2018-04-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Inte bara historiker skall nysa i vad politiker & media ställt till med. Det måste även bli rättegångar & ansvarsutkrävande innan detta kan anses färdigt.
Vi närmar oss sakteliga. Och Timbros "nyliberaler" ligger risigt till, skulle jag vilja hävda. Känns ju också skönt att veta att jag, tillsammans med många här, i polemik mot bland annat Alpha, och hans föregångare, hela tiden haft rätt (faktiskt sedan mer än ett decennium). Det är inte Putin, det var Timbro. Sen får vi diskutera om de i sin tur var styrda, och av vilka

NU är det i alla fall officiellt (mer eller mindre), skuldfrågan. Och "nazisterna" på Flashback fick rätt..igen.

Citat:

På DN Debatt 14/12 2014 uppmanade 14 liberaler Anna Kinberg Batra att inte tveka i asylfrågan. De hyllade Fredrik Reinfeldt för parollen ”öppna era hjärtan”. Bland undertecknarna fanns ordförandena i Moderaternas, Centerpartiets och Folkpartiets ungdoms- och studentförbund. Där fanns också ledande företrädare för Liberala Nyhetsbyrån, Fores, Bertil Ohlin-institutet, Magasinet Neo och Migro. Två välkända personer i Timbro-kretsen fanns med, Johan Norberg och Fredrik Segerfeldt.

...

Inspirationen till debattartikeln kom från Johan Norberg och Fredrik Segerfeldt, som tillsammans skrivit boken ”Migrationens kraft. Därför behöver vi öppna gränser” (2012).

Johan Norberg och Fredrik Segerfeldt är inte naiva, de tror inte att en person på väg till Sverige för att söka asyl kan jämställas med svenska ungdomar i behov av arbete. De vill ha en så stor invandring att det blir nödvändigt att övergå till en nyliberal samhällsmodell.

I boken skriver de att den svenska modellen har fyra ben: ”(1) Fackets makt att hålla uppe de lägsta tillåtna lönerna, (2) höga bidrag till de människor som inte är produktiva nog för att nå upp till fackens krav, (3) de höga skatter som den generella välfärdsstaten kräver samt (4) en arbetsrätt som gynnar dem som har arbete på andras bekostnad.” Tillsammans är dessa fyra principer en ”barriär för att hålla invandrare borta från arbetsmarknaden”. Författarna vill ”ändra konfliktreglerna”. Första steget blir att förbjuda strejker som skydd för lågavlönade mot underbudskonkurrens.

Författarna säger sig vara skeptiska till det offentligas förmåga, staten är ”sämre än marknad och civilsamhälle på det mesta”. De hävdar att staten har en fördel när det gäller våldsmonopolet och borde fokusera på denna kärnverksamhet.

I en stat som gör våldsmonopolet till det centrala kommer domare, åklagare, polischefer och generaler att ha mest att säga till om. De kommer att verka där det finns ett stort behov av sekretess. För medier, allmänhet och folkvalda blir det svårt att övervaka den djupa maktstrukturen i denna nattväktarstat. Det är en annan situation än i dag, där statens våldsutövning är inbäddad i den civila förvaltningens och det mångsidiga politiska livets fria informationsflöde.

....

De flesta som verkar för en generös asylpolitik resonerar humanitärt, men nyliberalerna har ett annat motiv. Deras mål är att montera ner välfärdsstaten och i synnerhet att lagstifta mot facket. De hoppas att invandringen ska lägga en hårdare press på politikerna än vad enbart saklig opinionsbildning förmår. Deras allians med den humanitära asylopinionen är ohelig.

I Sverige finns två högerradikala rörelser: på ena sidan Sverigedemokraterna, på andra sidan det nyliberala nätverket, som är en bit på väg att bli borgerlig mainstream, främst genom infiltration av ungdomsförbunden. Utan det nyliberala inflytandet hade Sverige troligen hållit fast vid den tidigare under efterkrigstiden mer försiktiga asylpolitiken.

Bäst att upprepa det där sista:
Utan det nyliberala inflytandet hade Sverige troligen hållit fast vid den tidigare under efterkrigstiden mer försiktiga asylpolitiken.

