helst begränsning på antalet outbildade invandrare Sverige kan ta emot. Men det gör ju å andra sidan inte de styrande i Alliansen heller eller som Sabuni helt felaktigt hävdade i slutet: "vi har råd och moraliskt ansvar"...

Tack för en inblick i flödet.

Men Sabuni får allt mer fel. VI har inte råd, givetvis inte ekonomiskt, men framför allt inte politiskt och nationellt. Något moraliskt ansvar för att suga upp en gigantisk befolkningstillväxt och andra staters tillkortakommanden har vi givetvis inte. Vi har redan "tagit ansvar" i decennier i mycket högre utsträckning än något annat land. Det är dags att ta ansvar för Sverige nu - medan det finns något kvar.
Citera
2012-10-02, 23:40
Medlem
Kul att följa debatten nu när det håller på att krackelera. Julia Ceasar skrev om det här för några månader sedan och menade att somalierna är en skänk från ovan, vilket kanske en del ansåg var för optimistiskt. Man har vant sig vid att det knappast finns någon gräns för galenskapen så vad skulle somalierna kunna bidra med som inte de andra idioterna lyckats åstadkomma tidigare, men somalierna är naturligtvis i en klass för sig. På detta sätt hade hon rätt.

Citat:
– Eleverna har inte ens traditionen att läsa skyltar. Tittar inte på symboler, bildtolkning är jättesvårt, siffror och att lära sig klockan är jättekomplicerat, säger Johanna Karlman, SFI-lärare i Borlänge.

Jag vet inte om någon mer än jag får bilder i huvudet av chimpanser som man försöker lära teckenspråk. Ännu mer intressant är dock samtalet i studion när programledaren, förmodligen för första gången i mitt liv, attackerar regeringsrepresentanten Sabuni från det invandringskritiska hållet, och kräver att få veta - om man nu inte vill minska invandringen - vad tänker man då göra? Hur vill man lösa de här problemen?

Det är två år till nästa val, och just nu håller invandringsfrågan på att explodera i politikernas händer. Det finns ingen chans att hålla den på avstånd längre. Den kommer att dominera valrörelsen 2014. Alla partier tvingas visa sina kort och det kommer att vara mycket obehagligt för de flesta.
Citera
2012-10-03, 00:30
Medlem
Samtidigt som Expressen nu tilllåter Anna Dahlberg att formulera kritiska ledare gällande massinvandring av analfabeter, bör man ha i åtanke vem av Expressens ledarskribenter som inte längre avhandlar integrationsfrågor.
A-C Marteus som för två år sedan så gott som dagligen spottade upp hatiska ledare riktade mot SD, tycks idag ha fått nya uppgifter. Hon skriver mest lite småslappt om nedskärningar i vården ( som iofs orsakats av kostnader för invandringen, men den slutsatsen lär hon aldrig dra).

Expressens har av allt att döma ändrat inriktning. Marteus har blivit passé, t o m trådan på FB om Marteus har dött ut.
Citera
2012-10-03, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sahlins
On topic: Föll muren idag?

Sambuni är desperat och droppar plattityder, Dahlberg bryter tabut, dags att strama åt nu.
Debatten är påväg att svänga nu, hur kommer Expo & de massinvandringsindustriella komplexet agera nu?

Frågan är om de ens vill agera. Om vi tar in irakier och syrier så kan vi fortsätta i 20 år till, men med somalier och afghaner så kommer frågan att ställas på sin spets redan i valet 2014. Det finns inte längre någon möjlighet att undvika frågan.

Jag tror Expo ser med fasa på regeringens politik för den bäddar för en omsvängning 180 grader, som när nästan alla partier helt plötsligt tyckte det var en bra idé att gå med i EG. Anna Dahlberg är den förste journalist som har argumenterat för minskad asylinvandring utan att bli utmålad som rasist. Det finns många journalister som kommer att vilja framstå som att de var med på tåget tidigt; ett tweet av Björn Häger idag tyder på att hans intentioner med sin bok i våras var att i historiens ljus framstå som en person som var tidigt ute. (Han berömde alltså Anna Dahlbergs insats i Studio Ett idag).

Jag är så gammal så jag har varit med om det här en gång tidigare. För 30 år sedan var det lika förbjudet att vara för marknadsekonomi som det är att vara invandringskritiker idag. När det började vända så var det flera journalister - t.o.m. Jan Guillou - som ville framstå som att de egentligen alltid hade stått för det som de uppfattade - med rätta - skulle bli framtidens ideologi. Jag tror historien kommer att upprepa sig och att vi snart ser betydligt fler röster än Anna Dahlberg. Och det kan vi tacka somalierna för. Vad jag är mest orolig för just nu är att andra partier ska stjäla frågan från SD, men några sådana tendenser finns överhuvudtaget inte i dagsläget.
Citera
2012-10-03, 02:37
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Vad jag är mest orolig för just nu är att andra partier ska stjäla frågan från SD, men några sådana tendenser finns överhuvudtaget inte i dagsläget.

