Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-01, 23:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Hatbrott. Logiken är densamma som för "rasism" oavsett hur du vänder och vrider dig. Det går inte att försöka ändra på vad orden i samhälls- och medielogiken betyder genom att skriva i den här tråden. Hur etablissemanget använder orden och konsekvenserna av det måste konfronteras. Det finns inga genvängar och inga trick som kan rundgå det.

Vi kan ta ordet "främlingsfientlig" som exempel. De invandrade kommer till ett främmande land och de har en väldigt inskränkt kultur. Rent logiskt skulle sådana människor vara främlingsfientliga, inte sant? Men så är det inte i medialogiken. De är aldrig främlingsfientliga -- det är bara svenskar som kan vara det. Den logiken måste konfronteras, den användningen av ordet måste konfronteras. Det går inte att försöka fuska sig runt det genom att kalla "nyanlända" för främlingsfientliga.
Struntprat. Orden är bara epitet som medierna klistrar på sina åsiktmotståndare. Det finns ingen anledning att acceptera det.
Citera
2019-05-01, 23:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du minns inte vad Nix-registret skrev om American Nazi Party och ironi, va?
Ja, det minns jag. Men här finns en logik som ger PK-isterna syntax error. Det går liksom inte att säga emot utan att avslöja det egna hyckleriet.
Citera
2019-05-01, 23:53
Medlem
Vilka ord som ska användas hur beror på sammanhang. På samtalspartner och publik.

De som argumenterar för att ord har en viss genealogi och därmed fastställd betydelse, kan uppenbarligen inte sin idé-historia. Är det något som är konstant i den allra märkvärdigaste tankeproduktionen så är det att dialektiken aldrig stannar vid en syntes. Det ligger i mekaniken att begreppen evigt muterar och följer ideologiska trender och samhällsförvandling.

Men någon måste skapa trenden genom att ha konsekventa och intressanta invändningar. Är det något som per-fuckin-definition "inte fungerar" för att påverka ett paradigm, är det att hålla med det. Unga akademiker läser den här tråden, liksom dagens och morgondagens politiker är införstådda med memes om och diskussion kring vit identitet och dess ovänner.

Och rent praktiskt, i verkligheten och vardagen, finns redan en intuitiv och allmän förståelse att det förstås är rasism att behandla olika, även om det är vita europeiska män som behandlas illa eller "svennehorans" vita kropp som skändas av rasifierade.

Blotta antydan till rasistanklagelser fick Özz Nûjen att kissa på sig framför kameran. Adam Cwejman flydde med svansen mellan benen härifrån när fräna påhopp ersattes med stillsamma men riktade iakttagelser utifrån hans egna värdegrundspremisser. De vet med sig att kejsaren är naken och att Harvey Weinstein är en snuskgubbe.

Lägesenergi.
Citera
2019-05-01, 23:54
Medlem
Citat:
Men det är väl just detta jag skriver hela tiden, eller? Ja, "rasism" är förbehållet vita. Ja, "främlingsfientlighet" är förbehållet vita. Men, hur beskriver man i så fall det som ibland kallas "omvänd rasism"? Det är väl bra att vi diskuterar även detta. Bara för att förtydliga: jag tillhör alltså inte den sida i diskussionen som förordar en omdefinition av ordet "rasist". Jag menar ju att "rasist" oftast används som näsknäpp, och därmed är vi tillbaka där diskussionen började i kväll. Suck.

Jag tror att Nix-registret skrev om det också--att begreppet "omvänd rasism" floppade totalt. Detta av samma skäl som att idéer att omdefiniera "rasism" så att det betyder motsatsen till den praktiska betydelsen idag också är en flopp. Och spåret du är inne på är fortfarande.... "men dom då?!?!?!". Det går inte. Man måste konfrontera hur orden används i dag. Det finns inga genvägar.

Totius skriver att detta är struntprat: att man inte ska acceptera det. Men det vi talar om är verkligheten. Han skriver alltså att man inte ska acceptera verkligheten. Alternativet till det är att fly från den: verklighetsflykt.
Citera
2019-05-02, 00:02
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag tror att Nix-registret skrev om det också--att begreppet "omvänd rasism" floppade totalt. Detta av samma skäl som att idéer att omdefiniera "rasism" så att det betyder motsatsen till den praktiska betydelsen idag också är en flopp. Och spåret du är inne på är fortfarande.... "men dom då?!?!?!". Det går inte. Man måste konfrontera hur orden används i dag. Det finns inga genvägar.

