Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
http://www.etc.se/kronika/medicin-mo...isk-depression
Den länken gav mig ett gott skratt. Inte underligt att de inget förstår när dessa radikalfeminister totalt vägrar att lyssna utan vänder ryggen till och för oväsen när de politiska motståndarna för fram sin argumentation. Detta ska vara vår "intellektuell elit"....
Hade fräken Sveland vänt sig om, tagit ut fingrarna ur öronen och slutat föra oväsen samt lyssnat på Jimmie kanske hon begripit mer idag och inte varit så "förvirrad".

Jag skulle ibland vilja skapa en separat tråd med roliga exempel på de "intellektuellas" och "de goda krafternas" fullständiga oförståelse inför den politiska utvecklingen i Sverige.
Jag skulle vilja finkamma nätet efter kolumner, krönikor och ledartexter, och plocka ut de dråpligaste snillefostren - de mest hysteriska varningarna och mest hisnande försöken till historiska jämförelser, de mest obehärskade och hjärtslitande ojandena och vojandena, de festligaste proven på självömkan och de rabiataste utfallen mot den dumma och grymma och otacksamma valboskapen, enkannerligen de vita männen, samt de allra futilaste fantasierna om hur den bedrövliga utvecklingen kunde stoppas med nya doser "upplysning" eller "organisering" eller "konfrontation" eller "klasspolitik".
De två senaste valen har resulterat i en mängd sådana texter, som man nu, några år efteråt, avnjuter med samma behag som gammal konjak.
Maria Sveland skulle vara rikligt representerad I en sådan tråd. Fyra år har gått och hon har inte förvärvat ett enda mikrogram insikt om varför partifältet genomgår en sådan förfärlig omvandling.
Hon minns sin avlidne far som i egenskap av M- och NyD-väljare blev föremål för hennes vredesutbrott, och hon jämför sig med Ronja rövardotter. Men om jag tillåts saga min åsikt, så leder hennes genuine oförmåga att begripa sig på andra snarare tankarna till rumpnissarnas eviga
voffor gör di på detta viset? Till karaktären står frk Sveland dock långt från rumpnissarnas naiva charm - med sitt med möda tillbakahållna hat och sin förstörelselusta passer hon nog bättre som vildvittra.
Varje valår tänker jag på min pappa
https://www.etc.se/kronika/varje-val...g-pa-min-pappa
Citat:
Varje valår tänker jag förutom på pappa också på Astrid Lindgren som för mig kommit att symbolisera det gamla Sverige, det land som jag växte upp i. Ett välfärdsland, 70- och 80-tal, där öppna nazistdemonstrationer var fullkomligt otänkbara och där ett parti som SD fortfarande var långt ifrån parlamentarisk makt och bestod av ett gäng heilande unga män i militärkängor
----
Med röda kinder läser jag en sex år gammal DN-artikel jag skrev om att bli politiskt deprimerad. Den handlade bland annat om normaliseringen av rasism och anitfeminism, min ångest inför gränserna som sakta men säkert ritades om. Det är bara sex år sedan, ändå känns den fruktansvärt daterad.
Exemplen jag använde känns pinsamt naiva och banala. Men på den tiden, för sex år sedan, ansågs den tillräckligt kontroversiell för att leda till en lång och hätsk debatt som gick ut på att jag överdrev, samt en hel del hot och hat som till slut gjorde att jag fick leva under polisbeskydd en period.
Aldrig hade jag kunnat tro att det skulle bli så oändligt mycket värre än vad jag då befarade.
Länge har det varit ett faktum att lågutbildade män är de som utgör SD:s kärntrupper. De som känner sig hotade både av ökande inkomstklyftor och av att grupper de traditionellt sett ansett sig stå över – kvinnor, hbtq-rörelsen och minoriteter – blir mer synliga och högljudda. Numera säger sig även var femte kvinna inom LO sympatisera med SD.
----
Jag pratar med mamma som nu är fattigpensionär men som jobbat på sjukhus i hela sitt yrkesverksamma liv. Hon bekräftar bilden i DN-reportaget. Många av hennes före detta kollegor kommer att rösta på SD i det här valet.
Kvinnor jag minns från barndomen som varit hemma hos oss och fikat, stora, hesa skratt medan de röker, dricker kaffe och äter kakor. Kvinnor som på Astrid Lindgren-tiden var sossar och lojala fackanslutna medlemmar men som numera blivit fattigpensionärer och delar rasistiska länkar från sidor som Stå upp för Sverige och Nya tider. Kvinnor som känner sig svikna av det nedmonterade välfärdssverige de en gång i tiden troget gav sina värkande kroppar och tid till och nu skyller denna besvikelse på invandrare.
----
Sedan dess [valet 2014] har jag läst alla rapporter jag kan komma över som analyserar den högerpopulistiska väljarkåren. Jag vill gärna förstå vad det är som framkallar den sortens systemkollaps i hjärnan. Hur kan man som sjuk, arbetslös fattigpensionär lägga sin röst på ett reaktionärt, arbetarfientligt, hatfyllt parti?
Hur kunde 14 miljoner tyskar rösta på Hitler och NSADP 1932? Hur kunde 13 procent av svenskarna rösta på SD 2014? Hur i helvete har det gått så långt att SD troligen kommer få upp emot 20 procent i det här valet?
Jag har ingen aning, men detta vet jag: skammen och oförståelsen inför att vara närstående till någon som röstar på SD kan bäst beskrivas som ett känslomässigt kaos. Hur mycket jag än försöker förstå skälen bakom siffrorna (besvikelse, upplevd utsatthet, missnöje, rädsla) finns det en del av mig som förblir den rasande Ronja som avsäger sig dotterskapet när hon inser att hennes Mattis är en simpel rövare.