2018-01-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så alla tiggande romer har alltså tillgång till bankomaten? Med din logik borde de inte kunna vara här annars.
Barn till romska tiggare har rätt till skolgång. https://www.skolverket.se/regelverk/...-barn-1.205221
Föräldrar till barn i skolan har rätt till försörjningsstöd (fd socialbidrag). https://www.skolverket.se/regelverk/...-barn-1.205221
Så ja, trollar vi fram ett barn är bankomaten öppen.

De romska tiggarna har inte rätt att vistas i landet i evighet eftersom de är här på turistvisum, så det är fel att dra in dem i diskussionen om invandring. Lägg därtill att romska tiggare är ett i jämförelse med resten av de bankomatsökande migranterna mycket litet antal, så blir din invändning futil. För inte menar du på allvar att "hej hej" utanför Ica är ett större problem än horderna av hazarer och IS-bejakande våldtäktsmenaiter?
Citera
2018-01-05, 22:44
Medlem
Cyranos avatar
I år är det valår. Det är sannolikt ett av de viktigaste vaken i Sveriges historia. Vi ser allt fler tecken på ett samhälle vars fogar börjar lösas upp.

Vi ser allt fler konflikter mellan "vanligt" folks missnöje av hur deras vardag förändras och politikers försök att nedtona dessa förändringar,
vi ser hur det "statsbärande" partiet trots allt försöker möta människors oro med "SD-politik" men inte kunnat möta upp det fullt ut pga. plågsamma interna konflikter och ett i grunden omöjligt samarbete med miljöpartiet,
vi ser en allt mer radikaliserad borgerlighet som backar i 100 km/h från Reinfeldts politik (centerpartiet lär komma med på vagnen, de förstår att samarbete med SAP är dödsdansen),
vi ser en borgerlig press som allt mer ifrågasätter den nuvarande ordningen.

Jag tror att under resten av året kommer ledarsidorna att framföra behovet av "SD-politik", där huvudbudskapet lär gå ut på att det inte är "SD-politik" utan något helt annat (oklart vad) fast förankrat i "värdegrunden" (vilket är ett mycket elastiskt begrepp).

Vi kan vara säkra på en framtida frånvaro av Sandviken-rapporter och annan propaganda (nåja, med undantag av de mest troende). Ett tydligt tecken är SR:s omedelbara pudling av sin felläsning av den tyska rapporten om brottslighet bland asylanter (invändningar mot detta hade förut antingen tigits ihjäl eller också hade invändarna utmålats som Putin-lakejer eller smygnazister)

Så, frågan är om mediakriget är över? Har denna tråd spelat ut sin roll?
Senast redigerad av Cyrano 2018-01-05 kl. 22:53.
Citera
2018-01-05, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Barn till romska tiggare har rätt till skolgång. https://www.skolverket.se/regelverk/...-barn-1.205221
Föräldrar till barn i skolan har rätt till försörjningsstöd (fd socialbidrag). https://www.skolverket.se/regelverk/...-barn-1.205221
Så ja, trollar vi fram ett barn är bankomaten öppen.

De romska tiggarna har inte rätt att vistas i landet i evighet eftersom de är här på turistvisum, så det är fel att dra in dem i diskussionen om invandring. Lägg därtill att romska tiggare är ett i jämförelse med resten av de bankomatsökande migranterna mycket litet antal, så blir din invändning futil. För inte menar du på allvar att "hej hej" utanför Ica är ett större problem än horderna av hazarer och IS-bejakande våldtäktsmenaiter?

Nej, de har inga turistvisum. De är här i egenskap av EU-medborgare och de har rätt till fri rörlighet inom EU. Dock ska de ha till syfte att söka arbete eller studera, annars ska de lämna landet efter 3 månader.
Citera
2018-01-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Nej, de har inga turistvisum. De är här i egenskap av EU-medborgare och de har rätt till fri rörlighet inom EU. Dock ska de ha till syfte att söka arbete eller studera, annars ska de lämna landet efter 3 månader.
Helt korrekt invändning. Jag borde ha druckit mindre vin till osten. Innebörden i mitt inlägg torde dock kvarstå.
Citera
2018-01-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Jag tror att under resten av året kommer ledarsidorna att framföra behovet av "SD-politik", där huvudbudskapet lär gå ut på att det inte är "SD-politik" utan något helt annat (oklart vad) fast förankrat i "värdegrunden" (vilket är ett mycket elastiskt begrepp).