För vilka är makten? Pengarna. Vilka är pengarna? Follow the money.
https://www.di.se/debatt/svante-nyca...ationspolitik/
Senast redigerad av Fnysington 2018-04-30 kl. 23:23.
Citera
2018-05-01, 00:09
Medlem
fasligts avatar
Än en gång träder dansk mentalvård in till fromma för den av rättvisekrigare kidnappade svenska patienten. Ärendet är visserligen de befängda stridigheterna runt Svenska Akademin men kunde lika gärna handla om asylaktivism eller multikulturalistisk tvångsomdaning då den verksamma komponenten i samtliga fall är vänsterpopulistisk totalitarism och den gemensamma måltavlan den västerländska civilisationens kulturbärande institutioner. En ren läsfröjd bjuds av den danska akademiledamoten Marianne Stidsen. De maktgalna feministerna (och andra sjw-revolutionärer) håller på att kuppa Västerlandet ut ur moderniteten, och medierna har fullt upp med att bekriga allmänhetens rätt till saklig information.
Citat:
I svenska medier framställs Svenska Akademiens kris som en kamp mellan gammalt och nytt, män och kvinnor.

Den danska universitetslektorn Marianne Stidsen skriver om en vänsterpopulistisk våg som hotar att krossa en viktig kulturinstitution.
[...]
Striden handlar nämligen inte bara om Akademien, och den är inte bara en storslagen kändisunderhållning för blaserade själar. Den är också ett, rentav rätt otäckt, exempel på det skifte som för närvarande pågår i västvärldens och inte minst Skandinaviens demokratier.

Medierna, politikerna och den bredare offentligheten i Sverige vill gärna få det att se ut som att det just nu pågår en intensiv kamp mellan gammalt och nytt. Där kvinnorna representerar det nya och männen det gamla. Sara Danius, tidigare ständig sekreterare i Akademien, har blivit själva huvudsymbolen för denna kamp.
[...]
Genom de svenska mediernas totalt ensidiga framställning av saken har allmänheten fått intrycket att Svenska Akademien består av en flock gamla vita män som hatar förnyelse och jämställdhet så till den grad att de har slängt ut två stackars oskyldiga kvinnor från sin patriarkala, reaktionära, otidsenliga församling.

Detta är dock inte korrekt. Faktum är att den ena kvinnan, Sara Danius, ville slänga ut den andra kvinnan, Katarina Frostenson. Och att det rent faktiskt var några av männen i Akademien – samt ett par andra kvinnor – som vägrade ställa upp på det.
[...]
Striden handlar alltså rent faktiskt inte om män som vill kasta ut yngre kvinnor så att de ska få sitta kvar och mysa långt borta från den moderna världen i sin gammelmansklubb.

Men om den inte handlar om kvinnor mot män, nytt mot gammalt, vad handlar den då i grunden om?

Striden handlar djupast om huruvida de moderna, borgerligt demokratiska institutionerna och rättsprinciperna ska fortsätta gälla. Eller om vi ska ansluta oss till ett helt annat slags samhällsförståelse, där såväl moderna rättsprinciper som moderna, demokratiska spelregler urholkas.

När en majoritet av ledamöterna i Svenska Akademien – bland dem några av männen – inte ville rösta ut Frostenson, var det för att de inte anser att Akademiens beslut ska dikteras av pressen och folkdomstolen. För det är den som, nästan fradgande om munnen, i månader har krävt Frostensons huvud på ett fat.
[...]
Det är det som är stridens kärna och det är därför man faktiskt bör ta hela tumultet på stort allvar. För kärnan är om Svenska Akademien ska hoppa på vår tids populistiska våg eller inte. Det nya här – och det är kanske därför det är så svårt att få grepp om – är att populismen nu också har fått ett vänsterorienterat ansikte, vars program är identitetspolitik och feminism.

Och det är för denna vänsterpopulism som Sara Danius nu har blivit en symbolgestalt. I linje med det som kännetecknar all slags populism försöker också denna att teckna en förvriden bild av verkligheten där frågan om sant eller falskt, rätt eller fel, åsidosätts. För nu handlar det bara om den råa maktkampen. Och då finns det ingen plats för såna fjuttiga hänsyn

Inte är Svenska Akademin heller ett otidsenligt beläte som värnar feodala, patriarkala och ojämlika strukturer.
Citat:
Grundprincipen var den humanistiska idén om naturrätten, det vill säga idén om att var och en, enbart i kraften av att vara människa, hade rätt till samma värdighet. Dessa universella frihetsrättigheter blev formulerade i några av de satser som ligger till grund för vår moderna värld, först och främst den amerikanska självständighetsförklaringen från 1776 och den franska förklaringen av människans och medborgarens rättigheter 1789 – bara tre år efter att Svenska Akademien instiftats av Gustav III.

