Citat:
Om du bemödade dig om att läsa de två avslutande sidorna i den utgivna artikeln om Bonniers så framgick det att TV4 förvandlades till en vinstmaskin genom kontakter med regeringen Reinfeldt. Bonniers var hårt trängda finansiellt men de räddades av att Reinfeldt ändrade hela regelverket kring TV4.
Etablissemangspersoner belönar varandra. En vagt borgerlig medie-koncern får lite hjälp av en borgerlig statsminister. Samma mediekoncern ger en f.d. statsminister ett bra förskott för en bok. Jag har svårt att se hur det hela skulle kunna utspela sig annorlunda. Så här går det till i de flesta länder i västvärlden. Ett ord sammanfattar det hela: etablissemang.
Citat:
Jo - en del av räddningen av Sverige skulle kräva ett svenskt mediahus. Tyvärr är det dock så att Bonniers m.fl. kontrollerar i stort sett hela de bakomliggande kommersiella och logistiska strukturerna samt reklamdistribution mm. Så för att ett sådant konststycke skulle kunna genomföras så krävs dels en hel del kapital och dels välvilliga politiker som skulle kunna sätta press på oligopolet för att hindra deras åtgärder för att krossa en uppstickare. Det finns ingen alternativmedia som verkar kunna få in reklam trots att de har läsare, vilket säger en del om vad som händer i kulisserna enligt min uppfattning.
Kanske. Har Fox News räddat USA? Qviberg togs upp tidigare i tråden. Sen har vi gubben som sade "vad fan får jag för pengarna" -- de är knappast ensamma. Men från deras perspektiv, vad ska de lägga pengar på? Det finns ingenting. En titt på "alternativmedia" och de är avskräckta (förståeligt). Qviberg fick utstå en liten hatstorm i media/twitter för hans uttalanden. Han hade inget att sätta emot därför att han inte är van vid sammanhanget. Kanske viiktigast av allt: personer i deras ställning vet hur saker funkar från personlig erfarenhet och avfärdar vidlyftiga teorier omedelbart och utan närmare eftertanke.
Anledningen till att alternativmedia har svårt att få reklam är mycket enkel. AFA och liknande grupper utför påtryckningar och går till övriga media för att uppmärksamma sådant. I stället för att ta den PR-bataljen avstår företag från att annonsera, det är den lätta vägen. Samma för diverse nazister som fått bankkonton avstängda.