2018-12-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Tydligen har ett par kulturarbetare och journalister bjudit in en kille vid namn Patrik Forsén, grundare till den högerorienterade föreningen Nordisk Ungdom, till något seminarium på ett bibliotek. Det visar sig att Patrik Forsén har en magisterexamen i statsvetenskap från Försvarshögskolan är och är tämligen bildad. Om jag förstår den liberala pressens (Flamman, Expressen och Arbetet) upprördhet så handlar det om att det är livsfarligt att samtala med ”extremhögern”. Jag har själv ingen koll på Nordisk Ungdom och aldrig läst något av dem eller hört något om deras aktivitet så jag kan inte bedöma vem Patrik Forsén är och vad han står för. Vad jag däremot kan bedöma är reaktionerna från tidningen Arbetet, Expressen oh Arbetet. Några intellektuella samtal får inte förekomma. Det är tydligen bättre att Nordisk Ungdom slåss med den liberala organisationen ANTIFA på gatorna än seriösa diskussioner i borgerlig andakt på bibliotek.

http://flamman.se/a/bibliotekschef-s...sociala-medier
https://arbetet.se/2018/12/03/vad-ka...-hogerextrema/
https://www.expressen.se/kultur/ide/...rieverksamhet/

Jag tycker ändå att arbetets beskrivning är rätt intressant. Det visar sig att en kulturskribent har sagt att journalistiken styrs av ekonomer (hänvisning till nyliberalismen). Tidningen Arbetet hävdar att det är en ”konspirationsteori” och att all form av diskussion om mediernas centraliserade ägande skall vara förbjudet att diskutera. Upprördheten forsätter. Tydligen har någon kulturarbetare sagt att han inte gillar censur och bojkotter (ungefär det som Åsa Linderborg har sagt) vilket får tidningen Arbetet gå i taket. Arbetet konstaterar;

Detta vittnar om hur liberaler ser på just den civiliserade debatten. De klarar inte av att föra intellektuella samtal och därför skall inga samtal få föras och om de förs skall det handla om att någon journalist sticker upp en mikrofon i någons ansikte och sedan berättar att de har ”infiltrerat” rörelsen. Man undrar om det inte är bättre att liberalerna faktiskt lär sig att diskutera med människor istället för att ta till våld eller oseriösa metoder. Vad är det som Arbetet är rädda för? Att de skall förlora debatten som de gjorde med Sverigedemokraterna? Uppenbarligen eftersom att Arbetet hävdar att försämrade livsinkomster för unga vuxna är en ”konspirationsteori”. Uppenbarligen handlar det om just Arbetets ovilja att diskutera uppenbara växande sociala problem hos dem födda på 1970-talet och senare. Detta är förvisso inte så konstigt eftersom liberala organisationer som LO och deras tidning arbetet är rätt ointresserade av sociala problem som uppkommer genom globalisering.

En intressant vinkel är som sagt att den traditionella klassiskt marxistiska och icke-liberala vänstern har tröttnat på liberalerna. Det tar Arbetet upp – och anser att detta är fullkomligt livsfarligt att så få ske. De resonerar som så att "kommunisterna" skall tillbaka in i garderoben. Detta förklarar allt spottande på de här journalisterna och kulturarbetarna. Jag undrar faktiskt vad LO-medlemmarna får ut av att betala för tidningar som Arbetet, Dagens Arena och den typen av tidningar. Vem skriver de för? Det står dock rätt klart vad LO-bossen tycker och han har i princip ingen som helst respekt för den lilla enskilda arbetaren överhuvudtaget. I synnerhet inte den svenska arbetaren. Från en intervju från den egna tidningen arbetet;

Egentligen borde hela artikeln med LO-bossen läsas eftersom det finns mängder av intressant information. Om man inte fattar att LO och kapitalet sitter i samma båt har man inte fattat någonting. LO-bossen säger ju det uttryckligen. Tydligen är LO en av de ledande för att dumpa lönerna för svenska arbetare och ställt sig bakom de här inte så löntagarfientliga frihandelsavtalen. Ja, de har till och med varit med och drivit fram dem. Det kommer tydligen sparkas en hel del arbetare på Volvo de kommande åren eftersom LO och de liberala eliterna vill avskaffa förbränningsmotorn (det är fan inte klokt). Jobben kommer också skeppas utomlands är det bestämt. Ett problem? Uppenbarligen inte enligt LO. Däremot står det klart att den svenska internationalistiska LO-linjen är under press av andra mer traditionella fackförbund. Underligt?