Man kan alltså inte säga att Akademien står för ”det gamla” och det feministiska gardet för ”det nya”. Tvärtom står Akademien, sedd ur ett längre historiskt perspektiv, för det nya, det moderna, det demokratiska, det jämlika.
[...]
Här närmar man sig enligt min mening den egentliga knäckfrågan när det gäller Svenska Akademiens aktuella situation. Nämligen hur snabbt, eller långsamt, framsteg och förbättringar ska ske. Och hur.
[...]
Sara Danius – och de många följare och supporters hon har – är, som karakteristiskt för vår tids populism, oavsett höger- eller vänstervridning, beredd att negligera några av de moderna, demokratiska fri- och rättigheterna som rättssäkerheten, som det har tagit 200 års seg kamp för att uppnå i västvärlden, i en högre frihets namn. Det finns ett ord för det sättet att tänka på, nämligen totalitarism.

Totalitarismens tanke är just att det kan vara nödvändigt att ibland åsidosätta gällande fri- och rättigheter – för att inte tala om demokrati – för att kunna ändra saker snabbare, så att samhället kan bli fullt ut och hundra procent rättvist redan i dag, hellre än i morgon. Så att den fina naturrättsidén kan förverkligas i praktiken med detsamma och på alla håll och kanter. Oavsett medlen.

Detta kunde lika gärna beskriva asylaktivisternas omättliga krav på att Sverige tillhör allt och alla, oavsett lagar och personliga omständigheter. Man tar i sin totalitära anspråksfullhet helt enkelt inte ett nej, man ska ha allt och det nu meddetsamma.
Citat:
En av de första signalerna om att en sådan revolution – som det ju brukar kallas – är i antågande är att man angriper de existerande kulturinstitutionerna och -symbolerna, med avsikt att krossa dem. Oavsett om det gäller talibanerna eller röda armén eller islamiska staten. De tendenser till feministisk revolution som vi just nu ser i Skandinavien med avstamp i #metoo-rörelsen gör samma sak. Att försöka kuppa eller krossa en institution som Svenska Akademien – och kväva varje ansats till kritisk diskussion och oenighet – är helt enligt boken. Liksom den blinda blodtörsten i övrigt.

Nåja, kan man kanske säga, fast är det ändå inte, allt annat lika, dags att det händer något? Är det inte dags att vi verkligen och på allvar börjar vakna och hugga tag i det där med jämställdhet som man nu har talat och talat om i ett par hundra år, men bara har lyckats realisera med små muskliv?

Det kan man kanske tycka. Men bortsett från att det är historielöst att påstå att ingenting har hänt, bör man nog också fråga sig själv vad priset för en sådan totalitär samhällsomvälvning – för en sådan revolution, en sådan kupp – kan vara.
[...]
Innan alla helt kritik- och tanklöst kastar sig i armarna på den nya populismen, under vänsterpolitiska förtecken, och i solidaritet med dess just nu mest framstående taleskvinna i Norden iklär sig knytblusar, hårknutar och vad vet jag, är det möjligen på plats att fråga sig vad kostnaden kan vara för en så passionerad, färgglad och handlingskraftig revolution, där småaktiga hänsyn till tråkiga saker som sant och falskt, rätt och fel, ibland trängs undan för att tjäna något högre.

Något av det första jag hörde en feministisk debattör säga efter Danius avgång var att man nu säkert också kunde förvänta sig att Sara Stridsberg, en annan av Akademiens kvinnliga ledamöter, avgår.

Vad det kanske en spådom eller hot som därmed uttalades? frågade jag mig. Medan jag tänkte på Kants ord om den nya despoti som alltid, säkert som amen i kyrkan, lurar runt hörnet när de revolutionära får den makt de suktar efter. För ve den kvinna – eller man – som inte rättar sig i ledet i den nya samhällsordningen!
https://www.expressen.se/kultur/ide/...ska-akademien/

Man kan visserligen invända mot att vänsterpopulismen, gammal som gatan, skulle vara ny men när till och med feminismen får beskrivas som den tarvliga identitetspolitik med totalitära anspråk den är, då har det börjat hända grejer.
Citera
2018-05-01, 14:16
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Sen tror jag man spänner hästen före vagnen. Det första steget är att folk måste bli motiverade att skicka dessa personer vidare. När folk väl är motiverade krävs bara de tunnaste av ursäkter för att rationalisera besluten.

