Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Generellt skulle jag säga att antalet romska tiggare som har barn med sig är extremt få. Det har ju skrivits massor om hur de lämnar barnen hemma.
På pappret får de stanna här i 3 mån men det är ju endast en pappersprodukt iom att vi inte kontrollerar när de kommer, åker eller vilka de är. Om jag kör till Tyskland kommer ingen jävel ha koll på när jag kom. Inom EU har vi i praktiken helt fri rörlighet utan några begränsningar.
Om man tittar på rika länder med oerhört mycket mindre välfärdssystem än Sverige, tex USA, så är det ju knappast så att bristen på välfärd tar bort alla incitament att söka sig till landet. Det behövs ändå stängsel, murar oxh beväpnade vakter. Miljoner människor lever hellre i USA som illegala helt utan rättigheter och "bankomat" än i sina hemländer.
Du kan strypa vartenda bidrag hur mycket du vill. Utan murar och stor polismakt kommer det endast göra marginell skillnad.
Jag håller med om den fria rörligheten i EU. Däremot kan man inte på något sätt jämföra invandringen från Mexiko till USA med bidragsinvandringen till Sverige. Mexarna flyttar för att arbeta, om än illegalt. De tjänar mer pengar på att arbeta i USA än i Mexiko, och välfärdssystemen torde vara jämförbara. Jämför det med Sverige, där en invandrad familj med några barn får 28000 i bidrag varje månad. Lägg till att tandvård och sjukvård är nästan gratis för asylsökande, så är det oerhört lätt att förstå varför så många vill vara asylsökande i Sverige.
Inget land i EU har någon fungerande mur, men det är ändå magnifika skillnader i antalet bankomatmigranter, och de skillnaderna beror på vad bankomaten spottar ut. I Östeuropa kommer inget, så ingen vill dit. I Sverige kommer stora buntar av pengar och dessutom förtursbiljetter till bostadskön och olika härliga subventioner. Det lockar.
Den dag vi ger bidrag endast till svenska medborgare, kommer vi att se en massiv utvandring. Invandrarna från de senaste 25 åren är inte här för klimatet, utan för att de blir försörjda här. Om vi därtill låter den som utvandrar få behålla sitt bidrag under den första tiden i hemlandet, kommer vi att lösa många, många problem utan att det ens blir besvärligt eller dyrt. Det är mer resurssnålt att låta folk boka sin biljett och ta sig till flygplatsen på egen hand i stället för med polishandräckning, även om vi skattebetalare får stå för notan i båda fallen. Som många skriver ska vi göra återvändandet till en möjlighet,
an offer they can't refuse.