Annars är det lustigt att Stefan Löfven tillsammans med Annie Lööf kommer börja nedmontera den så kallade välfärdsstaten. Jag undrar vad LO-arbetarna säger då. Deras eget fackförbund lobbar för att deras jobb skall skeppas utomlands (eller avskaffas) och sedan säger staten att deras välfärd (som de pröjsat för) skall dras in. Frågan är nog inte om men när LO tas över av Sverigedemokraterna.

Du skriver mycket när du väl skriver. Och har en poäng här i den inledande delen av inlägget. Jag fokuserar nu på frågan som du driver "vem är vän? Vem är fiende? Vem är allierad? Vad ska jag liera mig med i kampen mot den yttersta fienden (som jag inte riktigt definierat vem hen är ännu för att jag är så fucking confused.) Vad är det för färg på min avföring?"

Vem är mest förvirrad om inte vänstern säg? Ingen säger jag. Här kommer en ren "Golden shower" i vänsterns syn på EU.

[quote]Om man tillhör*det vänsterorienterade*EU-motståndet i Norden och ser blåbruna krafter över hela Europa angripa EU med krav på nationell suveränitet, är det lätt att bli EU-positiv. Jag möter ständigt vänstersinnade EU-motståndare som inte kan vara för Brexit, eftersom den brittiska EU-debatten är starkt präglas av den främlingsfientliga högersida[n/QUOTE].*

Rasister ville ha Brexit. Jag är vänster och därmed per definition icke-rasist. Alltså är Brexit fel.

Citat:
Är det politiska landskapet i förändring? Vid folkomröstningen 1994, var dåtidens högerpopulister, Ny Demokrati, anhängare av ett EU-medlemskap. Det är inte Sverigedemokraterna. Det norska EU-motståndet 1994 var en rätt så rödgrön gemenskap och det invandringsfientliga Fremskrittspartiet var ett Ja-parti. Nu har Frp lanserat sig som ”en garanti mot norskt EU-medlemskap.”

På 90-talet fanns inte massinvandring på kartan så vi hade ingen särskild position i frågan då. Men Ny Demokrati var för EU, alltså är EU per definition någonting ont.

Citat:
Om alternativet är något så reaktionärt som SD, måste EU-motståndare på vänstersidan vara beredda att bilda ett slags ”folkfront” med EU-liberalismen, mot en gemensam, och farligare fiende. Om det är alternativet till krafter som Bannon, är det kanske på tiden för rödgröna skandinaver att omvärdera sin krassa EU-kritik?

Skit i vad vi egentligen tycker inom rörelsen. Vi har ingen politik vi står för på riktigt. Vi bara hatar och är "mot" någonting. Det är viktigast.

Jaha? Var landar då vänstern i sin djuplodande samhällsanalys? Där har vi nog problemet. De vet inte själva. Eller annorlunda uttryckt: de fattar inte att höger/vänsterskalan är borta.De förstår inte.

Citat:
Nå. Problemet*är detta:* att använda EU som ett bålverk mot högerpopulismen är som att släcka bränderna i Kalifornien med bensin.*

Det avgörande slaget i vår tids partipolitik kan vara kampen om dagordningen: Om kulturkonflikterna får definiera motsättningen mellan höger och vänster, förlorar arbetarrörelsen. Om de ekonomiska intressena dominerar, kan vi mobilisera flertalet.*

Kampen om dagordningen ja. Just så. Snart går vi alla höger eller vänster? Eller mångkultur? Där har du en gordisk knut att lösa om du skulle vilja.