Motivationen kommer främst av egoism, inte välvilja mot andra. Egoism i form av att man blir rädd för hur dessa grupper påverkar ens tillvaro.

Här är massmedia viktiga. Ju fler rapporter om alla problem med mord, handgranater, LSS-fusk, sjukhusbråk, arbeit-macht-frei-pensioner, våldtäkter, bostadsrätter till bidragstagare med fyra fruar och nitton barn, desto bättre.

Nu tror jag att motivationen ökar hos många, man börjar inse att illegala invandrare är ett problem. Ett stort problem.

Gårdagens ledarkrönika hos Kristianstadsbladet (länk):
"Det är otryggt och osäkert att människor som har fått avslag på sin asylansökan lever mitt ibland oss utan möjlighet att försörja sig lagligt eller reella krav på att följa svensk lag. De som har fått ett nej måste lämna.
[...]
finns ett växande skuggsamhälle i vårt land där gömda försörjer sig på brott
[...]
Det kan ge upphov till hämndbegär eller nonchalans inför äganderätten och vår rätt till trygghet. Risken är att vissa skiter i oss och gör som de vill
[...]
farorna kan inte ignoreras
[...]
De kriminella hånfnissar och fortsätter bryta sig in i folks garage eller råna barn.
[...]
[polisen] har ju mängder av arbetsuppgifter kring dödsskjutningar, våldtäkter
[...]
De som lever vid sidan av lever i själva verket mitt ibland oss – och skapar otrygghet. Långt ifrån alla blir terrorister som Rakhmat Akilov, men nog är stölder, inbrott, butiksrån och så vidare också något som känns.
"
En sån ledarkrönika hade varit helt otänkbar bara för några månader sedan. Det hade blivit twitterstormar utan dess like. Men nu? Crickets...

I tråden har det lagts fram en massa repatrieringsförslag som varit väldigt inlindade i generösa villkor till de som ska repatrieras, och mycket energi har lagts på att motivera hur moraliskt riktiga förslagen är.

Men sorry Oyto, jag tror som sagt inte detta spelar nån större roll. Tycker inte folk det finns ett problem så vill man inte lyssna på lösningar. Och när man som Kristianstadsbladet ovan insett att man har ett problem, då är det egoismen som sitter i förarsätet - inte omtanken om de som ska repatrieras. Man kommer att vara lika osentimental som fogden när han driver in obetalda p-böter.

Det är alltså problemorienterade inslag likt det ovan man ska spana efter. Vi får se om det till slut blir en kritisk massa?

I övrigt kan jag notera att Centerpartiet hamnat mitt i en skitstorm efter deras stöd till afganamnestin. Det fullständigt kryllar av borgerliga figurer på facebook och twitter som pucklar på både centern och afganerna. Helt plötsligt har det blivit legitimt att tycka att afganer ska massrepatrieras. #jagärhär verkar lysa med sin frånvaro?

Och det är lite lustigt att läsa centerpartisternas allt mer desperata inlägg:
" - Vi centerpartister står upp för medmänskligheten!"

" - Ni står bara upp för en undantagsbaserad politik [mängder med nidbilder på Annie Lööf]"

" - Men sluta mobba oss..."

" - Get them britches down, and squeal like a pig, boy! [länk]"
Citera
2018-05-01, 14:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nu tror jag att motivationen ökar hos många, man börjar inse att illegala invandrare är ett problem. Ett stort problem.