Totius skriver att detta är struntprat: att man inte ska acceptera det. Men det vi talar om är verkligheten. Han skriver alltså att man inte ska acceptera verkligheten. Alternativet till det är att fly från den: verklighetsflykt.
Verkligheten är mycket stor och innehåller väldigt många människor. Verkligheten är INTE några dominanta journalister – det är en filterbubbla.
Citera
2019-05-02, 00:04
Medlem
Citat:

Vi talar inte om att omdefiniera ordet rasism. Det handlar bara om att göra en liten stillsam utvidgning av begreppet så att det omfattar även rasifierade kroppars rasism.

Att acceptera ett begrepp som omvänd rasism är att acceptera fiendens dagordning. Rasism är rasism är rasism.
Citera
2019-05-02, 00:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag citerar mig själv:
Citat:

Det går inte att censurera bort ett ord. Den som använder ordet gör det. Det jag tycker att man kan göra är att peka på logiska felslut om vi utgår från definitionen av rasism som vita fördomar mot andra folk. Enligt denna logik är det rasistiskt att säga att negrer är lata och korkade, men det innebär inte att vita som väljer sina vänner själva eller slår tillbaka mot invandrade våldsverkare är rasister. Det är så klart hysterin kring rasism-begreppet som är problemet. Att rasism tyvärr är ett komplex av parametrar som bygger på teser om vit skuld och vita privilegier gör det svårt att utnyttja på andra sätt. Lite konsekvens får man väl ändå lov att önska sig, och det är väl det man kan försöka kräva av "antirasismen".

Citat:
Jo, jag förstår det. Men jag har skrivit flera gånger att det räcker med att konstatera faktum och medge att det på gott och ont finns en vanlig definition av rasism, och att den är fientlig mot vita. Man ska inte acceptera uppfattningen att vita är rashatare och att bara vita ser på andra människor som främmande, och det gör man sannolikt bäst genom att strunta i sådana påhopp. Går man med på att använda ordet får man se till att nyttja det medvetet och logiskt, då "är" det rasistiskt att skriva rasistiska saker, och så kvarstår problemet med beskrivningen av "rasism" mot vita. Jag tycker ändå att du har bra tankar här. Jag är bara osäker på om det är lönt det att försöka omdefiniera ett befintligt begrepp, eftersom det verkliga problemet troligen ligger i vissa moraliska hänsyn, synen på vita som privilegierade, och inte i ordet som sådant.
Okej, konfrontation godtar jag absolut i stället för att "strunta i sådana påhopp", men jag tycker inte att jag ser spår av någon whataboutism i mina inlägg.
Citera
2019-05-02, 00:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Vi talar inte om att omdefiniera ordet rasism. Det handlar bara om att göra en liten stillsam utvidgning av begreppet så att det omfattar även rasifierade kroppars rasism.

Att acceptera ett begrepp som omvänd rasism är att acceptera fiendens dagordning. Rasism är rasism är rasism.
Jag kan möjligen acceptera det första stycket som ett ideal, men blir det inte lite motsägelsefullt om man ska omfamna rasismbegreppet i utvidgad mening men inte ett (värdelöst) koncept som "omvänd rasism"...? Rasism är rasism, men det kallas bara så ibland. Tyvärr.
Citera
2019-05-02, 00:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Det behövs inte ens någon utvidgning av följande:
Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan anses kunna delas upp i raser. I en snävare bemärkelse kan det definieras som fördomar, diskriminering eller antagonism riktad mot någon av en annan ras baserat på tron att en egen ras är överlägsen.[2]
[...]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

Den allmänna definitionen är vetenskaplig medan den snävare bemärkelsen definieras som fördomar, diskriminering eller antagonism riktad mot någon av en annan ras baserat på tron att en egen ras är överlägsen.

Det här gäller alltså oavsett hudfärg.
Citera
2019-05-02, 00:18
Medlem
Citat:
Jag kan möjligen acceptera det första stycket som ett ideal, men blir det inte lite motsägelsefullt om man ska omfamna rasismbegreppet i utvidgad mening men inte ett (värdelöst) koncept som "omvänd rasism"...? Rasism är rasism, men det kallas bara så ibland. Tyvärr.