https://www.flashback.org/leave.php?...ning-i-grunden
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...jonas-sjostedt
Citera
2018-12-05, 00:21
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Jaha, gårdagens nyheter. Du ser hur efter jag är. Jag hinner inte med nyhetsflödet. Så den här Forsen delar ut nallebjörnar till barn och sedan kallar den liberala pressen honom för fascist? |
flash syftade nog med gårdagens nyheter om hur Patrik ville skänka nallebjörnar till ett hem för ensamkommande flyktingbarn (läs vapenföra män) ...episk trollning som jag inte kan hitta längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Rasister ville ha Brexit. Jag är vänster och därmed per definition icke-rasist. Alltså är Brexit fel.
Befriande skönt kunna se proppskåpen börjar brinna och varenda PK-ställverk blir lagda i sot och aska. En stilla nåd att bedja om se hela pk-packet bli överkörda av sina egna bussar.
Senast redigerad av 167-steg-kvar 2018-12-05 kl. 00:52.
Citera
2018-12-05, 07:45
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Jag läser inte Samnytt eller den där andra tidningen de länkade till. Däremot hittade jag spännande material från de där sidorna eftersom de länkat till rapporterna från EU och FN. Du kan läsa det direkt;

https://ec.europa.eu/home-affairs/si...efugees_en.pdf

https://www.unhcr.org/5b3295167

Jag har inte satt mig in i det men jag förstår varför så många länder drar sig ur det här FN-avtalet. Det här EU-utredningen säger ju en del spännande om hur politik bedrivs;
Samhällsnytt och andra alternativa medier bedriver iaf journalistiskt arbete medan de koshercertifierade medierna propagandar för att främja agendan. Och ja, den har sin utgångspunkt i Kalergi och dennes vision om att ersätta de europeiska folken med ett lattefärgat kreolfolk. Det säger sig självt att hormedia inte gör några avslöjanden utan istället bedriver påverkansoperationer.

Kanske kan en och annan sjusovare väckas nu när siffrorna kommer ut och dagas just vad det är för volymer de har i åtanke för oss. När vi talar om detta i termer av folkmordspolitik så är det inte metaforer utan en konkret och saklig beskrivning av vad som bedrivs mot oss.
[/quote]Jaha, gårdagens nyheter. Du ser hur efter jag är. Jag hinner inte med nyhetsflödet. Så den här Forsen delar ut nallebjörnar till barn och sedan kallar den liberala pressen honom för fascist? Han måste ha gjort mer än så. Det handlar säkert om hans åsikter. Hur som helst är det trist att liberaler är ovilliga att diskutera. De skulle ha gjort det med SD redan 2010 men det struntade de i. Ser hur det har gått [/quote]
Gårdagens nyhet menade jag bokstavligt då jag häromdagen läste en upprörd skrivelse i DN Stockholm, signerad dreamteam Orrenius och Bouvin. Komplett med Expo-indignation från Lehman. Nordfront hade dock berättat om detta flera dagar tidigare, den 27 november.
https://www.nordfront.se/bibliotek-a...-demokrati.smr

Den mesta av upprördheten i DN kom efter plikttrogen avhandling av nazism. Det handlade om att talarna för kvällen hade presenterats som varande fantastiska människor. Att jämföra med den sakliga ton som Pihlström håller i sin artikel i länken.

Liberalism är en sinnessjukdom. Det finns lika mycket värde i att diskutera med en liberal som det gör med en psykpatient.
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
flash syftade nog med gårdagens nyheter om hur Patrik ville skänka nallebjörnar till ett hem för ensamkommande flyktingbarn (läs vapenföra män) ...episk trollning som jag inte kan hitta längre.
Det är den videon jag tänkte på! Vill minnas att den gjordes efter att flyktingbäbisarna hade gruppvåldtagit en flicka på Husbybadet. Forsén tog sig till boendet för att dela ut nallar till de stackars barnen som enligt uppgifter i media hade blivit rädda då onda nazister hade varit där och kastat ägg på huset. En fin försonlighetsgest som togs emot sådär, får man väl säga, av föreståndarinnan.
Citera
2018-12-05, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Nu måste jag fråga tråden. Finns det någon som kan finna någon rimligare förklaring till Annie Lööfs och Fredrik Reinfeldts bizzara uttalanden än att det redan sedan början av 2010-talet har funnits en plan för massinvandringen?

Vi kan ge den arbetsnamnet Kalergi 2.0.

Förklaringen är enkel. År 2010 var året då SD kom in i riksdagen.
Citera
2018-12-05, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Förklaringen är enkel. År 2010 var året då SD kom in i riksdagen.

Nej det håller inte som förklaring.