Gårdagens ledarkrönika hos Kristianstadsbladet (länk):
"Det är otryggt och osäkert att människor som har fått avslag på sin asylansökan lever mitt ibland oss utan möjlighet att försörja sig lagligt eller reella krav på att följa svensk lag. De som har fått ett nej måste lämna.
[...]
finns ett växande skuggsamhälle i vårt land där gömda försörjer sig på brott
[...]
Det kan ge upphov till hämndbegär eller nonchalans inför äganderätten och vår rätt till trygghet. Risken är att vissa skiter i oss och gör som de vill
[...]
farorna kan inte ignoreras
[...]
De kriminella hånfnissar och fortsätter bryta sig in i folks garage eller råna barn.
[...]
[polisen] har ju mängder av arbetsuppgifter kring dödsskjutningar, våldtäkter
[...]
De som lever vid sidan av lever i själva verket mitt ibland oss – och skapar otrygghet. Långt ifrån alla blir terrorister som Rakhmat Akilov, men nog är stölder, inbrott, butiksrån och så vidare också något som känns.
"
En sån ledarkrönika hade varit helt otänkbar bara för några månader sedan. Det hade blivit twitterstormar utan dess like. Men nu? Crickets...
2015 tyckte hon annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av Carolin Dahlman
Jag kysser inte Sverigedemokrater
Men tyvärr, kärlek kan jag inte känna för någon med sunkiga värderingar, så i dagarna bröt jag med en person jag träffat ett tag när han avslöjade sina sympatier. Det dödade alla känslor; jag tappade helt respekten.
http://www.kristianstadsbladet.se/le...igedemokrater/

Eller varför inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Carolin Dahlman
Hellre blattesverige än SD-Sverige
Jag tänker på några ord från en gammal Bamsetidning. ”Ingenting börjar som något stort. Världens längsta flod Nilen, börjar som små bäckar i bergen. Så började också det som ledde till massmorden i koncentrations-lägren. Vi som var med då sa oss efteråt att detta aldrig fick hända igen. Men för att rasismen inte ska bli en flod måste man känna igen den redan som liten bäck.”
http://www.kristianstadsbladet.se/le...verigefiender/
Citera
2018-05-01, 14:54
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Eller varför inte.

Tack. Så även en av de värsta PK-iterna kan också halka nedför Maslows behovstrappa.

Det är väl det många av oss spått under åren. Självförverkligande och godhetssignalerande i all ära, men när det kommer till kritan är trygghetsbehovet mycket viktigare.

Hon säger säkert fortfarande att SD är bruna, har omänskliga värderingar, ska hållas isolerade, osv.

Men samtidigt kommer hon att fortsätta driva på processen som slutar med massavresor till tredje länder där vi köpt PUT åt resenärerna.
Citera
2018-05-01, 15:09
Medlem
Citat:

Eller varför inte.

Fantastiskt. Hon brukar låta så rödpillad att jag utgick från att hon alltid varit det. Finns det något exakt datum när hon bytte sida? Var det samma dag som regeringen gjorde sin omsvängning?

Kvinnor är mer beroende av att tillhöra den varma gemenskapen än män. Det är därför jag är övertygad om att kvinnorna snart utgör en majoritet av invandringskritiker och nationalister. Tycker redan jag börjar se det på Twitter.
Citera
2018-05-01, 16:26
Medlem
hrwdtjs avatar
Små små myrsteg som sannolikt inte leder någonvart. Men tänk om det skulle vara så! Tänk om en rasande debatt i media bryter ut inför valet om vems fel det egentligen är att Sverige öppnades upp för oreglerad bidragsinvandring från tredje världen.

Göran Perssons attack: Totalt misslyckad migrationspolitik

Citat:
Göran Persson går till hård attack mot Fredrik Reinfeldt – och hans ”öppna era hjärtan”-tal från förra valrörelsen.

Han menar att Alliansregeringen stod för en totalt misslyckad migrationspolitik som Sverige kommer lida av under många år.

Persson menade att den förra regeringen varken skötte försvaret eller kriminalpolitiken och att migrationspolitiken var totalt misslyckad.

– Det vi såg under den borgerliga perioden var en totalt misslyckad migrationspolitik. ”Öppna era hjärtan”, sa Reinfeldt, utan några som helst konsekvenser i åtanke, det fick bli som det blev. Vi har fått bekymmer som vi kommer behöver slita med i ganska många år. Det kommer att kosta pengar, sa han.

– Vi har tagit ett så stort ansvar de senaste åren så vi klarar inte mer nu. Nu är det arbetskraftsinvandring som gäller.

– Det är bara att jämföra med de nordiska länderna så ser du vilken politik de har valt. Jag tror att vi i Sverige tar tre gånger så många asylprövningar som de andra nordiska länderna gör tillsammans.