Vi kan vara säkra på en framtida frånvaro av Sandviken-rapporter och annan propaganda (nåja, med undantag av de mest troende). Ett tydligt tecken är SR:s omedelbara pudling av sin felläsning av den tyska rapporten om brottslighet bland asylanter (invändningar mot detta hade förut antingen tigits ihjäl eller också hade invändarna utmålats som Putin-lakejer eller smygnazister)

Så, frågan är om mediakriget är över? Har denna tråd spelat ut sin roll?
Detta har jag missat helt, har du en länk till det?

Det här är en trend som jag skulle kunna skriva mycket om ifall jag hade orkat, men vi ser alltså en betydligt mer defensiv hållning hos regimmedia idag, som om de är osäkra på vilken regim de förväntas hylla om ett par år. Det är fullt tänkbart med en Moderat enpartiregering efter nästa val där SD har veto i alla frågor.
Citera
2018-01-05, 23:25
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Det här är en trend som jag skulle kunna skriva mycket om ifall jag hade orkat, men vi ser alltså en betydligt mer defensiv hållning hos regimmedia idag, som om de är osäkra på vilken regim de förväntas hylla om ett par år. Det är fullt tänkbart med en Moderat enpartiregering efter nästa val där SD har veto i alla frågor.

De rättade efter kritik från bl.a. Tino Sanandaji. Budskapet var först att invandrare från Syrien med uppehållstillstånd inte "översteg medeltalet" vad avsåg brottslighet (till skillnad mot illegalas avsevärt högre tal) . Nu handlade det inte om tyskt medeltal utan om medeltal för invandrare (det tyska snittet är betydligt lägre), vilket de rättade till.
Senast redigerad av Cyrano 2018-01-05 kl. 23:29.
Citera
2018-01-06, 11:40
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Jag känner tilltagande oro för kniptångsmanövern mot fritt informationsflöde. De socialt progressiva i statsledningar, EU och informationsföretag vill alltså förhindra spridandet av ”irrelevanta fakta” (vår regerings term).

Jag ställer frågan till de mer internetkunniga: kommer det att krävas en konstruktion av parallella institutioner (”alt-google, osv) för att säkerställa fritt informationsflöde? Det var f ö bl a genom uppbyggandet av egna institutioner som socialdemokratin blev så stark.

Eller väntar en lång natt av korporativ-progressiv diktatur?

Vad tror ni kommer att ske?
The REAL danger facing a world interconnected by social networking isn't disruption. As we have seen on numerous occasions, the danger posed by disruptive information and events is fleeting. Disruption, although potentially painful in the short term, doesn't last, nor is it truly damaging over the long term. In fact, the true danger posed by an internetworked world is just the opposite of disruption.

This danger is an all encompassing online orthodoxy. A sameness of thought and approach enforced by hundreds of millions of socially internetworked adherents. A global orthodoxy that ruthless narrows public thought down to a single, barren, ideological framework. A ruling network that prevents dissent and locks us into stagnation and inevitable failure as it runs afoul of reality and human nature.

This ruling network already exists. It already has millions of online members and it is growing and deepening with each passing day -- extending its tendrils into the media, the civil service, tech companies, and academia. There's little doubt that over time it will eventually exert decisive influence over the entire government as well.

However, in order to exert authoritarian control over our decision making, it needs control over the flow of information in our society. Merely controlling the online debate is insufficient. For real power, the ruling network needs to control the information flows on our information infrastructure -- Facebook, Google, and Amazon -- and that's exactly the power it is now getting.

