2019-04-30, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Fortfarande är det ingen som bryr sig. Ska du försöka göra gällande att Sveriges misslyckanden beror på slaveriets historia (d.v.s. att svenskar varit slavar)? I bästa fall skulle du få några skrattsalvor som respons efter ett uppfattat försök till komedi.

Vad Obamas emissarie sade är det nästan ingen som känner till och vad han eller hon sade har inte förekommit i debatten över huvud taget. Det är knappast troligt att Anders Borg(?) ens var medveten om att det där sagts, och om han vore det skulle han bara skrockat åt det.

Du är helt fast i den progressiva vänsterns användning av begreppet rasism. I princip alla människor gör skillnad mellan raser. Att det åkte ned vetenskapsmän till Afrika på 1800-talet och försökte få klarhet i varför det var en så stor skillnad mellan vita och svarta kroppar var helt klart ett utslag av rasism. Att de sen fann skillnader i kraniernas storlek mm. visade ju att den tidens vetenskap inte var helt fel ute.

Vad gäller Anders Borg så stod han ju där och flinade jakande besvärat när emissarien anklagade svenskarna för att ha byggt allt välstånd på förslavandet av rasifierade kroppar. Hade han som företrädare för Nya Moderaterna och Sveriges regering tagit tag i debatten där och då så hade vi kanske sluppit i vart fall en liten del av de galenskaper som präglat den svenska debatten de senaste åren.
Citera
2019-04-30, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Nordafrikansk slavhandel kan med fördel tas upp som motargument mot gnäll om vitas slavhandel. Det kan desarmera de värsta inbillningarna om någon sorts unik vit ondska. Det hör hemma med andra motargument som att det var vita som avskaffade slaveriet runt om i världen, att det var svarta som fångade och sålde slavarna i Afrika, att den arabiska slavhandeln var värre än den transatlantiska, att Afrika fortfarande har omfattande slaveri etc. Det är ett i raden av argument och nålstick som punkterar den antivita hegemoniska historieskrivningen. Så det är inte slöseri med tid att ta upp det, även om det såklart inte är något mirakelargument som ensamt löser allting.

Ja, precis men vi måste vara noggranna här. Poängen är slaveri varit vanligt förekommande men att enbart en grupp beskylls för den -- samma grupp som avslutade slaveriet. Detta är poängen. Att på ett extremt konstlat sätt försöka få svenskar att känna sig som offer för berbernas slavtagande är bara befängt.
Citera
2019-04-30, 14:09
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det finns ingen som helst saklighet i att grundlöst kalla åsiktsmotståndare för rasister.
Det är lite av det som är grejen. Rasist är inte ett sakligt begrepp, och har så aldrig varit. Det hör hemma i demagogin.
Citera
2019-04-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Du är helt fast i den progressiva vänsterns användning av begreppet rasism. I princip alla människor gör skillnad mellan raser. Att det åkte ned vetenskapsmän till Afrika på 1800-talet och försökte få klarhet i varför det var en så stor skillnad mellan vita och svarta kroppar var helt klart ett utslag av rasism. Att de sen fann skillnader i kraniernas storlek mm. visade ju att den tidens vetenskap inte var helt fel ute.

Det finns ingen annan användning och har aldrig någonsin funnits någon annan användning. Se Nix-registrets inlägg om detta.

Citat:
Vad gäller Anders Borg så stod han ju där och flinade jakande besvärat när emissarien anklagade svenskarna för att ha byggt allt välstånd på förslavandet av rasifierade kroppar. Hade han som företrädare för Nya Moderaterna och Sveriges regering tagit tag i debatten där och då så hade vi kanske sluppit i vart fall en liten del av de galenskaper som präglat den svenska debatten de senaste åren.