Ord och inga visor från den tidigare statsministern. Fredrik Reinfeldt målas inte längre upp som den barmhärtige samariten som öppnade upp Sverige för "flyktingar". Istället har han orsakat Sverige stort lidande och stora kostnader som vi kommer tvingas dras med lång tid framöver. Reinfeldt har bedrivit en "misslyckad" politik. Inga godhetsberöm, inga hyllningar.

Kritiken från Moderaterna låter inte vänta på sig.

Citat:
Moderaternas gruppledare i riksdagen, Tobias Billström, reagerar med förvåning på Göran Perssons tal.

– Under perioden 2006 till 2014 var den socialdemokrati som då satt i opposition inte alls några tillskyndare av en restriktiv migrationspolitik, tvärtom. Inte minst Stefan Löfven kallade mig själv för ”oanständig” när jag initiera en diskussion om antalet som kommer hit.

Billström tycker att Socialdemokraterna borde se sin egen roll i stället för att försöka skriva sig ur historien.

– Det känns lite märkligt att en före detta statsminister försöker uppträda som att Socialdemokraterna skulle ha räddat migrationspolitiken när man under åtta år inte lyfte ett finger.

– Migrationspolitiken kunde absolut utvecklats, och jag var själv en tillskyndare till att Moderaterna skulle tagit tag i frågan om antalet människor som kommer till Sverige. Men att säga att den är totalt misslyckad är samtidig att underkänna Socialdemokraterna, för de ansåg ju under de här åtta åren att vår politik var för restriktiv.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...rationspolitik

Har pajkastningen börjat? Vems fel är egentligen massinvandringen? Moderaterna klagar på att Socialdemokraterna inte gjorde tillräckligt för att stoppa vansinnet under Reinfeldt.

Varför väljer Göran Persson att gå ut med det här? Till skillnad från Reinfeldt tror jag faktiskt Göran Persson har en viss omtanke om sitt tidigare parti. Att Persson skulle bry sig om Sverige har jag däremot svårt att tro. Persson har sett vad som händer med socialdemokratiska partier runt om i Europa som vägrar strypa massinvandringen. Det går som i Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Polen, Österrike, Grekland, osv osv. Tidigare statsbärande partier har mer eller mindre utraderats till pereferin för att istället ge plats åt invandringskritiker och populister (inte menat som något nedsättande). Den lysande undantaget är Danmark där Socialdemokraterna försöker överträffa Dansk Folkeparti för att stoppa invandringen. I Danmark har också sossarna lyckats någorlunda och är fortfarande ett av de ledande partierna.

Göran Persson vill sannolikt kratta vägen för Löfven så han kan börja konkurrera med Sverigedemokraterna om den tuffaste invandringspolitiken: "Nu får det vara slut med asylsökare och bidragsturister! Antingen kommer du hit och jobber eller så åker du ut." Tänk om!
Senast redigerad av hrwdtj 2018-05-01 kl. 16:48.
Citera
2018-05-01, 18:16
Medlem
orrtupps avatar
Fann mig själv lyssna på en podd av Stina Oscarsson och Lars Anders Johansson vid namn Mellan Scylla och Scarybdis.

Ämnet är identitetspolitik och visst har jag sett någonstans att Stina har uttryckt kritik mot inblandning av sådant otyg inom kulturen men jag blev ändå positivt överraskad av podden!

Alltså så här, jag vet inget om Lars Anders men Stina är ju en typisk kulturkvinna som dessutom ser ut som en typisk hen och vad sådana har för världsbild vet man ju. Men jäklar...hon sågar identitetspolitiken jäms med fotknölarna, det strider mot allt vad konsten står för enligt henne.

Dessutom halkar dom in på svensk kultur och i någon mån svenska värderingar, Ingrid Lomfors ökända svammel om att det inte finns någon svensk kultur dras upp och sågas.

Okey, inget nytt sägs, för tråddeltagarna är allt gammal skåpmat men mycket glädjande att få höra skåpmaten serveras av en så upphöjd kulturprofil, just kulturfolket mår nog dessutom bra av att få sig lite sunt förnuft itutat av en idol, det kan göra skillnad!