Fortunately, as large and powerful as this network already is, I still believe this dark future is avoidable. We still have a short time before a long night descends across the world.
http://globalguerrillas.typepad.com/...ght-ahead.html
Citera
2018-01-06, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Men speciellt svårt verkade inte vara, att få Bildt att vika sig för detta. Men att Olof Johansson (C) konstrade om att bygga Öresundsbron var en stor affär och Bildt vek sig inte.
Invandrarfrågan har alltid varit den enklaste frågan att vika sig inom. Inget har vågat stå för förnuftet inom något av de etablerade partierna, trots ett stort folkligt stöd för en betydligt restriktivare politik. Hur denna gigantiska filterbubbla (om det nu är så enkelt) bland de sk folkets representanter kunde uppstå, kommer att kräva många doktorsavhandlingar att reda ut (om det hinns innan det muslimska maktövertagandet). För det kan väl inte vara så att vi har västvärldens dummaste politiker och etablissemang, som är helt inkapabla till ens ett embryo av konsekvensanalys? Om inte, måste ju någon, eller några, velat att Sverige skulle få den situation vi ser nu och konsekvent (och framgångsrikt) arbetat i den riktningen..
Citera
2018-01-06, 12:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Ja alltså, det blir allt svårare med antirasistisk aktivism inom SR där rasisterna nu även finns bland de två största 7klövernpartierna och de största ledarsidorna samt åtskilliga rikskända proffstyckare.
Citera
2018-01-06, 12:54
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Jag känner tilltagande oro för kniptångsmanövern mot fritt informationsflöde. De socialt progressiva i statsledningar, EU och informationsföretag vill alltså förhindra spridandet av ”irrelevanta fakta” (vår regerings term).

Jag ställer frågan till de mer internetkunniga: kommer det att krävas en konstruktion av parallella institutioner (”alt-google, osv) för att säkerställa fritt informationsflöde? Det var f ö bl a genom uppbyggandet av egna institutioner som socialdemokratin blev så stark.

Eller väntar en lång natt av korporativ-progressiv diktatur?

Vad tror ni kommer att ske?
The REAL danger facing a world interconnected by social networking isn't disruption. As we have seen on numerous occasions, the danger posed by disruptive information and events is fleeting. Disruption, although potentially painful in the short term, doesn't last, nor is it truly damaging over the long term. In fact, the true danger posed by an internetworked world is just the opposite of disruption.

This danger is an all encompassing online orthodoxy. A sameness of thought and approach enforced by hundreds of millions of socially internetworked adherents. A global orthodoxy that ruthless narrows public thought down to a single, barren, ideological framework. A ruling network that prevents dissent and locks us into stagnation and inevitable failure as it runs afoul of reality and human nature.

This ruling network already exists. It already has millions of online members and it is growing and deepening with each passing day -- extending its tendrils into the media, the civil service, tech companies, and academia. There's little doubt that over time it will eventually exert decisive influence over the entire government as well.

However, in order to exert authoritarian control over our decision making, it needs control over the flow of information in our society. Merely controlling the online debate is insufficient. For real power, the ruling network needs to control the information flows on our information infrastructure -- Facebook, Google, and Amazon -- and that's exactly the power it is now getting.

Fortunately, as large and powerful as this network already is, I still believe this dark future is avoidable. We still have a short time before a long night descends across the world.
http://globalguerrillas.typepad.com/...ght-ahead.html
Jag vill - försöker - tro att detta är panikreaktioner, man skriker inne i sin bunker, medan taket rasar in. En mer cynisk tolkning: Man vet att valet kommer bli ett politiskt blodbad, och försöker nu bädda för konspirationsteorier som ska undergräva valresultatets giltighet. Man kommer inte kunna påverka valet med styrning av innehåll på nätet från varken vänstern eller "mörkerkrafter", men genom att sprida paranoia så kan man säga jaha där ser ni hur det gick, sån här yttrandefrihet kan vi inte ha.
Citera
2018-01-06, 13:22
Moderator
TheLuckys avatar
Judiskt inflytande generellt diskuteras i andra forum på flashback. Inte i denna tråd. Detta har påpekats tidigare. Inlägg raderade.

/Mod
Citera
2018-01-06, 14:51
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball

AI-utvecklingen pekar mot att Internet-institutionerna framöver kommer bli billiga och effektiva propagandamaskiner.

Det behövs sannolikt parallella fria institutioner. Fildelningen, och Flashback för all del, visar att det är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in