Om Annie Lööf kan kläcka ur sig något så befängt som att Sverige kan ta emot 30 miljoner migranter och Reinfeldt flyger över Sverige och ser tomma ytor som kan fyllas med MENA-iter så innebär det att de har haft visioner och planer som sträckt sig långt utöver vad de kommunicerat till resten av svenskarna.

Det här är tråden om mediakriget. Här vrider och vänder vi på hypoteser.
Citera
2018-12-05, 08:41
Medlem
Ann Heberlein ifrågasätter mångkulturen i sig. Visserligen från sidan, men ändå. Med utgångpunkt ifrån de sjunkande opinionssiffrorna i mångfaldsbarometern som publicerats konstaterar hon att:

Citat:
Mångkulturideologin som genomsyrar all offentlig verksamhet i Sverige lovade oss exotisk mat, kreativa möten och välutbildade invandrare som skulle rädda våra pensioner. Det vi ser är något helt annat: bostadsbrist, ökade våldtäkter, gängkrig, hedersvåld, böneutrop, överfulla fängelser, skottlossningar utanför akutmottagningar, krav och bidragsberoende. Invandringen har förändrat Sverige i grunden och många av oss är skeptiska inför det vi ser. Svenskar är generellt positivt inställda till invandring. Vi är nyfikna och intresserade – men många ser också ett värde i att bevara och försvara det vi uppfattar som svenskt, för att inte tala om vikten att bevara välfärdsstaten. Jag är inte beredd att offra min egen trygghet och mina barns framtid för att upprätthålla en diffus idé om mångkultur som positivt laddat.

https://ledarsidorna.se/2018/12/sver...kulturfiaskot/
Citera
2018-12-05, 09:03
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Nu måste jag fråga tråden. Finns det någon som kan finna någon rimligare förklaring till Annie Lööfs och Fredrik Reinfeldts bizzara uttalanden än att det redan sedan början av 2010-talet har funnits en plan för massinvandringen?

Vi kan ge den arbetsnamnet Kalergi 2.0.

Varför inte ge namnet till den som gjorde det politiskt både möjligt och eftersträvansvärt. Obama.

Redan 2009 insåg en del detta:
The Obama Moment
European and American perspectives

3. The coming clash?
Europe and US multilateralism
under Obama
https://www.iss.europa.eu/sites/defa...__web_A4_0.pdf

Obamamania gjorde kritik mot mångkultur till direkt kritik mot USA och indirekt mot Sveriges säkerhetspolitik som förlitar sig på USA mer än Europa. Mångkulturen skulle införas för att hylla Obama.
När Trump vann och bytte fot hängde inte politikerna med.

Snabbast ut var Moderaternas Batra som samma dag som Trump installerades öppnade för samarbete med SD.

Liberalerna i Sverige som alla i princip är anhängare till Demokraterna i USA är mångkulturanhängare och invandringsanhängare för att det ingår i "åsiktspaketet" progressiva liberaler.

Fram till nu när Hillary Clinton, av alla, byter ståndpunkt i invandringsfrågan för att inte äventyra den långsiktiga mångkulturfrågan.

Den som i grunden handlar om tillväxt till varje pris för att inte riskera det ekonomiska skrangelbygget

Från en gammal artikel från Financial Times 2009:
Simply put, European models do not necessarily work better--and when they do, they have occurred in part due to shifts away from strict welfare-state policies. As Sweden's Nima Samandaji and Robert Gindehag have argued the recent return to growth in places like Sweden came only after some modest reforms in both taxes and social benefits.
...
The biggest source of divergence between the U.S. and the E.U. lies in demographic trends. For the most part, Europe is aging far more rapidly, and its workforce is shrinking.
...
As a result, there is virtually no European equivalent for cities like Houston, Phoenix, Las Vegas or Atlanta. American cities sprawl--and will likely continue to do so--because they are newer and because they are growing much faster in a country that is much vaster.
...
These differences will only become more stark. Opposition to immigration--from both Muslim countries and the E.U.'s own eastern periphery--is growing even in historically tolerant places like Great Britain, Denmark and Holland. Over time, migration into Europe is destined to slow. In Barack Obama's wildly multicultural America, strong restrictionist sentiments have not gained much political ground, and, at most, efforts are directed not at reducing legal immigration but rather shifting it toward a more meritocratic model.