Nej, det hade inte haft minsta effekt om han hade gjort det. Noll. Slaveri har heller inte varit förekommande i debatten de senaste åren. Den enda effekten hade blivit hans avgång. Inte på grund av amerikanska krav, utan på grund av svenska krav.
Senast redigerad av experten10 2019-04-30 kl. 14:17.
Citera
2019-04-30, 14:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Det är lite av det som är grejen. Rasist är inte ett sakligt begrepp, och har så aldrig varit. Det hör hemma i demagogin.
Just det. Och därför behöver man inte acceptera vänsterns tolkning och gå i försvarsposition. Då är ju debatten redan förlorad.
Citera
2019-04-30, 14:24
Medlem
Citat:
Det finns ingen annan användning och har aldrig någonsin funnits någon annan användning. Se Nix-registrets inlägg om detta.

Det var ju onekligen en intressant tanke. Kräver helt klart en vända till. Men det rasbiologiska institutet uppstod ju faktiskt innan 1945 kan man invända.
Citera
2019-04-30, 15:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
”Tur” Greta lär oss att konsumera är dåligt. För annars kanske den avundsjuka och missunnsamma sektmentaliteten gjort försämringar i levnadsstandarden omöjliga att genomdriva för nomenklaturan nu när massinvandringen på något sätt ska finansieras utan tillgång på obegränsad kredit.

När jag ser idéerna om att vi "bör" äta insekter för att rädda klimatet kommer jag att tänka på Rägglen (eller om det är en Paschas?) av Gustaf Fröding när överklassen stiger ned till allmogen och vill få den att äta "sôpp", dvs svamp.

Citat:
Int ska ja bli den först te gi mä, tänkt ja å hälld i mä en sup å tog en svampinjon te.

Men Erk han ble alltmer sur i syna å rätt va de va så spôtt’ en ut hel illänne å skrek: ”tvi hällvett, dä sôpp!

”Ä dä sôpp?” sa ja å känd mä int varst tefress. Ja tog ut skröppliheta mä näven å spôtt fler ganger för te bli å mä den uttäcke smaka.

”Vesst sjöttan ä dä sôpp”, sa Erk — ”tocker där små fnaschel ä dä fullt bål mä hulta. Tock ä ôt svina”, töckt Erk han å spark te svampinjonbôrken.

Ja tock kan var ôt svin å herrskap”, sa ja
Citera
2019-04-30, 15:12
Medlem
Citat:
Nej, det hade inte haft minsta effekt om han hade gjort det. Noll. Slaveri har heller inte varit förekommande i debatten de senaste åren. Den enda effekten hade blivit hans avgång. Inte på grund av amerikanska krav, utan på grund av svenska krav.

Kanske hade den samlade Bonnierpressen, SvD och Aftonbladet krävt Anders Borgs avgång om han vänligt men bestämt framhållit att Sveriges välstånd byggts på flitiga och innovativa svenskars arbete och inte på slaveri av rasifierade kroppar. Inte gott att veta hur Obamas emissarie skulle ha agerat.

Men att du inte minns att de rasifierade gjorde ett djävla liv i den svenska debatten under flera år är förvånande. Men vi lever ju alla nära minneshålet.
Citera
2019-04-30, 15:12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är ingen "omvänd innebörd", det är snarare ett skolboksexempel på rasism. Även om du har i uppdrag att förstöra tråden med ditt svammel.

Ja, rasism är alltid från den som från en etnisk utgångspunkt lever på någon annan etnicitet och försöker rationalisera bort självinsikten om parasitism med att anse den givande etniciteten mindre värd.

Hade man inte utnyttjat negerslavar hade man inte behövt anse negrer mindre värda. Hade man inte utnyttjat svenska skattebetalare hade man inte behövt anse svennar mindre värda.

Faller utnyttjandet, faller rasism som en enbart kostsam och meningslös mental föreställning, som inte ger några arbetsfria resurser i utbyte. Varför skulle en svensk vara rasistisk mot somalier? Svensken har inget utbyte av somalier. Somalier i Sverige har däremot stor nytta av svenskar, och där finns ett starkt incitament för att se svenskar som mindre värda.

En skepsis mot främlingar är naturligt och nödvändigt för den tillit som krävs för att bygga ett samhälle. Och diverse yttre attribut, som hudfärg, fungerar som en snabbmarkör för främlingsskap. Men det finns inget naturligt i att anse någon särskild etnicitet mindre värd, utan det är en rent social konstruktion som beror av hur resursflödena över etnicitetsgränsen ser ut. Den parasiterande sidan behöver rasism för att balansera den inre etiska bokföringen. I annat fall är rasism bara resurskrävande och självskadande.