Hur har hon kommit till dessa insikter? Egna erfarenheter och tankar? Säkert, åtmistone delvis men jag tror också att dessa erfarenheter har fått henne att söka information och stöd för sina tankar i alternativmedia. Hur som helst, ett finkulturtips så här på första maj
https://www.acast.com/scylla/21-vadaridentitetspolitik-
Citera
2018-05-01, 18:40
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Små små myrsteg som sannolikt inte leder någonvart. Men tänk om det skulle vara så! Tänk om en rasande debatt i media bryter ut inför valet om vems fel det egentligen är att Sverige öppnades upp för oreglerad bidragsinvandring från tredje världen.

Ord och inga visor från den tidigare statsministern. Fredrik Reinfeldt målas inte längre upp som den barmhärtige samariten som öppnade upp Sverige för "flyktingar". Istället har han orsakat Sverige stort lidande och stora kostnader som vi kommer tvingas dras med lång tid framöver. Reinfeldt har bedrivit en "misslyckad" politik. Inga godhetsberöm, inga hyllningar.

Har pajkastningen börjat? Vems fel är egentligen massinvandringen? Moderaterna klagar på att Socialdemokraterna inte gjorde tillräckligt för att stoppa vansinnet under Reinfeldt.

Varför väljer Göran Persson att gå ut med det här? Till skillnad från Reinfeldt tror jag faktiskt Göran Persson har en viss omtanke om sitt tidigare parti. Att Persson skulle bry sig om Sverige har jag däremot svårt att tro. Persson har sett vad som händer med socialdemokratiska partier runt om i Europa som vägrar strypa massinvandringen. Det går som i Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Polen, Österrike, Grekland, osv osv. Tidigare statsbärande partier har mer eller mindre utraderats till pereferin för att istället ge plats åt invandringskritiker och populister (inte menat som något nedsättande). Den lysande undantaget är Danmark där Socialdemokraterna försöker överträffa Dansk Folkeparti för att stoppa invandringen. I Danmark har också sossarna lyckats någorlunda och är fortfarande ett av de ledande partierna.

Göran Persson vill sannolikt kratta vägen för Löfven så han kan börja konkurrera med Sverigedemokraterna om den tuffaste invandringspolitiken: "Nu får det vara slut med asylsökare och bidragsturister! Antingen kommer du hit och jobber eller så åker du ut." Tänk om!

Löfven i media 2015

"Mitt Europa bygger inga murar" !

Fy fan vilka hycklare
Citera
2018-05-01, 20:11
Medlem
Citat:

I tråden har det lagts fram en massa repatrieringsförslag som varit väldigt inlindade i generösa villkor till de som ska repatrieras, och mycket energi har lagts på att motivera hur moraliskt riktiga förslagen är.

Men sorry Oyto, jag tror som sagt inte detta spelar nån större roll. Tycker inte folk det finns ett problem så vill man inte lyssna på lösningar. Och när man som Kristianstadsbladet ovan insett att man har ett problem, då är det egoismen som sitter i förarsätet - inte omtanken om de som ska repatrieras. Man kommer att vara lika osentimental som fogden när han driver in obetalda p-böter.

Vi får se. Min intuition är dock att ett vinstdrivande välfärdsindustriellt komplex som väl fått upp ångan, kommer nå och gå längre än en surmagat polisiär reaktion. Den förra kommer drivas av en oändlig girighet hos utförarna att dammsuga förorterna på beställare, den senare av fluktuerande allmän opinion baserat på förövare och offer.

Fogden driver in p-böterna på arbetstid och går sedan hem, medan entreprenören ännu lobbar politiker om nya åtgärder och budgetar. Det är statisk byråkrati jämfört med dynamisk marknad.

Sedan tror jag ju att aptiten kommer öka med ätandet. När de jamsigt goda exemplen på återvandring väl finns - kommer våldtäkter och bidragsberoende bli desto mer provocerande och kravet på hårda tag oförsonligare.

Allt hänger samman.
Citera
2018-05-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj

Ord och inga visor från personen som själv godkände en flyktingamnesti efter lite utpressning från MP. Lita aldrig på en politiker. Men en pajkastning från tidigare landsförrädare, med stegrande insatser, är ju alldeles utmärkt. Blir SD kvar på perrongen, är frågan?
Citera
2018-05-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Löfven i media 2015

"Mitt Europa bygger inga murar" !

Fy fan vilka hycklare
Inför 1:a maj 2015 i en stor intervju i Sydsvenskan (tror jag det var) sa han att det inte fanns någon övre gräns för mottagandet.
Löfvens förtroendekonto är för länge sen grovt övertrasserat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in