So we can expect America's population to continue growing at close to the highest rate in the advanced industrial world while Europe remains among the most rapidly aging places on earth.
...
These numbers point toward separate destinies for the U.S. and the E.U.
...
Largely thanks to these demographic pressures, we could see an American economy twice the size of the E.U.'s by 2050. Unlike Europe, we have better prospects for growth, since there's really no sustainable alternative for our society. In contrast, 40 years from now Europe's economic growth rate is expected to fall 40%, due directly to the shrinking size of both its labor force and its internal market.

We can ultimately expect two very different courses to develop. In America, the emphasis needs to be on sustained growth to prevent a massive decline in living standards. In contrast, Europe may be able to maintain a steady level of prosperity--even with lower growth, since its population will be either stagnant or declining--at least until the looming costs of maintaining a welfare state impose onerous economic burdens.
https://www.forbes.com/2009/06/15/am...l#2ba52ffa2f4c

För naiva Liberala Laissez-faire politiker som Lööf är tillväxten överordnad allt annat.
Människan är reducerad till en pengaslav för att berika någon annan.
Bränn välfärdsstaten, importera människor från alla världens hörn och satsa på ekonomisk tillväxt för ett fåtal där allt offras på mammons altare.
De naiva idioterna trodde mångkulturen var ett bra sätt att skapa tillväxt. För att några teoretiker i USA tycket så. Typiskt Lööf och Reinfeldt att falla för dessa åsiktsnasare.

Idag sjunker BNP per Capita i Sverige. Just beroende på mångkulturens många utmaningar och stora improduktiva kostnader.
Men framförallt sjunker andra viktigare värden i samhället. Tillit, framtidstro och kompetens.

HUR kan politiker från alla olika höger vänster skalor bejaka detta?
Senast redigerad av longbow4y 2018-12-05 kl. 09:10.
Citera
2018-12-05, 09:10
Medlem
Citat:
Nej det håller inte som förklaring.

Om Annie Lööf kan kläcka ur sig något så befängt som att Sverige kan ta emot 30 miljoner migranter och Reinfeldt flyger över Sverige och ser tomma ytor som kan fyllas med MENA-iter så innebär det att de har haft visioner och planer som sträckt sig långt utöver vad de kommunicerat till resten av svenskarna.

Som du själv skrev så är siffran 30 miljoner tagen ur luften, den härrör inte ur rapporten. Reinfeldt har flugit över Sverige ett antal gånger, att han kommer på det som argument är inte särskilt konstigt. Det har han antagligen tänkt många gånger innan dess, och inte bara han.

Din slutsats, "så innebär det", håller inte och jag tror att du själv ser att du försöker forcera den. Och visst, här vänder och vrider vi på hypoteser. I det innefattas att förkasta dem.
Citera
2018-12-05, 10:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Det beror ju på, vad du menar med "en plan för massinvandringen". Det finns människor, som har ett ideal=ett långsiktigt mål, att ett land, en region, en världsdel eller hela världen ska lyda under ett centraliserat styre. Människor som omfattar detta idel uppstod inte 2010.

Massinvandring och s.k. mångkultur (läs en splittrad befolkning) är idag för dem ett medel för att uppnå detta ideal. Om Sverige eller Europa bebos att människor från Asien, Mellanöstern och Afrika.. så är det personer utan ngr rötter i Sverige och Europa, som kan förväntas inte bjuda samma motstånd mot att makten centraliseras till Bryssel (EU) och New York (FN).

Annie Lööf och Fredrik Reinfeldt verkar ha dessa ideal... parallellt med idealet/målet: Looking after number one. Det är kanske en öppen fråga, vad som Annie Lööf och Fredrik Reinfeldt rankar högst.

Citat:

Det är mer regel än undantag, att de, som styr ett land, inte fullt ut kommunicerar vad de eftersträvar - med alla för- *och nackdelar* - till väljarna.

I en fungerande demokrati så får väljarna ändå ett hum om, hur det tänks, om det finns en opposition, som opponerar jämte media, som inte formellt eller informellt är makthavarnas propagandamegafoner.

Sverige är inte ngn fungerande demokrati.