När man ser hur den progressiva vänstern använder begreppet rasism, helt utan analys över hur de faktiska resursflödena ser ut, då önskar man att Marx kunde återuppstå och förklara ett och annat om medvetande och förhållande till produktionsmedlen. Vad som bestämmer vad.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-04-30 kl. 15:44.
Citera
2019-04-30, 15:42
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Det är inte jag som påstår att ordet "rasism" ska användas. Och i inlägget jag länkade så skrev jag just om premisserna i ordet och hur de inte ska godtas.

Jag tror inte att du följt diskussionen här. Vad den handlar om är själva ordet "rasism", inte om problemet med våldsbrottslighet från invandrare annat än indirekt. Om offret "rasist" (eller misstänkt sådan) så är det mer accepterat att begå våld. Att legitimera ordet hjälper inte riktigt.

Låt oss ta exemplet med ynglingen från Malmö som blev nedslagen. Förövarna skulle kunna säga att han var "rasist", d.v.s använda ordet "rasism". Du är för den användningen?
Diskussionen som förs utgår ifrån mitt inlägg och jag har följt det mesta av vad som skrivits därefter.

Att inte tala om invandrares kriminalitet i termer av rasism är ingen lösning på problemet med invandrarvåldet. Att uppmana invandrare som idkar vad som i Danmark nu rubriceras som "dominanskriminalitet" till att inte kalla sina offer för rasister, är heller ingen lösning på problemet med invandrarvåldet.

Dessa "lösningar" som du presenterat är värdelösa.
Citera
2019-04-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Diskussionen som förs utgår ifrån mitt inlägg och jag har följt det mesta av vad som skrivits därefter.

Att inte tala om invandrares kriminalitet i termer av rasism är ingen lösning på problemet med invandrarvåldet. Att uppmana invandrare som idkar vad som i Danmark nu rubriceras som "dominanskriminalitet" till att inte kalla sina offer för rasister, är heller ingen lösning på problemet med invandrarvåldet.

Dessa "lösningar" som du presenterat är värdelösa.

Vi förstår uppenbart inte varandras inlägg. Jag har ingen aning om vad det har med "lösningar" handlar om eller det här med "uppmana" invandrare om att inte kalla brottsoffer för rasist??? "Att inte tala om invandrares kriminalitet är ingen lösning" -- fullkomligt obegripligt för mig. Naturligtvis är det ingen "lösning".

Du greppar heller inte något av det jag skriver. Ett enkelt förslag: vi svarar inte på varandras inlägg från och med detta.
Citera
2019-04-30, 16:28
Medlem
Citat:
Kanske hade den samlade Bonnierpressen, SvD och Aftonbladet krävt Anders Borgs avgång om han vänligt men bestämt framhållit att Sveriges välstånd byggts på flitiga och innovativa svenskars arbete och inte på slaveri av rasifierade kroppar. Inte gott att veta hur Obamas emissarie skulle ha agerat.

Men att du inte minns att de rasifierade gjorde ett djävla liv i den svenska debatten under flera år är förvånande. Men vi lever ju alla nära minneshålet.

Du missförstår det där med de rasifierade helt och hållet. Läs Napoleon Snowballs inlägg om det där som behandlar vad Eric Kauffman skrivit om den saken. De rasifierade är som marionettdockor för etablissemanget och dess radikaler. De har egentligen inga egna åsikter att tala om. De enda sättet på vilket de kan föra ett djävla liv är genom att de bjuds in till debatten för att göra just det. Jag ser ingen som helst koppling till vad Obamas ambassadör sagt eller inte sagt.

Jag kan tycka att det faktum att Sverige är svenskarnas produkt, d.v.s. vi har samhällelig äganderätt till Sverige borde framföras betydligt oftare, oavsett vad någon amerikan sade för x antal år sedan. Och det är det inte många som håller med mig om i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in