KD invände mot böneutropen i Fittja häromveckan och Aaron Modig skrev idag på SvD Opinion att han vill se hårdare tag mot stenkastande ungdomar. Inga omsväningar i partipolitiken men ändå små teasers för opinionen.
Citera
2012-10-03, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
KD invände mot böneutropen i Fittja häromveckan och Aaron Modig skrev idag på SvD Opinion att han vill se hårdare tag mot stenkastande ungdomar. Inga omsväningar i partipolitiken men ändå små teasers för opinionen.

Alltså, jag tror det är helt fel att se vissa KD-politikers utspel i olika frågor som ett tecken på vad KD står för. Det handlar mer om hur olika individuella politiker som för närvarande befinner sig i KD vill profilera sig.

Jag tror Kristdemokraterna är bortom räddning. Att lämna Alliansen och profilera sig som ett oppositionsparti är inget alternativ. Då återstår bara att hoppas att moderata stödröster räcker till en mandatperiod till, vilket jag ser som osannolikt.

När KD åker ur riksdagen så kommer de största talangerna att söka sig till andra partier, främst moderaterna och sverigedemokraterna. Det är i det ljuset vi ska se t.ex. Aron Modigs utspel idag.
Citera
2012-10-03, 06:18
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Regeringen kan använda en hel olika instrument för att "under täcket" skapa en mer ansvarsfull migrationspolitik, ställa samma krav på invandrare som svenskar när de gäller bidrag, kommunicera med migrationsverket att de ska göra mera ansvarsfulla bedömningar när de gäller invandrare, kommunicera med DO att ligga lågt(läs vara slöa), kommunicera med rättsväsendet att sluta dalta med kriminella invandrare. Allt sådant skickar successivt signaler att Sverige är inget paradis för slöa, kriminella och otacksamma invandrare.
Nej du, för det första kan du glömma att regeringen Reinfeldt skulle initiera något sådant, det finns varken intresse eller politisk vilja till det. Dessutom vore det bara patetiskt att hålla på och "skicka signaler" år 2012, det är 20 år för sent! Reinfeldt och Schlingman har förändrat Sverige till det sämre för all framtid, MENA-populationen är så stor (och bara fortsätter växa) att deras kultur, religion och värderingar ofrånkomligen kommer förvandla Sverige till ett helt annat land, ett mycket sämre land.
Citera
2012-10-03, 07:21
Medlem
rotaprinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotaprinter
BengeRunflak förblir dock lika skeptisk som i debatten tidigare i tråden om vi ska uppfatta Expos liberalisering som ärlig och på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad avser du egentligen med det jag fetmarkerat? Det är väl självklart, att Expo är ärliga i sina ansträngningar att presentera en modell, som de tror går att sälja.

Du ger ett utmärkt svar på din fråga:

Citat:
Expo fösöker därför skapa en modell m.h.a. vilken de kan sälja massinvandringen och trivialisera och/eller förskjuta fokus bort från dess oförsvarliga konsekvenser och bort från vilket slags (obehagligt) samhälle som Expo liksinnade (i praktiken) skapar - samt skapa en acceptans för den ökade konfliktnivån, all (vålds)brottslighet, maffiainfiltration m.m., där Expo och likasinnade (i praktiken) utgör de ansvariga arkitekterna.

Denna produktlansering är naturligtvis lika ärlig som alla andra produktlanseringar - dvs Expo har skapat en produkt, som de tror är möjlig att sälja.

Så är det och eftersom Expo har ett så gott samarbete med svensk fackföreningsrörelse så kommer Expos liberala syn på att identitet skapas från individuella val från smörgåsbordet även att påverka den socialdemokratiska rörelsen inifrån.

Grunden för en framgångsrik socialdemokratisk politik var att de övertygade sina sympatisörer om att identitetsdiskussioner ska utgå från kollektiva identiteter som arbetare och svensk.

Nu verkar det som Expos liberala entryism kan ändra denna kollektivistiska grundsyn.
Citera
2012-10-03, 09:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det beror på, om regeringen ser till att olika bidrag till invandrarföreningar ej räknas upp med inflationsökningen så urholkas värdet i bidragen, gör samma sak med bidragen till enskilda "läkare" från Somalia. Börja ställa samma krav på arbetslösa invandrare och svenskar. Aktiv jobbsökning annars inga bidrag. De skickar signaler, kan vi stoppa massinvandringen först, så löser vi problemet med våra nya "svenskar" sedan. Bra Studio Ett

On topic: Föll muren idag?

Sambuni är desperat och droppar plattityder, Dahlberg bryter tabut, dags att strama åt nu.
Debatten är påväg att svänga nu, hur kommer Expo & de massinvandringsindustriella komplexet agera nu?

Nej, muren föll inte idag.

Det började skaka under muren den 3 mars 2011. http://www.svt.se/2.22620/1.2345344/...tionspolitiken
Sprickorna blev tydliga den 18 september 2011. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4701525

Sedan dess har putsen flagnat betydligt och det som hände igår var att större parti av putsen lossnade och ljudligt föll till marken. Men det har fallit putsbitar i några veckor nu. Så gott som varenda dag meddelas eller diskuteras i medierna effekter av det mångkulturella haveriet.

Så långt muranalogin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in