I Sverige är de traditionella partierna överens om, att befolkningen ska bytas ut - den oenighet som kan anas rör endast hastigheten i befolkningsutbytet. Och de är överens om, att den opposition (SD) som växt upp ska marginaliseras (i så stor utsträckning som möjligt).

Betr. svenska s.k. journalister så anser de inte, att deras uppgift är att hålla ett öga på staten och makten. Svenska s.k. journalister anser, att deras uppgift är att uppfostra folket.
Senast redigerad av Meiji 2018-12-05 kl. 10:29.
Citera
2018-12-05, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Som du själv skrev så är siffran 30 miljoner tagen ur luften, den härrör inte ur rapporten. Reinfeldt har flugit över Sverige ett antal gånger, att han kommer på det som argument är inte särskilt konstigt. Det har han antagligen tänkt många gånger innan dess, och inte bara han.

Din slutsats, "så innebär det", håller inte och jag tror att du själv ser att du försöker forcera den. Och visst, här vänder och vrider vi på hypoteser. I det innefattas att förkasta dem.

Att fjamåt Annie stannade vid 30 miljoner berodde enabrt på att studioreportern slutade fråga. Sannolikt för att det blev så absurt när Annie Lööf var öppen med sin vision för Sverige.

Lyssnar man på den intervjun så blir det som en absurd Monthy Pyton sketch.
Citera
2018-12-05, 10:51
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Idag sjunker BNP per Capita i Sverige. Just beroende på mångkulturens många utmaningar och stora improduktiva kostnader.
Men framförallt sjunker andra viktigare värden i samhället. Tillit, framtidstro och kompetens.

HUR kan politiker från alla olika höger vänster skalor bejaka detta?

Denna frågeställning har i tråden sedan länge besvarats & dissekerats både framlänges och baklänges.

Svenska politikers yttersta agenda och lojaliteter ligger hos andra herrar än det svenska folkets intressen, omsorg, väl och ve. Man ska inte underskatta politikers (landsförrädares) omsorg och egennytta kring sin egen plånboks tjocklek. Reträttvägar och pay off!

Den överordnade agendan ligger fast detta skulle heller inte vara möjligt om inte tredje statsmakt ohöljt gått i säng och lierat sig med första statsmakten. Medborgarna granskas hårt - inte statsmakten. Det är ett krig, ett krig om informationen ett mediekrig om mångkulturen om man så vill.

Planhalvornas bägge lag inklusive domarens ägs av samma agendadrivna ägarstrukturer och är i sammanhanget ett nyckelord. Att kontrollera båda polerna på en sfär är kanske den främsta härskartekniken av dem alla. Det är hit vi kommit.

Den som äger informationsflödet styr och äger i precis samma stund också problemformuleringsprivilegiet. Man kontrollerar hela befolkningens tankar i precis allting från uppvaknandet till sängdags. Man kontrollerar naturligtvis också den så kallade oppositionen på precis samma sätt. Om detta har den generella svensken inte den blekaste aning om.

Medborgarna förespeglas en verklighet som inte längre är trogen sin spegelbild - utifrån denna gör media och statsmakt sina analyser. Den plågade svensken kommer ännu ett tag till kunna offras på den falska solidaritetens altare, hon kommer fortsätta att kokas i sitt eget flott så länge sakernas tillstånd förblir oförändrade.
Senast redigerad av 167-steg-kvar 2018-12-05 kl. 10:55.
Citera
2018-12-05, 11:14
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Får man bjuda på lite regionalpolitisk historia?

Såväl som en spaning över hur den svenska infaliteten kan behålla en byggd i sitt grepp intill dödens inträde:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ien-bakom-5i12

5i12-rörelsen och en stad som nu låter sig koloniseras - Härnösand. Samma kommun som behövde låna pengar för löpande drift, då man käkat upp hela checkkrediten om 100 miljoner kr.

Den norrländska utflyttningen har pågått sedan före 70-talet då storkommunerna bildades. Inga nu levande och aktiva invånare har några minnen av något annat än nedgångens tidevarv. Det är en viktig komponent i självspäkelsen.

F. ö. vore det önskvärt med mer granskning och diskussion i tråden av lokal/regional Svt, regional P4 och lokalblaskor. Dessa är dominerade mediakanaler för väldigt många människor. DN, GP, Sydsvenskan och Svd är bara liten del i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in