Vem vet? Vi kanske knäckte svaret på gåtan som många vita kroppar funderat kring under många år här i tråden under Valborgshelgen 2019.

I sådant fall handlar det nu om att pröva om det går att utvidga rasismbegreppet så att det blir både jämlikt och inkluderande. Allt annat skulle strida mot värdegrunden.
Citera
2019-05-02, 01:18
Medlem
Sven, jag gör ett försök att förklara vad jag menar så tydligt som möjligt här. Jag avbröt ett tidigare inlägg eftersom detta nedan blir lite lustigt.

Nedan är en sak jag är ut efter att poängtera.
Citat:
Ja, vad bryr jag mig? Eller du dig? Men vi är vuxna och kan (jag talar för mig själv) slå tillbaka rejält mot det ordet. Det kan inte barn eller unga göra och de matas med det hela tiden. Hur många exempel på sexualbrottsfall finns det när man undrar...varför sa hon inte i från tidigare? Varför bad hon inte om hjälp? Varför följde hon med dem? Svaret är: "rasism". Får inte vara "rasist". Och då pratar vi bara rapporterade fall. Detta lärs ut så gott som dagligen. Det här är riktigt allvarliga saker och det är inte någon intellektuell lek vilket man skulle kunna tro om man läser vår nuvarande alternativa media.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
När det gäller sexualbrott så är det viktigt att minnas vad Baudrillard säger: "Sexuell identitet är en del av narrativets sammanbrott";

Men enligt Bailey är det inte så mycket sexuellt identitet som är en del av narrativets sammanbrott, men snarare misslyckandet, och därmed osynligheten, av sexuell identitet. Således ett antal dekonstruktioner om dialektisk klassens absurditet kan avslöjas. Om pretextual teori håller, måste vi välja mellan det kapitalistiska paradigmet av konsensus och kulturell diskurs.

Du förstod vad jag menade direkt. Enoch skriver aldrig annars så som ovan men han gjorde det som svar på mitt inlägg. Vad han gör är att låtsas att inte förstå vad jag menar. Det gör han genom att köra lite post-strukturellt nonsensspråk, som om det jag skriver inte är förståeligt. Han gör ett bra jobb, ett så bra jobb att han lurar dig att han faktiskt menar allvar. Ditt svar till honom nedan.
Citat:
Baudrillard och hans teorier om simulationer och simulacra hör absolut hemma i den här tråden, för att inte tala om en text som The Gulf War did not take place. Väldigt klargörande om hur makten aktivt manipulerar "verkligheten" för att uppnå vissa syften. Baudrilland och hela postmodernismen har för övrigt rätt i sin profetia gällande Det stora narrativet. Det är denna utveckling vi ser nu i Sverige med många konkurrerande sätt att betrakta/beskriva samhället, med mycket liten samsyn.

Så varför låtsas Enoch att han inte förstår det jag fetmarkerade i mitt inlägg ovan? Det är för att det är ett nytt perspektiv. Ett perspektiv som ställer etablissemanget tills svars för deras användning av "rasist". Då handlar det inte längre om att be dem vara lite rättvisa som du var inne på. Nu handlar det i stället om hur många sexualbrott de är medskyldiga till genom att grooma barn från en ung ålder (förskola till och med!) genom ordet "rasist". Du är väl inte "rasist", flicka lilla? Det finns hur många, många trådar i kriminalforumet som tangerar allt detta. Och då är det bara rapporterade fall...detta är öppningen. Deras svaga punkt. Det är här man går till attack.
Citera
2019-05-02, 03:15
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Precis detta påtalas i en rapport från Malmö högskola, ”Om rasismer – en begreppsinventering”:
https://www.levandehistoria.se/sites/default/files/material_file/rasist_-_inte_jag.pdf

(...)

Alltså: Rasism blir på sätt ett begrepp som främst används för egna existentialistiska grubblerier i en narcissistisk bubbla. Om begreppet alls används förknippas det oftast med något som man själv inte är.

Så tolkar jag också betydelsen av att någon yppar ”rasist”.

Ordets egentliga betydelse och ursprung saknar betydelse för den självgoda och gapiga narcissisten.
Senast redigerad av redshift 2019-05-02 kl. 03:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in