Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Fantastiskt bra! Mycket bra melodi och bra framförd.
Blir ärligt talat rörd varje gång jag ser klippet, vanligt folk som kritiserar makten på ett självironiskt och fyndigt vis, det känns verkligen som att de står på min sida.
Visserligen är melodin och iden inte deras egen men resultatet blev mycket bättre än den ursprungliga hippiefantasin.
Kollade på originalet, förstår inte franska men jag antar att texten är ungefär samma men tvärtom om man säger, kan aldrig tänka mig att den ursprungliga texten var lika tilltalande och befriande för vanligt folk som gula västarnas version. Antar att ursprungslåten som framförs av ett gäng hippieclowner kritiserade ordning och reda och förordade flum, slapphet och ansvarslöshet istället.
Alltså inget som appellerar till den vanlige bilmekanikern eller undersköterskan som bara vill få ekonomin att gå ihop.
Gillar särskilt att gula västarnas gäng ser så snälla och vanliga ut, rent av lite mesiga, faktum är att om jag inte såg på textremsan så skulle jag lika gärna kunnat tro att det var ett gäng "Refugees welcome" aktivister som sjöng om öppna gränser!
Blir svårt för makten att peka ut dessa dansare som hårdkokta fascister.
12 poäng absolut!!
Ann Heberlein har skrivit en intressant artikel på sin blogg om rätten att ändra åsikt.
Hon verkar oroad över att folk ska börja ställas till svars för sveken och medlöperiet.
Jag håller i princip med henne, vi måste välkomna de som kapitulerar, inte tvinga dem att strida till sista kulan...fast med det sagt så vill jag ändå att de grövsta övergreppen ska få konsekvenser för de skyldiga.
https://annheberlein.com/2019/01/02/...tt-byta-asikt/
Visst är Ann en vindflöjel som följer väderriktningen. Eller en badanka som beskriver vattnets nivå och ström, men utan egen styrfart och kompass.
Poängen är ju att hon inte vuxit sig en större hjärna, en obändigare ryggrad eller skarpare blick på dessa år. Hon har samma analytiska verktygslåda och instinkter som ledde så galet tidigare. Omdömet, civilkuraget och förmågan att ana inte bara vad som är, utan vad som
kommer är oförändrat - även om den överenskomna samtid hon lever i förändrats radikalt och därmed hennes efterapade insikter.
Samma brist på självreflektion som tidigare, samma dumdryga förvissning om att hon NU tänker rätt. Att badankan blivit svan.
Vilket hon ju förstås inte gör eller blivit. De "realistiska" liberalerna lever bara i nästa tyckonomiska bubbla som verklig- och allmänheten får sticka hål på när det flummiga snacket om samhällskontrakt och bistert skarpa ekonomiska verktyg att försörja en miljonhövdad och för alltid växande etnifierad underklass, har samma löje som "dialogpoliser" och "pensionsräddare".
Ödmjukhet inför dina bättre är på sin plats, Ann.
Ett exempel på den värdelösa eller rentav skadliga systemkritiken, står G-P:s Håkan Boström för när han hoppar jämfota och hötter med skumbatongen:
"Krossa gängvåldet nu!"
Han tar i från tårna:
För barn bör fokus ligga på återanpassning. Men redan från 15-årsåldern måste repression vara huvudspåret enligt Kallberg. Han föreslår vidare att straffrabatterna tas bort. Den som döms för flera brott ska få adderade straff. Dessutom: Samkör offentliga register. Utmät tillgångar. Konfiskera egendom. Erbjud pengar för den som anonymt tjallar på sina kumpaner. Inför straffrabatt för de som vittnar mot andra gängmedlemmar. Avbryt bidragsutbetalningar till yrkeskriminella. Placera fängslade gängmedlemmar i Norrlands inland. Begränsa förtidsfrigivningen kraftigt. Tillåt polisen att göra brottsprovokation.
Till detta kan man lägga ökade möjligheter att infiltrera gängen och utökad digital övervakning. Givetvis finns det invändningar mot alla dessa åtgärder. Men samhället måste bestämma sig. Ska utvecklingen, där ständigt nya generationer står på tur att ansluta sig till kriminella gäng, som dessutom omöjliggör för dessa områden att lyfta sig, brytas eller inte?
Vän av ordning undrar förstås varför alla dessa fantastiskt radikala kraftåtgärder inte prövats i andra länder och kulturer? Med fördel tillsammans med hela G-P-paketet av ekonomisk frihet under ansvar och ett intakt samhällskontrakt där skattebetalarna får valuta för pengarna?
Varför tar inte Chicago-, London- eller Tijuanapolisen till sig dessa guldkorn av social ingenjörskonst från Göteborg? Är de illiberala och dumma i huvudet? Ja, skandalen är än mer tragisk: Tänk om den så plågade mellanöstern bara läst sin G-P genom åren och hanterat etniska och religiösa konflikter lite mer
realistiskt? Och slutat agera
identitetsplitikens nyttiga idioter.
För vi vet ju att det som gjorde Europa världsledande var IDÈER om universalism, liberalism och individualism - som förstås både kan och kommer leva vidare och reproduceras även i de bruna kropparna. Politisk tribalism är blott en gemensam kippavandring från historiens skräphög, eller hur?
Bodström pratar om "polisen" på detta universalistiska, värdegrundade vis. Det spelar givetvis ingen roll vem uniformerna sitter på om ett decennium eller två, eftersom uniformerna indikerar och skapar ett "vi" - som givetvis måste antas stå över identitetär separatism och ingruppernas konkurrensfördelar.
Annars kommer det minsann skrivas uppfordrande i G-P om avsaknaden av sund medborgarpatriotism i ett Sverige där våldskapitalet bara blivit nästa identitetspolitiska fördelningsfråga.
Illusionen att inga problem finns var inte sämre än att de går att lösa. Ett demografiskt muterat Sverige ställs inte inför nya problem om integration - utan eviga sanningar om fragmentering.