Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Citera mig och markera vart jag har sagt det du hittar på jag har sagt.
Citat:
Du har sagt ett antal saker, ja. Så du har sagt att de globala finansmarknaderna inte existerar sedan krisen 2008, jag menar enligt dig så krävs det ju "tillväxt" för deras existens, utan tillväxt upphör de existera. Det skulle avfärda dig som psykiskt sjuk så antagligen vill du modifiera detta ytterligare, så ok.
Nej, du har väldigt svårt att ta in vad jag och andra faktiskt skriver.
Eftersom vi har mekanismer i banksystemet som innebär att utomstående skulder inte finns så krävs ekonomisk aktivitet och lånetillväxt så att nya skulder stimulerar gamla skulder. Om detta inte sker så blir det bankrusning och banker blir insolventa varpå ekonomin kraschar och ekonomin så som vi känner den slutar existera
därför att tilltron till systemet inte finns iom bankrusningen.
Därav begreppet "too big to fail" vilket syftar till att banker som är för systemviktiga inte får krascha.
Så i alla sådana här kriser så löser man det genom att baila banker genom ännu mer lån, dvs tillväxt. Frimarknad är imperativ på alla marknader förutom finansmarknaden. Är inte det ironiskt.
Citat:
Sveriges ekonomiska tillväxt var -0.2% i kvartal tre. D.v.s ingen tillväxt, d uhar sagt att finansmarknader kräver tillväxt för sin existens. Det vill säga svenska finansmarknader existerar inte längre är vad du säger.
Ekonomin är global. En datapunkt från ett kvartal i ett land säger absolut ingenting. Du greppar halmstrån.
Här kan du läsa lite om BNP och kolla på Sverige utveckling i BNP:
https://www.scb.se/hitta-statistik/a...produkten-bnp/
Stadigt uppåt.
Fundera vad som händer om inga nya lån tas. Det blir finansekonomiskt kaos.
Citat:
Låt mig göra detta så enkelt som möjligt: de pengar som tas från statskassan för att bekosta invandring skulle lika väl kunna läggas på infrastrukturprojekt eller skattesänkningar och då också skapa ekonomisk tillväxt. Detta skulle gå mycket mer till produktion än konsumtion. Trots det insisterar du med en dåres envishet på att just invandring ger tillväxt (samtidigt som Sverige haft negativ "tillväxt").
Det finns något som heter
multiplikatoreffekt vilket är den effekt på ekonomisk aktivitet som blir utav offentliga investeringar i samhällsekonomin. Multiplikatoreffektens styrka påverkas av investeringens natur.
Eftersom Sverige har en stor offentlig sektor som sysselsätter flertalet, en privatiserad välfärd som sysselsätter flertalet samt ett utbildningsväsen som gillar socialarbetare (kvinnor) så är det troligt att invandring ger en stor påverkan på den ekonomiska aktiviteten. En invandring som innebär att fler munnar måste mättas och samtidigt skapar byråkrati-jobb för den feministiska socflickan som jobbar på nåt skattefinansierat privat ställe och gör karriär med ring i nosen, Dr. Martens, fjällräven-väska och köper allt nytt från IKEA. Kvinnor handlar mer än män, individualistiska kvinnor som gör karriär handlar ännu mer så många såna handlar ännu mer. Feminism gynnar vem?
Att investera i infrastrukturprojekt såsom gatlyktor i Gällivare kanske inte ger samma ringar på vattnet för storkapitalet. Iallafall inte kortsiktigt.
Och kom-ihåg att man (storkapitalet) också är och nallar på välfärden i och med privatiseringarna av vård, skola osv. Inkomster som ökar om det kommer afghanska barn som ska vårdas och få gå i skolan i nyinköpt outfit osv.
Citat:
Utan någon förklaring till hur eller varför "eliten" skulle magiskt försvinna utan invandringspolitiken. Fler haveristteorier.
Finanssystemet och penningen är tätt sammankopplat med staten. Tror man vi lever i en frimarknad så är man en ignorant schizoliberal.
Finansekonomin existerar för att vi tror på den. Det existerar bara mentalt. Hela samhällsbygget raserar om vi inte tror att SEK är värdefullt.
Och pengar är ett sätt att kontrollera den mänskliga resursen. Med pengar kontrollerar man människor.
Om inte systemet fungerar så ökar risken för att tilltron till systemet minskar vilket innebär risk för de människor som lever av detta system.
Citat:
Och finansvalpar har naturligtvis ingenting med saken att göra. Föreställ er tanken. Någon 27-årig broiler med ett jobb i anslutning till finansmarknaden marscherar in till Rosenbad och deklarerar: Min höga lön beror på invandringen (han kan inte förklara hur det går ihop, att betala hög marginalskatt kanske är en del av det) alltså så kräver jag invandring. Föreställ er sedan att Reinfeldt och Löfven lyder detta.
Finansvalpar, bankirkukar, globalistslipsar.
Kärt barn har många namn. Hatat barn också.
Politiker och staten är inga helgon i det här. Tvärtom är dom nödvändiga delar i mekanismen.
Citat:
Min poäng är i varje fall att politiska diskussioner som ligger utanför "mainstream" drar till sig virrpannor av olika slag. Droidlife är inte den ende.
Det är vi som ser tillvaron för vad den är.
Och sen har du rätt i att virrpannorna hittar hit. Det är du ett levande bevis på.